Sunyi kebahgiaan tanpa FB

.🇲🇾 Sejak Acik berhijrah meninggalkan laman sosial FB (Facebook) hati rasa sangat tenteram. Masa pun rasa sangat panjang. Maklumlah tak perlu lagi membaca apa-apa dalam laman sosial tersebut.

Walaupun Acik tak nafi bahawa dari FB banyak munafaat yang kita boleh tuai, malangnya bagi Acik mudaratnya adalah lebih besar dari munafaatnya. Jadi meninggalkannya tentulah satu tindakan rasional bagi Acik dan individu-individu lain dalam kategori yang sama dengan Acik.

Hari terakhir Acik bersama FB ialah 17.11.17 (Ahad). Sejak dari hari itu minda Acik giat memaparkan peristiwa-peristiwa yang lepas berkaitan FB. Yang menyeronokkan tak pula dipaparkan. Tapi yang diulang papar adalah yang negatif-negatif belaka.

Mujur juga ada satu ceritau (cerita tauladan) yang mampu memujuk hati kecil Acik supaya tidak terus gundah gulana. Ceritau ini diperkenalkan oleh arwah abang Acik ketika kami di alam persekolahan dulu.

Bila teringat saja tentang arwah abang Acik, dengan tak semena–mena rasa basah pula di pipi. Rasa hiba pula dengan tiba-tiba.

Betullah kata orang, bila seseorang itu telah mati barulah kehadirannya dirindui. Barulah jasanya dihargai. Barulah salah kita kepadanya dikesali. Aduh…, sayunya hati.

Ceritau yang Acik maksudkan ialah yang berikut. Selamat membaca dan mengambil munafaat darinya.
.

🇲🇾🇲🇾🇲🇾

🇲🇾 Perkara berlaku adalah kerana hikmahnya (Thing happens for its good reasons)

Pada zaman dahulu ada seorang Putera Raja (PR) bersama seorang Pengiring Setianya (PS). Dalam suatu latihan menunggang kuda Si PR telah terjatuh dari kudanya hingga satu dari jari kaki baginda terputus.

Si PS dgn rasa sedih serta kasihan kpd tuannya itu pun berkata, “ampun tuanku, perkara berlaku kerana kebaikannya”. Dalam hatinya tidak ada sidikit habuk pun niat lain melainkan semata-mata ingin cuba menyejukkan hati tuannya itu.

Malangnya kenyataannya itu telah dimanipulasi oleh seorang pengawal istana yang dengki kpd Si PS tadi. Justeru itu, atas nasihat beliau maka Si PS telah dituduh mencemar Duli Tuanku . Dgn kata lain, kenyataan Si PS disamakan dengan ungkapan “padan muka tuanku !”

Sejak dari itu Si PS itu tidak lagi kelihatan bersama-sama Si PR tersebut . Malah khabarnya Si PS telah dipejarakan. Namun, tanpa Si PS pun Si PR masih juga meneruskan ketagihannya iaitu berburu di dalam hutan. Kadang-kala dgn keseorangan diri kerana tidak suka ditemani.

Suatu hari kononnya baginda tersesat jalan lalu memasuki jauh ke pendalaman hutan. Baginda hingga termasuk ke dalam kawasan yang dikuasai oleh sebuah masyarakat asli yang gemar memakan daging maknusia.

Lantaran itu baginda dikepung dan ditangkap oleh masyarakat asli tersebut. Baginda akan dijadikan lauk sempena sambutan hari jadi ketua masyarakat orang asli tersebut, iaitu beberapa hari akan datang. (kita toksah tanyalah apa sdg berlaku di istana akibat kehilangan baginda sbb tak relevan dgn apa yang nak disampai melalui cerita ini).

Sampai harinya maka api pun dinyalakan. Si PR pun dikeluarkan dari kurungan lalu diikat dan dibaringkan di atas usungan.

Sudah menjadi adat kepercayaan bagi masyarakat asli tersebut, semasa sedang mengusungi mangsa mengelilingi unggunan api yang sedang marak menyala, seluruh badan mangsa akan diperiksa dengan penuh teliti.

