ECRL : Kenapa kompeni China ?

•2017/08/23 • Leave a Comment

.

.

.

.

ECRL : Subuh di Kpg Baru, zuhur di Kota Bharu

•2017/08/20 • Leave a Comment

.awam

Acik memang amat teruja dengan projek ECRL. Walaupun banyak pihak mempunyai persepsi agak negatif terhadap projek tersebut, namun bagi Acik ia adalah suatu projek yang wajar dilaksanakan sebagaimana yang telah dirancang. Sesuatu yang diyakini baik tak harus ditangguh-tangguhkan lagi.

.

Dengan adanya teknologi canggih sekarang, projek ECRL bukanlah lagi ibarat mimpi di siang hari. Lebih-lebih lagi dengan kemampuan yang Msia ada sekarang. Acik yakin ianya akan menjadi realiti sebagaimana yang dijanji. Janji ditepati, insyaAllah !

.

Era Tun Dr. Mahathir (TDM) sebagai PM dulu rakyat Msia boleh berbangga dengan projek kereta nasional Proton Saga. Kini ketika era Datuk Najib sebagai PM rakyat Msia boleh berbangga pula dengan projek MRT dan ECRL. Kedua-dua projek tersebut adalah untuk meningkatkan kualiti pengangkutan untuk seluruh rakyat Malaysia.

.

Cuma yang membezakan faktor MRT dan ECRL dari faktor Proton Saga ialah, faktor awal mengurangkan kos pengangkutan ke atas isi keluarga, sedangkan faktor kedua pula menambahkan hutang isi keluarga. Jika anda terpaksa membeli kereta akibat sistem pengangkutan awam yang unreliable (tak boleh diharap), maka bukankah ia menambahkan hutang anda.

.

Ketika kereta Proton Saga pertama dipasarkan di dalam negara, harganya ialah RM17,000. Sebelum lahirnya jenama Proton Saga, harga kereta-kereta jenama lain jauh lebih murah. Contohnya, kereta Toyota dan Dutsun 1.3cc tak sampai pun RM15,000. Tapi dengan kelahiran Proton, tiba-tiba harga kereta jenama lain naik mendadak.

.

Sepatutnya bila dah ada jenama yang dibuat di dalam negara sendiri, maka rakyat dapatlah menikmati harga kereta yang lebih murah. Namun realitinya tidaklah pula begitu. Walau bagaimana pun, supaya kereta Proton nampak lebih murah dari kereta-kereta jenama lain, maka kerajaan telah menaikkan cukai import ke atas kereta-kereta jenama asing. Ini menambahkan hutang isi rumah rakyat kerana terpaksa membeli kereta dengan harga yang lebih tinggi.

.

Semasa Acik berkhidmatan di Kelantan dahulu, Acik sering juga ke Kuala Lumpur atas urusan rasmi. Pengangkutan yang paling selesa dan efisyen hanyalah kapal terbang. Namun ramai yang tak mampu menaiki kapal terbang.

.

Keretapi tak boleh diharapkan. Kualiti perkhidmatannya sangat menyedihkan. Perjalanannya antara KL dan Kota Bharu sangatlah lama. Begitulah juga kereta dan bas. Perjalanannya juga menjemukan kerana terlalu lama.

.

Samasa Acik menemani isteri yang bertugas di SKKKKK (Sek Keb Kemubu, Kuala Krai, Kelantan), keretapi menjadi kenderaan penting. Dengan keretapilah Acik pergi ke bandar Kuala Krai dan bandar Gua Musang dari Kampung Kemubu. Kadang-kadang dengan keretapi juga Acik ke Kota Bharu.

.

Keretapi yang berjalan adalah jauh lebih teruk dari keretapi 20 tahun sebelumnya. Kipas ada di bumbung gerabak. Tapi kebanyakannya dah tak berfungsi. Lampu pun tak semua menyala. Pernah suatu pagi Acik naik dari Kota Bharu ke Kemubu, pemeriksa tikit menggunakan lampu picit untuk membaca tiket Acik.

.

Dalam hati, Acik sering bertanya, ” Bilakah lagi kerajaan BN nak naikkan taraf pengangkutan awam di Kelantan ? “. Bukanlah BN selalu mendakwa bahawa merekalah juara penjaga kepentingan orang Melayu ? Sedangkan lebih dari 90% rakyat Kelantan adalah orang Melayu.

