Covid19: kebuluran juga perlu diatasi

•2020-03-29 • Leave a Comment
โฌ†๏ธ Mungkin bagi mereka kelaparan adalah musuh utama, bukan Covid19 ๐Ÿ’Š

2020 Mac 28 (Sabtu)

๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ India mungkin negara kedua yang paling ramai rakyatnya. China adalah negara pertama. Masing-masing mempunyai lebih daripada satu bilion perut untuk diisi setiap hari. Bayangkanlah berapa banyak sumber makanan yang perlu disediakan sepanjang masa oleh kedua-dua negara tersebut kepada rakyatnya.

Tidak siapa pun yang berani mempertikaikan bahawa makanan dan air adalah antara sumber asas kepada kehidupan. Baik bagi makluk Allah yang bernama manusia, maupun yang bergelar binatang. Begitu juga bagi tumbuh-tumbuhan.

Negara yang dikira berjaya ialah negara yang mampu menyediakan sumber (asas) kehidupan yang cukup kepada setiap rakyatnya. Tak kiralah dari mana sumber-sumber tersebut diperolehi. Ada negara yang menyediakan sendiri sumber-sumber tersebut. Contohnya negara Thai (Siam).

Ada juga negara yang bergantung sepenuhnya kepada sumber-sumber (asas) kehidupan yang diimpot dari negara luar. Contohnya Singapura. Namun begitu, setiap rakyat Singapura mendapat bekalan makanan yang cukup. Maka tidak adalah rakyat Singapura yang terpaksa meminta sedekah akibat kelaparan.

Seluruh dunia sekarang kebengungan dalam berperang dengan pembunuh licik yang berjenama Covid19 itu. Dalam tempuh yang begitu singkat, puluhan ribu nyawa manusia telah tewas ditangan pembunuh yang tersangat kejam ini. Sebelum pembunuh ini berjaya dinyahkan kehadirannya di muka bumi ini, entah berapa ramai lagi nyawa yang akan turut terkorban.

Yang akan turut terkorban itu tak semestinya yang terkena jangkitan Covid19 saja. Mungkin yang akan turut mati adalah akibat sebab-sebab sampingan, yang dicetuskan oleh Covin19. Contohnya ialah Makcik Liah (sepupu Makcik Kiah) yang tak dapat bertemu dengan cucu-cucu jantung hatinya sejak PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) dikuatkuasakan. Kerana tak tertahan menanggung rindu dendam yang bersangatan, maka Makcik Liah langsung mati.
.
Nun di sebuah kampung di sana, di negara Antah Berantah tu, seorang petani telah keluar ke sawahnya. Tujuannya ialah untuk melepaskan air yang sedang bertakung hampir menenggelami petak bendangnya itu. Beliau juga hendak memeriksa lukah yang dipasangnya di pergentingan sejak semalam. Itulah sumber utama protein beliau sekeluarga.

Tiba-tiba ternampak oleh beliau akan sepasukan polis menuju kepada beliau. Dengan serta merta petani tersebut pun cabut lari lintang pukang kerana takut dibelasah oleh polis tersebut, dengan cotanya.

Malang tak berbau. Ketika melintasi jalan di hadapan rumahnya, beliau dirempuh oleh sebuah kereta peronda polis yang sedang bergerak laju.

Nasib petani tersebut semua kita boleh teka. Tapi bagaimana pula dengan nasib tanggungan beliau yang di rumah. Mustahilkah mereka semua akan turut mati ? Cumanya mati bukanlah kerana Covid19, tapi kerana kebuluran akibat kehilangan orang yang selama ini menjadi sumber rezeki mereka sekeluarga.
.

Melihat apa yang berlaku di dalam video di atas, Acik bertanya kepada diri sendiri tentang nasib mereka golongan bawahan itu. Mereka itu wajib bekerja setiap hari untuk membeli makanan. Jika mereka tak bekerja hari itu mungkin mereka terpaksa berlapar. Bukannya mereka malas nak bekerja tapi kerana dilarang oleh pemerintah.

Sepatutnya kerajaan kenalah sediakan makanan percuma yang cukup untuk mereka setiap hari. Selagi tempoh PKP belum tammat pemberian makan percuma tidak boleh dihentikan.
.

Pulang ke tempat asal

Apabila tidak ada jaminan bahawa mereka akan mendapat makanan percuma yang cukup setiap hari, maka yang mampu membayar tambang mungkin akan pulang ke kampung. Stesyen stesyen bas dan keretapi pun menjadi sesak. Perhimpunan yang dilarang akan berlaku juga tanpa mampu dibendung, di stesyen stesyen pengangkutan awam

Implikasi PKP: stesyen pengangkutan awam sesak kerana ramai yg terpaksa pulang ke tempat asal masing-masing ๐ŸŒน

Sepanjang perjalanan ke kampung mereka beramai-ramai akan berada di dalam bas atau keretapi berjam-jam lamanya. Jika ada seorang saja yang positif Covid19 dikalangan mereka, mereka yang lain pun akan turut dijangkiti. Mereka ini pula yang akan menjadi ejen-ejen baru membawa balik Covid19 ke kampung masing-masing. Tak cukup merebak di bandar-bandar kini merebak pula di kampung-kampung.

Khusut sungguh fikiran Acik bila memikirkan tentang nasib rakyat golongan bawahan itu. Kalau Acik juga salah seorang daripada mereka, tak taulah apa yang boleh dibuat. Entahlah kut kut Allah tunjukkan Acik jalan keluar dari kesusahan tersebut.
.


.


.

B e r s a m b u n g. …….

PN

Ada yang terpaksa berjalan kaki utk pulang ke tempat asal mereka walau jauh mana sekali pun

Covid19: Daun semambu bisa membantu

•2020-03-27 • Leave a Comment
Mungkin ini satu anugerah Allah kpd kita ๐Ÿ’Š

2020 Mac 27 (Jumaat)

Walaubagaimana pun, Sdr yang di atas telah menarik balik dakwaan beliau yang dalam video di atas. Namun bagi Acik, kalau nak amalkan pengambilan daun tersebut untuk khasiatnya yang lain apa salahnya.

Baru-baru ini ada juga Acik dengar berita mengenai seorang penuntut sebuah maktab di Perak yang sembuh dari sakitnya selepas mengambil air daun semambu. Cuma Acik tak pasti betulkah sakitnya itu disebabkan oleh jangkitan Covid19 atau sakit jenis lain.

Kata orang, “Daripada cempedak baiklah nangka. Daripada tak dak baiklah ada”. Maksud daripada tidak ada langsung ikhtiar lain, maka lebihlah ambil sesuatu, asalkan tidak mudharat. Kata pula peribahasa Inggeris, “A man’s meat is another man’s poison”. Maksudnya bagi A ianya adalah penawar tetapi bagi B ianya racun.

Mungkin penarikan balik dakwaan Saudara di atas adalah atas sebab-sebab yang berkaitan dengan peraturan professionalisma beliau sebagai seorang pharmacist. Bagi Acik, kalau niat beliau adalah ikhlas dan dakwaannya itu jujur sepertimana yang beliau yakini, apa ruginya jika dakwaannya itu dimunafaatkan.

Wallahua’lam ๐ŸŒน

PenCERAHan yg relevan โฌ‡๏ธ

Covid19: Bencana sejagat (ujian atas iman umat Islam) https://4uni2c.com/2020/03/13/covid-19-bencana-sejagat/

PenCERAHan terbaru โฌ‡๏ธ http://www.4uni2c.com

PN

Covid19: mereka adalah jihadis

•2020-03-25 • Leave a Comment
โฌ†๏ธ Pengorbanan mereka tak terhingga nilainya. Tak mampu dibalas melainkan Allah jua. Sama-samalah kita doakan utk kejayaan mereka ๐ŸŒน

2020 Mac 25 (Rabu)

Hati Acik merasa sangat pilu dan sayu apabila menonton video di atas. Dalam masa yang sama merasa diri Acik ini amat bersalah kepada mereka. Bersalah kerana tidak menghulurkan apa-apa bantuan bagi meringankan sikit bebanan mereka itu. Bebanan yang sedang mereka tanggung sejak hampir sebulan itu bukannya ringan.

Bahkan tiada pula apa-apa inisiatif dari Acik untuk membantu mereka. Sedangkan mereka tengah sengit berjuang bemati-matian. Nyawa mereka dipertaruhkan demi menyelamatkan nyawa orang lain. Mereka bukan kenal pun mangsa Covid19 yang mereka berusaha menyelamatkannya itu. Namun atas rasa peri kemanusian dan nilai moral yang tinggi, maka mereka sanggup berkorban.

Ya tanpa rasa “selfish” mereka sanggup berkorban jiwa dan raga demi menabur jasa. Semoga Allah
sentiasa mempermudahkan kerja-kerja mereka serta mengukuhkan semangat jihad mereka hingga sampai ke puncak kemenangan, insyaAllah.

Mudah2an Allah juga sudi memaafkan diri Acik yang serba lemah ini atas kegagalan untuk membantu jihadis-jihadis itu. “Niat di hati nak peluk gunung. Apakan daya tanganku tak sampai”
.

C & P

Pahala Syahid Dengan Bersabar dan Tawakal

ุนูŽู†ู’ ุนูŽุงุฆูุดูŽุฉูŽ ุฑูŽุถููŠูŽ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุนูŽู†ู’ู‡ูŽุง ุฒูŽูˆู’ุฌู ุงู„ู†ู‘ูŽุจููŠู‘ู ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ ู‚ูŽุงู„ูŽุชู’ ุณูŽุฃูŽู„ู’ุชู ุฑูŽุณููˆู„ูŽ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ ุนูŽู†ู’ ุงู„ุทู‘ูŽุงุนููˆู†ู ููŽุฃูŽุฎู’ุจูŽุฑูŽู†ููŠ ุฃูŽู†ู‘ูŽู‡ู ุนูŽุฐูŽุงุจูŒ ูŠูŽุจู’ุนูŽุซูู‡ู ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุนูŽู„ูŽู‰ ู…ูŽู†ู’ ูŠูŽุดูŽุงุกู ูˆูŽุฃูŽู†ู‘ูŽ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ูŽ ุฌูŽุนูŽู„ูŽู‡ู ุฑูŽุญู’ู…ูŽุฉู‹ ู„ูู„ู’ู…ูุคู’ู…ูู†ููŠู†ูŽ ู„ูŽูŠู’ุณูŽ ู…ูู†ู’ ุฃูŽุญูŽุฏู ูŠูŽู‚ูŽุนู ุงู„ุทู‘ูŽุงุนููˆู†ู ููŽูŠูŽู…ู’ูƒูุซู ูููŠ ุจูŽู„ูŽุฏูู‡ู ุตูŽุงุจูุฑู‹ุง ู…ูุญู’ุชูŽุณูุจู‹ุง ูŠูŽุนู’ู„ูŽู…ู ุฃูŽู†ู‘ูŽู‡ู ู„ูŽุง ูŠูุตููŠุจูู‡ู ุฅูู„ู‘ูŽุง ู…ูŽุง ูƒูŽุชูŽุจูŽ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ู„ูŽู‡ู ุฅูู„ู‘ูŽุง ูƒูŽุงู†ูŽ ู„ูŽู‡ู ู…ูุซู’ู„ู ุฃูŽุฌู’ุฑู ุดูŽู‡ููŠุฏู.

Daripada ‘Aisyah RA, isteri Nabi SAW berkata; “Aku pernah bertanya kepada Rasulullah SAW tentang penyakit ta’un lalu baginda menceritakan kepadaku bahawa penyakit itu adalah sejenis siksaan yang Allah turunkan kepada sesiapa yang Dia kehendaki dan sesungguhnya Allah menjadikan hal itu sebagai rahmat bagi orang yang beriman. Seseorang yang ketika berjangkit penyakit itu, tetap dalam negerinya dengan sabar dan tulus kerana Allah, yakin bahawa tidak akan mengenainya selain apa yang telah ditentukan Allah baginya, maka untuk orang itu pahala seperti pahala orang yang mati syahid”. (HR Bukhari No: 3474) Status: Hadis Sahih.

Pengajaran:

  1. Setiap yang berlaku adalah ketentuan Allah.
  2. Apa jua musibah seperti penyakit yang menular ke sesuatu tempat adalah suatu siksaan yang Allah turunkan kepada sesiapa yang Allah kehendaki.
  3. Sesungguhnya musibah dan penyakit bagi orang mukmin adalah rahmah kerana ia menjadikan kita sentiasa sentiasa mendekatkan diri dengan Allah, sentiasa bermunajat dan berdoa serta melatih diri untuk bersabar diatas kepayahan dan kesulitan.
  4. Bagi orang beriman, kita sentiasa yakin terhadap qada dan qadar yang telah ditentukan Allah. Kita yakin bahawa penyakit seperti Covid 19 tidak akan mengenai kita selain apa yang telah ditentukan Allah. Namun usaha dan ikhtiar perlu dilakukan antaranya usaha pencegahan dengan kuarantin di rumah dan menjaga kebersihan diri.
  5. Pahala mati syahid bagi orang beriman yang sabar dan tulus kerana Allah. Oleh itu terus kekal di rumah semasa penularan wabak penyakit dalam tempoh perintah kawalan pergerakan oleh pihak berkuasa.

Negara Rahmah Ummah Sejahtera

SemarakUkhuwahMemacuPerubahan

MalaysiaMenujuNegaraRahmah

PertubuhanIKRAMMalaysiaNegeriJohor

25hb Mac 2020
30hb Rejab 1441H

Utk dapatkan 1 Hari 1 Hadis Pertubuhan Ikram Malaysia Negeri Johor, sila klik link di bawah :
telegram.me/hadisharian_ikram

Ingin menyertai 1 hari 1 hadis dalam bahasa English? Sila klik link di bawah:
https://t.me/ahadithadayAHAD

B e r s a m b u n g……..

Covid19: Angkara Tablighkah โ“

•2020-03-23 • Leave a Comment
Bagi seorang Mukmin, dosa fitnah lebih ditakutinya daripada Covid19

2020 Mac 23 (Isnin)

Pandangan seorang Dr (bukan ahli Tabligh)

โฌ‡๏ธ Copy & paste โฌ‡๏ธ

NASIB BAIK PANDEMIK COVID DI MALAYSIA NI TERCETUS DARI CLUSTER TABLIGH.

Seorang Doktor yang bukan dari Jamaah Tabligh dan bekerja keras dengan penuh kepenatan dari Pusat Kuarantin Covid 19 menceritakanโ€ฆ

Cerita

Saya nak cakap sedikit pasal Jemaah Tabligh.

Umum tahu, kluster paling banyak pesakit COVID19 termasuk yang meninggal dunia adalah dari gerakan dakwah yang satu ini.

Tapi sedarkah kita, adalah rahmat Allah untuk kita, wabak ini bermula dari kelompok mereka.

Kita tahu pandemik ini tidak dapat dihalang. Cuma dapat dibendung.

Meskipun ada beberapa individu yang degil, tapi majoriti dari mereka patuh dan taat. Ini kerana mereka adalah orang orang baik atau sedang dalam proses menjadi baik.

Ciri mereka yang suka berpakaian jubah/kurta beserban/kopiah, berjanggut, dan konsisten terhadap hal tersebut membuatkan mereka mudah dikesan dan dikenal pasti.

Mereka tak ada organisasi khusus tapi setiap perwakilan mengikut kawasan sewaktu ijtimak ada Penanggungjawab atau Amir yang tahu siapa siapa sahaja yang ada.

Siapa pernah pergi Masjid Sri Petaling akan tahu majoriti dari jemaah terutama sewaktu ijtimak adalah yang memang dah terlibat dengan gerakan tersebut.

Selain dari susah nak parking, waktu solat mereka dimulakan juga lambat sedikit kerana nak tunggu sebahagian besar jemaah bersiap wuduk dan sebagainya. Ya lah, kalau mereka buat ziarah pun majoriti buat buat tak ada di rumah, inikan pula nak datang saja saja kesana.

Gerakan mereka tidak sukakan konfrontasi, kalau ada surau/masjid yang tidak membenarkan mereka melakukan aktiviti, mereka akan mengalah.

Sebab itu kita tidak mendengar pengikut mereka bahkan yang tidak mahu mengikut saranan/himbauan KKM melawan menggunakan kekerasan.

Mereka sangat disiplin bab solat di surau dan masjid, tetapi yang degil solat jemaah setelah larangan bukan dari kelompok mereka pun.

Padahal aktiviti di masjid dan surau adalah “Bread & Butter” gerakan mereka kot (sepatutnya semua orang Islam juga).

Bayangkan jika Allah jadikan jalan masuk COVID19 ini di sebuah Konsert besar, didalam sebuah Kelab Malam. Dan itu sangatlah mungkin, bukan..? Bagaimana kita nak kesan mereka..?

Dengan stigma yang ada, kalau disuruh hadir untuk “screening” berapa peratus sahaja yang mungkin munculโ€ฆ? Yang terlibat pun tak terlihat dari luar karakter mereka.

Kalau kita kesan dan datang ke rumah rumah mereka, tak boleh bayang berapa ramai yang akan melawan atas dasar tak ada undang undang.

Dan kalau kita amati, perhimpunan besar selepas COVID19 kecoh bukan hanya di Masjid Sri Petaling sahaja.

Jadi sekali lagi, musibah yang terjadi kepada kelompok mereka adalah juga rahmah disebalik musibah untuk kita semua.

Things could’ve be far worse.

Be objective..
Kita hanya nak mereka tampil sebab itu punca awal gelombang pertama dan seterusnya.

Supaya mudah kerja kita nak mengenal pasti penyebaran dan seterusnya membendungnya. Itu sahaja.

Usah disentuh kerja dakwah mereka.

Usah dihentam seolah olah tidak ada kebaikan langsung pada diri mereka.

Usahlah ‘generalise’kan gerakan mereka hanya kerana kekeliruan sebahagian kecil dari mereka.

Buat ahli Jemaah Tabligh yang sedang diuji, semoga diberikan kesembuhan sempurna.

Masukkan kami semua, rakyat Malaysia dalam Doa doa kalian, okay?

Semoga Allah mengampuni kita semua.

๐Ÿค

Doktor

Bukan Jemaah Tabligh

๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท

Sheraton Move

B e r s a m b u n g. ……

PenCERAHan yg relevan โฌ‡๏ธ

Covid19: Cabaran kpd Tabligh https://4uni2c.com/2020/03/16/covid-19-cabaran-kpd-tabligh/

Covid19: Bencana sejagat (ujian keatas iman umat Islam) https://4uni2c.com/2020/03/13/covid-19-bencana-sejagat/

PenCERAHan terbaru โฌ‡๏ธ http://www.4uni2c.com

Covid 19: A blessing in disguise

•2020-03-20 • Leave a Comment
We shouldn’t put politics ahead of public health

2020 March 20 (Fri)

Copy & paste โฌ‡๏ธ

Message from an ex-MP from Egypt


DONT CURSE THE CORONAVIRUS


It’s brought back humanity
Brought back people to their Creator and to their morals
It closed down bars, night clubs, brothels, casinos
It brought down interest rates
Brought families together
Stopped lewd behaviour
It has stopped people eating dead and forbidden animals
So far it has moved one third of military expenditure to health care
Arab countries have banned shisha Coronavirus is pushing people to make dua
It undermines dictators and their powers
Humans are now worshipping God rather than progress and technology It is forcing authorities to look at its prisons and prisoners
It has taught humans how to sneeze, yawn and cough as was taught by our Prophet SAW over 1400 years ago
Coronavirus is now making us stay at home, living simple lives and we make shukr to Allah swt for waking us up to reality and to giving us an opportunity to ask Him for His forgiveness and His help. There is a great lesson in this for those who are wise.

Ecosystem is returning to its natural state ๐ŸŒน

๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒท

SISI POSITIF CORONA VIRUS

Tidak ada didunia ini yang terjadi kebetulan. Semua ada tujuan dan hikmah.

Kira-kira apa hikmah dibalik pandemik Corona virus ini?

  1. Corona menutup bar, klub malam, rumah bordil, kasino dan tempat-tempat orang biasa bermaksiat.
  2. Corona menurunkan suku bunga bank yang mencekik leher.
  3. Membawa keluarga bersama kembali dalam rumah dan melakukan aktivitas rumah bersama.
  4. Menghentikan orang memakan hewan mati dan terlarang
  5. Memindahkan alokasi anggaran militer menjadi anggaran perawatan kesehatan
  6. Negara-negara Arab telah melarang shisha.
  7. Corona melemahkan para diktator dunia yang selama ini sombong luar biasa.
  8. Corona membungkam kesombongan negara yang mengangap dirinya paling hebat dan tak terkalahkan.
  9. Manusia banyak berdoa dan berharap padaNya dan tidak semata-mata mengandalkan sains dan teknologi.
  10. Memaksa negara memperhatikan rakyatnya.
  11. Memperlihatkan betapa bergunanya wudhu paling tidak lima kali dalam sehari.
  12. Mengajarkan manusia bagaimana bersin, menguap dan batuk seperti yang diajarkan oleh Nabi SAW kita lebih dari 1400 tahun yang lalu.
  13. Coronavirus sekarang membuat kita tinggal di rumah dan hidup sederhana.
  14. Corona mengajarkan bagaimana satu saja tentara Allah, yaitu virus kecil yang berukuran 150 nano bisa mengalahkan 7 milyar manusia yang hidup dibumi yang luasnya ratusan juta hektar.
  15. Memberi kesempatan kita untuk melihat bahwa mati itu nyata dan dekat dengan kita.
  16. Mengajar kita tidak gampang bersentuhan dengan yang bukan muhrim.
  17. Mengajar kita tidak jajan dan makan sembarangan diluar.
  18. Membangunkan kita pada kenyataan dan memberi kita kesempatan untuk meminta pengampunan dan bantuan-Nya.
  19. Semua yang kita miliki adalah milik Allah dan Allah bisa ambil kapan saja.
  20. Dan banyak lagi hikmahโ€ฆ

Percayalah, Allah menurunkan sesuatu dengan hikmah. Ada pelajaran besar dalam hal ini bagi mereka yang bijaksana dan arif untuk melihat.

Rashed H.K

PenCERAHan yg relevan โฌ‡๏ธ

Covid 19: Bencana sejagat (ujian keatas iman umat Islam) https://4uni2c.com/2020/03/13/covid-19-bencana-sejagat/

Covid 19: Cabaran kpd Tabligh https://4uni2c.com/2020/03/16/covid-19-cabaran-kpd-tabligh/

Kesihatan: Wajarkah diswastakan? https://4uni2c.com/2018/08/13/kesihatan-wajarkah-ia-diswastakan/

PenCERAHan terbaru โฌ‡๏ธ http://www.4uni2c.com

Covid 19: Cabaran kpd Tabligh

•2020-03-16 • Leave a Comment
Kenyataan Media oleh kepimpinan Tabligh Malaysia dari Markas Utama Sri Petaling.

2020 Mac 16 (Isnin)

๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ Covid 19 adalah satu bala dari Tuhan Semesta Alam. Itulah apa yang Acik fahami berdasarkan pemikiran Acik yang ibarat kalkulator 8-angka ini. Bala itu diturunkan kerana dua sebab. Pertama sebagai balasan (kifarah) dari Allah atas dosa dosa yang dilakukan oleh umat manusia. Kedua sebagai ujian bagi meningkatkan status kemajuan umat manusia.

Bagi Acik, apa yang dikerjakan oleh kumpulan Tabligh (khususnya di Malaysia sejak awal 70an lagi) adalah untuk membawa umat Islam kepada takwa. Dengan takwa maka manusia akan melakukan kebajikan dan meninggalkan kemaksiatan. Hasilnya ialah manusia akan terhindar dari bala bencana Allah kerana tidak banyak dosa yang dilakukan di muka bumi ini.

Acik mula kenal dengan aktiviti Tabligh ketika masih belajar di UM lagi. Namun tidak terus aktif mengikuti akviti tersebut kerana meragui keberkesanannya. Acik lebih suka kaedah ABIM (Angkatan Belia Islam Malaysia) yang dipelupuri oleh DSAI (Dato Sri Anwar Ibrahim) dan kawan-kawan beliau. Maklumlah, cara ABIM lebih nampak gah lagi dihormati oleh generasi muda ketika itu.

Walaubagaimana pun Acik berkawan rapat dengan kawan-kawan yang aktif dalam Tabligh. Malah pernah tinggal serumah dengan mereka. Kami saling menghormati antara satu dengan yang lain. Maka hidup kami serumah sentiasa harmoni. Masing-masing memegang kapada prinsip, “Bagi kamu agama kamu, bagi kami agama kami“.

Berdasarkan pengamatan (observation) Acik keatas aktiviti JT (Jemaah Tabligh) sejak ia mula menapak di bumi Malaysia sehingga kini, Acik ingin mengangkat tangan kepadanya. Ia adalah tanda penghormatan Acik yang tinggi kepada pergerakan tersebut.

Kerana usaha mereka yang gigih, istiqamah dan ikhlas dalam mengajak umat Islam ke surau-surau dan masjid-masjid, maka kini institusi penting Islam tersebut telah terimarah. Semoga Allah terus memberi kekuatan kepada JT untuk meneruskan usaha mulianya itu. Aamiin.

Walaupun ada segelintir daripada belasan ribu peserta-peserta perhimpunan Tabligh baru-baru ini yang telah didapati positif Covid 19, Acik harap itu bukanlah satu alasan yang kuat untuk menafikan peranan dan jasa-jasa JT terhadap umat Islam sejagat. Mudah-mudahan Allah membebaskan mereka dari jangkitan Covid 19 dengan kadar yang segera.

Sebenarnya mereka juga adalah mangsa (bukan pemangsa) yang wajar ditolongi bukan disalahi, dibenci dan dijauhi. Sesungguhnya Allah Maha berkuasa menyelamatkan sesiapa juga hambanya dari apa juga musibah, dengan caraNya sendiri, yang tidak mampu difahami oleh kita.

Berikut adalah jawapan kepada komen-komen negatif terhadap JT berikutan dari terdapatnya segelintir dari ahlinya yang positif Covid 19.

๐ŸŒทโฌ‡๏ธโฌ‡๏ธโฌ‡๏ธ๐ŸŒทโฌ‡๏ธโฌ‡๏ธโฌ‡๏ธ๐ŸŒทโฌ‡๏ธโฌ‡๏ธโฌ‡๏ธ๐ŸŒทโฌ‡๏ธโฌ‡๏ธโฌ‡๏ธ๐ŸŒทโฌ‡๏ธโฌ‡๏ธโฌ‡๏ธ๐ŸŒท
.

COVID-19 DAN TABLIGH : MENJAWAB BEBERAPA PERSOALAN

Tanpa diduga, nama Masjid Sri Petaling dan Ijtima Tabligh menjadi terkenal di seluruh Malaysia. Ada segelintir yang menyalahkan pihak Sri Petaling (SP) dan Jemaah Tabligh apabila muncul 40 kes Covid-19, didapati dari mereka yang mempunyai sejarah menghadiri Ijtima tersebut.

DAH TAHU ADA WABAK, KENAPA ADAKAN HIMPUNAN MELEBIHI 10k ORANG

Sebelum ini, memang setiap tahun di Malaysia jemaah tabligh memang ada membuat himpunan yang melibatkan kehadiran beribu malah berpuluh ribu orang. Tidak ada isu pun sebelum ini. Malah setiap kali Ijtima’, pihak penganjur akan mendapat kerjasama yang baik dari penduduk tempatan, polis, bomba dan sebagainya. Malah ramai pemimpin negara termasuk sultan sendiri pernah menghadiri Ijtima Jemaah Tabligh. Pernah dahulu di Masjid Daerah Sri Iskandar, Perak, diadakan Ijtima tabligh dan dihadiri sendiri oleh Sultan Perak, Sultan Nazrin Shah, Menteri Besar Perak masa itu Dato Zamry dan Mufti Perak Dato Harusani. Jelasnya, Ijtima Tabligh dengan kehadiran berpuluh ribu dan jemaah tabligh ini perkara yang biasa.

Kenapa tak dibatalkan dah tahu ada isu Covid-9?


Ijtima diadakan pada 28/2 hingga 2/3 2020. Masa itu, isu Convid-19 belum masuk ke gelombang kedua. Keadaan masih terkawal. WHO juga belum istiharkan pandemik. Kerana itu, dalam masa yang sama di Johor ada perlawanan Bolasepak Piala Sumbangsih Johor vs Kedah, difahamkan kehadiran lebih 20k penonton. Kenapa perlawanan ini tidak dibatalkan? Kerana kes covid-19 masih berlum merebak sepenuhnya.
Dalam tarikh yang sama juga, di Sheraton Hotel ada pemimpinยฒ negara sedang berkumpul dinamakan ‘Langkah Sherathon’. Walau kehadiran tidak mencecah ribuan, tetapi difahamkan hingga ratusan dan melibatkan pemimpinยฒ negara. Mengapa mereka berani berkumpul? Kejadian ini berlaku semuanya sama dengan tarikh berlangsungnya Ijtima. Kenapa mereka berani berkumpul, kerana kes covid-19 belum betulยฒ meletup tanpa kawalan.

Semasa Ijtima ini juga, bilik perubatan dan para doktor disediakan dan ditempatkan di bilik khas, sekiranya ada yang sakit boleh mendapat rawatan. Sememamgnya langkah keselamatan dan kesihatan diambil berat dalam manaยฒ Ijtima’ tabligh.

Bila dah ada kes, apa tindakan SP dan Jemaah Tabligh?
Kes mula meletup pada petang rabu 11/03/2020 apabila satu kes +ve Covid-19 dapat dikesan di Brunei. Ini merupakan kes pertama di Brunei. Apabila dilihat sejarah perjalanan, pesakit pernah menghadiri Ijtima’ di Sri Petaling. Malam itu juga, telah mula meletup dalam semua groupยฒ Whatsapp dan masuk berita. Keesokan harinya, tersebar beberapa kes di Sabah dan Pahang pula. Mereka juga didapati hadir Ijtima Sri Petaling. Singapura pula buat pengumuman, beberapa kes di Singapura melibatkan kehadiran di SP.

Adakah pihak SP dan Syura Jemaah Tabligh berdiam diri dan hanya berserah pada qada’ dan qadar sahaja?


Ada yang mengatakan jemaah tabligh tak bertindak pantas. Anda pasti?
Untuk menjawab persoalan ini, tuan-tuan kena tahu bagaimana sistem informasi dan arahan yang dijalankan oleh Jemaah Tabligh ini.

Di Malaysia, Masjid Sri Petaling merupakan markas utama. Di sini, ada beberapa orang Syura Malaysia yang akan membuat keputusan. Bawah markas utama SP ini, ada markasยฒ negeri. Ada 24 markas negeri semunya (beberapa negeri yg besar mempunyai 2 atau 3 markas). Markasยฒ negeri ini dipanggil tempat Sabguzari, juga mempunyai Orang Tanggungjawab atau Syura Negeri. Contoh seperti di Perak, markas Ipoh untuk kawasan Perak Selatan dan markas Taiping untuk kawasan Perak Utara.


Di bawah markas negeri (tempat sabguzari) pula, ada beberapa halqah (kampung, taman dan sebagainya). Contoh bagi markas Ipoh ada 44 buah halqah. Di dalam halqah itu pula ada antara 15-25 buah masjid. Dan semua ‘orang tabligh’ usaha hidupkan amal masjidยฒ tersebut untuk dibangunkan menjadi seperti Masjid Nabawi di zaman nabi.

Baik, kita sambung isu Covid-19 tadi. Apabila Masjid Sri Petaling dan Ijtima tersebut dikatakan sebagai kluster penyebaran Covid-19, pihak Syura Malaysia di Sri Petaling telah mengarahkan semua markasยฒ negeri (24 markas ini) untuk dapatkan maklumat kehadiran ke Ijtima dan berapa orang yang telah membuat Ujian Saringan Convid-19. Arahan ini, turun ke markas, dari markas turun ke halqah, dari halqah turun ke masjid-masjid. Memang pantas. Dalam masa beberapa jam sahaja, maklumat tersebar.


Kerana itu, pada Khamis dan Jumaat (12 dan 13 mac) kita lihat diseluruh Malaysia gangยฒ berjanggut ini hadir untuk disaring. Saya sendiri pada pagi Khamis (12/3/2020) hadir utk disaring. Kebanyakan mereka telah diberi cuti dan kuarantin sendiri hingga 14 hari dari hari balik Ijtima tersebut. Hingga hari ini, usaha masih berterusan untuk menjejaki saki baki yang belum membuat saringan.

Ada isu orang tabligh lari semasa saringan dibuat hingga terpaksa lapor polis?


Tuanยฒ perlu faham, jemaah ini terlalu ramai, dengan latar belakang dan pendidikan yang berbeza. Ada golongan professional, ada ulama, ada kakitangan awam, ada peniaga, ada petani, pekebun, peladang, penganggur. Malah ada bekas gangster, bekas maknyah, artis dan sebagainya. Jadi dalam kelompok yang pelbagai itu, jika ada satu atau dua kes yang lari dari saringan, sedang beribu yang lain elok serah diri untuk disaring. Kenapa kerana seorang dua, hendak disalahkan satu jemaah.

Betul ke semua dah pergi buat saringan? Kenapa Dr Zulkifli, menteri agama terpaksa merayu, pihak KKM dan berbagai pihak juga membuat rayuan seolah orang tabligh ni engkar dan degil. Tidak mendengar kata dan ikut kepala sendiri?


Tuanยฒ kena faham, masjid Sri Petaling adalah masjid awam. Sesiapa sahaja boleh datang, masuk untuk solat dan duduk dalam setiap program yang diadakan. Ijtima juga dibuat di dewan solat yang terbuka. Kita tidak buat program ‘for members only’. Jemaah Tabligh tidak pernah membuat program secara tertutup dan tidak pernah melarang orang awam untuk hadir.


Semasa Ijtima’ tersebut, mereka yang hadir melalui halqah dan markas negeri akan lapor diri pada pihak istiqbal. Nama, dari markas mana dan halqah mana akan dicatat. Ini yang hadir ikut saluran betul dan terdaftar. Mereka ini senang untuk dijejaki.
Tetapi kerana masjid awam, semua boleh hadir, beribuยฒ yang hadir tu sebenarnya tanpa kita ketahui dari mana datangnya. Bukan semua yang hadir itu pernah ikut keluar dakwah walau 3 hari pun. Ada yang datang hanya untuk lihat suasana kerana mereka memang suka dengan suasana agama dan percakapan iman dan amal. Bukannya pernah ikut keluar pun.

Kenapa tak halang? Hanya yang betulยฒ daftar sahaja boleh masuk?

Sekali lagi diberitahu, ini masjid awam. Orang datang untuk solat dan duduk mendengar perkara baik, takkan kita nak halang. Andai buat begitu, timbul isu baru pula, orang tabligh buat program secara tertutup, untuk ahli mereka sahaja. Halang orang awam untuk mendengar. Ini boleh mendatangkan syak.

Kerana itu, apabila pihak KKM memaklumkan kehadiran 5k, kemudian 10k dan terkini dikatakan kehadiran Ijtima 16k, memang sesuatu yang agak sukar untuk SP menjejakinya 100%. Hanya yang betulยฒ berdaftar dengan istiqbal sahaja dapat dikesan.

Berapa ramai sebenar ahli tabligh di seluruh Malaysia?

Jemaah tabligh ni bukannya satu pertubuhan, persatuan atau NGO. Jemaah tabligh adalah satu gerakan untuk menghidupkan dakwah cara nabi ke seluruh alam. Mengembalikan umat ini kepada kehidupan sunnah dan sirah.

Tidak ada nama pun jemaah ini. Orang sahaja yang memanggil ‘jemaah tabligh’. Tidak ada borang keahlian dan tidak ada yuran tahunan. Seperti jemaah masjid yang bersolat zohor, kita tak ada pun borang dan nama ini jemaah solat zohor. Sesiapa sahaja mempunya kalimah syahadah layak untuk ikut keluar 3 hari.

Markas SP, markas negeri, halqah, syura dan sebagainya itu hanya untuk menyusun kerja supaya semua jemaah yang keluar mengikut tertib yang betul.

Akhir kata, bukan masa untuk kita menyalahkan sesiapa. Orang Brunei kes pertama dikesan tu pun tak nak perkara ini berlaku. Pihak SP dan Syura pun tidak mahu ini berlaku. Semua kita tidak inginkan perkara ini berlaku.

Namun, perkara telah pun berlaku, inilah masanya semua kita bermunajat pada Allah swt agar wabak ini dapat dibasmi dengan segera.

Hairere Shuaib
14/03/2020

Sebuah Cerpen oleh seorang ahli JT https://www.facebook.com/716388591/posts/10157935378838592/

Wallahua’lam ๐ŸŒน

PenCERAHan yang relevan โฌ‡๏ธ

Agama: Otak ibarat kalkulator https://4uni2c.com/2020/02/13/agama-otak-ibarat-kalkulator/

Covid 19: Bencana sejagat (ujian keatas iman umat Islam) https://4uni2c.com/2020/03/13/covid-19-bencana-sejagat/

PenCERAHan terbaru โฌ‡๏ธ http://www.4uni2c.com

Covid 19: bencana sejagat

•2020-03-13 • Leave a Comment

Ujian atas iman umat Islam

Covid 19 (Corona virus disease 2019) adalah satu bala/ujian dari Allah SWT

2020 Mac 13 (Jumaat)

๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ Dunia sekarang tengah kalut. Bala Covid 19 masih aktif. Hampir seluruh dunia dalam kebimbangan dan kebingungan. Sampai bilakah situasi ini, wallahua’lam ? Hanya Allah saja yang Maha tahu.

Bagi Acik, segala-galanya adalah dari Allah S.W.T. Baik yang buruk, maupun yang sebaliknya. Allah yang turunkan rezeki, kepada seluruh makluknya yang hidup. Dia jugalah yang menurunkan bala bencana. Samada sebagai hukuman (kifarah) atas dosa dosa makluknya itu, maupun sekadar menguji mereka.

Andaikata bencana Covid 19 ini adalah kifarah atas dosa dosa maklukNya, maka apakah yang umat manusia telah buat ? Khususnya kita umat Islam, apakah yang telah kita lakukan hinggakan bala yang diturunkan Allah itu turut menimpa kita.

Mungkin juga ramai di kalangan umat Islam yang meninggalkan solat fardu setiap hari. Bukan saja tidak solat malah benci pula kepada mereka yang rajin berulang alik ke masjid dan surau untuk solat berjemaah.

Berapa ramaikah pula si isteri yang tidak mentaati suami. Malah tergamak menconteng arang di muka suami di khalayak ramai. Sedangkan suaminya seorang yang patuh kepada ajaran Islam dan mulia di sisi Allah.

Begitu juga, berapa ramai pula suami yang tidak menunaikan amanahnya. Amanah sebagai seorang suami dan juga amanah sebagai seorang bapa kepada anak-anaknya. Malah amanah mereka kepada ibu bapa yang telah tua tapi masih hidup. Sedangkan tanggungjawabnya ke atas ibu kandungnya adalah mendahului isterinya.

Berapa ramai pula yang tidak menghormati ibu dan bapa kandung mereka sendiri. Segala jasa orang tuanya tidak dihargai bahkan dilupai. Malah ada pula yang menyalahkan ibu bapa mereka bila hidup mereka tidak cukup selesa. Dituduhnya ibu bapa mereka gagal dalam mendidiki mereka. Kerana itulah maka mereka tidak berjaya mendapat pekerjaan yang mulia lagi bergaya.

Ada juga orang yang percaya bahawa bala akan menimpa umat Islam kerana meninggalkan kerja-kerja dakwah. Menyampaikan kebenaran Islam kepada orang lain adalah tugas besar yang diamanahkan ke atas setiap umat Nabi Muhammad s.a.w. Bagi mereka, kebenaran Islam wajib disampaikan mengikut kadar kemampuan masing-masing, walaupun hanya satu ayat.

Semoga kita tidaklah termasuk ke dalam golongan orang yang langsung tidak sudi menyampaikan apa apa kebenaran tentang Islam kepada pihak lain walaupun dengan sepatah ayat. Jauh sekali menjadi orang yang benci kepada kerja-kerja dakwah. Hinggakan sanggup memberi gelaran-gelaran negatif kepada pendakwah seperti “kolot” , “bodoh“, “sesat” dan sebagainya. Malah sanggup berusaha supaya kerja-kerja dakwah terhalang. Nauzubillah โ—

Dalam sebuah hadith : Saidina Huzaifah bin Yaman r.a. meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w. bersabda, “Demi Tuhan yang nyawaku dalam genggamanNya, sesungguhnya hendaklah kamu terus menjalankan amar bil ma’aruf dan nahi ‘anil mungkar. Sekiranya tidak, maka tidak lama lagi Allah SWT akan mengazab kamu lalu kamu akan berdoa kepadaNya tetapi Dia tidak akan menerima doa kamu” (Tirmizi)
.
Dalam hadith yang lain:
Saidatina Zainab Binti Jahsy r.a. meriwayatkan bahawa beliau berkata kepada Rasullullah s.a.w., “Wahai Rasullullah, adakah mungkin kami akan binasa (diazab) sedangkan dalam kalangan kami masih ada orang-orang yang soleh โ“ Baginda menjawab, “Ya, apabila keburukan berleluasa.” (Bukhari).
.
Dipetik daripada kitab “Hadis Hadis Pilihan” (m.s. 589);
Penyusun: Syaikh Muhammad Yusuf Kandhalawi ;
Penterjemah: Uz Abdul Hamid bin Chin & Uz Muhammad Razif bin Abd Wahab.


๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ Tidak kurang penting sebagai sebab yang mengudang bala dari Allah ialah kezaliman pihak berkuasa. Ada yang menzalimi rakyat sendiri. Contohnya, tidak membenarkan rakyat berniaga di tempat-tempat tertentu, tapi tidak menyediakan ruang perniagaan yang mampu disewa, di premis-premis berdekatan. Dalam usaha menangani wabak Covid 19 ini mereka diharamkan dari berniaga tapi bantuan saraan hidup yang mencukupi tidak pula diberi.

