Keberanian yang dikagumi❓

•2019/10/20 • Leave a Comment

2019 Okt 20

🇲🇾 Keberanian yang dikagumi ❓

Beberapa tahun dahulu negara digemparkan oleh seorang anak muda yang bernama Adam Adli. Adam telah menzahirkan protestnya terhadap kerajaan dengan cara menurunkan bendera ke separuh tiang di PWTC. Akibatnya beliau digantung pengajiannya oleh pihak universiti tempat beliau sedang menuntut ketika itu. Walaupun ramai yang marah kepada beliau, namun Acik kagum terhadap keberanian Adam itu.

Beberapa hari yang lepas negara digempar pula oleh seorang graduan UM (Wong Yan Ke). Graduan kejuruteraan awam itu telah mempamirkan sebuah notis menuntut supaya VC UM meletak jawatan. Ketika itu beliau masih berada di atas pentas, sebaik selepas menerima skrol ijazahnya.

Beliau mendakwa bahawa VC tersebut adalah pengamal rasisma (racism) Dakwaan tersebut adalah berdasarkan fahaman peribadi beliau terhadap isi ucapan VC tersebut di sebuah majlis (Kongres Maruah Melayu) yang diadakan beberapa hari sebelum itu.

Setakat ini Acik dah baca berbagai-bagai penilaian oleh netizen terhadap graduan Wong dalam medsos. Ada yang sangat negatif, dan ada pula yang sangat positif. Namun ramai juga yang tidak merasa adanya keperluan untuk menunjukkan apa-apa reaksi.

Yang negatif merupakan kutukan terhadap tindakan graduan yang bernama Wong itu. Ada yang kata ianya satu tindakan yang biadap kerana tidak menghormati majlis yang mulia. Kerana tindakannya itu maka imej UM yang berprestej tinggi itu, telah tercemar teruk. Dan berbagai-bagailah lagi kecaman yang dilemparkan kepada graduan Wong.

Namun, pendapat yang positif terhadap graduan Wong juga agak banyak. Terutamanya dari mahasiswa-mahasiswa dan anak-anak muda yang bergelar aktivis sosial. Semua itu boleh dibaca di dalam medsos. Antaranya dalam Malaysiakini.

Di sini bukanlah niat Acik nak menyalahkan sesiapa. Bukan nak menyalahkan netizen yang mengutuk graduan Wong itu, maupun menyalahkan mereka yang membelanya. Cuma apa yang ingin Acik “highlight“kan di sini ialah tentang keberanian luarbiasa yang ada pada graduan Wong.

Juga tentang kebijaksanaan beliau memilih strategi bagi menyampaikan mesejnya secara yang sangat berkesan. Bukan calang-calang anak muda yang mampu melakukan seperti apa yang telah dilakukan oleh graduan Wong itu. Komen-komen yang terbit bertali arus dalam medsos itu adalah manifestasi keberkesanan cara graduan Wong menyampaikan protestnya itu.

Bagi Acik, jika sekiranya graduan Wong melakukan protest tersebut atas inisiatif sendiri dan berdasarkan prinsip yang dipeganginya, maka Acik ucapkan “syabas !” kepada beliau. Tapi kalau sekiranya beliau dipergunakan oleh mana-mana pihak bagi mencapai sesuatu objektif pihak tersebut, maka ianya sangatlah dikesali. Ini perlulah dikaji dan disiasat oleh pihak yang berkenaan.

Berhubung dengan majlis yang menjadi punca provokasi terhadap graduan Wong, terlintas pula satu tanda tanya di minda Acik. Adakah majlis yang dinamainya dengan “Kongres Maruah Melayu” itu inisiatif tulen pihak universiti yang terlibat dalam penganjurannya ? Dengan kata lain ia bebas dari sebarang pengaruh mana-mana pihak.

Jika sekiranya jawapannya ialah “ya“, maka Acik ucapkan “syabas !” kepada setiap VC universiti yang terlibat. Namun, jika sekiranya penganjuran majlis tersebut adalah demi mematuhi arahan pihak-pihak tertentu, maka ianya juga adalah suatu yang sangat dikesali. Barulah macam “bertemu buku dengan ruas !”

Analisis

Apabila dianalisis dengan lebih mendalam tentang insiden berkenaan, Acik menjadi agak keliru pula dengan apa yang telah berlaku. VC yang berkenaan, dalam ucapannya seolah-olah mendakwa bahawa ancaman yang dihadapi oleh bangsa Melayu, adalah ketara sejak kerajaan sekarang mula memerintah. Itu adalah suatu dakwaan atau kenyataan yang sangatj berani oleh seorang VC di hadapan PMnya. Selaku ketua negara, tak kan PM yang hadir di dalam majlis tersebut tak merasa tersinggung dengan dakwaan tersebut.
.
Oleh kerana VC sanggup menunjukkan keberanian beliau di hadapan PM, apa nak hairan jika graduan Wong juga sanggup menunjukkan keberanian beliau di hadapan VC tersebut. Bukankah kata peribahasa Melayu, “kalau guru kencing berdiri, muridnya akan kencing berlari“. Rengkasnya graduan Wong cuma “emulated” VC nya.

Insiden yang berlaku dalam majlis konvo di UM tersebut mengingatkan Acik tentang “kisah Temasik (Singapura) dilanggar todak”. Kehadiran todak adalah simptom kpd ketidakadilan sistem pentadbiran negara Temasik di zaman itu.

Bagitulah juga dengan insiden di UM itu. Ia adalah merupakan satu simptom kpd masalah sosial yg sedang melanda negara dengan seriusnya di bawah pentadbiran sekarang. Oleh yang demikian, maka satu usaha yang komprehensif lagi berkesan amat wajar dilancarkan ASAP bagi memulihkan environmen yang bermasalah tersebut.

Sebagai citizen dan netizen Malaysia Baru, maka wajiblah atas kita semua menghulurkan tangan masing-masing bagi membantu menjayakan usaha pemulihan tersebut. Ini adalah satu cabaran kepada kerajaan baru di bawah PM ke-7 yang telahpun mempunyai pengalaman menjadi PM ke-4 selama 22 tahun.

Thing happens for its good reasons” adalah kata sebuah peribahasa Inggeris. Maka Acik percaya bahawa insiden yang berlaku itu tentu ada hikmahnya. Pertama, ia menyedarkan kerajaan bahawa undang-undang seperti SOSMA mungkin masih perlu dikekalkan bagi membenteras fitnah yang sedang rancak berlaku dikalangan rakyat.

Kedua, diharap akan menimbulkan keinginan di hati majoriti rakyat untuk mangambil tahu tentang isi ucapan VC berkenaan. Ayat atau perkataan manakah dalan ucapan beliau itu yang telah menyebab tercetusnya suatu provokasi terhadap graduan Wong hinggakan mendorong beliau melakukan protest dengan sedemikian rupa.

Berikut adalah ucapan VC UM di Kongres Maruah Melayu
.

Ini adalah ucapan Naib Canselor UM di Kongres Maruah Melayu


.

Acik percaya bahawa daripada teks ucapan VC tersebut, maka rakyat akan dapat menilai sendiri samada isi ucapan tersebut (baik yang tersurat maupun yang tersirat) adalah berdasarkan realiti semasa ataupun hanya suatu persepsi yang salah.

Insiden protest itu juga menguji pihak pentadbiran UM, apakah hukuman setimpal yang wajar dikenakan keatas graduan Wong. Di manakah tahap kebebasan bersuara yang masih boleh dibenarkan berlaku di kalangan mahasiswa dan warga UM semua.

Tindakan graduan Wong harus menjadi iktibar kepada kerajaan agar memperbaiki sistem pengadilan yang sedia ada. Fenomina “double standard” dalam sistem pengadilan tidak harus dibiarkan berlaku tanpa ada usaha yang jujur dan serius bagi menghapuskannya. Sistem pengadilan sekarang nampaknya lebih mengutamakan orang yang lebih kaya dan lebih berkuasa.

Double standard ⬇️ contoh ⬇️

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2310650582379248&id=285669801544013https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2310650582379248&id=285669801544013

Contohnya murid yang menjadi mangsa buli di sekolah-sekolah berasrama telah tidak mendapat pembelaan yang sewajarnya kerana pembuli adalah anak kepada orang yang berkedudukan tinggi dalam negara atau masyarakat. Walaupun wujud bukti-bukti yang kukuh sebagai “prima facie” namun sistem pengadilan masih tidak memihak kepada mangsa yang teraniaya.

Apabila kredibiliti sistem pengadilan telah mula dipertikaikan, akhirnya akan lahir mangsa-mangsa penganiayaan yang bertindak secara melampau dengan alasan membela diri. Namun, sebenarnya kerana yakin bahawa dirinya tidak mungkin akan mendapat pembelaan yang selayaknya dari pihak berkuasa.

Dengan lain perkataan, mangsa penganiayaan akan terus membuat tanggapan (presumption) bahawa mereka pasti akan kalah dalam sessi perbicaraan di mahkamah, walaupun pada hakikatnya mereka adalah mangsa (bukan pemangsa) dalam kes yang berkenaan.

Apabila telah ketara bahawa sistem pengadilan langsung tidak akan memihak kepada yang teraniaya, maka jangan terkejutlah jika selepas ini individu-individu yang “gila” (meminjam istilah Prof Dr. Teo Kok Seong) seperti graduan Wong akan muncul satu demi satu.

Justice is not only to be done but also seen as done” adalah suatu ungkapan yang wajar menjadi prinsip bagi setiap sistem pentadbiran negara. Bagi menjamin supaya tidak berlaku sesuatu kezaliman akibat tersalah hukum, maka ungkapan yang dipakai ialah, “kesilapan kerana melepaskan 10 orang pesalah dari hukuman adalah lebih baik daripada kesilapan kerana menghukum seorang tertuduh yang tak bersalah“.

Dalam satu medan perang, Ali bin Abu Talib r.a. (sahabat/sepupu/menantu Nabi s.a.w.) terhenti dari tindakan membunuh seorang musuhnya apabila musuh tersebut meludah ke muka beliau. Apabila ditanya kepada beliau kenapa beliau bertindak demikian maka jawapan beliau ialah bahawa beliau kuatir tindakan beliau membunuh musuh tersebut bukan ikhlas kerana Allah tetapi atas perasaan marah akibat diludahi mukanya.

Ketika Saidina Omar al Khattab r.a. membuat pengumuman di hadapan kaum wanita bahwa kadar mas kahwin akan ditetapkan, maka seorang wanita tangkas bangun membantah kerana tidak bersetuju. Wanita tersebut mendakwa bahawa tindakan Omar adalah bercanggah dengan hukum yang ditetapkan oleh Allah di dalam al-Quran.

Omar r.a. lalu menerima bantahan tersebut dengan mengakui bahawa wanita tersebut adalah di pihak yang benar sedangkan dirinya di pihak yang salah.

Ketika Omar r.a. baru ditabalkan sebagai Khalifah kedua (selepas Abu Bakar r.a.) beliau lalu membuat ucapan dihadapan para hadirin, “Aku kini telah dilantik sebagai pemimpin kamu. Sesungguhnya aku bukanlah orang yang terbaik di kalangan kamu. Sekiranya aku berlaku benar maka bantulah aku. Sekiranya aku salah perbetulkanlah aku“.

Tiba-tiba salah seorang daripada para sahabat yang hadir mengangkat pedangnya lalu berkata, “sekiranya Omar melakukan kesalahan maka pedang inilah yang akan membetulkannya !

Lalu Omar r.a. menjawab, “alhamdulillah, kerana ada orang yang sanggap membetulkan Omar“.

Dari peristiwa-peristiwa bersejarah di atas, kita dapat mengambil iktibar yang sangat penting. Yaitu tentang keperluan wujudnya sifat yang positif diantara rakyat dan pemerintah. Pemerintah yang adil tidak akan bertindak zalim kepada rakyat yang membantah terhadap sesuatu tindakannya yang tidak betul.

Berdasarkan keyakinan yang berjaya ditanam di dalam hati rakyat bahawa yang memerintah adalah sebuah kerajaan yang adil lagi saksama, maka rakyat tidak akan takut atau teragak-agak untuk mengemukakan apa-apa juga bantahan terhadap apa-apa juga tindakan kerajaan. Bantahan-bantah tersebut adalah merupakan satu maklumbalas atau input yang sangat berguna bagi pemerintah. Ia boleh dijadikan asas oleh pemerintah bagi menambahbaikkan sesuatu keputusan yang telah dibuat oleh pemerintah.

Semoga Malaysia sentiasa berada di bawah pemerintahan yang adil lagi bijaksana.

Wallahu’alam 🌷

.

Lain-lain PenCERAHan yg relevan

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2663316263730495&id=100001564414911https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2663316263730495&id=100001564414911

Kisah Singapura dilanggar todak

https://4uni2c.com/2013/09/22/cerekana-13922-strategi-ikan-todak/

.

Walaupun berhakimkan kancil

https://4uni2c.com/2013/10/06/cerekana-13×06-walaupun-berhakimkan-kancil/

.

PenCERAHan terbaru ⬇️

http://www.4uni2c.com

.

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

Advertisements

Harta: rugikah mewarithkannya ❓

•2019/10/16 • Leave a Comment

2019 Okt 16

.

🇲🇾 Harta: rugikah si mati kerana mewarithkannya ❓

Selepas menonton video ceramah di atas maka tercetuslah satu pertanyaan dalam minda Acik. Pertanyaan tersebut berbunyi, “rugikah si mati kerana meninggalkan harta kepada warith-warithnya ?

Acik memang tidak ada banyak harta untuk diwarithi anak-anak. Yang ada pun hanyalah sebidang tanah yang sekangkang kera luasnya. Itu pun bukan Acik yang beli dengan hasil dari titik peluh sendiri. Ianya adalah harta yang Acik warithi dari arwah abang kandung Acik yang telah meninggal dunia dalam tahun 2008.

Arwah abang kandung Acik itu adalah seorang yang sangat berjasa dan pemurah. Bukan saja kami adik-adiknya mendapat nikmat daripada sikap beliau itu bahkan tempiasnya turut dirasai oleh orang lain.

Ketika arwah abang Acik tu masih hidup kami adik-adiknya tak pernah tahu berapakah wang yang beliau simpan di dalam bank dan di bawah bantal. Yang kami tahu ialah beliau memiliki dua bidang tanah dan sebuah kereta Opel Kadet buruk. Namun, sebepas beliau meninggal kami untuk selama-lama maka barulah kami tahu bahawa jumlah wang tunai beliau adalah melebihi RM100k.

Jika menjadikan video di atas sebagai kayu pengukur, maka nasib diri abang Acik itu di akhirat nanti tentulah dikira sangat rugi. Rugi kerana tidak semua harta benda yang dimilikinya telah dibelanja untuk mendapat pahala akhirat. Hartanya itu tak dibelanjakan untuk menunaikan fardu haji. Juga tidak dibelanjakan untuk membuat umrah setiap tahun atau untuk menyara sekolah-sekolah agama dan seumpamanya.

Sejak sekian lama Acik percaya bahawa meninggalkan sesuatu yang bernilai untuk diwarithi adalah merupakan satu kebajikan. Apa juga yang dikira sebagai kebajikan adalah berpahala jika dilakukannya dengan ikhlas. Jadi Acik percaya bahawa tindakan arwah abang Acik meninggalkan harta pusaka untuk diwarithi adik-adiknya itu adalah tindakan yang mulia lagi terpuji.

Namun, setelah menonton video di atas, Acik menjadi keliru pula. Adakah fahaman Acik tentang harta pusaka itukah yang salah atau apa yang difahamkan oleh Ustaz dalam video itu yang kurang tepat.

Sebenarnya, terdapat beberapa perkara yang Acik fahami sejak sekian lama, kemudiannya disanggah oleh fahaman kontemporari. Contohnya, dahulu Acik faham bahawa Nabi s.a.w. adalah seorang yang buta huruf yang diistilahkan “ummi” di dalam al Quran.
Tapi sekarang timbul pula fahaman lain yang bercanggah dengan fahaman Acik itu. Mengikut fahaman tersebut, sebagai seorang insan yang paling hebat lagi mulia di sisi Allah, tak kan Nabi s.a.w. sesuai dengan sifat buta huruf. Itu hujah yang diberi.

Yang satu lagi ialah tentang umur Saidatina Khadijah ketika dinikahi Nabi s.a.w. Dahulu Acik difahamkan bahawa umur beliau adalah 40 tahun. Akan tetapi Allah telah menjadikan beliau seumpama wanita yang masih berumur kira-kira sebaya dengan Nabi s.a.w. Ini Acik boleh percaya sebab bagi Allah yang Maha Kuasa, itu tak mustahil mampu dilakukanNya.

Hujah yang diberi bagi menyangkal fahaman Acik itu ialah faktor “biology”. Mana mungkin wanita yang sudah melepasi umur 40 tahun masih boleh melahirkan ramai anak. Saidatina Khadijah tidak terkecuali. Sedangkan beliau telah melahirkan beberapa orang anak semasa menjadi isteri Nabi s.a.w.

Ada pula yang mendakwa bahawa fakta tentang umur Saidatina Khatijah itu adalah berdasarkan sejarah yang datangnya dari penganut Syiah. Sedangkan ajaran Syiah tidak boleh diterima oleh pengikut Suni. Wallahua’lam.

Sebenarnya Acik bukanlah nak mempertikaikan kenyataan bahawa harta yang kita infakkan ke jalan Allah itu adalah harta yang akan kita “bawa” ke akhirat nanti. Cuma yang Acik ingin tahu, adakah si mati yang meninggalkan harta pusaka untuk diwarithi oleh orang-orang yang dikasihi beliau tidak akan mendapat apa-apa pahala ?

Contohnya ialah arwah abang kandung Acik itu sendiri. Acik percaya bahawa abang Acik itu memang sengaja meninggalkan wang ringgit dan tanahnya itu untuk diwarithi oleh adik-adik kandungnya. Kerana sangat mengenali beliau, maka Acik tidak ragu-ragu bahawa arwah abang Acik itu adalah ikhlas terhadap harta peninggalannya itu.

Kerana mewarithkan harta benda kepada adik-adiknya, maka mereka pun mendoakan keberkatan untuk abang Acik itu. Tapi jika sekiranya segala hartanya habis dibelanjakan untuk melakukan ibadat umrah tiap-tiap tahun, maka banyaklah pahala umrah yang beliau perolehi. Namun beliau mungkin tidak mendapat doa dari adik-adik kandungnya.

Merujuk kepada kenyataan Ustaz yang di dalam video di atas, Acik muskil terhadap maksud beliau yang tersirat. Apakah seseorang Muslim itu tidak wajar menyimpan harta untuk diwarithi oleh orang-orang yang beliau sayangi ? Dengan lain perkataan, seseorang Muslim itu tak perlu bimbang akan nasib mereka yang di bawah tanggungannya sekarang, selepas beliau mati nanti. Segala urusan mereka itu harus diserahkan sepenuhnya kepada Allah. Kan Allah lebih layak menguruskan kehidupan hambaNya yang kehilangan tempat pergantungan hidup ?
.
Acik rasa kenyataan tersebut boleh menimbulkan implikasi yang kurang baik kepada orang awam umumnya dan umat Islam khususnya. Keluarga yang mewarithi sedikit kekayaan dari si mati tentulah kurang menyusahkan masyarakat berbanding dengan keluarga yang tak mewarithi apa-apa pun dari si mati. Jika sekiranya harta tersebut dimunafaatkan dengan baik oleh pewarith, bukanlah ia termasuk sedakah jariah bagi si mati ?

Seorang ayah, selepas menonton video di atas mungkin sanggup membelanjakan 90 % dari keseluruhan wang ringgitnya, untuk diinfak kepada masjid atau sekolah agama serta untuk mengerjakan ibadat umrah setiap tahun. Hanya 10% saja yang dibelanjakan untuk kebajikan keluarganya, kerana itu dianggap keduniaan. Apakah Muslim macam ini yang kita ingin hasilkan❓ Tak “selfish kah” namanya bagi ayah yang macam tu ❓

.

Wallahua’lam 🌷

.

.

Lain-lain PenCERAHan yg relevan

.

Mati terlekat susu https://4uni2c.com/2014/01/07/cerekana-14107-mati-terlekat-susu/

.

PenCERAHan terbaru ⬇️ http://www.4uni2c.com

Masjid: sumber berbagai tauladan

•2019/10/11 • Leave a Comment

Masjid bukan pentas politik.

2019 Okt 11 (Jum)

.🇲🇾 Masjid: sumber berbagai tauladan

Bagi seorang Muslim sebaik-baik tempat di atas muka bumi ini adalah masjid. Manakala seburuk-buruk tempat ialah pasar. Itu adalah mahfum sebuah hadith. Cuma definasi pasar sekarang mungkin sudah jauh berbeza dari zaman Nabi s.a.w. dahulu. Namun, adakah definasi masjid juga sudah turut berubah, wallahualam.

Berpandu kepada hadith tersebut maka Acik bercita-cita hendak sentiasa tinggal dekat dengan masjid. Setakat ini alhamdulillah sebab selalu dapat tinggal berdekatan dengan masjid kecuali ketika di Pos Brook dulu dan di Saujana Damansara sekarang.

Di Pos Brook dahulu, jarak masjid dari rumah yang Acik tinggal ialah 15km. Dari Saujana Damansara tempat Acik tinggal sekarang adalah kira-kira 2km ke masjid. Tempat yang paling dekat dengan masjid yang pernak Acik tinggal ialah Saujana Apartmen, Damansara Damai iaitu tidak sampai 70 meter.

Setiap masjid ada kelebihan dan kelemahannya. Keadaan sesebuah masjid adalah manifestasi status sosial anak-anak khariah masjid tersebut. Juga manifestasi prestasi jawatankuasa yang mengurustadbir masjid tersebut. Jika majoriti anak khariahnya terdiri daripada mereka yang berpendidikan tinggi, maka masjidnya juga akan terurus dengan baik. Apa pun, di mana-mana juga masjid itu berada ia harus menjadi lambang kepada kehebatan Islam.

Oleh sebab masjid adalah pembawa imej Islam maka keadaan masjid perlulah sentiasa baik pada kacamata orang ramai. Sekurang-kurangnya pada kacamata masyarakat setempat. Maka pihak berkuasa yang menjaga hal ehwal agama Islam wajarlah mengambil peduli tentang kebajikan setiap masjid di seluruh negara.

Ini merangkumi pelbagai aspek. Dalam aspek fisikal ia menyentuh kemudahan-kemudahan asas masjid seperti tandas, tempat mengambil wuduk, lampu, kipas dan sebagainya. Aspek bukan fisikal pula adalah merangkumi pengurusan masjid serta aktiviti-aktiviti agama yang dijalankan di masjid berkenaan.

Dari sumber mana dan bagaimana masjid mengisi dananya juga tidak kurang penting. Ia wajar dipantau oleh pihak berkuasa berkenaan agar tidak berlaku apa-apa penyelewengan yang boleh mencemarkan institusi masjid sebagai pembawa imej Islam.

Pendek kata, masjid wajarlah layak menjadi sumber tauladan bagi perbagai aspek kehidupan. Contohnya masjid layak dijadikan piawai dari segi kebersihan untuk diikuti oleh anak-anak khariah masjid berkenaan. Pengurusan masjid juga harus layak untuk dicontohi oleh institusi-institusi lain termasuk keluarga, koperasi dan persatuan.

AJK masjid juga hendaklah terdiri daripada individu-individu yang terpuji akhlaknya. Tidak harus ada seorang pun daripada AJK yang kontroversi sikap dan akhlaknya. Bukan saja tidak ada AJK yang meninggalkan solat fardu, malah gemar melakukan amalan-amalan sunat dan kerja-kerja kemasyarakatan.

Dari pangamatan (observation) Acik, banyak daripada masjid-masjid yang Acik pernah singgah bersolat di dalamnya masih dhaif keadaannya. Walaupun tidak dapat dinafikan bahawa masjid yang telah mencapai prestasi tinggi telah bertambah, namun bilangannya masih kecil. Oleh itu usaha bagi meningkatkan taraf masjid-masjid yang masih dhaif itu wajarlah dilaksanakan dengan lebih gigih dan terancang.

.

Saranan Acik kepada JAKIM dan IKIM

Untuk itu sukalah Acik mencadangkan supaya suatu kajian akademik yang komprehensif dijalankan ke atas masjid-masjid di seluruh negara. Pihak yang bertanggungjawab ke atas hal ehwal agama Islam seperti JAKIM dan IKIM misalnya, mungkin boleh membiayai sepasukan penuntut-penuntut universiti di peringkat PhD, bagi membuat kajian tersebut.

Seterusnya, berdasarkan hasil dari kajian tersebut, mereka hendaklah menyediakan manual program-program tindakan yang lengkap dan praktikal. Program-program tersebut adalah untuk diterimapakai oleh semua pihak yang relevan dengan maajid, demi meningkatkan taraf semua masjid dengan cara yang terancang dan berkesan.

Program tindakan tersebut hendaklah merangkumi aktiviti dakwah dan tarbiah. Kaedah pengajian yang diamalkan oleh hampir semua masjid selama ini mungkin belum cukup berkesan bagi meningkatkan pengetahuan anak-anak khariah masjid berkenaan. Mungkin program alternatif yang lebih efektif akan dapat dihasilkan melalui kajian tersebut. Ianya adalah bagi menggantikan kaedah pengajian ilmu agama yang dijalankan di masjid-masjid sejak sekian lama. Mudah-mudahan dalam tempoh 10 tahun akan datang hasrat menjadikan masjid sebagai sumber berbagai tauladan akan menjadi realiti.
.
.

W a l l a h u a’ l a m 🌷

.

Lain-lain PenCERAHan yg relevan

.

Masjid: Rahmatan lil alamin

https://4uni2c.com/2019/05/30/masjid-rahmatan-lil-alamin/

.

Silence is golden

https://4uni2c.com/2012/12/22/4uni2c-12722-silence-is-golden/

.

Wajarkah masjid dipenjarakan ?

https://4uni2c.com/2017/02/11/wajarkah-masjid-dipenjarakan/

.

PenCERAHan terbaru http://www.4uni2c.com

.

Siapa pembela fakir ?

•2019/10/09 • Leave a Comment

.

2019 Okt 09 (Rab)

Oleh Dr Najmil Faiz ⬇️

CUBA BAYANGKAN JIKA BN MASIH MEMERINTAH

1. Penulisan ini ditujukan kepada Marina Mahathir yang mengatakan jika PH kalah pada PRU lepas ke manakah hala tuju negara. Beliau mendakwa negara seolah-olah tiada hala tuju jika diperintah lagi oleh BN.

2. Jika BN masih memerintah, 1.3 juta pekerjaan dapat diwujudkan melalui projek Malaysian Vison Valley seperti yang dijanjikan dalam manifesto.

3. Jika BN masih memerintah, kadar pengganguran akan menurun melalui Skim Latihan 1 Malaysia (SL1M) yang menawarkan bayaran sehingga RM 2000.00 kepada graduan. Pada masa yang sama, biasiswa kepada pelajar juga akan terus diberikan melalui program MyBrain15.

4. Jika BN masih memerintah, sebuah bank khas akan ditubuhkan bagi menguruskan pinjaman Perumahan Mampu Milik dan Perumahan Kos Rendah yang berharga RM300,000 dan ke bawah melalui program 1Negaraku.

5. Jika BN masih memerintah, lebih banyak Pusat Transformasi Bandar (UTC) dan Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) bagi memudahkan urusan rakyat dan membantu usahawan-usahawan kecil.

6. Jika BN masih memerintah, BR1M akan diperkasa dengan peningkatan yang lebih tinggi untuk membantu rakyat Malaysia.

7. Jika BN masih memerintah, pelbagai lagi inisiatif akan dilakukan kerajaan untuk meningkatkan sosioekonomi rakyat yang merangkumi penduduk bandar dan juga luar bandar.

8. Jika BN masih memerintah, negara akan mempunyai hala tuju yang jelas dengan adanya dasar awam yang cekap seperti Program Transformasi Ekonomi yang akan memacu pendapatan negara kasar (GNI) kepada AS $ 523 bilion menjelang 2020.

9. Jika BN masih memerintah, rakyat tidak dizalimi seperti hari ini dengan ingin memansuhkan skim pencen penjawat awam, memansuhkan bantuan tanaman semula kepada pekebun kecil, memansuhkan MyBrain15, berlakunya pepecahan perpaduan, kelembapan ekonomi serta pelbagai lagi masalah lain.

10. Realiti politik hari ini jelas membuktikan negara tiada hala tuju apabila diperintah PH. Retorik politik pemimpin PH dapat dinilai rakyat sebagai satu pembohongan kerana terbukti dengan fakta bahawa keadaan negara semakin lemah apabila diperintah PH.

Dr. Najmil Faiz Mohamed Aris
Exco PPUM/TKUB Kuala Terengganu


.

Wallahu’alam 🌷

.

Lain-lain PenCERAHan yg relevan

.

PRU14: Antara janji dan reliti

https://4uni2c.com/2018/05/28/pru14-antara-janji-realiti/

.

PRU14: Jom emulate Paklah

https://4uni2c.com/2018/05/08/pru14-jom-emulate-pak-lah/

.

.

PenCERAHan terbaru ⬇️

http://www.4uni2c.com

Bahasa: kalau hendak seribu daya

•2019/10/08 • Leave a Comment

2019 Okt 08 (Sel)

🇲🇾 Kalau hendak seribu daya

Bila Acik menonton video dalam Youtube di atas tercetus dalam minda Acik tentang tahap kebolehan berbahasa Kebangsaan sebilangan politikus yang prominent dalam negara. Ada yang sudah menjadi MP puluhan tahun, namun sebutan perkataan Kebangsaannya pun masih tahap tadika. Malah ada yang lahir dan hidup di Malaysia sudah lebih dari 50 tahun namun masih belum fasih berbahasa Malayu.

Acik percaya, fenomina ini adalah manifestasi kegagalan sistem pendidikan nasional, khususnya dalam usaha memertabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan Malaysia. Kegagalan tersebut adalah bepunca dari sikap penggubal undang-undang yang tidak menghormati agenda negara. Bukan kata tak menghormati peruntukan-peruntukan yang termaktub dalam perlembagaan, malah berhasrat pula meminda perlembagaan supaya bahasa Melayu tidak lagi menjadi bahasa yang diutamakan di Malaysia.
.
Bagi Acik, dasar bahasa wajar diperkasakan dengan sehebat-hebatnya. Jika kita pergi ke negara-negara jiran iaitu Indonesia dan Thailand, hampir semua warga negaranya fasih berbahasa kebangsaan negara tersebut. Adakah di negara tersebut tidak ada langsung rakyatnya yang bukan berasal dari penduduk tempatan ?

Kalau di England, untuk menjadi seorang wakil rakyat, seseorang itu wajib fasih bertutur dalam bahasa Inggeris. Dasar ini amat praktikal untuk digunapakai di Malaysia. Bahasa bukanlah macam bangsa dimana ia tidak boleh diubah. Seperti juga agama, bahasa boleh dipelajari dan dikuasai oleh sesiapa juga yang berusaha mempelajari dan mengamalkannya. Oleh itu tidak ada alasan bagi rakyat Malaysia menolak dasar tersebut jika ia diterimapakai di negara kita.

Peribahasa Malayu ada berkata, “kalau hendak seribu daya, tak hendak seribu daleh“. Ini adalah satu kenyataan yang tidak dapat disangkalkan lagi kebenarannya.

Kemahiran berdebat dalam bahasa Kebangsaan telah pun diakui oleh pemimpin-pemimpin negara sejak Merdeka dahulu. Antara usaha beliau kearah memupuk kemahiran berdebat dalam bahasa Kebangsaan, PM kedua (arwah Tun Abdul Razak) telah memperkanalkan Pertandingan Bahas Piala PM di sekolah-sekolah berasrama penuh.

Ramai penuntut yang berpotensi telah mendapat munafaat dari pertandingan tersebut. Negara turut beruntung apabila ada di kalangan YB-YB yang terdiri daripada bekas jagoh-jagoh pembahas-pembahas ketika mereka masih di bangku sekolah dan di universiti dahulu.

Untuk menjadi pembahas yang berjaya seseorang itu perlu mahir dalam bahasa yang digunanya ketika berbahas. Oleh itu beliau harus ada komitmen dalam usaha meningkatkan kemahiran berbahasa tersebut tanpa jemu.

Dengan menonton YB-YB bukan Melayu berhujah dalam bahasa Malaysia, Acik kurang percaya bahawa mereka ada komitmen untuk memperbaiki mutu percakapan mereka dalam bahasa Malaysia. Mungkin dengan mengenakan syarat bahawa seseorang bakal YB wajib fasih berbahasa kebangsaan, senario dalam dewan rakyat dan dewan undangan negeri akan berubah secara mendadak. Mereka yang ingin menjadi YB akan berusaha memperbaiki mutu pertuturan mereka dalam bahasa Malaysia. Manakala yang masih YB juga akan berusaha supaya bahasa tidak menjadi faktor yang menyebabkan mereka tidak boleh dikekalkan sebagai YB.
.
Video berikut menunjukkan satu daripada beribu-ribu contoh yang membuktikan akan kebenaran kenyataan, “kalau hendak seribu daya, ….. “. Acik sangat kenal dengan Aslam, individu yang di dalam video tersebut. Walaupun bahasa ibunda beliau bukan Inggeris namun beliau telah berjaya memenangi hadiah popular dalam pertandingan “presentasi” yang menggunakan bahasa Inggeris. Beliau telah menerima hadiah yang bernilai Autralian $500 atas kemenangan tersebut.

Apa yang nak Acik maklumkan ialah tentang komitmen yang ditunjukkan oleh Aslam untuk berjaya menyampaikan hujahnya kepada penonton dalam bahasa yang bukan bahasa ibundanya. Sudah tentu usaha tersebut adalah secara serious bukan secara main- main. Sepatutnya semua yang begelar YB turut berusaha untuk “emulate” orang seperti Aslam supaya mampu mengemukakan hujah-hujah mereka di dalam dewan negara dan DUN dalam bahasa kebangsaan secara fasih.
.

.

.

Aslam menang pertandingan presentasi dalam bahasa bukan bahasa ibundanya ⬇️

https://social-science.uq.edu.au/3-minute-thesis-winner-2019

.

W a s a l l a m 🌷

..

PenCERAHan terbaru

http://www.4uni2c.com

Yang ditakuti bukan realiti

•2019/10/06 • Leave a Comment

2019 Okt 06 (Ahad)

🇲🇾 Pagi semalam (yesteday), Acik bersama isteri dan Along (abang long) keluar “meronda-ronda” di dalam bandar Damandamai (Damansara Damai = PJU10, PJ). Ketika “rondaan” tersebut pandangan Acik tertarik kepada kawasan parkir di sebuah taman kediaman di bandar tesebut. Banyak lot-lot pakir yang kosong, seolah-olah ramai daripada penduduk taman tersebut tidak memiliki kereta. Namun hakikatnya ialah semua lot-lot parkir tersebut telah ada tuannya. Sebagai buktinya, di setiap lot pakir itu telah tertera nombor plat kereta yang telah “dijodohkan” dengan lot parkir berkenaan.

Senario seperti itu telah menjadi fenomina di hujung-hujung minggu dan di hari-hari cuti umum. Ketika itu ramai daripada penduduk taman itu telah keluar meninggalkan taman tersebut. Ada yang pulang ke kampung, ada yang pergi makan angin di luar kawasan dan sebagainya.

Selama mereka tiada di taman itu maka banyaklah lot-lot pakir yang terbiar kosong tanpa dimunafaatkan. Ini adalah akibat daripada dasar yang digunapakai terhadap sistem pakir berkenaan. Yakni, setiap lot pakir tidak dibenarkan dicerobohi oleh apa-apa jua kenderaan, kecuali yang dikhususkan untuk lot pakir berkenaan itu saja.

Sistem pakir di atas Acik namakan dia APS atau ” Assigned Parking System”. Ia agak berbeza daripada FPS atau “Free Parking System”. Yang Acik maksudkan dengan FPS ialah sistem pakir yang tidak mengkhususkan mana-mana lot pakir kepada mana-mana kenderaan. Ia bolehlah disamakan dengan “free seating system” di atas pengangkutan-pengangkutan awam seperti MRT dan bas-bas tempatan.

Dahulu Acik pernah tinggal di taman kediaman yang menggunapakai FPS itu. Jika dibandingkan dengan APS, Acik rasa FPS ada beberapa kelebihannya.

Pertama, FPS membuat hampir semua lot pakir dapat dimunafaatkan sepenuhnya pada setiap masa. Dengannya maka pihak JMB (Join Management Board) taman berkenaan dapatlah menambah sedikit pendapatan iaitu dengan menjual perekat (sticker) pakir untuk kereta kedua, kepada penduduk taman berkenaan. Contohnya, satu perekat pakir kereta kedua dijual dengan harga RM200 bagi tempoh kegunaan setahun. Jika 300 keping perekat tersebut dapat dijual setiap tahun, maka pendapatan tambahan yang dapat dihasilkan oleh JMB ialah RM60,000.

Kedua-dua pihak akan mendapat munafaat dari FPS itu. Pihak JMB mendapat pendapatan tambahan. Penduduk-penduduk taman bekenaan pula dapat lot pakir untuk kereta keduanya dengan kos yang sangat murah. Malah jika perekat pakir kereta kedua itu dijual dengan harga RM365 pun ia masih dikira murah kerana baru RM1 sehari kos pakir untuk kereta keduanya itu.

FPS sebenarnya menolong menyediakan lot-lot pakir tambahan kepada sebilangan penduduk taman berkenaan yang memiliki kereta kedua. Tentunya akan ada orang bertanya kepada Acik, bagaimana boleh berlaku begitu ?

Sebenarnya jarang, malah hampir tidak pernah berlaku bahawa dalam sesatu masa semua kereta penduduk taman berkenaan berada di lot pakir. Sebagai contoh, taman SA mempunyai 1100 lot pakir sedangkan perekat pakir yang dikeluarkan adalah 1400. Dalam sesatu masa tidak pernah terjadinya realiti dimana bilangan kereta yang berada dalam taman tersebut adalah 1100 ataupun lebih. Oleh sebab realitinya begitu, maka JMB berani menjual perekat pakir kedua sehingga 400 keping walaupun lot pakir yang ada hanyalah 1100.

Realiti adalah satu faktor yang sangat penting bagi membuat sesuatu rancangan ataupun dasar. Dalam isu pakir di atas, realitinya ialah tidak pernah berlaku dimana dalam sesatu masa kesemua kereta yang ada perekat pakir berada di dalam taman itu. Oleh kerana itu, maka tidak perlulah timbul kebimbangan bahawa taman tersebut akan menghadapi masalah kekurangan lot pakir walaupun bilangan kereta yang berperekat pakir melebihi bilangan lot pakir yang disediakan di dalam taman berkenaan.

Supaya lebih difahami tentang realiti yang dimaksudkan itu, mari kita lihat sebuah taman kediaman yang dilengkapi sebuah kolam renang. Sejak Acik mula tinggal di taman tersebut hinggalah Acik berpindah dari taman tersebut, tidak pernah terjadi pun peristiwa dimana kolam renang tersebut dibanjiri oleh majoriti penduduk yang turun untuk berenang di kolam renang berkenaan dalam masa yang sama. Padahal taman tersebut mempunyai lebih dari 1000 unit apartment. Sedangkan kolam renang tersebut hanya mampu menampung puluhan pengguna saja dalam satu-satu masa.

Oleh sebab realitinya begitu maka pemaju yang membangunkan taman tersebut telah berjaya menyediakan kemudahan kolam renang untuk taman kediaman tersebut tanpa menimbul apa-apa masalah kepada penduduk taman tersebut yang bersabit dengan kolam renang.

Memahami faktor realiti adalah tersangat penting bagi kita semua. Tanpa memahaminya kita akan rugi. Samada rugi kerana tidak memunafaatkan potensi kebaikan yang melintas di hadapan mata kita, mahu pun melepaskan kebaikan yang sedang berada di dalam genggaman kita.

Menjelang PRU14 dahulu, majoriti rakyat gagal memahami realiti. Akibatnya mereka telah memberi mandat kepada PH. Sekarang ramai yang baru sedar dan menyesal. Mulalah mereka inginkan supaya mandat dikembalikan kepada BN untuk memerintah negara dalam PRU15 nanti.

Antara beberapa realiti maha penting yang gagal difahami oleh majoriti rakyat ketika itu ialah bahawa sesungguhnya negara tak akan bankrap kerana hutang. Dan hutang negara ketika diperintah oleh BN dahulu adalah terkawal. Turut menjadi realiti penting ialah bahawa sesungguh GST bukannya penyebab kepada kenaikan harga barang. Malah ia adalah jauh lebih baik daripada SST.

Akibat gagal memahami dan menghayati realiti-realiti tersebut, maka majoriti rakyat telah termakan hasutan PH supaya mejatuhkan BN dalam PRU14 yang lepas.

Malangnya apa yang dijanjikan oleh PH dalam manifesto pilihanrayanya dahulu bukannya berdasarkan realiti. Sebaliknya berdasarkan persepsi yang salah terhadap realiti. Persepsi yang salah bukan saja terhadap kredibiliti kerajaan BN ketika itu, malah terhadap segala projek-projek pembangunan yang telah dirancang dan sedang diimplimentasi oleh kerajaan BN ketika itu. Contohnya ialah projek ECRL dan HSR.

Memahami realiti beradasarkan persepsi yang salah adalah ibarat kanak-kanak tadika yang percaya bahawa bulan itu adalah jauh lebih besar dari bintang kejora. Sebagai orang yang telah dewasa lagi berpelajaran, wajarkah kita meletakkan status diri kita sama setaraf dengan status kanak-kanak tadika ?

.

Wallahua’lam 🌷

Lain-lain PenCERAHan yg relevan

PRU14: Antara janji dan realiti
https://4uni2c.com/2018/05/28/pru14-antara-janji-realiti/

Jawatan PM hak siapa

•2019/09/30 • Leave a Comment

2019 Sept 30 (Isn)

🇲🇾 Jawatan PM hak siapa ❓

Setelah membaca surat terbuka Datuk Dr. MAZA kepada Tun M, Acik rasa elok sangat jika ianya disemadikan dalam blog Acik. Pengikut blog Acik pasti ingin tahu apa mesej yang tersurat dan tersirat SS Mufti Perlis itu kepada Tun M. Bagi Acik, surat penulis adalah manifestasi bahawa bakal PM yang diwar-warkan sebagai PM ke-8 oleh PH sejak sebelum PRU14 lagi itu, adalah calon PM yang kontroversi. Namun itu pada persepsi Acik semata. Mungkin betul mungkin sebaliknya.

Walaubagaimana pun, isu yang ingin Acik tonjolkan di dalam PenCERAHan ini bukanlah untuk menyokong mana-mana calon untuk menjadi PH. Cuma apa yang Acik ingin bincang ialah hak siapakah Jawatan terpenting negara itu. Persoalan ini penting kerana jika sesuatu itu tidak diberi kepada yang berhak, tunggulah masanya nanti kerosakan akan berlaku. Ia ibarat “memberi sekuntum bunga kepada kera” atau bagai “tikus membaiki labu“.

Jika ditanya kepada Acik jawatan PM itu hak siapa, maka inilah jawapan Acik :
Jawatan PM adalah hak rakyat Malaysia yang paling layak. Siapakah individu yang dikira paling layak itu ? Maka ianya memerlukan satu analisis yang komprehensif.

Oleh sebab sistem politik Malaysia ini adalah sistem demokrasi, maka populariti merupakan kreteria yang sangat penting. Ini bermakna, PM semasa sendiri pun tidak boleh mewarithkan jawatan semasa beliau kepada mana-mana individu sekiranya majoriti rakyat tidak merestuinya. Sungguhpun beliau adalah PM yang dilantik oleh majoriti rakyat, namun hak menentukan pengganti beliau masih kekal hak rakyat.

Ia tidak termasuk dalam pakej perlantikan PM semasa dinobatkan sebagai PM ke-7 dahulu. Maksud Acik ialah PM juga diberi mandat untuk menentukan sesiapa juga yang beliau suka mengikut selera peribadinya. Kalaulah beliau diberi kuasa berbuat demikian nescaya akan berlakulah nepotisma ataupun kronisma dalam proses perlantikan pengganti beliau. Malah tak mustahil jika anak beliau sendiri akan dilantiknya sebagai PM bagi mengganti dirinya.

.

Selamat menelaah

warkah terbuka dari

SS Datuk Dr. MAZA kepada Tun M

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

YAB TUN, PANDANGLAH REDHA ALLAH DALAM MENCARI PENGGANTI

YAB Perdana Menteri, saya menulis warkah terbuka ini dengan saya penuh sedar tentang semangat YAB Tun mempertahankan identiti tanahair ini. Pengalaman saya mengenali Tun sejak dulu, menerusi perbualan dan perbincangan sendirian, menjadikan saya percaya ‘semangat Melayu’ Tun melebihi saya. Walaupun mungkin dalam beberapa isu agama, kita berbeda pandangan, namun saya dapat merasai semangat Islam itu berada dalam urat nadi Tun. Pengetahuan saya tentang hal inilah yang menyebabkan saya menyokong Tun dalam beberapa isu.

YAB Tun, langkah menjatuhkan kerajaan yang lepas atas isu rasuah dan salahguna kedudukan yang berleluasa disebabkan lamanya berada di tampok kuasa mengembirakan ramai rakyat jelata. Malangnya, dalam membentuk kerajaan baharu, pasukan yang bersama Tun dilihat tidak seindah yang diimpikan bagi memenuhi harapan rakyat. Banyak masalah yang tidak sewajarnya muncul satu demi satu. Ia bukan sahaja faktor kurang pengalaman, tapi faktor kekurangan akal budi, keceluparan, sikap perkauman sehingga melupai identiti negara, ketandusan idea tentang urus tadbir yang baik, dan tidak boleh dinafikan juga keinginan pihak tertentu untuk mendapatkan kuasa selepas ketiadaan Tun.

YAB Tun, justeru saya ingin mengemukakan beberapa perkara untuk diberikan perhatian;

1. Walaupun kita memuji usaha menghapuskan rasuah dan perasuah, namun seperti yang kami rakyat bawahan rasai, keadaan negara semakin membimbangkan. Kebiadapan dan kemelampauan golongan yang ingin menghapuskan identiti negara yang termaktub dalam perlembagaan makin ketara. Sementara kita ketandusan pemimpin yang mempunyai karisma yang tinggi yang dapat diletakkan kepercayaan majoriti rakyat kepadanya. Jika hal ini terus berlaku, negara akan hilang arah kepimpinannya, lantas keadaan yang tidak aman dan tenteram akan berlaku.

2. Saya menulis warkah terbuka ini apabila teringat sebelum YAB Tun menjadi PM semula, ketika saya di rumah YAB Tun minum petang bersama Tun dan Tun Siti. Ketika itu saya ada bertanya tentang kerjasama politik Tun dan siapakah bakal menjadi PM Malaysia jika rancangan politik Tun diteruskan. Seingat saya, jawapan ketika itu tidaklah sama dengan apa yang diwar-warkan sekarang. Namun, itu bukanlah satu isu.

3. Apapun strategi politik yang YAB Tun susun dan apapun tekanan keadaan YAB Tun sekarang, saya sebagai seorang rakyat Malaysia berharap masa depan negara tidak tergadai disebabkan keadaan yang ada. Saya percaya negara bukan satu hadiah peribadi yang boleh dipindah milik kepada sesiapa sahaja tanpa satu penelitian dan renungan terhadap masa depan identiti, keluhuran budi dan nilai keinsanan yang waras.

4. YAB Tun, seperti yang Tun lebih maklum bahawa hukum alam menyatakan bahawa manusia apabila sampai kepada tahap tertentu, mereka tidak mampu lagi melakukan hal-hal yang mereka telah lakukan semasa mereka muda dan sihat. Umur mempunyai peranannya. Allah telah menjadikan YAB Tun dalam satu keadaan yang luar biasa dan istimewa untuk manusia di zaman ini. Kesihatan dan tahap pemikiran yang masih kuat pada usia yang begitu lanjut. Pun begitu, ia pasti menuju kepada tahap pengakhirannya. Demikian itulah ketetapan Tuhan bagi penciptaan manusia dan alam.

5. YAB Tun dalam sejarah, Rajak bin Haiwah merupakan penasihat yang soleh untuk khalifah-khalifah Bani Umayyah. Sulaiman bin ‘Abd al-Malik merupakan khalifah sebelum ‘Umar bin ‘Abd al-‘Aziz. Sebelum Sulaiman meninggal, dia telah meminta nasihat daripada Rajak bin Haywah tentang siapakah yang wajar menjadi penggantinya. Rajak bin Haywah menjawab: “Antara yang dapat memelihara khalifah dalam kuburnya adalah apabila dia melantik orang yang baik memerintah kaum muslimin”.

Akhirnya, Sulaiman sendiri membuat cadangan yang menyalahi kebiasaan pentadbiran sebelum itu. Dia mencadangkan seorang yang bukan saudara kandung, juga buka anaknya, tapi sepupunya ‘Umar bin ‘Abd al-‘Aziz. Apabila Sulaiman bertanya pendapat Rajak bin Haywah, jawabnya: “Saya berpendapat dia seorang yang baik, muslim yang mulia, sukakan kebaikan dan sukakan orang-orang yang baik. Cuma aku bimbang saudara- saudaramu tidak bersetuju dengannya”. Kata Sulaiman: “Nampaknya begitulah”. Lalu Sulaiman bin ‘Abd al-Malik mengambil langkah politik agar cadangan itu mendapat sokongan kaum keluarganya yang mencengkam pemerintahan Bani Umayyah ketika itu dengan mencadangkan ‘Umar bin ‘Abd al-‘Aziz sebagai khalifah, sementara adik Sulaiman iaitu Yazid bin ‘Abd Malik sebagai timbalan (Waliy al-‘Ahd). Dia menulis surat wasiatnya seperti berikut: “Bismillah al-Rahman al-Rahim, ini surat Sulaiman bin ‘Abd al-Malik untuk ‘Umar bin ‘Abd al-‘Aziz. Aku telah melantiknya menjadi khalifah selepasku, dan selepasnya Yazid bin ‘Abd al-Malik. Kamu semua dengar dan taatlah kepadanya (‘Umar bin ‘Abd al-‘Aziz). Jangan kamu berselisih pendapat nanti musuh-musuh akan bertindak ke atas kamu” (lihat: Ibn Kathir, al-Bidayah wa al-Nihayah, 9/207, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah).

6. YAB Tun, walaupun ada perkara-perkara yang dipertikaikan tentang Khalifah Sulaiman bin ‘Abd al-Malik, namun beliau dikenang jasanya dalam sejarah kerena tindakan berani yang mengenepikan kebiasaan dan melantik calon yang agak jauh menjadi khalifah yang telah membawa rahmat kepada Dunia Islam. ‘Umar bin ‘Abd al-‘Aziz telah menjadi khlaifah yang sangat adil dan soleh. Dalam tempoh dua tahun memerintah, dia telah mencatatkan sejarah pemerintahnya dengan tinta emas bertatah berlian. Sulaiman bin ‘Abd Malik walaupun tidak setanding ‘Umar bin ‘Abd al-‘Aziz, namun sejarah akan mengenangnya kerena dialah yang memberi laluan tersebut kepada khalifah yang adil itu. Ini semua kerana dia menerima nasihat Rajak bin Haywah bahawa melantik pengganti yang soleh merupakan amalan yang dapat memelihara seorang khalifah apabila dia menemui Allah nanti.

Saya berharap banyak jasa Tun pada negara ini tidak dilupai disebabkan melantik pengganti yang salah. Sebaliknya, jasa yang banyak itu bertambah dikenang dengan perlantikan pengganti yang baik di sisi Allah dan rakyat.

7. YAB Tun, dalam sejarah awal Umat Islam, Khalifah Pertama Saidina Abu Bakr al-Siddiq telah mencadangkan agar Saidina ‘Umar bin al-Khattab sebagai pengganti beliau. Di sini saya terjemahkan surat Abu Bakar mengenai cadangan tersebut:

“Bismillah al-Rahman al-Rahim. Inilah apa yang dipesan oleh Abu Bakr bin Abu Quhafah di waktu akhir hayatnya di dunia ini, sedang keluar daripadanya. Ketika permulaan tempohnya di Akhirat, sedang masuk ke dalamnya. Di kala seperti ini, seseorang yang kafir akan beriman, seseorang pendusta akan bercakap benar. Maka aku –dalam keadaan begini- melantik pemerintah kamu selepasku ini ‘Umar bin al-Khattab. Maka dengar dan taatlah kepadanya. Aku tidak akan mengurangkan sedikit kebaikan pun pada (ajaran) Allah, rasulNya, agamaNya, diriku dan kamu. Sekiranya ‘Umar berlaku ‘adil, maka itulah sangkaan dan pengetahuanku mengenainya. Jika dia sebaliknya, maka setiap individu dibalas berdasarkan apa yang dikerjakan. Sedangkan aku inginkan kebaikan dan tidak pula aku tahu perkara yang ghaib. “Nanti orang-orang zalim akan mengetahui di mana kesudahan mereka” Wa al-Salam ‘alaikum wa rahmatulLah”. (al-Sayuti, Tarikh al-Khulafa, 32, Beirut: Dar al-Fikr).

8. Dalam surat di atas, jelas bahawa pencalonan yang dibuat oleh Abu Bakr, bukan atas kepentingan dirinya. Dia mencalonkan seorang calon yang terbaik pada keyakinannya dengan penuh rasa takutkan Allah dan hukuman Allah apabila dia mati kelak. Padahal ‘Umar itu insan terbaik selepas dirinya. Pun begitu Abu Bakr masih bimbang dan memberikan amaran yang keras kepada bakal penggantinya tersebut.

Sebagai seorang rakyat muslim, saya mengharapkan YAB Tun mencalonkan pengganti yang benar-benar membolehkan YAB Tun menjawab di hadapan ALLAH tentang orang yang akan mengambil kuasa politik tertinggi dalam negara ini. Jangan sampai kuasa itu jatuh ke tangan si rakus yang sanggup menggadaikan apa sahaja untuk kehendak dirinya berkuasa.

9. YAB Tun, berdoalah, beristikharahlah agar Tun membuat pilihan yang betul dalam hal ini. Semua akan menutup tirai hayatnya di dunia ini. Amalan kita akan dibawa bertemu Allah. Semoga baki waktu berharga dalam umur Tun ditutupi dengan amalan yang paling soleh iaitu mewariskan kuasa pada pengganti yang baik untuk agama, negara dan rakyat. Saya berdoa agar kuasa itu tidak jatuh ke tangan pihak yang akan merosakkan segala kebaikan dan kerahmatan yang ada. Jika itu berlaku dengan pilihan seseorang pemimpin sebelum dia pergi, ia merupakan pengakhiran yang buruk.

10. YAB Tun, maka nekadlah dalam menentukan masa depan negara. Janganlah dipandang wajah sesiapa, pandanglah keredhaan ALLAH dan murkaNYA pada hari kita bertemu denganNYA, kemudian tentukan calon, atau biarlah rakyat membuat pilihan untuk diri mereka sendiri.

Rakyat Marhaen

Dr MAZA,

Kangar, Perlis

.

Wallahua’lam 🌷

.

.

Lain-lain PenCERAHan yg relevan:

.
Jangan suburkan nepotisma

https://4uni2c.com/2015/04/28/politik-15428-jangan-suburkan-nepotisma/