Jika ada apa-apa kekurangan pada anggota mangsa maka mereka akan membebaskan mangsa, kononnya atas alasan kasihan. Jika tidak, maka mereka akan ditimpa SIAL yang berpanjangan. Tempat mangsa akan diganti dgn seekor binatang korban lain. Binatang tersebut memang disediakan bagi menghadapi situasi bilamana mangsa tak layak dijadikan makanan.

Enam pusingan telah berlalu. Hanya tinggalah satu kali “tawaf” saja lagi sebelum Si PR akan dipanggang hidup-hidup di atas api yang sedang mununggu mangsa itu.

Dgn tak semena-mena suasana yang riuh rendah oleh kegembiraan, kini bertukar menjadi senyap sunyi. Rupa-rupa salah seorang anggota masyarakat asli yang mengusung Si PR mengelilingi unggunan api tersebut, telah ternampak akan kekurangan sebatang jari di kaki kanan Si PR. Beliau pun melambung jamung yang dipegangnya.

Dengan isyarat lambungan jamung tersebut, setiap anggota yang hadir pun faham akan maksud isyarat tersebut. Masing-masing bertukar menjadi sedih dan kasihan kpd baginda.

Si PR pun diturunkan dari usungan dan dirongkai ikatannya. Kemudian baginda diberi pula layanan yang cukup istimewa lebih dari apa yang pernah diterima oleh Special VIP di Malaysia.

Si PR terpinya-pinga, hairan kepada apa yang berlaku. Tapi itulah realiti yang baginda sedang alami.

Dipendekkan cerita, sesampainya kembali Si PR ke istana, baginda terus meluru ke penjara untuk bertemu dengan Si PS yang beliau penjarakan dulu. Maka dipeluk dan diciumnya pipi hambanya itu. Baginda rasa amat bersalah kerana telah memanjarakan PS itu akibat tersalahtafsir ungkapannya dahulu iaitu yang berbunyi, “perkara berlaku kerana kebaikannya” .

Baginda pun menceritakan dangan panjang lebar tentang pengalamannya tersebut. Selepas mendengar cerita tersebut Si PS pun berkata, “perkara berlaku kerana kebaikannya “.

Sebenarnya Si PR bersyukur lega. Sebab beliau kena
penjaralah maka beliau terselamat dari menjadi mangsa masyarakat asli berkenaan. Jika tak dipenjarakan sudah tentu beliau akan bersama-sama Si PR semasa baginda ditangkap oleh masyarakat asli dulu. Akibatnya sudah tentu beliau yang dijadikan lauk kepada masyarakat asli tersebab. Ini kerana pada dirinya tidak ada apa-apa kecacatan yang melayakkan beliau dibebaskan.

.

The moral of the story (MoS) :

Acik melihat sesuatu bukan semata-mata dengan mata kepala saja. Malah Acik melihat juga dengan mata hati.

Acik percaya bahawa setiap peristiwa yang berlaku itu akan ada satu atau beberapa hikmah di sebaliknya.

Sepanjang hidup Nabi s.a.w. banyak peristiwa yang berlaku terhadap baginda. Di antara peristiwa-peristiwa tersebut ada yang dipertikaikan kejadiannya oleh umat Islam sendiri. Kononnya kerana takut orang kafir akan menghina baginda berdasarkan peristiwa berkenaan.

Namun hakikatnya bagi setiap peristiwa itu, disebaliknya ada pengajaran atau iktibar penting untuk manusia sejagat. Lebih-lebih lagi khusus untuk umat Islam sendiri. Cuma orang Islam sendiri yang kurang pandai memberi gambaran yang positif terhadap peristiwa berkenaan

Kadang-kadang, kononnya untuk menjaga status Nabi s.a.w. sebagai insan hebat, fakta pun nak diubahnya. Contohnya, mengatakan bahawa Nabi s.a.w. tidak buta huruf. Sedangkan Al GhazaliQuran sendiri menyatakan bahawa baginda sesungguhnya ummi (buta huruf).

.

Wallahualam 💊 .

.

.

Advertisements

~ by OPajar on 2017/11/21.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: