Pendidikan: Agenda Nasional atau Parti ?

•2018/07/17 • Leave a Comment

Dasar Pendidikan Negara tidak wajar dikorbankan atas kepentingan parti.

Dalam keghairan hendak menggantikah parti pemerintah, bermacam-macam janji telah ditaburi. Bila menang baru nak kaji samada janji yang telah dibuat dahulu realistik atau tidak. Kemudian rekalah berbagai-bagai alasan supaya rakyat rela memaafkan atas kegagalan menunaikan janji PRU dahulu.

Contohnya, dengan medakwa bahawa, “kami tak sangka akan menang. Jadi kami sanggup saja menabur segala janji. Kami tak sangka kerosakan yang telah ditinggalkan BN dahulu begitu teruk sekali. Akibatnya terlalu banyak masa dan sumber yang diperlukan bagi memperbaiki kerosakan. Maka kerajaan tak mampu lagi nak menunaikan janji-janji yang ditawarkan kepada rakyat menjelang PRU14 dahulu”.

Kalau yang menabur janji dahulu hanyalah sekadar pemimpin parti pembangkang biasa, Acik tak hairan sangat. Tetapi jika yang pernah menjadi menteri pun turut membuat janji yang tak realistik, apa pula manifestasinya. Hatta jika mereka pernah menjadi YB sekali pun, mereka tak patut menjanjikan sesuatu yang bercanggah dengan dasar kepentingan nasional. Yakni dasar-dasar yang sejajar dengan semangat perlembagaan negara.

Berikut adalah tulisan seorang cendikiawan Malaysia (Peguam Mardhiyyah Johari) yang Acik C & P untuk menjadi renungan kita bersama.

Selamat membaca dan berfikir :

2018 Juali 18 (Rabu)

Daripada FB Dr Ahmad Budiman Husain:

BELAJARLAH DRPD DAP

Sudah lama DAP sebut mahu TS Richard Malanjun sebagai Ketua Hakim Negara. Paling tidak, dari tahun lepas 2017 kita sudah membaca kenyataan DAP mahukan TS Richard sebagai CJ (Chief Justice).

Tapi kita biasalah, tak ada apa perlu dikisahkan. Bagi pejuang revolusi seperti kita, berani-berani bercakap tentang soal agama dan bangsa KITA adalah petanda jumud, sentimen dan perkauman. Tapi kalau menyentuh soal agama dan bangsa LAIN, maka itu soal keadilan dan kelayakan, tidak berbangkit soal sentimen, jumud dan perkauman. Ya, semestinya kita yang betul, takkan lah kita salah.

Jawatan CJ sepertimana AG tidaklah terlalu penting untuk dibesar-besarkan.

Tapi itulah beza kita dengan DAP. Apa yang tidak penting bagi kita, penting bagi DAP.

Sudah lama saya terbaca tentang roundtable discussion (perbincangan meja bulat) Ahli-Ahli Parlimen DAP tentang Ketua Hakim Negara.

Pada masa itu saya agak terkejut, wah DAP discuss dah pasal siapa nak jadi CJ? Kemain lagi. Saya tidak jumpa perbincangan yang serupa dari mana-mana parti politik yang lain.

Kenyataan bersama tentang isu ini dibuat hampir setahun yang lalu, 26 Julai 2017.

Yang berbincang nya DAP, yang lain sama ada tukang angguk – jawatan tetap/kontrak atau membantah.

Hari ini apa yang mereka bincang dan cadang, terlaksana.

DAP sudah lama bercakap tentang kuota non-bumi di matrikulasi dan IPTA. Pada hari ini selepas Menteri Pendidikan mengumumkan 1 ribu tambahan tempat untuk pelajar berbangsa cina di matrikulasi, mereka bangkitkan pula soal hapuskan kuota , laksanakan meritokrasi. Laju. Laju. (secara asasnya saya bersetuju pendidikan adalah hak semua bangsa, bukan hanya melayu atau cina).

DAP sudah lama bercakap tentang relevancy JAKIM. Sekarang kalau selama ni tak pernah orang bother pun, akhirnya JAKIM harus ditambahbaik untuk dikembali ke fungsi asal (sedap sangat ayat ni).

Hanya menyebut 3 contoh. Banyak sebenarnya soal polisi negara, jawatan, institusi negara yang DAP beri perhatian dan pandangan, dalam erti kata lain PENTING bagi DAP.

Kita? Kita pentingkan populis / individu dan apa yang sama waktu dengannya.

Dulu menderita, sekarang jadi Menteri. Kagum level gunung orang dapat jawatan Menteri.

Perbahasan kita tentang Menteri tu kutip sampah berlakon ke tidak. Wow Menteri solat kat surau, tak pernah lagi ada Menteri solat kat surau.

Menteri buat lawatan mengejut, wah terkejutnya, hebatnya. Menteri makan kat kedai mamak je, sempoi baq hang.

Apa-apa sahaja isu bersifat individu, adalah besar bagi kita.

Isu yang DAP bincang seperti jawatan, polisi, institusi dalam negara, tak penting pun bagi kita.Tak ada apa lah, kecoh je lebih. Sentimen. Jumud.

Jelas apa yang dianggap penting oleh DAP, akhirnya menjadi urusan negara, bukannya sekadar pandangan DAP semata-mata.

Untuk awak dan awak yang mahu menembak label paranoid pada sesiapa sahaja yang menyentuh DAP, contohilah DAP yang menganggap penting apa yang awak anggap tidak penting.

Belajarlah dari DAP.

Pandangan peribadi, Rakyat.
Penaip status.

Tulisan: Peguam Mardhiyyah Johari

.

Video Selingan ⬇️⬇️⬇️u

.

Lain-lain PenCERAHan yang relevan:

.

UEC: Pengiktirafan dan implikasinya

https://4uni2c.com/2018/07/10/uec-pengiktirafan-dan-implikasinya/

Advertisements

Strategi : Pecah dan Perintah

•2018/07/13 • Leave a Comment

“Barangsiapa tidak belajar dari sejarah, maka sejarah akan mengajarkannya kembali.”

2018 Julai 13 (Jumaat)

Kisah sejarah berikut adalah C & P dari WA yang Acik baca dalam salah satu dari WA kumpulan yang Acik sertai.

Selamat membaca, semoga menjadi iktibar kepada kita semua ⬇️⬇️⬇️

.

GENGHIS MENGAJAR UMAT ISLAM
❄❄❄❄❄❄❄
SEJARAH PECAH DAN PERINTAH

🏹Ketika umat Islam diserang tentera Tatar, hampir seluruh wilayah Islam dijajah. Antara yang terawal adalah wilayah Khurasan yang berjiran dengan Mongol.

Pada satu peringkat di Khurasan, Tatar tidak berdaya menghadapi umat Islam di kota Bukhara. Lalu pemimpinnya Genghis Khan menulis surat kepada umat Islam:

“Sesiapa yang menyerahkan senjatanya dan menyertai tentera Tatar, mereka akan selamat. Namun barangsiapa yang enggan, mereka pasti akan menerima penyesalan.”

Surat tersebut menyebabkan umat Islam yang sedang terancam itu berpecah kepada dua pihak. Pihak pertama menolak keras tawaran Genghis Khan dengan berkata:

“Seandainya mereka mampu memerangi kita, tak mungkin mereka menawarkan sedemikian. Ini menandakan peluang kita cerah. Teruskan perjuangan, pasti kita akan beroleh salah satu antara dua kebaikan; menang ke atas mereka atau syahid penuh bahagia!”

Namun pihak kedua cenderung untuk menerima tawaran tersebut. Mereka berkata:

“Wajarkah kita sengaja menumpahkan darah sendiri, dalam keadaan kita tahu bahawa kita tidak akan mampu menentang mereka? Tidakkah kalian lihat bilangan dan kelengkapan mereka?”

Genghis Khan terus mengambil peluang dari pertelingkahan ini. Dia mengutus surat berikutnya khusus kepada pihak kedua yang sanggup menerima tawaran. Dalam surat tersebut, dia berjanji akan memberikan tampuk kekuasaan Bukhara kepada pihak tersebut dengan syarat mereka menumpaskan pihak pertama.

Tawaran itu menyebabkan pihak kedua rambang mata. Terus mereka menyahutnya tanpa rasa bersalah. Sanggup mereka memerangi saudara sendiri bagi pihak Tatar.

Pertempuran pun berlangsung. Akhirnya tumpaslah pihak yang teguh mempertahankan prinsip di tangan pihak yang menjual agama dengan habuan dunia.

Apa yang menyedihkan, pihak yang menerima tawaran Tatar itu tidak dianugerahkan apa yang dijanjikan. Sebaliknya senjata mereka dirampas, mereka ditangkap dan diarahkan supaya disembelih kesemuanya.

Genghis Khan mengungkap satu kata-kata yang sangat masyhur:

Kalaulah mereka boleh dipercayai, mustahil mereka sanggup memerangi saudara sendiri demi kita. Padahal kita orang asing bagi mereka..!”

🏹10 pengajaran dari cerita di atas:

🔴1. Taktik pecah dan perintah, strategi ampuh menghadapi Islam zaman berzaman.
🔴2. Aqidah perjuangan yang lemah punca tidak yakin dengan janji kemenangan dari tuhan.
🔴3. Habuan takhta dan harta mudah menggugat keikhlasan perjuangan.
🔴4. Pabila dunia menguasai diri, saudara sendiri pun sanggup dikhianati.
🔴5. Mempercayai bulat-bulat kata-kata musuh adalah kebodohan yang membinasakan.
🔴6. Islam tidak kalah kerana agama ini. Sebaliknya kalah kerana penyelewengan orang Islam sendiri.
🔴7. Dedak musuh itu beracun. Dan racunnya mampu membunuh jamaah.
🔴8. Pengkhianat tidak akan bahagia. Nikmat mereka hanya sementara.
🔴9. Pentingnya untuk berpegang kepada prinsip. Walau menyusahkan (tampak syadid), ia perisai pertahanan yang utuh!
🔴10. Tidak ada kerjasama dengan bukan Islam dalam menentang sesama Islam.

🏹Tiga kata-kata hikmah yang perlu diambil iktibar:
⛯1. ما أشبه اليوم بالأمس
“Alangkah samanya hari ini dengan semalam.”

⛯2. لا تقتلوا أسودكم فتأكلكم كلاب عدوكم
“Jangan kamu bunuh singa di kalanganmu, nescaya kamu akan dimakan oleh anjing di kalangan musuhmu.”

⛯3. من لا يتعلم التاريخ يعلمه التاريخ
“Barangsiapa tidak belajar dari sejarah, maka sejarah akan mengajarkannya kembali.”

Bersambung …. .. ..

.

.

UEC : Pengiktirafan dan implikasinya

•2018/07/10 • Leave a Comment

Pendidikan China juga mendapat bantuan kerajaan

2018 Julai 10 (Selasa)

Artikel berikut adalah C & P dari WA seorang kawan lama Acik di UM dahulu. Ia sangat penting untuk dibaca oleh semua rakyat Malaysia terutama warga pendidik.

SELAMAT MEMBACA ⬇️

UEC (Unified Examination Certificate) vs SPM/STPM

Bagi rakyat Malaysia yang tidak tahu, UEC adalah satu sijil pelajaran yang digunakan oleh sekolah persendirian Cina di Malaysia. Mereka ada sistem pendidikan sendiri di bawah seliaan Dong Zong (badan pendidikan Cina), sebab mereka tak mahu ikut sistem pendidikan kebangsaan. Tapi kebanyakan masih menjalankan subjek2 SPM kerana tak mahu ambil risiko pelajar tiada sijil SPM untuk bekerja kelak.

UEC tidak diiktiraf oleh kerajaan Malaysia sejak zaman Tunku Abdul Rahman dan disokong oleh tokoh2 sezaman seperti Tun Tan Cheng Lock, Tun Tan Siew Sin dari MCA. Zaman itu tokoh2 terawal semuanya bersemangat nasional yang tinggi. Tun Tan Siew Sin sendiri menolak idea penggunaan bahasa Cina sebagai medium di sekolah Malaysia. Tun Tan Siew Sin tidak disukai oleh aktivis pendidikan Cina. Zaman sekarang MCA pun sudah beralih kepimpinan dan pendirian.

Ada, seorang lelaki kelahiran China yang berpindah ke Malaysia atas desakan ekonomi dan menjadi guru di sekolah Cina Malaysia, bernama Lim Lian Geok, menjadi antara aktivis terkuat menuntut pendidikan Cina dan meminta bahasa Cina diiktiraf sebagai salah satu bahasa rasmi di Malaysia. Dengan bantuan institusi Dong Zong yang kuat, sehingga ke hari ini mereka masih menuntut agar pendidikan Cina diterima di Malaysia. Beliau dibuang kerakyatan kerana dianggap mencetuskan ketidakharmonian perpaduan kaum.

Beliau meninggal dunia dan tugu peringatannya dibina di jalan Maharajalela, dan menjadi tempat wajib ziarah tahunan oleh pelajar2 sekolah persendirian Cina. Beliau merupakan hero kepada pejuang pendidikan Cina.

Walaupun sekolah persendirian Cina tidak menerima bantuan dana dari kerajaan, tetapi sekolah mereka jauh lebih mewah dari segi infrastruktur dan kemudahan. Sumbangan kewangan banyak diberikan sendiri oleh masyarakat Cina setempat agar sekolah ini terus kekal.

Medium pengajaran utama subjek untuk UEC adalah dalam bahasa Cina dan hanya ada satu subjek BM disertakan (untuk cukup syarat dan lebih mudah dari BM SPM).

Oleh kerana sijil UEC tidak diiktiraf Malaysia, pelajar sekolah persendirian Cina yang mengambil UEC perlu pergi ke negara yang menerima UEC seperti China dan Taiwan untuk menyambung pengajian. Hujahnya, kerana sijil tersebut tidak begitu selaras dengan dasar pendidikan dan wawasan negara, dan juga untuk melindungi keistimewaan sijil STPM untuk masuk ke pengajian tinggi awam Malaysia.

Tetapi tidak jadi masalah, kerana kebanyakan pelajar yang masuk ke sekolah persendirian Cina adalah dari golongan berada dan berkemampuan. Mereka mampu membelanjakan duit untuk pergi ke universiti di China dan Taiwan. Tetapi mereka harus melupakan hasrat untuk bekerja dengan kerajaan atau badan2 syarikat yang tidak menerima sijil yang tidak sah.

Kini, MCA dan DAP kedua2nya memperjuangkan untuk mendesak kerajaan mengiktiraf UEC supaya boleh digunakan di Malaysia. Ini juga demi kepentingan orang Cina yang berpendidikan Cina. (Dalam konteks kaum, MCA dan DAP boleh bersatu)

Jika UEC diiktiraf, apa kesannya?

Kita akan jadi ada dua sijil yang langsung tidak selaras. Pelajar yang ambil UEC tidak perlu lagi ambil SPM dan mengikuti silabus yang sama dengan pelajar Malaysia yang lain. UEC dilaksanakan di sekolah2 persendirian Cina yang berpopulasi majoriti besar 99% pelajar kaum Cina yang AMAT kurang pendedahan komunikasi dengan pelajar dari kaum lain.

Mengiktiraf UEC bermakna kita akan melahirkan generasi kaum Cina yang semakin terpisah daripada idea asimilasi dan pergaulan antara kaum dan kita akan menambahkan jarak hubungan antara kaum, sekaligus meletakkan angan2 Bangsa Malaysia itu jauh sekali di langit yang ketujuh.

Selain itu ialah kesan Domino, iaitu selepas pengiktirafan UEC, sekolah2 SJKC yang semakin bertambah ini (yang menggunakan medium bahasa Cina) tidak mustahil untuk menukarkan silabus mereka daripada silabus kebangsaan kepada silabus UEC.

Selepas UEC diiktiraf dan bahasa mandarin digunakan meluas, apakah lagi alasan supaya bahasa Cina tidak diiktiraf sebagai bahasa rasmi negara Malaysia? Inilah yang diperjuangkan oleh Dong Zong sejak pra kemerdekaan lagi. Begitulah kesan Domino yang saya maksudkan.

Timbalan Menteri Pendidikan terkini adalah dari DAP dan dia sudahpun didesak oleh MCA hari ini untuk melaksanakan janjinya (dalam manifesto) untuk minta Malaysia iktiraf UEC dalam masa 30 hari. Dengan pendirian Perdana Menteri yang endah tak endah, saya rasa inilah peluang terbaik mereka untuk menjayakan idea ini.

Disebabkan majoriti besar rakyat Malaysia tidak tahu menahu apa itu UEC, jadi saya menjalankan tanggungjawab saya untuk menambahkan ilmu anda. Akhirnya anda akan tahu yang perkara ini bukan perkara kecil. Ini demi masa depan, seluruh rakyat Malaysia. Saya meletakkan kapasiti saya sebagai seorang pengkaji, ahli akademik. Bukan sebagai orang Melayu/Korea yang bakal dituduh rasis. Jika anda rasa saya tidak cukup kredibiliti, sila rujuk Prof Dato Teo Kok Seong, seorang Profesor dan seorang Cina.

Buat penat sahaja saya ambil masa menulis kalau tak ada orang baca. Janganlah sampai ke tahap ini pun masih malas membaca. Kalau boleh tag YB Syed Saddiq Syed Abdul Rahman bagus juga. Satu2nya pemimpin (selepas TS Rais Yatim) yang masih kukuh pendirian berbanding rakan2 separtinya.

.

.

Wallahualam.

.

Lain-lain PenCERAHan yang relevan :

.

Dasar PPSMI (Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeri) ⬇️

https://4uni2c.com/?s=PPSMI&submit=Search

.

Ke PenCERAHan terakhir

http://www.4uni2c.com

.

Kenapa ada diskriminasi ?

•2018/07/08 • Leave a Comment

Semoga hukuman dunia mampu meringankan hukuman akhirat.

.

2018 Julai 08 (Ahad)

Semalam, Acik menziarahi kubur seorang school mate (rakan sesekolah) yang Acik sangat kagumi, Beliau ialah almarhum Tan Sri Laksamana (B) Ilyas Din. Berita kematian beliau Acik terima melalui WA dari seorang hakim kanan iaitu kawan arwah. Malangnya Acik agak lewat membuka WA. Akibatnya, setiba di pusara, urusan perkebumian almarhum telah pun selesai.

Kepulangan rakan Acik itu ke rahmatullah itu meninggalkan kesayuan di hati Acik. Ia juga mencetuskan keinsafan bahawa kehidupan di dunia ini adalah tidak lama. Dunia hanya tempat penginapan sementara. Seperti maksud serangkap pantun :

Halia tanam tanaman
Ke barat juga bakal condongnya
Dunia tumpang tumpangan
Akhiratlah jua kekal kampongnya.

Acik yakin bahawa majoriti kita mempercayai bahawa “kampong” yang kekal adalah akhirat. Oleh itu, setiap kita wajar bercita-cita untuk menempah keberadaan yang sejahtera di akhirat nanti. Kesejahteraan. di akhirat akan diperolehi hanya jika kita berjaya memasuki syurga Allah.

.

🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾

Acik harap semua pemimpin Malaysia juga yakin dengan alam akhirat. Tak kiralah agama apa pun yang masing-masing anuti. Dengan keyakinan tersebut, mudah-mudahan mereka akan sentiasa berlaku adil dalam segala tindakan mereka. Kerana, jika kekuasaan politik mampu melindungi mereka dari hukuman dunia, namun mereka tetap tidak akan terlepas dari hukuman alhirat. Dan sesungguhnya hukuman akhirat itu adalah jauh lebih berat siksaannya dari hukuman di dunia ini.

🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱

.

Di dunia ini kita perlu berusaha untuk mengumpul pahala dengan sebanyak yang mungkin. Kerana, dengan bekalan pahala itulah kita akan melalui mahkamah Allah di akhirat nanti. Segala pahala kita akan ditimbang beratnya. Kemudian berat pahala itu akan dibandingkan dengan berat segala dosa kita.

Bertuahlah bagi kita yang berat pahalanya melebihi berat dosanya, alhamdulillah. Sebaliknya celakalah bagi kita yang dosanya lebih berat dari pahalanya, nauzubillah.

Klip video di atas boleh dijadikan iktibar untuk diri Acik. Seorang pemimpin negara adalah individu yang sanggup menanggung risko yang sangat tinggi. Sekiranya semasa di bawah pentadbiran beliau negara berjaya maka dirinya akan disanjung tinggi. Sebalik jika negara kurang berjaya maka dirinya akan dihina dan dipesalahkan.

Acik percaya bahawa semua pemimpin mempunyai aspirasi yang sama. Semua mereka ingin membawa kejayaan kepada negara yang dipimpinnya. Cuma yang membezakan antara seorang pemimpin dengan yang lain ialah kaedah yang digunapakai bagi mencapai kejayaan tersebut.

Contohnya, pemimpin M percaya bahawa kaedah yang paling effektif bagi memajukan negara adalah melalui dasar “privatization” (pengswastaan). Sebaliknya pemimpin N pula percaya bahawa kaedah terbaik adalah yang sebaliknya iaitu “deprivation”.

Yang mana satu dari mereka berdua itu yang betul, kita belum tahu ketika hendak memilih pemimpin. Hasilnya hanya akan dapat dilihat setelah negara melalui tempoh yang agak lama di bawah pentadbiran masing-masing.
.

Yang sangat penting bagi seorang pempin ialah keikhlasannya melaksanakan usaha ke arah kebaikan. Selagi beliau menjadi pemimpin yang sah, maka beliau berhak untuk ditaati dan dipatuhi oleh setiap pengikutnya. Dalam konteks negara demokrasi seperti Malaysia, pengikutnya termasuklah ahli-ahli parti lawan. Mematuhi pemimpin adalah wajib di sisi agama Islam, selagi ia tak bercanggah dengan hukum Allah dan Rasul.

Dalam konteks negara demokrasi juga pemimpin M tidak wajar menuduh pemimpin N (yang sedang memerintah negara) sebagai pengkhianat semata-mata kerana dasar yang digunapakai oleh N tidak selari malah bercanggah dengan dasar yang dilerjuangkan M
.
Oleh sebab itu seandainya M berjaya mengalahkan N dalam PRU, lalu menjadi pemerintah, M tidak wajar melayan N seperti seorang penjenayah. Sekiranya N dituduh telah melakukan kesalahan yang bukan jenayah, maka N tidak wajar dipelakukan sebegitu rupa seolah-olah beliau tidak ada jasa langsung kepada negara.

Adalah tidak adil jika seseorang yang dituduh bersalah terus dihukum sebelum dibicarakan terlebih dahulu. Contohnya N telah dituduh melakukan rompakan. Lalu diviralkan bahawa adalah seorang perompak yang merbahaya. Sedangkan proses pembicaraan keatas N pun belum selesai, malah belum dimulakan lagi. Pendekata N belum lagi disabitkan dengan apa-apa kesalahan oleh pihak mahkamah.

Pada pendapat Acik adalah satu pencabulan terhadap sistem perundangan negara jika seorang yang belum disabitkan dengan kesalahan merompak, tetapi sudah dilabel sebagai perompak. Sepatutnya setiap rakyat menghormati sistem perundangan negara. Lebih-lebih lagi YB-YB yang bertanggungjawab menggubal dan meluluskan undang-undang negara. Apa tah lagi bagi seorang PM.
.

Wallahualam.

Lain-lain PenCERAHan yang relevan :

.

Ke PenCERAHAan terbaru

http://www.4uni2c.com

Kesihatan : Rakyat Malaysia amat bertuah ?

•2018/07/05 • Leave a Comment

Kesihatan adalah asset yang sangat penting.

2018 Julai 05 (Khamis)

Rakyat Malaysia patut rasa sangat bertuah dan bersyukur beroleh PM (Perdana Menteri) dan TPM (Timbalan Perdana Menteri) yang sekarang. Bertuah kerana kedua-dua mereka adalah doktor perubatan.

Biasanya orang yang ahli di dalam sesuatu bidang adalah orang yang paling mahir dalam bidang berkenaan. Oleh sebab itu, sangatlah wajar jika orang yang mahir dalam bidang tersebut dijadikan sumber nasihat atau pertolongan yang relevan dengan bidang tersebut.

Kebanyakan kita mengakui bahawa faktor yang paling utama dalam hidup kita ialah kesihatan. Tanpa status kesihatan yang baik kita tidak dapat hidup sempurna. Oleh sebab itu, orang yang kaya akan sanggup mengorbankan harta bendanya untuk “membeli” kesihatan. Ataupun, untuk “menebus” kesihatan yang telah tergadai (hilang) akibat suatu kemalangan, atau suatu jenis panyakit yang menimpa.

Acik percaya bahawa individu yang paling sensitif terhadap faktor kesihatan ialah pakar perubatan yang bergelar doktor. Malangnya, untuk menjadi seorang doktor bukannya senang. Ia mestilah seorang pelajar yang pintar. Selain pintar beliau juga kena cukup berdisiplin. Acik kata begini kerana seorang dari anak Acik adalah juga seorang penuntut perubatan dia UIA beberapa tahun dahulu. Jadi Acik boleh bandingkan beliau dangan anak-anak Acik yang bukan penuntut perubatan di beberapa universiti yang lain.

Bukan saja ketika masih menuntut seseorang doktor itu perlu cukup berdisiplin untuk lulus kursus perubatan yang diikutinya, malah disiplin yang lebih tinggi juga perlu bila dah mula bertugas.. Ada juga penuntut perubatan yang tidak mampu patuh kepada disiplin doktor lalu memilih bidang kerjaya lain selepas mencapai ijazah dalam bidang perubatan.

Acik sangat “admire” individu yang mampu menjadi seorang doktor atas faktor-faktor di atas. Bila dah tua macam Acik ini, kehadiran doktor amat terasa pentingnya. Ketika muda dahulu Acik amat jarang berjumpa doktor. Tapi kini setiap 3 bulan sekali mesti berjumpa doktor.

Kos perubatan adalah satu elemen penting bagi semua rakyat. Jika kerajaan tidak menyediakan rawatan perubatan percuma kepada rakyat, maka sudah pasti rakyat akan menderita. Oleh itu, kerajaan yang pentingkan kesejahteraan rakyat akan berusaha besungguh-sungguh untuk meningkat mutu rawatan perubatan percuma kepada rakyat.

Sebaliknya kerajaan yang kurang peduli terhadap kebajikan rakyat akan hanya membiarkan pihak swasta menawarkan rawatan perubatan kepada rakyat. Oleh sebab kesihatan adalah terlalu penting, maka rata-rata rakyat akan sanggup bergadai golok untuk membayar rawatan perubatan. Tanpa adanya kemudahan perkhidmatan perubatan yang cukup yang disediakan oleh kerajaan, maka rakyat terpaksalah bergantung kepada kemudahan perubatan yang ditawarkan oleh pihak swasta. Ini akan membuka peluang yang luas kepada pihak swasta untuk menangguk di air keruh. Sedangkan pesakit pula adalah ibarat sudah jatuh ditimpa tangga.

Sebagai pesara warga emas, Acik harap kerajaan tidaklah kedekut untuk berbelanja lebih demi kesihatan setiap rakyat. Usaha kerajaan kearah menyediakan rawatan perubatan percuma sangatlah wajar diteruskan. Janganlah pula mistik yang mengatakan bahawa negara boleh bankrap akan mendorong kerajaan baru PH mengswastakan perkhidmatan perubatan. Kononnya, dengan kaedah pengswastaan itu kerajaan tidak perlu lagi berbelanja besar. Maka dengan sendirinya negara akan selamat dari bencana bankrap.

Betulkan sebuah negara boleh bankrap jika menyediakan perkhidmatan–perkhidmatan percuma kepada rakyat, termasuk rawatan perubatan ?

.

Bersambung … ..

Sosial : Bila jaga pun lena ..

•2018/06/30 • Leave a Comment

Cuti di Malaysia sangat banyak. “Saya tak setuju cuti hari Sabtu”

Acik sangat tertarik kepada apa yang dicakap oleh PM (Tun DM) dalam klip video di atas. Di Malaysia kata beliau, hari cuti umum sangat banyak. Adakah maksud beliau ia lebih banyak dari cuti umum di negara-negara lain, wallahualam. Ini satu dakwaan yang tidak boleh dinafikan. Namun apakah banyak cuti itu manifestasi bahawa rakyat Malaysia malas bekerja ?

Sebelum meneruskannya, Acik ingin bertanya kepada yang sedang membaca PenCERAHan ini, adakah anda seorang Melayu ? Jika ya anda seorang Melayu, apa perasaan anda menonton video di atas ? Berdasarkan definasi, maka Acik adalah juga seorang Melayu.

Sebagai seorang Melayu, Acik akan rasa terguris di hati jika Melayu diberi unsur negatif. Jika pelaku itu seorang Melayu yang setaraf dengan Acik, mungkin Acik akan berasa sedih. Namun, jika beliau seorang yang lebih tinggi status sosialnya, maka Acik akan berasa kesal. Akan tetapi jika pelaku itu seorang yang bukan Melayu nescaya Acik akan berasa marah.

Acik percaya, selain Acik ramai rakyat lain yang turut peduli dengan kenyataan PM itu. Seandainya Acik seorang penjawat awam yang berpangkat tinggi, nescaya Acik akan memberi reaksi yang wajar kepada kenyataan PM itu. Lebih-lebih lagi sekiranya Acik berpangkat KSN (Ketua Setiausaha Negara).

Majoriti rakyat sedia maklum bahawa KSN itu adalah ketua kepada jentera kerajaan yang disebut birokrasi. Di bawah beliau ialah semua KSU (Ketua Setiausaha). Dan KSU pula ialah ketua bagi kementerian yang di bawah pentadbiran beliau.

Sejak sekian lama yang Acik ingat semua KSN adalah seorang Melayu. Walaupun ada yang berwajah bukan Melayu namun beliau sebenarnya adalah Melayu berdasarkan definasi yang telah lama diterimapakai di negara kita. Boss bagi KSN ialah PM.

Oleh sebab majoriti besar penjawat awam adalah Melayu, maka sewajarnyalah KSN sensitif terhadap kenyataan boss beliau dalam klip video di atas. Adalah perlu bagi beliau mengkaji kebenaran kenyataan PM itu dan mengambil tindakan proaktif bagi membaiki kelemahan jentera kerajaan secara menyeluruh.

Acik percaya, cuti rasmi yang diberi oleh kerajaan kepada penjawat awam itu adalah dengan justifikasi yang adil. Oleh itu tidaklah adil kepada penjawat awam jika cuti yang mereka layak terima sepanjang tahun itu dikaitkan dengan faktor kemalasan bekerja. Acik sendiri pun pernah menjadi seorang penjawat awam selama 25 tahun.

Berdasarkan pengalaman sendiri, Acik tak boleh setuju jika ada pihak yang mendakwa bahawa penjawat awam suka bercuti kerana malas bekerja. Sebaliknya cuti adalah keperluan asas kepada semua pekerja makan gaji, samada di sektor awam mahupun di sektor swasta. Bagi setiap ketua keluarga (suami & isteri), tanggungjawabnya dalam mengurus kehidupan diri dan rumah tangga adalah pelbagai.

Walaupun mencari rezeki adalah aktiviti utama dalam hidup, namun ia hanyalah salah satu sahaja dari beberapa aspek kehidupan yang perlu dilaksanakan. Pekerja (termasuk penjawat awam) adalah juga manusia. Setiap manusia mempunyai pelbagai obligasi yang terpaksa ditunaikan. Kesemuanya itu tak mungkin dilakukan serentak dengan perlaksanaan tugas-tugas rasmi kita kepada majikan.

Contohnya, menziarah jiran yang sakit dan membeli keperluan dapur. Ini tak mungkin dapat atau sesuai dilakukan dalam masa betugas rasmi. Apa lagi obligasi terhadap pihak yang jauh dari tempat kita tinggal. Misalnya, melawat ibu bapa yang telah tua di kampung yang tak boleh balik hari kerana agak jauh dari tempat kita bertugas.

Sepanjang hayat Acik yang telah berlalu, Acik telah berjumpa dengan bermacam-macam orang. Ada yang sangat pandai dan ada yang sangat bodoh. Ada yang sangat pemurah dan ada pula yang sangat kedekut. Ada yang sangat rajin dan ada pula yang sangat pemalas. Ada yang sangat jujur lagi berani dan ada pula yang sebaliknya. Malah bermacam-macam lagi jenis orang, yangmana kalau nak disebutkan semuanya di sini tentulah terlalu panjang.

Ironinya ialah, tidak semua orang yang memiliki sifat positif lebih berjaya dari yang sebaliknya. Contohnya yang pandai lebih berjaya dari yang bodoh, yang rajin lebih senang hidupnya dari yang malas dan sebagainya.

Video di atas membuat Acik teringat kepada arwah seorang bapa saudara Acik. Beliau seorang yang sangat baik. Tak pernah Acik lihat beliau marah. Kerjanya makan gaji dengan gedung bijih (Straits Smelting Company) di Butterworth sebagai seorang buruh. Acik percaya bapa saudara Acik itu seorang yang sangat rajin bekerja walaupun gajinya kecil.

Dari beliaulah Acik dengar kisah tentang seorang jaga yang lena semasa menjalankan tugas. Waktu itu Acik tidak faham maksud tersirat yang beliau sampaikan kepada ayah Acik dalam perbualan mereka berdua. Namun, bila sudah dewasa dan bekerja, kisah itu menjadi signifiken pula bagi Acik. Ia mendedahkan realiti kehidupan sekarang.

Jaga bermaksud tidak lena. Status jaga dengan sendirinya terhapus kerana datangnya lena. Dengan kata lain, adalah mustahil bagi jaga dan lena itu berlaku serentak. Jawatan JAGA jelas mewajibkan penjawatnya berjaga (tidak lena) ketika bertugas. Apa ertinya begelar jaga jika semasa bertugas beliau lena. Maka sudah nyatalah bahawa jaga yang lena itu tidak amanah.

Apakah implikasinya jika jaga pun lena ?

Jika kita rajin memperhatikan “jaga” yang bertugas di merata ceruk bandar dalam negara kita ini, nescaya kita akan dapati bahawa agak ramai juga dari mereka itu berstatus warga emas. Mereka ini pernah membuat berbagai-bagai pekerjaan sejak dari muda lagi. Adakah mereka ini layak dilabelkan “pemalas” ? Jika mereka bukan pemalas mengapakah hidup mereka di usia emas pun masih susah hingga perlu terus bekerja untuk hidup ?

Seorang yang dilantik sebagai CEO (Chief Executive Officer) Petronas tentulah individu yang hebat. Kalau tidak benar-benar hebat tentulah beliau tidak layak untuk dianugerahkan amanah sebesar itu. Sepanjang tempoh beliau menjalankan tugasnya sebagai CEO bagi GLC (Government Link Company) besar itu, sudah tentu Petronas membuat keuntungan ratusan bilion ringgit malah trilion ringgit. Bukankah itu satu jasa atau sumbangan besar beliau kepada negara ?

Namun setelah tempoh perkhidmatan beliau dengan Petronas tammat, adakah beliau menjadi seorang jutawan besar ? Maksud Acik ialah beliau berjaya memiliki asset bernilai puluhan juta atau lebih. Misalnya sama sepertimana yang berjaya dimiliki oleh anak-anak mantan PM keempat Malaysia.

Jika seorang bekas CEO Petronas pun tidak berjaya seperti salah seorang dari anak-anak mantan PM keempat itu, adakah bermakna beliau tidak cukup pandai dan tak cukup rajin bekerja berbanding dengan mereka ?

Dengan menjawab soalan-soalan Acik di atas dengan jujur, maka dengan sendirinya kita akan menerima hakikat bahawa orang yang susah tak semestinya kerana beliau malas bekerja. Begitu juga, orang yang kaya raya tak semestinya beliau lebih pandai dan bekerja lebih kuat (rajin) dari orang lain.

Pernah tak kita bertanya, “mengapa jaga pun lena” kepada sesiapa ? Atau pun tak terlintas langsung di hati kita nak tahu sebab-sebabnya. Jika kita mengetahui sebabnya, mungkin kita sendiri tak tergamak nak melapurkan apa-apa yang negatif tentang mana-mana jaga kepada majikannya.

Sebaliknya jika kita kaya kita akan nasihatkan jaga warga emas yang berkenaan itu untuk berehat saja di rumah. Saraan hidupnya kita sendiri akan sediakan sehingga dia meninggal. Namun, apakah cara kita itu betul bagi mengatasi masalah sosial negara ? Jauh panggang dari api.

Bagi Acik “bila jaga pun lena” adalah satu simtom yang sangat penting tentang “kesihatan” pengurusan negara. Ia adalah manifestasi bahawa negara sedang menghadapi krisis kejujuran yang sangat kritikal. Akibatnya amanah dikianati, janji dicapati (tidak ditunai), penipuan dan pembohongan berleluasa dan berbagai lagi perbuatan negatif dilakukan.

Sebenarnya, kejadian “jaga pun lena” yang Acik sebut di atas itu bukanlah baru berlaku. Ia dah mula berlaku lebih dari 20 tahun dahulu. Kalau lalang dibiar tumbuh dengan begitu lama, maka sudah tentu amat susah menghapuskannya dalam masa yang singkat. Dan apa yang kita sedang tuai sekarang, itu apa yang kita telah semai dahulu. Jika yang kita semaikan dahulu adalah benih lalang, mustahil yang kita dapat tuai sekarang ini buah padi.

Bagi Acik, adalah tidak adil jika mendakwa bahawa Melayu tak maju kerana malas bekerja, tanpa terlebih dahulu dilihat segala faktor penyebab lain yang relevan. Acik sarankan kajian dilakukan dengan menggunakan falsafah “Bangau oh bangau”. Falsafah ini sebenarnya telah lama wujud dalam budaya Melayu. Malangnya ia telah disalahtafsir lalu disesiakan.

Oleh itu bagi Acik, adalah tidak wajar jika sekiranya cuti hari Sabtu nak dimansuhkan. Acik tidak percaya bahawa ia satu langkah bijak lagi efektif bagi mengikis kemalasan dari penjawat awam yang majoriti besarnya adalah orang Melayu. Bagi Acik, memansuhkan cuti hari Sabtu adalah manifestasi bahawa kita ingin berpatah balik ke zaman fail merah, biru, kuning dan hijau dahulu.

Teringat pula Acik ketika baru masuk berkhidmat dengan MTIB dalam tahun 1977 dahulu. Ketika itu belum ada mesin faks. Komputer pun masih guna kad yang dilubangkan. Komputer meja baru lahir di awal 80an. E-mail jangan ceritalah. Apa lagi smart phone.

Pada zaman itu kehadiran fisikal pekerja di pejabat memangkan perlu (malah tak dapat dielakkan) untuk menyiapkan apa-apa juga kerja. Tapi, adakah kita masih nak samakan era 4G sekarang ini dengan era 20/30 tahun dahulu ?

Satu lagi yang ingin Acik timbulkan di sini ialah “reward & penalty system” atau sistem ganjaran dan hukuman yang sedang dipraktikkan atau berkuatkuasa sekarang. Adakah sistem tersebut berfungsi dengan baik ?

Wallahualam.

Lain-lain PenCERAHan yang relevan

.

Falsafah Bangau oh Bangau

https://4uni2c.com/?s=Bangau+oh+bangau&submit=Search

.

Hutang : akan bankrapkan negarakah ?

•2018/06/13 • Leave a Comment

.

2018 Jun 14 (Khamis)

Ada dua fahaman yang bercanggah berhubung dengan hutang negara. Satu fahaman percaya bahawa kerajaan juga boleh bankrap akibat berhutang. Manakala satu fahaman lagi percaya bahawa negara tidak akan bankrap kerana berhutang.

Fahaman pertama percaya bahawa kerajaan itu sama saja dengan entiti-entiti lain seperti individu, rumah tangga, syarikat dan seumpamanya. Jika semua entiti tersebut boleh bankrap maka begitulah juga kerajaan. Kerajaan bagi penganut fahaman ini, adalah ibarat sebuah kapal yang sangat besar (Titanic). Walaupun ianya besar namun ia tetap boleh karam seperti sampan dan kapal-kapal kecil yang lain.

Manakala fahaman kedua pula menganggap kerajaan itu adalah suatu entiti yang sama sekali berbeza dengan yang lain. Kerajaan mempunyai kuasa untuk membuat undang-undang dan kuasa untuk membuat wang. Dengan adanya dua kuasa penting ini maka mustahil negara boleh bankrap.

.

Negara lain kadar hutangnya lebih tinggi

🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾

🌷🎋🌷🎋🌷🎋🌷🎋🌷🎋🌷⚘🌷🎋🌷🎋🌷🎋🌷🎋🌷🎋

Negara ibarat kapal selam

Bagi Acik, negara (kerajaan) adalah ibarat kapal selam, sedangkan entiti-entiti lain adalah ibarat kapal yang selain dari kapal selam. Jika kapal-kapal lain itu akan mudah tenggelam akibat dimasuki air yang banyak, namun kapal selam tak pula begitu. Kapal selam hanya menyelam bila dimasukkan air yang banyak ke dalamnya. Menyelam bukan bererti tenggelam.

Apa yang membuat kapal selam tak boleh tenggelam ialah kuasa istimewa yang ada padanya. Iaitu kuasa bagi mengawal kemasukan air ke dalamnya dan mengawal pengeluaran air darinya. Kedua-dua kuasa ini adalah umpama kuasa membuat undang-undang dan kuasa membuat wang. Kedua-dua kuasa ini (buat undang-undang & wang) tidak ada pada entiti lain selain kerajaan.

Kedua-dua fahaman di atas mempunyai implikasi yang sangat penting. Fahaman pertama akan membuat negara lambat membangun. Apabila kerajaan kurang berbelanja sebab takut akan jatuh bankrap, maka akibatnya aktiviti ekonomi tidak bergerak dengan rancak. Pekerjaan tidak dapat diwujudkan. Faktor-faktor pengeluaran (termasuk tenaga buruh) tidak dimunafaatkan sepenuhnya bagi menjana pengeluaran.

Sebaliknya implikasi dari fahaman kedua (iaitu negara tak akan bankrap) banyak positifnya. Kerajaan dengan tidak rasa takut, akan berbelanja demi untuk membangunkan negara. Hasilnya, tenaga buruh akan digunakan dengan semaksimum mungkin bagi memunafaatkan faktor-faktor pengeluaran lain.

Antara faktor-faktor pengeluaran ialah tanah, material (logam & minyak) semula jadi yang sudah ada, sumber-sumber dari dalam lautan terutama ikan-ikan, sumber-sumber hutan terutama kayu, air terjun, angin yang sentiasa meniup laju dan bermacam-macam lagi. Semuanya itu akan sia-sia jika kerajaan tidak menggerakkan rakyat untuk memunafaatkannya. Bagaimana kerajaan nak melakukannya jika asyik takut saja kepada raksasa yang bergelar bankrap ?

Fahaman bahawa negara tak boleh bankrap memang susah nak diterima oleh majoriti rakyat. Orang bukan Muslim, mungkin majoritinya susah nak percaya kepada dakwaan bahawa kehausan mustahil akan berlaku di Mekah. Namun bagi Muslim mereka dengan mudah akan mempercayai dakwaan tersebut. Kerana, mereka tahu bahawa di Mekah ada telaga Zam Zam. Air yang mengalir dari telaga tersebut tak pernah putus-putus.

Sumber yang sentiasa mengisi dana kerajaan bolehlah diibaratkan sama seperti telaga Zam Zam.

Bagi rakyat yang faham bagaimana sistem undang-undang dan sistem kewangan berfungsi, mereka tidak akan terpengaruh dengan dakwaan bahawa negara akan bankrap akibat berhutang. Malangnya rakyat Malaysia kini rata-rata belum faham mekanisma ini. Oleh itu mereka turut risau terhadap hutang negara hinggakan ada yang sanggup bergadai golok semata-mata untuk melunaskan hutang tersebut.

Keadaan yang cemas sebegini Acik umpamakan macam langit nak runtuh dalam PenCERAHan berikut ⬇️

https://4uni2c.com/2018/02/26/pru14-bodoh-macam-lembu/

.

Satu yang membimbangkan Acik ialah kerajaan baru PH mungkin menggunakan “negara nak bankrap” sebagai alasan untuk melepaskan diri dari obligasi menunaikan janji-janji politik PH yang ditaburnya menjelang PRU14 dahulu. Lebih membimbangkan lagi ialah kalau kerajaan menggunakan alasan yang sama untuk melaksanakan program pengswastaan, dengan menjual asset-asset negara kepada kroni-kroni. Kononnya demi untuk menyelamat negara dari bencana hutang.

Tak kurang membimbangkan Acik ialah sekiranya kerajaan meminjam dari luar negara untuk membayar hutang. Walaupun kadar bunga atas pinjaman dari luar negara adalah lebih murah, namun bagi Acik itu bukan keputusan yang selamat untuk mengatasi hutang negara. Biasanya hutang luar negara adalah bukan dalam matawang negara peminjam. Faktor ini boleh merugikan negara peminjam. Inilah apa yang pernah dialami oleh negara Greece dahulu.

Apapun, setiap kita rakyat negara demokrasi bernama Malaysia ini, adalah berhak untuk mendokong fahaman sendiri tentang 1001 macam isu. Oleh itu Acik tetap meraikan fahaman yang bercanggah dengan fahaman Acik ini mengenai hutang negara.

.

Wallahualam.

.

Lain-lain PenCERAHan yg relevan

.

Antara janji dan realiti

https://4uni2c.com/2018/05/28/pru14-antara-janji-realiti/

.

Janji ditepati

https://4uni2c.com/2018/05/10/pru14-janji-ditepati/

.

PenCERAHan terbaru ⬇️

http://www.4uni2c.com

.

Selepas mantan TPM menjadi banduan mantan PM pulakah ? Apa agaknya persepsi dunia terhadap Malaysia ?
.

.