UPSR: Cabaran buat ibubapa

•2017/11/23 • Leave a Comment

Hari ni keputusan UPSR (Ujian Penilaian Sekolah Rendah) diumumkan. Sudah pasti berbagai reaksi telah tercetus dikalangan ibubapa yang ada anak menerima keputusan ujian tersebut. Dikalangan ibubapa, pasti ada yang gembira. Pasti ada pula yang sedih. Namun tidak kurang juga yang biasa saja, macam tak ada apa-apa peristiwa penting berlaku hari ini.

Bagi Acik, menerima keputusan UPSR anak adalah suatu bentuk cabaran terhadap ibubapa yang terlibat. Rata-rata, ibubapalah yang lebih sensitif terhadap keputusan UPSR anaknya berbanding dengan anaknya sendiri. Dakwaan Acik ini adalah berdasarkan pengalaman Acik sendiri, bukanlah mengikut mana-mana teori popular yang Acik pernah baca.

Acik rasa terpanggil untuk membuat sedikit ulasan dalam blog Acik ini selepas mendapat berita mengenai keputusan seorang cucu Acik. Setakat ini 3 dari 16 orang cucu Acik telah memiliki sijil UPSR. Yang menerima keputusannya hari ini adalah yang kedua mencapai semua A dalam UPSR. Manakala seorang lagi cucu Acik tu hanya kurang satu A saja untuk mencapai semua A dalam UPSRnya.

Setiap Tokwan, tentulah akan rasa gembira atas keputusan cucu yang cemerlang. Acik juga tidak terkecuali dari berperasaan begitu. Apa tah lagi ibubapa kepada cucu Acik itu.

Namun sensitiviti Acik terhadap keputusan UPSR sekarang telah agak jauh berbeza dengan sensitiviti Acik ketika anak-anak masih di bangku sekolah dahulu. Kalau dahulu, memang terasa amat gembira sekali bila anak berjaya meraih kecemerlangan dalam UPSRnya.

Kalau Acik sebagai ayah pun dah cukup gembira dengan kecemerlangan anak, isteri Acik sebagai ibu dan guru kepada anak-anak Acik tentulah tak kepalang gembiranya. Kononnya kecemerlangan anak dalam UPSR adalah manifestasi bahwa anak itu berpotensi besar untuk mencapai kejayaan yang lebih hebat di masa-masa mendatang.

Sebenarnya bagi Acik, UPSR adalah terlalu awal untuk mengukur potensi sebenar anak kita. Dari 10 orang anak Acik 3 orang talah gagal meraih semua A dalam UPSR. Mereka yang sama juga telah gagal meraih semua A dalam peperiksaan PMR (Penilaian Menengah Rendah).

Akan tetapi selepas masuk universiti, rupa-rupanya salah seorang dari tiga orang yang paling corot dalam UPSR dan PMR itulah yang telah mampu belajar sehingga peringkat PhD. Mudah-mudahan beliau akan bergelar doktor tidak lama lagi.

Oleh sebab itu Acik ingin pesan kepada ibubapa semua supaya tak terlalu sensitif terhadap keputusan UPSR anak. Bagi yang anaknya cemerlang Acik tak risau sangat sebab mereka anak beranak tentu tersangat gembira. Yang Acik agak bimbang ialah ibubapa yang keputusan anaknya agak corot.

Bagi kategori kedua itu, cabarannya agak perit. Mungkin anda menaruh rasa keciwa, rasa marah dan lain-lain rasa negatif terhadap si anak. Itu adalah lumrah dalam kehidupan berkeluarga dan beranak.

Namun Acik harap segala perasaan negatif tersebut tidaklah pula disimbahkan kepada si anak. Anggaplah bahwa si anak itu kini sedang menanggung rasa negatif dalam dirinya akibat gagal mendapat keputusan yang cemerlang seperti kawan-kawannya yang lain. Jika dicurahkan juga perasan negatif kita itu keatasnya, maka jadilah ia ibarat sudah jatuh ditimpa tangga. Nauzubillah ! Kesianlah kepada si anak itu.

Itu bukanlah cara yang berkesan bagi membaiki keadaan. Cara yang berkesan ialah berusaha mencetuskan rasa kelegaan dalam hati si anak dari rasa bersalah kerana gagal mengembirakan hati ibubapa.

Yakinkan anak kita itu bahwa dia masih bernilai di hati kita (ibubapa) dan di hati semua siblingnya. Bahwa dia masih ada peluang untuk menebus kegagalannya dengan kejayaan di masa akan datang. Sesuatu kegagalan itu adalah merupakan titik permulaan kepada suatu kejayaan.

Semoga PenCERAHan Acik ini dapat memberi munafaat kepada masing-masing ibubapa dan penjaga kepada anak yang menerima keputusan UPSR hari ini. Semoga Allah merahmati dan memberkati anda atas segala usaha anda mendidik anak anda itu.

Wallahualam.
.

.

Advertisements

Bank bukanlah pencuri, tapi …

•2017/11/22 • Leave a Comment

Petang tadi (2017.11.22) Acik ke Maybank Sungai Buluh. Acik membuat pemindahan wang RM909.09 dari akaun semasa Acik ke akaun Maybank anak saing di Kota Bharu. Dari slip bank pemindahan wang tersebut tahulah Acik berapa baki yang masih tinggal dalam akaun semasa Acik itu.

Kemudian Acik cuba pula membuat pengeluaran tunai dari salah satu ATM di bank tersebut. ATM pertama bagi tahu bahawa Acik tersalah masuk PIN. Acik mula syak bahawa ada sesuatu yang tak kena dengan ATM tersebut. Lalu Acik pun berpindah ke ATM sebelah.

Di ATM kedua itu, Acik berjaya membuat pemohonan pengeluaran wang RM450. Malangnya yang keluar hanya slip transaksi bank. Wang yang ditunggu tidak pula keluar. Tapi dalam slip bank itu ternyata bahwa baki dalam akaun Acik dah kurang RM450. Maknanya Acik telah “kecurian” RM450 dari akaun Acik tersebut.

Dengan segera Acik ke kaunter bank membuat laporan. Acik pun mengisi borang komplen berwarna kuning sebagaimana dinasihati oleh pegawai bank berkenaan. Selepas itu Acik membuat pula pengeluaran wang untuk kali kedua sebanyak RM400.

Ikut kata pegawai bank dikaunter tadi, mungkin beberapa jam kemudian, wang RM450 akan dikreditkan kembali ke akaun Acik. Tapi sebelum PenCERAHan ini Acik tulis, semakan yang Acik buat melalui Maybank2u menunjukkan akaun Acik itu belum lagi menerima apa-apa kredit.

Pengalaman sebegini tentulah amat membimbangkan bagi seorang pesara macam Acik ni. Dari segi peratusnya jika dibanding dengan amaun pencen bulanan Acik, tentulah ia agak menakutkan. Apa lagi jika kejadian ini berlaku kepada mereka yang lebih sedikit pendapatan bulanannya dari Acik.

Acik cuba bayangkan bahawa peristiwa itu berlaku kepada seorang anak muda yang wangnya dalam akaun, sebanyak itu saja yang ada. Sedangkan beliau amat memerlukan wang tunai itu untuk membeli susu anak dan keperluan dapur untuk bekalan seminggu. Manakala isterinya pula hanyalah seorang suri rumah yang bergantung semata-mata kepada pendapatan suami.0

.
2017.11.23

Kira-kira jam 8:30 pagi tadi Acik semak sekali lagi baki akaun semasa Acik melalui maybank2u.com. RM450 itu masih belum lagi dikreditkan kembali ke akaun Acik itu. Entahlah berapa lama lagi Acik perlu tunggu untuk duit Acik itu dipulangkan.

Dalam fikiran Acik mula timbul keraguan terhadap sistem keselamatan yang digunapakai oleh pihak bank. Adakah benar bahwa duit dalam akaun simpanan setiap pelanggan terjamin selamat sepanjang masa. Tak mungkinkah sebahgian darinya boleh hilang tanpa disedari oleh pelanggan berkenaan.

Acik pun secara kebetulan saja sedar akan kehilangan wang Acik itu. Jika sekiranya sebelum berlaku kehilangan tersebut Acik tidak tahu berapa baki sebenar dalam akaun semasa Acik itu, maka sudah tentu Acik tidak perasan akan kehilangan itu. Jadi sudah tentu Acik tak laporkan segera akan kehilangan tersebut kepada pihak bank.

Tampa laporan tersebut, tentulah tiada ada jaminan bahwa wang RM450 yang hilang dari akaun Acik itu akan dikembalikan kepada Acik. Bahkan dengan membuat laporan pun tidak ada jaminan 100% yang wang tersebut akan pasti diperolehi semula oleh Acik.

Sejak menjadi pelanggan setia Maybank kira-kira 40 tahun dahulu, ada juga pengalaman uniq yang pernah Acik alami. Sebuah akaun simpanan Acik yang dibuka di cawangan Maybank Ampang Park telah dicerobohi oleh pihak yang tak dikenali apabila ianya agak lama tidak aktif. Setelah disiasat, didapati bahwa beberapa transaksi telah berlaku dalam akaun tersebut tanpa Acik sedari. Ia melibatkan hingga belasan ribu ringgit.

Supaya akaun tersebut tidak terus disalahguna oleh sesiapa, maka Acik pun menutup akaun tersebut. Namun amaun sebenarnya yang Acik rugi ataupun untung ketika penutupan akaun tersebut, hanya Allah saja yang tahu. Pengalaman itu sudah cukup membuat Acik memendam keraguan terhadap sistem keselamatan Maybank hingga sekarang.

Dalam sistem perbankan ada elemen-elemen yang membuat Acik bimbang. Masilannya, pihak bank tidak mengeluarkan apa-apa eviden bagi mengesahkan urusan yang berlaku antara bank dan pelanggan. Akibatnya, sekiranya berlakunya sesuatu kontrovesi pihak pelanggan yang akan menjadi mangsa.

Pada 2017.11.08 yang lepas, iaitu antara jam 7:00 hingga 7:20 pagi Acik ada membuat bayaran bulanan atas pinjaman kereta anak Acik di sebuah ATM Bank RHB Sungai Buluh. Acik telah memasukkan RM600 ke akaun pinjaman kenderaan tersebut melalui sebuag ATM.

Mengikut paparan di skrin ATM berkenaan, wang tersebut telah diterima. Akan tetapi slip transaksi tidak dikeluarkan. Jika kemudiannya pihak bank mendakwa bahwa Acik gagal membuat bayaran pinjaman kereta tersebut untuk bulan November, apa eviden yang Acik ada untuk membantah dakwaan tersebut.

.

Bersambung …..

.


.

.

Sunyi kebahgiaan tanpa FB

•2017/11/21 • Leave a Comment

.🇲🇾 Sejak Acik berhijrah meninggalkan laman sosial FB (Facebook) hati rasa sangat tenteram. Masa pun rasa sangat panjang. Maklumlah tak perlu lagi membaca apa-apa dalam laman sosial tersebut.

Walaupun Acik tak nafi bahawa dari FB banyak munafaat yang kita boleh tuai, malangnya bagi Acik mudaratnya adalah lebih besar dari munafaatnya. Jadi meninggalkannya tentulah satu tindakan rasional bagi Acik dan individu-individu lain dalam kategori yang sama dengan Acik.

Hari terakhir Acik bersama FB ialah 17.11.17 (Ahad). Sejak dari hari itu minda Acik giat memaparkan peristiwa-peristiwa yang lepas berkaitan FB. Yang menyeronokkan tak pula dipaparkan. Tapi yang diulang papar adalah yang negatif-negatif belaka.

Mujur juga ada satu ceritau (cerita tauladan) yang mampu memujuk hati kecil Acik supaya tidak terus gundah gulana. Ceritau ini diperkenalkan oleh arwah abang Acik ketika kami di alam persekolahan dulu.

Bila teringat saja tentang arwah abang Acik, dengan tak semena–mena rasa basah pula di pipi. Rasa hiba pula dengan tiba-tiba.

Betullah kata orang, bila seseorang itu telah mati barulah kehadirannya dirindui. Barulah jasanya dihargai. Barulah salah kita kepadanya dikesali. Aduh…, sayunya hati.

Ceritau yang Acik maksudkan ialah yang berikut. Selamat membaca dan mengambil munafaat darinya.
.

🇲🇾🇲🇾🇲🇾

🇲🇾 Perkara berlaku adalah kerana hikmahnya (Thing happens for its good reasons)

Pada zaman dahulu ada seorang Putera Raja (PR) bersama seorang Pengiring Setianya (PS). Dalam suatu latihan menunggang kuda Si PR telah terjatuh dari kudanya hingga satu dari jari kaki baginda terputus.

Si PS dgn rasa sedih serta kasihan kpd tuannya itu pun berkata, “ampun tuanku, perkara berlaku kerana kebaikannya”. Dalam hatinya tidak ada sidikit habuk pun niat lain melainkan semata-mata ingin cuba menyejukkan hati tuannya itu.

Malangnya kenyataannya itu telah dimanipulasi oleh seorang pengawal istana yang dengki kpd Si PS tadi. Justeru itu, atas nasihat beliau maka Si PS telah dituduh mencemar Duli Tuanku . Dgn kata lain, kenyataan Si PS disamakan dengan ungkapan “padan muka tuanku !”

Sejak dari itu Si PS itu tidak lagi kelihatan bersama-sama Si PR tersebut . Malah khabarnya Si PS telah dipejarakan. Namun, tanpa Si PS pun Si PR masih juga meneruskan ketagihannya iaitu berburu di dalam hutan. Kadang-kala dgn keseorangan diri kerana tidak suka ditemani.

Suatu hari kononnya baginda tersesat jalan lalu memasuki jauh ke pendalaman hutan. Baginda hingga termasuk ke dalam kawasan yang dikuasai oleh sebuah masyarakat asli yang gemar memakan daging maknusia.

Lantaran itu baginda dikepung dan ditangkap oleh masyarakat asli tersebut. Baginda akan dijadikan lauk sempena sambutan hari jadi ketua masyarakat orang asli tersebut, iaitu beberapa hari akan datang. (kita toksah tanyalah apa sdg berlaku di istana akibat kehilangan baginda sbb tak relevan dgn apa yang nak disampai melalui cerita ini).

Sampai harinya maka api pun dinyalakan. Si PR pun dikeluarkan dari kurungan lalu diikat dan dibaringkan di atas usungan.

Sudah menjadi adat kepercayaan bagi masyarakat asli tersebut, semasa sedang mengusungi mangsa mengelilingi unggunan api yang sedang marak menyala, seluruh badan mangsa akan diperiksa dengan penuh teliti.

Jika ada apa-apa kekurangan pada anggota mangsa maka mereka akan membebaskan mangsa, kononnya atas alasan kasihan. Jika tidak, maka mereka akan ditimpa SIAL yang berpanjangan. Tempat mangsa akan diganti dgn seekor binatang korban lain. Binatang tersebut memang disediakan bagi menghadapi situasi bilamana mangsa tak layak dijadikan makanan.

Enam pusingan telah berlalu. Hanya tinggalah satu kali “tawaf” saja lagi sebelum Si PR akan dipanggang hidup-hidup di atas api yang sedang mununggu mangsa itu.

Dgn tak semena-mena suasana yang riuh rendah oleh kegembiraan, kini bertukar menjadi senyap sunyi. Rupa-rupa salah seorang anggota masyarakat asli yang mengusung Si PR mengelilingi unggunan api tersebut, telah ternampak akan kekurangan sebatang jari di kaki kanan Si PR. Beliau pun melambung jamung yang dipegangnya.

Dengan isyarat lambungan jamung tersebut, setiap anggota yang hadir pun faham akan maksud isyarat tersebut. Masing-masing bertukar menjadi sedih dan kasihan kpd baginda.

Si PR pun diturunkan dari usungan dan dirongkai ikatannya. Kemudian baginda diberi pula layanan yang cukup istimewa lebih dari apa yang pernah diterima oleh Special VIP di Malaysia.

Si PR terpinya-pinga, hairan kepada apa yang berlaku. Tapi itulah realiti yang baginda sedang alami.

Dipendekkan cerita, sesampainya kembali Si PR ke istana, baginda terus meluru ke penjara untuk bertemu dengan Si PS yang beliau penjarakan dulu. Maka dipeluk dan diciumnya pipi hambanya itu. Baginda rasa amat bersalah kerana telah memanjarakan PS itu akibat tersalahtafsir ungkapannya dahulu iaitu yang berbunyi, “perkara berlaku kerana kebaikannya” .

Baginda pun menceritakan dangan panjang lebar tentang pengalamannya tersebut. Selepas mendengar cerita tersebut Si PS pun berkata, “perkara berlaku kerana kebaikannya “.

Sebenarnya Si PR bersyukur lega. Sebab beliau kena
penjaralah maka beliau terselamat dari menjadi mangsa masyarakat asli berkenaan. Jika tak dipenjarakan sudah tentu beliau akan bersama-sama Si PR semasa baginda ditangkap oleh masyarakat asli dulu. Akibatnya sudah tentu beliau yang dijadikan lauk kepada masyarakat asli tersebab. Ini kerana pada dirinya tidak ada apa-apa kecacatan yang melayakkan beliau dibebaskan.

.

The moral of the story (MoS) :

Acik melihat sesuatu bukan semata-mata dengan mata kepala saja. Malah Acik melihat juga dengan mata hati.

Acik percaya bahawa setiap peristiwa yang berlaku itu akan ada satu atau beberapa hikmah di sebaliknya.

Sepanjang hidup Nabi s.a.w. banyak peristiwa yang berlaku terhadap baginda. Di antara peristiwa-peristiwa tersebut ada yang dipertikaikan kejadiannya oleh umat Islam sendiri. Kononnya kerana takut orang kafir akan menghina baginda berdasarkan peristiwa berkenaan.

Namun hakikatnya bagi setiap peristiwa itu, disebaliknya ada pengajaran atau iktibar penting untuk manusia sejagat. Lebih-lebih lagi khusus untuk umat Islam sendiri. Cuma orang Islam sendiri yang kurang pandai memberi gambaran yang positif terhadap peristiwa berkenaan

Kadang-kadang, kononnya untuk menjaga status Nabi s.a.w. sebagai insan hebat, fakta pun nak diubahnya. Contohnya, mengatakan bahawa Nabi s.a.w. tidak buta huruf. Sedangkan Al GhazaliQuran sendiri menyatakan bahawa baginda sesungguhnya ummi (buta huruf).

.

Wallahualam 💊 .

.

.

Selamat tinggal FB !

•2017/11/19 • Leave a Comment

Bila terlintas di hati kecil Acik nak berhenti bermain Facebook (FB), maka Acik pun pilih 17.11.17 sebagai tarikh akhir Acik bermain dengannya. Bila Acik lahirkan hasrat ini dalam wall Acik, maka tercetuslah pertanyaan dari kalangan rakan FB Acik.

Soalan pertama ialah, apa sebabnya Acik nak berhenti bermain FB. Walaupun Acik dah kata bahawa Acik rasa mudharat FB adalah lebih besar dari munafaatnya, tapi nampaknya masih ada yang belum puas dengan alasan tersebut.

Soalan kedua yang ditanya kepada Acik ialah kenapa 17.11.17 menjadi tarikh pilihan Acik. Bagi soalan ini, mudah sahaja jawapannya. Iaitu sebab tarikh itu agak cantik. Mudah-mudahan dengan itu, ianya lebih senang diingati.

Sebenarnya Allah sahaja yang tahu betapa seriknya Acik terhadap FB. Kerana angkara FB lah maka bermacam-macam kesusahan yang Acik sekeluarga terpaksa hadapi.

Mula-mula salah seorang dari anak-anak Acik didakwa mengutuk Sultan di dalam wall FB yang disyaki akaunnya. Akibatnya, beliau terpaksa melalui proses perbicaraan di mahkamah Johor Bahru. Entah berapa ribu keluarga Acik terpaksa belanja bagi menghadiri sessi perbicaraan di JB. Akhirnya anak Acik itu dihukum denda RM20 ribu.

.

https://4uni2c.wordpress.com/2014/12/11/ahmads-saga-index-b/

.

Tak berapa lama selepas anak Acik itu membayar denda RM20 ribu, tiba-tiba adiknya pula didakwa angkara FB. Beliau didakwa serupa macam abangnya, iaitu dituduh menggunakan kata-kata negatif terhadap Sultan dalam wall FBnya. Akibat tak sanggup menghadapi prosidur mahkamah maka anak Acik ini telah lari membawa diri ke Sweden.

.

https://4uni2c.wordpress.com/2014/12/04/alis-saga-index/

.

Namun kedua-dua kes di atas tidaklah menikam kalbu Acik seteruk apa yang masih berlaku ketika PenCERAHan ini Acik tulis. Kes yang Acik maksudkan ini ialah tentang apa yang didedahkan oleh seorang anak perempuan Acik mengenai suaminya kepada umum.

Tindakan tidak beratika anak Acik itu sangatlah memalukan Acik sekeluarga. Tak dapatlah nak dibayangkan betapa pula perasaan menantu lelaki Acik akibat pendedahan isterinya itu.

Yang lebih menambah burukkan lagi keadaan ialah apabila gosip anak Acik itu diberi sambutan luarbiasa oleh ramai rakan FBnya. Apa lagi, semakin ghairahlah beliau membuka aib suaminya itu.

Sedangkan Islam mengibaratkan si isteri sebagai pakaian suami, dan begitulah sebaliknya. Maksud pakaian ialah menutup aurat (keaiban). Si isteri sepatutnya berusaha menutup segala keaiban suami dan begitulah juga si suami terhadap keaiban isteri.

Selaku ayah kepada generasi FB dan WA (whatsapp) ini, apa sangatlah yang Acik mampu buat bagi menamatkan amalan buruk beliau sekarang. Kalau si anak masih kecil dan masih dalam tanggungan ayah, taklah susah sangat untuk dibaiki. Seperti kata peribahasa, “melentur buluh biarlah ketika masih rebung”. Bila dah jadi buluh ianya dah terlambat.

Seorang ayah, tentulah tidak wajar mendedahkan kelemahan atau keburukan anak kandung sendiri. Berbuat demikian adalah umpama meludah ke langit, menimpa batang hidung sendiri. Keburukan akibat pendedahan itu kelak akan menimpa si ayah sendiri.

Cuma apa yang Acik masih boleh buat ialah berdoa dan terus berdoa tanpa putus asa, agar Dia yang menguasai hati hamba-hambaNya itu memberi keinsafan kepada anak Acik itu. Dengan keinsafan tersebut, mudah-mudahan beliau kembali menjadi insan yang bersyukur. Insan yang sedar siapa dirinya di sisi Ilahi, di sisi ibu bapa dan suami. Juga siapa dirinya di kalangan anak-anak sendiri, di kalangan siblings dan masyarat yang seagama dan sebudaya dengannya.

Kepada semua rakan FB anak Acik itu pula sukalah Acik dengan rasa rendah diri memohon dan merayu agar berhenti dari mencurah minyak ke api. Sebaliknya gunalah pengaruh dan kebijaksanaan anda bagi mengatasi kemelut yang sedang melanda Acik sekeluarga.

Apa ruginya melihat anak Acik itu hidup bahagia bersama keluarganya.Bahagia bersama suami yang masih mencintainya. Bahagia bersama anak-anak yang masih managih kasih sayang ibu kandung mereka.

Apa untungnya melihat keluarga anak Acik itu porak peranda. Apa untung kepada negara jika masjid yang telah dibina sejak sekian lama itu runtuh angkara hasutan anda.

Dengan mengikuti FB anak Acik itu sejak awal, Acik boleh teka siapa dikalangan rakan FB beliau yang membantu dan siapa pula yang hantu. Namun tak elok lah jika Acik sebut nama mereka di sini satu pesatu. Siapa yang makan cili biarlah dia sendiri yang menikmati kepedasannya.

Kepada rakan FB anak perempuan Acik yang simpati dengan Acik sekeluarga pula Acik dengan penuh harapan memohon sedikit kerjasama anda. Tolong jangan “like” atau komen +veatau “share” status beliau itu. Mudah-mudahan bila status beliau semakin kurang popular, anak Acik itu akan mulai insaf akan kecelupuran penanya.k

Ambillah iktibar dari sebuah hadith yang melarang jumaah solat Jumaat dari berkata-kata ketika khatib sedang menyampaikan kutbah. Hatta berkata “diam !” kepada orang sebelah kita yang sedang berbual pun dilarang. Ini adalah demi mengelakkan tercetusnya reaksi negatif oleh pihak yang diteguri, yangmana akan menambab cemarkan lagi suasana majlis.

Segala kerjasama anda dalam bentuk apa sekalipun, sangatlah Acik hargai, Acik mengucapkan terima kasih yang tak terhingga kepada anda semua. Semoga Allah jua yang akan membalasnya.

Apa pun, Acik percaya bahawa khususnya buat keluarga Acik, segala kesusahan yang keluarga Acik tempuhi adalah angkara FB. Namun Acik taklah menuduh FB 100 peratus sebagai punca segala masalah yang Acik sekeluargak hadapi. Acik setuju jika FB dianalogikan sebilah pisau. Jika pisau disalahgunakan maka yang jahat bukan pisau tetapi pengguna berkenaan.

Walaubagaimana pun, khususnya buat keluarga Acik analogi yang lebih sesuai bagi FB ialah sebatang pohon kelapa mati yang licin berlumut. Batang kelapa tersebut merentangi sebuah parit dalam. Hanya orang-orang tertentu saja yang mampu meniti di atas batang kelapa tersebut tanpa tergelincir jatuh ke dalam parit. Sedangkan ahli-ahli keluarga Acik bukanlah termasuk golongan orang tertentu tersebut.

Kerana meniti di atas batang kelapa yang licin berlumut itulah maka anak-anak Acik yang berkenaan itu telah menerima akibatnya. Supaya pasti selamat, lebih baiklah anak-anak Acik itu berhenti saja bermain FB. Untuk menjadi contoh maka amat wajarlah Acik sendiri yang memulakan dahulu sesuai dengan slogan popular, “contoh melalui tauladan”

Mengikut pemerhàtiian Acik, ada beberapa orang rakan FB Acik yang sangat responsive. Sebaik saja Acik pos sesuatu pada wall Acik, mereka akan respond. Kadang-kadang tertanya juga di hati Acik soalan, “mereka ni tak ada kerja lainkah selain dari dok mengadap FB ? “

Entah berapa jamkah sehari dari umur mereka yang dibajetkan utk FB. Entahlah kalau mereka memang dah kaya raya hingga tak perlu lagi kerja. Acik tak perlu kerja bukan sebab dah kaya raya tapi sebab ada pencen. Sekurang-kurangnya cukuplah utk beli beras dan ikan masin.

Apakah berdosa main FB ?

Bagi Acik, ia bergantung kepada pemain masing-masing. Jika cara dan niatnya betul, maka hukumnya harus, malah boleh jadi dapat pahala.

Sebaliknya jika cara dan niatnya tak betul, maka ia menjadi berdosa. Contoh yang berdosa ialah yang berniat menagih puji-pujian, riak, mencari publisiti dan mengejar populariti.

Pemain jenis ini akan excited bila setiap posting di wallnya mendapat “like” dan komen +ve paling ramai. Lebih-lebih lagi jika ramai yang “share”.

Individu yang ketagihan elemen-elemen tersebut, sanggup membuang masanya berjam-jam bersama FB setiap hari. Dia sanggup ketepikan pasangan (suami/isteri), anak-anak hatta tugas dan ditanggungjawab rasminya, demi memancing “like”, komen +ve dan “share”. Jika komen yg -ve yang diterimanya dari mana-mana rakan FB, nescaya rakan FB tersebut pun dipecat atau di“unfriend”nya.
.
Ketika di Universsiti dahulu Acik pernah membaca kitab Imam Al Ghazali tentang ilmu tasauf. Ketika itu Acik susah nak bayangkan betapa seriousnya keburukan akibat dari sikap mazmumah yang Acik sebut di atas. Tapi bila dah ada FB maka amat jelas kepada Acik tentang keburukan sifat-sifat tersebut.

Maksud Acik, akibat sifat mazmumah yang dizahirkan di dalam wall FB masing-masing macam-macam angkara boleh dan telah berlaku. Ia telah menyusahkan pelbagai pihak.

Acik tak perlu cari kes-kes lain untuk “verify” akan kebenaran dakwaan Acik ini, kerana akibatnya telah pernah dialami oleh keluarga Acik sendiri.

Dua anak lelaki Acik telah pernah kena dakwaan. Kini anak perempuan Acik pun diambang penceraian. Bagi Acik semua ini adalah angkara FB. Dengan kata lain, semua pengalaman buruk itu pasti tidak berlaku sekira tidak ada FB atau mereka bukan pemain FB. Oleh itu tidak ada jalan lain lagi untuk selamat diri dari segala angkara FB kecuali dengan berhijrah meninggalkan FB.

Sebelum menyuruh anak-anak Acik meninggalkan FB, adalah wajar Acik dulu yang meninggalkannya. Ini barulah dikatakan“contoh melalui tauladan”

Wallahualam.
.

.

Lain-lain PenCERAHan yg relevan :

Love you endlessly :

https://4uni2c.com/2017/11/11/love-you-endlessly/

.

A lesson to be learnt :

https://4uni2c.com/2017/11/10/a-lesson-to-be-learnt/

.

PenCERAHan terakhir :

http://www.4uni2c.com

Anakku, …

•2017/11/14 • Leave a Comment

.

🇲🇾 C & P dari FB Cikgu Endon Bidin 20171114

Anakku,
Terlalu jauh kamu mengembara,
Lalu tersesat di alamaya,
Tak nampak segala yang sedia ada, di depan mata,
Terlupa untuk bersyukur kepada yang maha pemurah :Allah Azzawajala.

Anakku,
Apa lagi yang nak kamu cari?
Selain sedikit sebanyak yang tak sempurna, di sana sini,
Sampai tak mahu menghargai,
Pada mereka yang berbudi selama ini,
Yang membantumu untuk lengkap melengkapi,
Terlupa untuk redho , sekadar seadanya.

Anakku,
Walau kau selami ke dasar lautan,
Atau terbang setinggi awan,
Mengejar apa yang kau mimpikan,
Pesan ibu padamu, anakku:
Jangan sampai yang dikendong berciciran,
Yang dikejar tidak kedapatan.

“Maka yang mana satu di antara nikmat2 Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan( wahai umat manusia dan jin)?” Surah Ar-Rahman, ayat 13.

.

Lain-lain PenCERAHan yg relevan :

.

Love you endlessly : https://4uni2c.com/2017/11/11/love-you-endlessly/

.

A lesson to be learnt :
https://4uni2c.com/2017/11/10/a-lesson-to-e-learnt/
💊💊

Love you endlessly !

•2017/11/11 • Leave a Comment

.

🇲🇾 Love you endlessly ….

I know you’re confused,
So you refuse.
I know you’re tough,
So you wanna be rough.
You shout out loud,
and feel proud
You wish to be heard
Of your sorrows and hurt,
Of your achievements and all about,
All the while you’ve been good,
Suddenly you become rude.
You always think big
Thus people say that you are sick.

Everything seems not right,
and you’re ever ready to fight.

Though now you’re a mummy,
How I wish you were still my baby,
I wanna hug you like I used to do,
And keep on tirelessly telling you,
that I love you and will always love you,
Endlessly….
Unconditionally….

.

By Cikgu Endon Bidin
171106

.

Other relevant EnLIGHTenments :

.

A lesson to be learnt

https://4uni2c.com/2017/11/10/a-lesson-to-be-learnt/

.

Anakku, …

https://4uni2c.com/2017/11/14/anakku/

.

Anak manusia dan anak lembu

https://4uni2c.com/?s=anak+manusia&submit=Search

.

Menyantuni provokasi

https://4uni2c.com/?s=menyantuni+provokasi&submit=Search

.

PenCERAHan terakhir

http://www.4uni2c.com

💊💊

A lesson to be learnt

•2017/11/10 • Leave a Comment

.

It’s a lesson, yet to be learnt

I’m crying in silence,
Of the fame and the shame,
Of all the blames,
Which you consider just a game, And you’re playing it again and again

While you welcome and entertain,
Those who are adding fuel to flame,

Your new life will never be the same again. What you desire is merely a change

It’s a lesson , yet to be learnt.

You claim you wanna progress,
That’s why loudly, you protest, and detest,Openly, you embarass,
Me and the rest,
Who always pray for the best,
For you and all of us.

I’m observing from the distance,
How from being humble you’re becoming arrogant,

Thus several little hearts will be broken,
Warm relationships before, now shaken, torn and frozen and away you’ve thrown,
You wanna move on, alone,
And leaving us all behind waiting for your return.

Though we give in, we’ll never give up,
Unwillingly we let you step up and up,
Should one day, you’re unable to catch up,
We’d always be here to pick you up.

Have trust and faith, always,
In God’s grace.
Aameen.

By Cikgu Endon Bidin.

.

Wild World

.

Other relevant EnLIGHTenments :

.

Love you endlessly ….

https://4uni2c.com/2017/11/11/love-you-endlessly/

.

Anakku, …

https://4uni2c.com/2017/11/14/anakku/

.

Anak manusia dan anak lembu

https://4uni2c.com/?s=anak+manusia&submit=Search

.

Menyantuni provokasi

https://4uni2c.com/?s=menyantuni+provokasi&submit=Search

.

PenCERAHan terakhir

http://www.4uni2c.com