.

Bila projek ECRL dilancarkan Acik rasa seolah-olah keluhan hati kecil Acik dahulu itu kini telah mendapat perhatian Ilahi. Alhamdulillah dan tahniah kepada seluruh rakyat Kelantan. Semoga mereka semua akan turut menyumbang ke arah kejayaan projek ECRL tersebut, insyaAllah.

.

Rakyat Kelantan yang tinggal di luar, sejak sekian lama telah terpaksa bersabar di atas jalan raya, bila pulang ke kampung halaman masing-masing setiap musim perayaan. Perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu dan sebaliknya boleh memakan masa tidak kurang dari 10 jam. Jika mereka meninggalkan Kuala Lumpur sebaik selepas Subuh, dah masuk waktu asar baru sampai Kota Bharu.

.

Keadaan akan jauh berbeza bila projek ECRL itu siap nanti. Rakyat Kelantan yang bersolat Subuh di Masjid Kampung Baru KL akan sempat berjemaah zuhur di masjid di Kota Bharu sekiranya menaiki tren laju hasil dari projek ECRL itu.

.

.

Wallahualam.

ECRL : Pemangkin kemajuan pantai timur SM

•2017/08/12 • Leave a Comment

🇲🇾 Salam !

.

Cuba kita baca status dalam Facebook milik Anas Abd Jalil. Beliau mendakwa bahawa Malaysia mampu membiayai projek tersebut.

.

ECRL (East Coast Rail Link) merupakan sebuah projek mega. Upacara pecah tanah sebagai pelancaran projek tersebut telahpun dilaksanakan pada 2017 Ogos 9 lepas. Khabarnya projek mega itu akan melibatkan pelaburan negara sebanyak RM55 ribu juta. Ianya dijangka siap pada tahun 2024.

.

Kos sesuatu projek pembangunan di Msia tidak boleh bandingkan one to one dgn kos projek yg serupa di negara lain. Jika projek yg serupa ECRL dibuat di Saudi, mungkin kosnya jauh lebih murah kerana land skep nya tidak lah begitu mencabar. Bagi Acik apa yg lebih penting ialah kesan positif yg akan dinikmati oleh rakyat dari projek tersebut, dari mula ianya dilaksanakan hinggalah sampai bila-bila, selepas projek itu siap (mula berfungsi dan beroperasi).

.

Sejak sekian lama negeri-negeri di pantai timur SM (Semenanjung Msia) telah ketinggalan dalam aspek pembangunan. Antara faktor utama ialah kerana sistem pengangkutannya dengan negeri-negeri maju di pantai barat sangatlah lemah. Acik yakin, kelemahan ini akan dapat diatasi dgn amat berkesan bila siap projek ECRL itu nanti, insyaAllah.

.

Pengalaman Acik semasa berkhidmat di Kelantan dahulu dan lawatan-lawatan Acik ke Trengganu, telah mendedahkan Acik kpd realiti yg wujud di negeri-negeri yang didominasi orang Melayu itu. Harapan Acik sejak sekian lama ialah agar kerajaan sanggup melabur demi memajukan pantai timur SM itu. Kini nampaknya harapan Acik itu bakal menjadi realiti, alhamdulillah.

.

Projek ECRL akan menggunakan ramai tenaga pekerja, dari buruh kasar hinggalah kpd pekerja2 berkemahiran tinggi. Maka ramailah rakyat Msia yang menganggur akan mendapat pekerjaan, baik secara langsung mahu pun sebaliknya. Mereka itu termasuklah graduan2 menganggur yg mungkin sudah mencecah puluhan ribuan bilangannya. … …

.

.

Bersambung …..

..

YB Rafizi : Senasib H.Nadim ?

•2017/08/09 • Leave a Comment

.

Memandang kepada wajah YB Rafizi Ramli, teringat Acik akan Hang Nadim. Siapakah dia Hang Nadim itu ?

.

Untuk mengenali Hang Nadim maka kita kenalah baca PenCERAHan berikut :

.

https://4uni2c.com/?s=strategi+ikan+todak&submit=Search

.

Baru-baru ni YB Rafizi dikenakan hukuman denda oleh mahkamah, berkaitan dengan pendedahan beliau tentang isu kegagalan projek lembu oleh kroni BN. Projek tersebut telah menggunakan dana kerajaan melebihi RM200 juta. Jumlah denda yang dikena ke atas YB Rafizi itu ialah RM300 ribu.

Bila YB Rafizi memohon derma dari orang ramai untuk menolong beliau membayar denda tersebut, derma yang diperolehi beliau adalah lebih dari RM 1.5 juta. Hukuman yang ditimpakan ke atas YB Rafizi itu rupa-rupanya adalah satu blessing in disguise buat beliau. Malah mungkin juga ia manifestasi bahawa nasib YB Rafizi taklah semalang nasib Hang Nadim.

Haji dan Tabung Haji #01

•2017/07/26 • Leave a Comment

.

.

Haji adalah rukun Islam yang kelima dan terakhir. Haji difardukan ke atas setiap individu Islam yang telah memenuhi syarat-syarat tertentu. Antaranya ialah dalam aspek kemampuan harta (wang), fisikal (kesihatan) dan keselamatan.

.

Kalau di zaman datuk nenek kita dahulu, setiap Muslim yang memenuhi syarat tersebut sudah dikira wajib menunaikan fardu haji. Namun, pada masa sekarang ia belum boleh lagi dihukumkan sebagai wajib hingga datang seruan dari Tabung Haji. Seruan yang Acik maksudkan ialah giliran yang ditetapkan oleh pihak Tabung Haji.

.
Walaupun pada hakikatnya yang menentukan samada seseorang individu Muslim itu akan bergelar Haji atau Hajah adalah Allah, namun dari segi adatnya pula pihak Tabung Hajilah yang menjadi pelaksana ketetapan Allah tersebut. Maka tak bolehlah sesiapa pun nak salahkan Tabung Haji jika tidak atau belum mendapat peluang untuk menunaikan fardu haji.

.

Bagi musim haji tahun ini, agak ramai juga individu yang Acik kenali yang telah menerima seruan. Mereka ialah bekas rakan sekelas (class mate), bekas rakan sesekolah (school mates), bekas rakan sejawat, saudara mara, jiran-jiran dan lain-lain. Di antara mereka ada yang dah berumur pencen macam Acik dan ada juga yang masih bekerja. Bagi yang bekerja dengan kerajaan bertuahlah sebab mendapat curi percuma 40 hari (jika tak silap Acik).

.

Musim haji tahun ini mengingatkan Acik akan pengalaman menunaikan haji dalam tahun 2010 dahulu. Sebenarnya sebelum itu kami (Acik dan isteri) tak pernah tahu bila akan menerima seruan. Kami cuma berdoa dan berharap akan menerima seruan bila duit dalam simpanan dengan Tabung Haji dah mencukupi.

.

Dalam bulan Disember 2008 Acik kematian abang sulung akibat serangan jantung. Kakak dan adik-adik Acik harap Acik pulang tinggal di kampung sebagai pengganti kepada abang kami itu. Masa tu Acik tinggal di Cameron Highlands menemani isteri. Beliau sedang bertugas di SK Convent, Tanah Rata sebagai guru penolong kanan pentadbiran.

.

Jalan paling mudah bagi isteri Acik itu untuk turut sama pulang tinggal di kampung ialah dengan memohon persaraan awal. Sementara permohonan tersebut diluluskan, isteri Acik itu mengambil curi tanpa gaji.

.

Sebaik saja isteri Acik itu menerima gratuiti pesaraannya, kami pun pergi ke pejabat Tabung Haji. Tujuan kami ialah untuk menambahkan simpanan kami dalam akaun Tabung Haji. 

.

Ketika itu barulah kami maklum bahawa untuk dapat giliran pergi haji pencarum wajib berdaftar terlebih dahulu sebagai calon haji/hajah. Dengan pendaftaran itu barulah pencarum akan diberitahu tahun bila gilirannya untuk ke Makkah akan tiba.

.

Selama ini kami ingat giliran haji hanya akan ditetapkan apabila jumlah simpanan dalam akaun Tabung Haji sudah mencukupi. Rupa-rupa tidak. Pencarum cuma  perlu berdaftar sebagai calon haji/hajah dengan cagaran RM1300 saja. Maksudnya, pencarum berjanji tidak akan sentuh RM1300 itu sehinggalah gilirannya untuk ke Makkah sampai.

.

Gagal atau lewat mendaftar sebagai calon haji/hajah akan mengakibatkan giliran pencarum untuk buat haji juga akan turut menjadi lewat. Sebagai contoh, Katakanlah dalam tahun 2000 pencarum A baru ada RM1500 dalam akaun Tabung Hajinya. Sedangkan B dah ada RM15000. 

.

A pun mendaftar sebagai calon haji dalam tahun berkenaan. Sedangkan B baru mendaftar sebagai calon haji 5 tahun selepas A. 

.

Berpandukan dasar dan kaedah yang diterimapakai oleh Tahung Haji, maka A akan menerima seruan haji lebih awal dari B. Jika A belum cukup duit dalam akaun Tabung Hajinya, maka beliau akan diminta mencukupkan jumlah tersebut menjelang keberangkatannya ke Makkah.

.

Kelewatan mendaftar selama 5 tahun mungkin akan mengakibatkan kelewatan ke Makkah 10 tahun atau lebih berbanding dengan giliran mereka yang mendaftar 5 tahun lebih awal. Contohnya, seorang pupu Acik telah mendaftar sebagai calon haji pada tahun 2008 Beliau akan menunaikan haji pada tahun ini. Sedang isterinya yang mendaftar sebagai calon hajah dalam tahun 2014, giliran hajinya  ialah dalam tahun 2063.

.

Khabarnya pencarum yang baru mendaftar sebagai calon haji/hajah dalam tahun ini akan dijanjikan giliran haji mereka (oleh Tabung Haji) pada tahun 2118. Realistik kah janji tersebut ?

.

Bersambung.

Demi anak cucu kita

•2017/07/14 • Leave a Comment

.

JOM SOKONG PAKATAN  HARAPAN !

.

🇲🇾 Tempoh persaraan bukan tempoh untuk relax 100 % dan meninggalkan langsung usaha ke arah menentukan kesejahteraan generasi anak cucu kita yang akan datang, terpelihara.

.
Sebaliknya, dengan sumber (pencen, masa, tenaga, pengetahuan dan kemahiran) yg masih berbaki, setiap kita harus meneruskan usaha murni tersebut. Khususnya usaha membasmikan segala bentuk amalan rasuah di semua tempat dan peringkat.

.

Usaha ini tak akan mampu kita lakukan bersendirian. Oleh yang demikian marilah kita samasama memberi segala bentuk sokongan yang termampu kepada mereka yg sedang gigih berjuang ke arah mencapai aspirasi murni tersebut.

.

KENYATAAN MEDIA MAJLIS PRESIDEN PAKATAN HARAPAN
13 JULAI 2017

Menyedari bahawa rakyat mengharapkan perubahan politik negara ke arah pemerintahan yang lebih demokratik, adil dan sejahtera serta sebuah kerajaan yang komited untuk melaksanakan reformasi institusi, menjalankan tadbirurus yang baik dan mengutamakan kebajikan rakyat; dan

.

Menginsafi bahawa Malaysia di bawah pemerintahan kerajaan Barisan Nasional sedang berada di dalam keadaan krisis yang tenat, terpalit dengan skandal rasuah dan salah guna kuasa yang amat luar biasa, dan rakyat menanggung beban;

.

Maka, Pakatan Harapan mengambil tanggungjawab untuk membela rakyat dan membina semula negara yang dirosakkan oleh pentadbiran Dato Sri Najib Tun Razak. Melalui kesatuan politik di antara KEADILAN, DAP, AMANAH dan PPBM, kami akan menggembleng seluruh kekuatan rakyat untuk memenangi pilihanraya umum ke-14 dan membentuk kerajaan.

.

Oleh yang demikian, Pakatan Harapan mendokong matlamat-matlamat berikut:

.

1) Menurunkan kerajaan pimpinan kleptokrat yang diketuai oleh Dato Seri Najib Tun Razak;

.

2) Memulihkan kedaulatan dan keluhuran undang-undang seperti yang termaktub di dalam Perlembagaan Malaysia;

.

3) Membatalkan dan memperbetulkan semua tindakan yang melanggar undang-undang dan menggadaikan kepentingan rakyat di bawah pentadbiran Dato’ Seri Najib termasuk mendapatkan kembali wang rakyat yang hilang melalui skandal besar seperti 1MDB;

.

4) Membebaskan semua tahanan politik dan menggugurkan semua dakwaan politik;

5) Reformasi undang-undang dan institusi yang telah disalahgunakan terutamanya berhubung kuasa Perdana Menteri; dan

.

6) Menghadkan penggal perkhidmatan Perdana Menteri kepada dua penggal sahaja.

.

Sebagai tanda kesatuan politik yang lebih jitu, segar dan dinamik, Majlis Presiden Pakatan Harapan bersetuju menerima struktur kepimpinan Pakatan Harapan yang baharu iaitu:

.

Ketua Umum:

Dato’ Seri Anwar Ibrahim

.

Pengerusi:

Tun Dr Mahathir Mohamad

.

Presiden:

YB Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail

.

TimbalanTimbalan Presiden:

YB Tan Sri Muhyiddin Yassin

YAB Lim Guan Eng

Tuan Haji Mohamad Sabu

.

NaibNaib Presiden:

YAB Dato’ Seri Mohamed Azmin Ali

YB Dato’ Seri Mukhriz Mahathir

YB Chong Chieng Jen

Tuan Haji Salahuddin Ayub

.

Ketua Setiausaha:

Datuk Saifuddin Abdullah

.

Bendahari:

YB M. Kula Segaran

.

Sejurus mendapat mandat rakyat dalam PRU-14, dalam tempoh 100 hari pertama setelah membentuk kerajaan, Pakatan Harapan komited untuk melaksanakan perkara-perkara berikut:

.

• Menghapuskan GST;

• Menstabilkan harga petrol;

• Memberi fokus kepada usaha meringankan beban rakyat;

• Memulakan proses reformasi institusi secara menyeluruh;

Memerangi rasuah hingga ke akar umbi;

• Menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Di-Raja Skandal 1MDB; dan

• Memulihkan FELDA.

.

Pakatan Harapan memberi komitmen bahawa proses memohon pengampunan dan pembebasan Dato’ Seri Anwar Ibrahim akan dimulakan dalam tempoh seminggu selepas Pakatan Harapan membentuk kerajaan. Permohonan yang dikemukakan mengikut proses undang-undang ini, dengan perkenan Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, akan membolehkan Dato’ Seri Anwar Ibrahim kembali mengambil bahagian semula dalam politik negara sepenuhnya.

.

Ditandatangani oleh:

YABhg Tun Dr Mahathir Mohamad

Pengerusi PPBM

YB Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail

Presiden KEADILAN

YB Tan Sri Muhyiddin Yassin

Presiden PPBM

YB Tan Kok Wai

Pemangku Pengerusi DAP

YBhg Tn Hj Mohamad Sabu

Presiden AMANAH

💊💊

.

Lain-lain PenCERAHan yang relevan :

.

Kisah pemandu yang bangang

.

https://4uni2c.com/?s=pemandu+yang+bangang&submit=Search

Tol : punca kemalangan maut ?

•2017/07/03 • Leave a Comment

.

.

Baru-baru ni Acik makan semeja dengan seorang kawan lama (Zul) di satu majlis kenduri di kampung. Zul tu dulunya seorang askar. Kini bertugas sebagai pemandi mayat pula.

.

Zul begitau Acik, di sejak bulan Ramadhan lepas,  beliau telah memandikan lebih dari 400 mayat. Majoritinya adalah mangsa kemalangan jalan raya. Dan kebanyakan kemalangan itu adalah di lebuh raya.

.

Zul bukan baru Acik kenal. Beliau jiran depan rumah Acik di kampung sejak belum sekolah lagi. Jadi tiada sebab kenapa Acik harus ragu terhadap maklumat Zul kepada Acik tu.

.

Bagi merancakkan perbualan kami, Acik saja tekankan isu jalan raya. Tapi Acik hanya peduli tentang kesesakan jalan raya di musim-musim perayaan.  Acik cuma jual idea Acik kepada Zul tentang bagaimana hendak kurangkan kesesakan jalan raya secara maksimun

Bagi Acik, punca utama kesesakan jalan raya adalah pengutipan tol. Supaya tidak berlaku kesesakan, maka cuba jangan kutip tol lansung di musim-musim perayaan.

.

Masing-masing kita boleh tengok sendiri senario di tiap-tiap pintu tol. Samada ketika nak masuk ke lebuh raya maupun ketika nak keluar dari lebuh raya. Tak ada satu pun pintu tol yang tak perlu beratur panjang.

.

Ikut kiraan yang Acik buat, sekiranya di hadapan kereta  kita ada 360 buah kenderaan lain yang nak masuk pintu tol, maka kita kena tunggu selama satu jam baru dapat melepasi pintu tol tersebut. Itu pun sekiranya setiap kenderaan di hadapan kita hanya mengambil masa 10 saat saja untuk berhenti, touch and go di pondok tol berkenaan.

.

Namun realitinya, adakah dihadapan kita ada 360 buah kenderaan saja ? Dan adakah realitinya setiap kereta mengambil sekadar 10 saat saja untuk melepasi pintu tol berkenaan. Itu baru di pintu masuk. Bagaimana pula di pintu tol keluar nanti ?

.

Pendekata, setiap kita yang nak balik beraya di kampung “dipaksa” membuang masa berjamjam semata-mata untuk melepasi pintu tol saja. Jika tidak kerana sekatan di pintu-pintu tol, masa perjalanan kita itu pasti dapat dikurangkan. Ini bukan saja menjimat masa kita sebagai rakyat jelata, malah mengurangkan stress akibat terlalu lama terperangkap dalam kenderaan.

.

Kerajaan yang benar-benar perihatin terhadap kebajikan dan kesusahan rakyat tidak akan teragak-agak untuk melakukan sesuatu yang sangat berfaedah kepada rakyatnya. Walaupun kerajaan terpaksa menanggung kos yang tinggi, namun jika ia amat berbaloi dilakukan, maka apa salahnya. Meringankan beban rakyat adalah antara pengorbanan kerajaan yang berbaloi dilakukan.

.

Bayangkan senario ketika mana pengutipan tol tak dilakukan dalam musim perayaan. Katakan 3 hari sebelum dan 3 selepas hari raya puasa dan tahun baru Cina kereta bebas masuk dan keluar lebuh raya tanpa apa-apa halangan. 

.

Acik penuh yakin bahawa rakyat akan sampai ke kampung masing-masing dengan lebih cepat dari sekarang. Kenderaan di lebuh raya walaupun tidak bergerak laju sebab terlalu banyak, namun pergerakannya akan sentiasa lancar tanpa henti-henti, mulai dari memasuki lebuh raya hinggalah keluar dari lebuh raya.

.

Zul tertarik dengan cadangan Acik itu. Lalu beliau mencelah. Nampaknya beliau lebih fokus kepada aspek kemalangan. 

.

Kata Zul, beliau nampak bahawa tanpa pengutipan tol kadar kemalangan mungkin dapat dikurangkan. Ini kerana tanpa pengutipan tol pemandu tidak tension kerana tidak terlalu lama menunggu di pintu-pintu tol. Semasa di pintu tol masuk  sudah berapa jam menunggu. Nanti bila sampai di pintu tol keluar entah berapa jam pula lagi.

.

Acik teringat, dahulu pernah dibuat suatu kajian tentang kemalangan bas ekspress. Di dapati bahawa antara faktor penting yang boleh menyebabkan berlakunya kemalangan ialah pemandu terlalu letih ketika memandu. Keletihan pula adalah sebab terlalu lama memandu dan kurang rehat. Inilah apa yang dialami oleh ramai pemandu ketika pulang ke kampung menjelang hari-hari perayaan.

.

Tentu ramai dari pembaca PenCERAHan ini yang agak “skeptical” terhadap kemungkinan cadangan Acik itu akan dilaksanakan oleh kerajaan. Mungkin kata mereka, mustahil syarikat konsessi pengutipan tol (PLUS dan saingannga) itu akan sanggup melepaskan peluang keemasan bagi  meraih keuntungan raksaksa di musim-musim perayaan tersebut. . Sedangkan itulah masa yang ditunggu-tunggu PLUS dan saingannya itu untuk menjana pendapatan  maksimum.

.

Bagi Acik “hendak seribu daya, tak nak seribu dalih“. Jika kerajaan BN rasa bahawa saranan Acik ini baik demi kepentingan politik BN, nescaya tidak ada masalah bagi kerajaan untuk melaksanakan. PLUS tak perlu bimbang akan kehilangan berbilion RM andainya kerajaan sanggup memulangkan sedikit dari hasil kutipan GSTnya balik kepada rakyat dalam bentuk tol percuma.

. 

Bersambung………..

.

Lain-lain PenCERAHan yg relevan :

.

Kisah pemandu yang bangang

.

https://4uni2c.com/?s=pemandu+yang+bangang&submit=Search

.

.
.

.