Tol : punca kemalangan maut ?

•2023-01-20 • Leave a Comment

PenCERAHan ini telah diterbit pada

2017.07.04

Baru-baru ni Acik makan semeja dengan seorang kawan lama (Zul) di satu majlis kenduri di kampung. Zul tu dulunya seorang askar. Kini bertugas sebagai pemandi mayat pula.

Zul begitau Acik, di sejak bulan Ramadhan lepas, beliau telah memandikan lebih dari 400 mayat. Majoritinya adalah mangsa kemalangan jalan raya. Dan kebanyakan kemalangan itu adalah di lebuh raya.

Zul bukan baru Acik kenal. Beliau jiran depan rumah Acik di kampung sejak belum sekolah lagi. Jadi tiada sebab kenapa Acik harus ragu terhadap maklumat Zul kepada Acik tu.

Bagi merancakkan perbualan kami, Acik saja tekankan isu jalan raya. Tapi Acik hanya peduli tentang kesesakan jalan raya di musim-musim perayaan. Acik cuma jual idea Acik kepada Zul tentang bagaimana hendak kurangkan kesesakan jalan raya secara maksimun
Bagi Acik, punca utama kesesakan jalan raya adalah pengutipan tol. Supaya tidak berlaku kesesakan, maka cuba jangan kutip tol lansung di musim-musim perayaan.

Masing-masing kita boleh tengok sendiri senario di tiap-tiap pintu tol. Samada ketika nak masuk ke lebuh raya maupun ketika nak keluar dari lebuh raya. Tak ada satu pun pintu tol yang tak perlu beratur panjang.

Ikut kiraan yang Acik buat, sekiranya di hadapan kereta kita ada 360 buah kenderaan lain yang nak masuk pintu tol, maka kita kena tunggu selama satu jam baru dapat melepasi pintu tol tersebut. Itu pun sekiranya setiap kenderaan di hadapan kita hanya mengambil masa 10 saat saja untuk berhenti, touch and go di pondok tol berkenaan.

Namun realitinya, adakah dihadapan kita ada 360 buah kenderaan saja ? Dan adakah realitinya setiap kereta mengambil sekadar 10 saat saja untuk melepasi pintu tol berkenaan. Itu baru di pintu masuk. Bagaimana pula di pintu tol keluar nanti ?

Pendekata, setiap kita yang nak balik beraya di kampung “dipaksa” membuang masa berjamjam semata-mata untuk melepasi pintu tol saja. Jika tidak kerana sekatan di pintu-pintu tol, masa perjalanan kita itu pasti dapat dikurangkan. Ini bukan saja menjimat masa kita sebagai rakyat jelata, malah mengurangkan stress akibat terlalu lama terperangkap dalam kenderaan.

Kerajaan yang benar-benar perihatin terhadap kebajikan dan kesusahan rakyat tidak akan teragak-agak untuk melakukan sesuatu yang sangat berfaedah kepada rakyatnya. Walaupun kerajaan terpaksa menanggung kos yang tinggi, namun jika ia amat berbaloi dilakukan, maka apa salahnya. Meringankan beban rakyat adalah antara pengorbanan kerajaan yang berbaloi dilakukan.

Bayangkan senario ketika mana pengutipan tol tak dilakukan dalam musim perayaan. Katakan 3 hari sebelum dan 3 selepas hari raya puasa dan tahun baru Cina kereta bebas masuk dan keluar lebuh raya tanpa apa-apa halangan.

Acik penuh yakin bahawa rakyat akan sampai ke kampung masing-masing dengan lebih cepat dari sekarang. Kenderaan di lebuh raya walaupun tidak bergerak laju sebab terlalu banyak, namun pergerakannya akan sentiasa lancar (slow but steady) tanpa henti-henti, mulai dari memasuki lebuh raya hinggalah keluar dari lebuh raya.

Zul tertarik dengan cadangan Acik itu. Lalu beliau mencelah. Nampaknya beliau lebih fokus kepada aspek kemalangan.

Kata Zul, beliau nampak bahawa tanpa pengutipan tol kadar kemalangan mungkin dapat dikurangkan. Ini kerana tanpa pengutipan tol pemandu tidak tension kerana tidak terlalu lama menunggu di pintu-pintu tol. Semasa di pintu tol masuk sudah berapa jam menunggu. Nanti bila sampai di pintu tol keluar entah berapa jam pula lagi.

Acik teringat, dahulu pernah dibuat suatu kajian tentang kemalangan bas ekspress. Di dapati bahawa antara faktor penting yang boleh menyebabkan berlakunya kemalangan ialah pemandu terlalu letih ketika memandu. Keletihan pula adalah sebab terlalu lama memandu dan kurang rehat. Inilah apa yang dialami oleh ramai pemandu ketika pulang ke kampung menjelang hari-hari perayaan.

Tentu ramai dari pembaca PenCERAHan ini yang agak “skeptical” terhadap kemungkinan cadangan Acik itu akan dilaksanakan oleh kerajaan. Mungkin kata mereka, mustahil syarikat konsessi pengutipan tol (PLUS dan saingannga) itu akan sanggup melepaskan peluang keemasan bagi meraih keuntungan raksaksa di musim-musim perayaan tersebut. . Sedangkan itulah masa yang ditunggu-tunggu PLUS dan saingannya itu untuk menjana pendapatan maksimum.

Bagi Acik “hendak seribu daya, tak nak seribu dalih“. Jika kerajaan BN rasa bahawa saranan Acik ini baik demi kepentingan politik BN, nescaya tidak ada masalah bagi kerajaan untuk melaksanakan. PLUS tak perlu bimbang akan kehilangan berbilion RM andainya kerajaan sanggup memulangkan sedikit dari hasil kutipan GSTnya balik kepada rakyat dalam bentuk tol percuma.

Khabarnya Negara China telahpun mengamalkan pengecualian kutipan tol bagi musim-musim perayaan besar. Begitu juga Korea Utara.

Kalau dulu kerajaan tak boleh beri tol percuma kepada rakyat sebab yang menguasai tol ada syarikat swasta. Tapi kini yang berkuasa atas PLUS ialah syarikat kerajaan (GLC). Maka tak mustahil cadangan tol percuma Acik ini akan dapat dilaksanakan.

wallahua’lam 🌹

PenCERAHan yg relevan ⬇️

Kisah pemandu yang bangang https://4uni2c.com/?s=pemandu+yang+bangang&submit=Search

PenCERAHan terbaru ⬇️ http://www.4uni2c.com

Blog-blog utk rujukan

•2022-09-10 • Leave a Comment

https://shalleducate.wordpress.com

https://4uni2c.wordpress.com

https://beappreciative.wordpress.com

https://daulat4rakyat.wordpress.com

http://www.4uni2c.com

ECRL : Pemangkin kemajuan pantai timur SM

•2022-09-10 • Leave a Comment

🇲🇾 Salam !

Cuba kita baca status dalam Facebook milik Anas Abd Jalil. Beliau mendakwa bahawa Malaysia mampu membiayai projek tersebut.

ECRL (East Coast Rail Link) merupakan sebuah projek mega. Upacara pecah tanah sebagai pelancaran projek tersebut telahpun dilaksanakan pada 2017 Ogos 9 lepas. Khabarnya projek mega itu akan melibatkan pelaburan negara sebanyak RM55 ribu juta. Ianya dijangka siap pada tahun 2024.

Kos sesuatu projek pembangunan di Msia tidak boleh bandingkan one to one dgn kos projek yg serupa di negara lain. Jika projek yg serupa ECRL dibuat di Saudi, mungkin kosnya jauh lebih murah kerana land skep nya tidak lah begitu mencabar. Bagi Acik apa yg lebih penting ialah kesan positif yg akan dinikmati oleh rakyat dari projek tersebut, dari mula ianya dilaksanakan hinggalah sampai bila-bila, selepas projek itu siap (mula berfungsi dan beroperasi).

Sejak sekian lama negeri-negeri di pantai timur SM (Semenanjung Msia) telah ketinggalan dalam aspek pembangunan. Antara faktor utama ialah kerana sistem pengangkutannya dengan negeri-negeri maju di pantai barat sangatlah lemah. Acik yakin, kelemahan ini akan dapat diatasi dgn amat berkesan bila siap projek ECRL itu nanti, insyaAllah.

Pengalaman Acik semasa berkhidmat di Kelantan dahulu dan lawatan-lawatan Acik ke Trengganu, telah mendedahkan Acik kpd realiti yg wujud di negeri-negeri yang didominasi orang Melayu itu. Harapan Acik sejak sekian lama ialah agar kerajaan sanggup melabur demi memajukan pantai timur SM itu. Kini nampaknya harapan Acik itu bakal menjadi realiti, alhamdulillah.

Projek ECRL akan menggunakan ramai tenaga pekerja, dari buruh kasar hinggalah kpd pekerja2 berkemahiran tinggi. Maka ramailah rakyat Msia yang menganggur akan mendapat pekerjaan, baik secara langsung mahu pun sebaliknya. Mereka itu termasuklah graduan2 menganggur yg mungkin sudah mencecah puluhan ribuan bilangannya. … …

.

C & P dari WA Anas AJ

Situasi sebenar pekerja-pekerja di projek ECRL kini:

1. Pembinaan perumulaan untuk projek ECRL kini ada 1,718 pekerja terus. Hanya 311 (18%) dari China.

2. Jumlah pekerja asing untuk projek ECRL dihadkan oleh ECRL pada taraf 30%.

3. Pada masa ini, ada 215 buah syarikat tempatan yang terlibat dalam projek ECRL iaitu 26 syarikat konsultan, 99 syarikat pembekal dan 90 kontraktor tempatan. Pihak kontraktor utama ECRL akan terus memberikan keutamaan kepada penggunaan bahan-bahan binaan dari syarikat-syarikat tempatan di Malaysia.

4. Dianggarkan sebanyak 80,000 peluang pekerjaan secara langsung dan tidak langsung akan ditawarkan sepanjang tempoh pembinaan ECRL.

5. Setakat ini, syarikat China CCCC telah menaja RM23 juta untuk Program Latihan Kemahiran Industri Laluan Rel Pantai Timur (PLKI-ECRL),

6. Sejak program bermula bulan Sept 2017, 185 orang telah menamatkan latihan dan telahpun mula berkerja di MRL dan CCCC. Seramai 244 pelatih lagi akan tamat latihan pada April 2018.

7. MRL amat berharap agar warga tempatan merebut peluang untuk terlibat dalam kerja-kerja pembinaan ECRL dimana pemindahan kepakaran teknologi rel dari China dapat memberi manfaat yang besar kepada negara dalam jangka masa panjang.

http://www.theedgemarkets.com/article/only-30-ercl-workers-will-be-foreigners-says-project-owner

Wallahua’lam 💊

PenCERAHan yg relevan ⬇️

.

PenCERAHan yg popular ⬇️

.

Lain-lain PenCERAHan ⬇️

https://shalleducate.wordpress.com

https://beappreciative.wordpress.com

https://4uni2c.wordpress.com

Blog utama ⬇️ http://www.4uni2c.com

Politik: Mantan PM bakal banduan

•2022-08-23 • Leave a Comment

DS Najib Tun Razak dihukum bersalah oleh Mahkamah Tinggi pada 2020 Julai 28

2020 Julai 30

🇲🇾 Tahun 2020 merupakan tahun yang amat bersejarah buat Malaysia. Di dalamnya berlaku beberapa peristiwa yang sangat penting bagi politik negara. Seorang PM yang sangat popular dikalangan rakyat Malaysia tiba-tiba meletak jawatannya sebagai PM ke-7.

Acik kata PM ke-7 itu amat popular sebab beliau dahulu pun dah pernah menjawat jawatan PM ke-4. Kemudian dipilih lagi untuk menjadi PM ke-7 pula dalam tahun 2018. Kalau tak terlalu popular masakan dipilih lagi menjadi PM, walaupun usia beliau sudah melepasi 90 tahun. Seolah-olah di Malaysia ni, beliau adalah manusia yang wajib ada, tak boleh tiada. Orang putih kata “indispensable person“.

Yang peliknya, selepas meletak jawatan PM, kemudian berusaha pula untuk mengambilnya balik daripada penyandang jawatan PM sekarang iaitu TSMY (Tan Sri Muhyidin Yasin). Ini membuat politik Malaysia menjadi haru biru. Mujur tak menyebabkan negara hura hara.

Kalau tempoh beliau menyandang jawatan PM ke-4 adalah selama 22 tahun, namun bagi jawatan PM ke-7 hanya 22 bulan saja. Mengikut firasat Acik, beliaulah bakal penyandang jawatan PM yang paling sat. Kalau firasat Acik ini tepat, maka beliau adalah seorang rakyat Malaysia yang paling hebat. Baik Di dunia maupun di akhirat. Hebat kerana beliaulah PM yang paling lama dan yang paling sat. Kedua-dua gelaran tersebut beliau mampu bolot. Wallahua’lam.

Namun apa yang membuat Acik mengatakan PM ke-4 merangkap PM ke-7 itu lebih hebat ialah apabila Mantan PM ke-6 bakal disumbat ke dalam penjara. Semua rakyat sedia maklum bahawa PM ke-6 kini telah pun disabitkan dengan perlakuan beberapa kesalahan oleh pihak mahkamah. Kalau dahulu yang berjaya disumbatkan ke dalam penjara adalah seorang mantan TPM, kini mantan PM pun mampu disumbat ke dalam penjara.

Siapakah yang boleh menafikan bahawa PM ke-4 dan ke-7 itulah penyumbang paling penting ke arah menyumbatkan seorang mantan TPM dan PM ke dalam penjara ? Semoga keputusan mahkamah pada 2020 Julai 28 yang lepas itu akan memberi impak yang berkekalan kepada setiap rakyat Malaysia. Mudah-mudahan semua rakyat Malaysia akan semakin yakin bahawa sistem keadilan Malaysia tidak memilih bulu.

Ketika hendak menjatuhkan hukuman keatas pihak yang kena tuduh, status yang kena tuduh itu tidak dipentingkan. Ia tak menjadi halangan bagi hakim untuk menjatuhkan hukuman yang setimpal dengan kesalahan yang telah dilakukan oleh pihak yang kena tuduh itu. Fenomina ini adalah sangat baik bagi Malaysia. Kalau seorang PM pun boleh dihukum, maka apalah lagi orang awam biasa macam Acik ni.

Dulu Acik ingat seorang PM mustahil akan disumbatkan ke dalam penjara. Namun, sangkaan tersebut tidak tepat. Memanglah PM berkenaan tidak dihukum ketika beliau sedang berada di atas kerusi PM. Tapi beliau akan terlebih dahulu ditarik turun dari kerusi PM, lalu dihukum setelah menjadi mantan PM.

Sebenarnya, pihak yang kena tuduh iaitu mantan PM ke-6 itu belum boleh lagi disumbatkan ke dalam penjara Sungai Buluh. Beliau masih boleh merayu supaya hukuman keatasnya itu dikaji semula di perengkat Mahkamah Rayuan. Sama-samalah kita tunggu dan lihat apa pula keputusan rayuan tersebut.

Ramai penyokong mantan PM ke-6 itu masih setia dan sayangkan beliau. Ramai yang berdoa dan berharap agar akan berlaku perubahan 180° kepada keputusan Mahkamah Tinggi yang menjatuhkan hukum bersalah keatas Mantan PM ke-6 itu. Perubahan 180° itu bermaksud, perubahan daripada hukuman bersalah kepada hukuman sebaliknya. Ibarat hitam ditukar menjadi putih.

Adalah tidak mustahil bahawa keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Tinggi akan berubah apabila dinilai semula oleh Mahkamah Rayuan. Kata peribahasa Inggeris, “two heads is better than one”. Kalau di Mahkamah Tinggi keputusan dibuat oleh hanya seorang hakim saja, tapi di Mahkamah Rayuan hukuman diputuskan oleh tiga orang hakim.

Andaikata Mahkamah Rayuan masih mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi, namun Mahkamah Persekutuan tidak semestinya sama keputusannya. Mahkamah Persekutuan adalah terdiri daripada lima orang hakim. Semua mereka adalah hakim-hakim yang sangat senior dalam sistem perundangan dan pengadilan (judiciary) negera.

Menghukum seseorang yang dituduh itu sebagai bersalah adalah lebih rumit daripada sebaliknya. Mengikut prinsip keadilan, melepaskan 10 orang yang (pada hakikatnya) bersalah adalah lebih baik daripada terhukumnya seorang tertuduh yang (pada hakikatnya) tidak bersalah.

Dengan lain perkataan, memaafkan adalah lebih selamat dan mudah daripada menghukum. Membuktikan bahawa seseorang yang kena tuduh itu benar-benar melakukan sesuatu kesalahan itu (dengan niat atau pun sengaja) melampaui keraguan (beyond reasonable doubt), bukanlah suatu perkara yang mudah.

Namun, sama-sama kita tunggu dan lihat apakah nasibnya yg telah tersurat di dlm Lohul Mahfuz.

PenCERAHan yg relevan ⬇️

Tiada langsungkah jasa Najib ?https://4uni2c.com/2018/03/08/pru14-tiada-langsungkah-jasa-najib/

PenCERAHan terbaru ⬇️ http://www.4uni2c.com

Covid 19: ahli masjidkah puncanya ?

•2021-05-30 • Leave a Comment

Dan

.

2021 Mei 30(Ahad)

Salin & Tempek (C&P)

DIALOG MANUSIA DENGAN AL QUR’AN TENTANG MUSIBAH (COVID-19)Manusia bertanya kepada Sang Khaliq :Ya Allah, apakah gerangan yang sedang menimpa kami saat ini ?
.
Al Qur’an menjawab :
“Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepada kalian dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan” (QS. Al-Baqarah : 155)

S :

Mengapakah kami harus diuji dengan wabah corona seperti ini ?
.
Al Qur’an menjawab :
Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan : ”Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi ?” (QS. Al-Ankabut : 2)
.

S :

Untuk apa sesungguhnya ujian ini, ya Allah ?
.
Al Qur’an menjawab :
“Tidak ada sesuatu musibah pun yang menimpa (seseorang) kecuali dengan izin Allah ; barangsiapa yang beriman kepada Allah, niscaya Dia akan memberi petunjuk ke (dalam) hatinya” (QS. At-Taghabun :11)

S:

Namun, mengapa harus terjadi pada kami ?
.
Al Qur’an menjawab :
“Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta” (QS.Al-Ankabut : 3)

S:

Dari mana datangnya musibah ini ya Allah ?
.
Al Qur’an menjawab :
“Dari mana datangnya ini ?” Katakanlah: “Itu dari dirimu sendiri” (QS. Ali Imran: 165)
.

S :

Tapi ya Allah, wabah ini sungguh buruk bagi kami….
.
Al Qur’an menjawab :
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu ; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui” (QS. Al-Baqarah : 216)

S :

Telah sesak nafas kami, berat hidup kami, gara-gara wabah ini….
.
Al Qur’an menjawab :
“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya” (QS. Al-Baqarah : 286)

S:

Kami tidak bisa bekerja ya Allah, kami dikurung di rumah saja, kami tidak bisa berbuat apa-apa….
.
Al Qur’an menjawab :
“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.” (QS. Ali Imran : 139)
.

S :

Terkadang, wabah ini memberikan tekanan yang demikian dahsyat kepada kami. Rasanya kami telah menyerah kalah. Sebagian dari kami bahkan telah berputus asa.
.
Al Qur’an menjawab :“Dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir” (QS. Yusuf : 87).“Tidak ada orang yang berputus asa dari rahmat Rabbnya, kecuali orang-orang yang sesat” (QS. Al-Hijr: 56)

S:

Kami menjadi gelisah, tidak tenang, karena beban berat yang kami hadapi akibat wabah ini….
.
Al Qur’an menjawab :
“Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah hati menjadi tenteram” (QS. Ar-Ra’du: 28)

S :

Di saat sempit seperti ini, masih adakah jalan keluar bagi kami ? Masih adakah pintu rezeki untuk menyambung hidup kami ya Allah ?
.
Al Qur’an menjawab : Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan memberikan baginya jalan keluar (dalam semua masalah yang dihadapinya), dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya” (QS. Ath-Thalaq: 2-3).“Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan menjadikan baginya kemudahan dalam (semua) urusannya” (QS. Ath-Thalaq: 4)

S :

*Tapi, perusahaan sudah memotong gaji kami. Bahkan sebagian dari kami, sudah tidak memiliki pekerjaan lagi. Siapa yang akan memberikan rezeki kepada kami ?*
.
Al Qur’an menjawab :
“Dan tidak ada suatu binatang melata pun di bumi melainkan Allah-lah yang memberi rezkinya” (QS. Hud: 6)

S :

Sudah selama ini kami menjalani kebijakan Stay At Home.* *Rasanya sudah tidak kuat untuk terus menerus dikurung di dalam rumah. Lelah ya Allah. Sungguh kami tidak tahu, sampai kapan suasana ini….
.
Al Qur’an menjawab :
“Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.” (QS. Ali Imran : 200)
.

S :

Mengapa Engkau menyuruh kami untuk bersabar ?
.
Al Qur’an menjawab :
“Allah mencintai orang-orang yang sabar” (QS. Ali Imran : 146)

S :

Adakah balasan atas kesabaran kami ya Allah ?
.
Al Qur’an menjawab :
“Sesungguhnya Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang sabar dengan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka kerjakan” (QS. An-Nahl : 96)

S :

Alhamdulillah. Seberapa banyakkah pahala yang akan Engkau berikan kpd kami ?
.
Al Qur’an menjawab :
“Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas” (QS. Az-Zumar : 10)

S :

Masya Allah… Lalu bagaimana nasib kami kelak di akhirat ya Allah ?*Al Qur’an menjawab :
“Sedang para malaikat masuk ke tempat-tempat mereka dari semua pintu (surga),(sambil mengucapkan) ‘SeLamat untuk kalian atas kesabaran kalian. Maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu” (QS. Ar-Ra’du : 23-24)
.

S :

Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah…Sekarang kami tenang ya Allah, kami ridha dengan ketentuan-Mu, kami bersabar dengan ujian-Mu.
.
Al Qur’an menjawab :“Allah ridha terhadap mereka dan merekapun ridha kepada-Nya” (QS. Al-Bayyinah : 8)“Dan keridhaan Allah adalah lebih besar; itu adalah keberuntungan yang besar” (QS. At-Taubah : 72)Kesemua ini Khazanah dari Al Qur’anOleh itu….ERBANYAKKAN MEMBACA TERJEMAHAN AL QURAN AGAR FAHAM AKAN WAHYU DARI ALLAH UNTUK SEKALIAN MANUSIA.*
*AGAR MENJADI PEYULUH DAN PETUNJUK UNTUK MENCARI KEBENARAN YG SEBENAR…
—————————–.

B e r s a m b u n g ….

PenCERAHan yg relevan ⬇️

.
Covid19 masjid mula dibuka https://4uni2c.com/2020/05/16/covid19-masjid-mula-dibuka/

Covid19: susah, mungkin barakah https://beappreciative.wordpress.com/2021/05/28/covid19-susah-mungkin-barakah/

PenCERAHan terakhir⬇️ http://www.4uni2c.com

.

Agama Al Qur’an ?

•2021-04-11 • Leave a Comment

2021 April 11 (Ahad)

Islam difahami berdasarkan maklumat drpd Al Qur’an dan hadith 🌹

🇲🇾 Baru baru ni Acik berdialog dengan seorang individu tentang Islam. Acik kenal individu itu sejak zaman kanak-kanak lagi. Beliau ni seorang yang sangat baik pada persepsi Acik. Oleh itu Acik rasa amat sayu bila mendapat tahu bahawa pegangan agamanya tak sama dengan ahli Sunah Waljamaah.

Dengan rasa kasihan dan bertanggung jawab maka Acik pun cuba membuka minda beliau agar kembali kepada Islam yang sebenar. Namun usaha Acik sesia saja. Melalui sessi dialog kami berdua dengan menggunakan WhatsApp, dapatlah Acik belajar lebih dalam tentang fahaman kawan itu terhadap Islam.

Kumpulan yang diikuti oleh kawan Acik itu menolak hadith sebagai sumber ajaran Islam. Mereka berpegang dengan Al Qur’an semata-mata. Bagi mereka hadith itu adalah sinonim bagi Qur’an. Dengan kata lain, tidak ada hadith yang lain selain daripada Qur’an.

Sambung di PenCERAHan ⬇️

https://beappreciative.wordpress.com/2021/04/04/anti-hadith-apa-rasionalnya/

Islam: hakikat “kaya”

•2021-02-23 • Leave a Comment

2021 Feb 23(Selasa)

🇲🇾 Apabila kita melihat seorang yang memiliki banyak harta benda, maka kita pun melabelkan beliau sebagai orang kaya”. Sebenarnya, secara tidak sedar dalam hati kita berkata, “Jika sekiranya Aku telah memiliki apa yang beliau ini miliki, nescaya aku tidak akan memerlukan apa-apa lagi“. Namun bagi pemilik harta benda tersebut, beliau masih lagi berasa bahawa harta benda yang sedang dimilikinya itu belum lagi mencukupi buat beliau.

Seorang lain yang tersangat miskin pula berkata, “Aku ini sudah cukup miskin, …….” Kenyataan orang miskin ini memberi makna bahawa beliau sebenarnya telah kaya dengan kemiskinan. Maka beliau tidak memerlukan lagi kemiskinan.

Dalam dunia kebendaan ini, miskin dan kaya diukur dengan harta benda yang dimiliki oleh seseorang. Orang yang tinggal di rumah besar (bunglo) akan dianggap lebih kaya daripada orang yang tinggal di rumah pangsa atau flat. Orang yang memiliki kereta mahal (Honda CRV) akan dianggap lebih kaya daripada orang yang memiliki kereta murah (Produa Kancil). Begitulah seterusnya.

Namun hakikatnya, kaya itu bergantung kepada hati setiap orang. Bagi seorang yang merasa bahawa apa yang ada dengannya itu sudah cukup memenuhi keperluan hidupnya, maka beliau adalah seorang individu yang kaya, walaupun apa yang sedang dimilikinya itu tidak seberapa dari segi kuantiti dan nilai kewangannya. Sebaliknya bagi seorang jutawan yang sentiasa merasa rugi sekiranya duitnya itu tidak dilaburkan bagi menjana keuntungan, maka beliau sebenarnya adalah seorang yang miskin.

Bersedekah manifestasi orang Kaya

Apabila seseorang individu itu pemurah (suka bersedekah atau gemar menderma), walaupun hidupnya sederhana sahaja, maka itu adalah manifestasi beliau seorang yang kaya. Sebaliknya seorang yang hidupnyaf mewah, banyak harta benda yang dimilikinya, namun beliau seorang yang sangat kedekut, maka pada hakikatnya beliau adalah seorang yang miskin.

Oleh itu, hanya kita saja yang tahu samada diri kita adalah seorang yang kaya ataupun sebaliknya (miskin).

Wallahua’lam 💊

PenCERAHan yg relevan ⬇️

.

Lain² PenCERAHan ⬇️

.

PenCERAHan terakhir bagi blog ini ⬇️ http://www.4uni2c.com

Poem: Crying in silence

•2020-12-20 • Leave a Comment

2020 Dis 01(Selasa)

Potong dan Tempek ⬇️

(Drpd FB pesara guru Endon Bidin)

PenCERAHan yg relevan ⬇️

Love you endlessly https://4uni2c.com/2017/11/12/love-you-endlessly/

A lesson to be learnt https://4uni2c.com/2017/11/10/a-lesson-to-be-learnt/

Selamat tinggal Facebook ❗ https://4uni2c.com/2017/11/19/selamat-tinggal-fb/

Untuk Yang tersayang https://4uni2c.com/2019/09/11/untuk-yang-tersayang/

.

PenCERAHan terbaru ⬇️ http://www.4uni2c.com

Covid19: Penjarakan Sosial

•2020-11-26 • Leave a Comment

2020 Nov 26 (Khamis)

.

B e r s a m b u n g …..

.

.

PenCERAHan yg relevan ⬇️

.

Masjid mula dibuka https://4uni2c.com/2020/05/16/covid19-masjid-mula-dibuka/

Agama: Hargailah air sebaik mungkin !

•2020-11-21 • Leave a Comment

2020 Nov. 21 (Sabtu)

.

.

🇲🇾 Alhamdulillah, selepas beberapa tahun kemudian daripada Acik menulis tentang pembaziran air ketika berwudhu’ maka keluarlah satu produk baru yang sangat relevan. Sepertimana yang ditujukkan dalam video di atas, semasa membasuh muka, air tidak lagi terus mengalir keluar daripada kepala paip. Sebelum ini tidak pula begitu, air terus keluar hingga sering berlakunya pembaziran.

Kata orang Putih, “necessity is the mother of invention”. Dalam bahasa Melayu, “keperluan itu adalah ibu kepada rekcipta”. Maknanya, jika sesuatu itu dirasakan perlu, maka akan diciptakanlah sesuatu bagi memenuhi keperluan tersebut.

Selama ini mungkin umat Islam Malaysia belum merasakan penjimatan air ketika berwudhu’ adalah sesuatu yang penting bagi mengelakkan pembaziran. Maka tiadalah apa-apa usaha bagi memudahkan umat Islam melakukan penjimatan tersebut. Namun dengan terciptanya kepala paip seperti yang ditayangkan dalam video itu, maka ia adalah manifestasi bahawa ramai orang dah merasakan penjimatan air itu penting.

Syabas dan setinggi-tinggi tahniah Acik ucapkan kepada individu yang telah berjaya mencipta kepala paip wudhu’ tersebut. Mudah-mudahan alat ciptaan baru itu akan diterima pakai oleh semua masjid dan surau di seluruh Malaysia khususnya dan di seluruh dunia amnya.

B e r s a m b u n g . …

PenCERAHan yg relevan ⬇️

If a litre is enough, a gallon is a waste

https://4uni2c.com/2013/07/26/4uni2c-13726b-if-a-litter-is-enough-a-gallon-is-a-waste/

Ideas on how to help the ummah..