Ada pula negara umat Islam yang memusuhi negara jiran, walaupun sesama-sama Islam. Sedangkan negara jiran itu adalah negara yang lemah yang wajar disumbangi bukan diperangi.
.

Ujian terhadap iman umat Islam

Ketika Nabi s.a.w. menceritakan tentang israk mikraj yang baginda baru alami, maka iman umat-umat baginda ketika itu mulai teruji. Ada yang tidak mempercayai baginda kerana bagi mereka ia tidak masuk akal.

Namun bagi Abu Bakar r.a., asalkan sesuatu berita itu datangnya dari Nabi s.a.w., maka beliau terus yakin dengan sepenuh hati akan kebenarannya. Kerana sikapnya yang sebegitu terhadap Nabi s.a w. maka beliau digelar As Siddik.

Walaupun tidak sama dengan israk mikraj, namun Covid 19 mungkin juga satu bentuk ujian Allah keatas iman umat Islam sekarang. Ada yang yakin bahawa Covid 19 itu memang datangnya dari Allah. Tapi dalam masa yang sama merasa ragu-ragu tentang keberkesanan doa makluk kepada Tuhannya . Dengan kata lain, percaya bahawa doa tidak memberi apa-apa kesan positif sebagai usaha bagi menangani wabak Covid 19 itu.

Bagi mereka ini, cara yang berkesan hanyalah kaedah yang ditetapkan oleh kerajaan. Oleh kerana kerajaan yang mengeluarkan perintah supaya semua masjid dan surau ditutup selama sebulan, maka itulah yang dilaksanakan. Seolah-olah tidak percaya bahawa Allah berkuasa mengkabulkan doa hamba-hambanya dalam menangani wabak Covid 19 itu, dengan cara yang tidak mampu kita fahami.

Apabila masjid dan surau ditutup, maka satu ujian lain pula menimpa ratusan ustaz yang mengajar di masjid-masjid dan surau-surau tiap-tiap malam. Oleh sebab kuliah-kuliah agama dibatalkan selama sebulan, maka rezeki mereka pun turut terjejas. Setiap Ustaz kini diuji dengan kehilangan pendapatan mungkin diantara RM3 ribu hingga RM 6 ribu sebulan.

Betapa pula dengan Ustaz-Ustaz yang terlibat dengan perniagaan umrah dan ziarah. Mereka diuji dalam menghadapi pelangan-pelangan mereka yang membatalkan pelan umrah dan ziarah lalu menuntut ganti rugi yang dialaminya dengan serta merta.

Mudah-mudahan masing-masing mereka yang menerima ujian tersebut, akan menghadapinya dengan penuh sabar dan redha, bukan sebaliknya ?

Covid 19: Ujian buat Acik sendiri

Bagi Acik, ujian yang sangat pilu dan sayu akibat dari Covid 19 itu adalah larangan menunaikan solat fardu berjemaah di masjid dan surau.

Andaikanlah bahawa ada seekor burung merbuk yang bebas terbang riang ria ke sana sini. Lalu burung tersebut ditangkap dan dimasukkan ke dalam sebuah sangkar emas. Kemudian sangkar itu digantung di luar sebuah tingkap.

Setiap masa burung tersebut akan dapat melihat padang rumput tempat ia bermain dan mencari makan setiap hari, sebelum dia tertangkap dahulu. Apa agaknya perasaan burung merbuk itu ketika berada di dalam sangkar emas tersebut ?

Dalam masa yang sama ada pula seorang Abid tua yang tinggal berhampiran dengan sebuah masjid. Abid itu sentiasa beristiqamah ke Masjid itu bagi menunaikan solat fardu berjemaah setiap waktu.

Tiba-tiba atas arahan kerajaan, masjid tersebut ditutup. Maka bagaimanakah pula perasaan Abid tua itu apabila tidak boleh lagi solat berjemaah di dalam masjid tersebut ?

Abid tua itu tentulah lebih sedih dan keciwa daripada apa yang dirasai oleh burung merbuk yang di dalam sangkar emas itu. Namun, sebagai seorang muslim yang taat setia kepada pemerintah, maka Abid itu terpaksa akur dan bersabar.

Akan tetapi, tidak mustahil jika ada orang yang merasa dilemma dengan larangan solat berjemaah di masjid itu. Ia ibarat ditelan mati emak, diluah mati bapa. Solat fardu berjemaah adalah suatu amalan yang telah sebati bagi setengah kaki-kaki masjid. Ianya dianggap wajib dikerjakan walau dengan bersusah payah sekali pun.

Jika tiada alasan yang cukup kuat bagi melarang solat jemaah di masjid, maka melarangnya adalah dianggap maksiat. Mungkin bagi ramai kaki-kaki masjid Covid 19 itu bukanlah satu ancaman kritikal terhadap mereka. Oleh itu bagi mereka, Covid 19 tidak layak dijadikan justifikasi bagi menghalang mana-mana masjid dari terus menunaikan solat fardu berjemaah.
.
Kalau seketul najis jatuh ke dalam sebuah takungan air mutlak yang kuantitinya melebihi dua buah kolah maka dua kemungkinan yang akan terjadi kepada air tersebut. Pertama, status air itu akan kekal sebagai air mutlak. Kedua, statusnya akan bertukar kepada mutanajjis. Adakah perlu air itu terus dibuang asalkan dijauhi najis ?
.

Sejak sekian lama masjid dan surau sentiasa ketandusan bilangan jemaahnya. Bermacam-macam usaha telah dilakukan bagi mengimarahkan rumah-rumah Allah itu. Beribu-ribu ringgit dibelanjakan untuk memasangkan aircond bagi menambahkan keselesaan supaya ramai orang lebih suka bersolat di masjid daripada di rumah. Ada masjid yang mengadakan ceramah-ceramah agama lebih dari 30 kali sebulan. Namun hasilnya tak seberapa.

Bagi menangani sesuatu masalah kita perlu ada mekanisma. Antaranya adalah satu dasar yang berkesan dan praktikal. Segala implikasi dari perlaksanaan dasar tersebut perlu diambil kira. Keadilan wajiblah menjadi teras bagi apa-apa juga dasar yang dibuat. Jika kesan positif yang dihasilkan untuk keuntungan satu pihak adalah di atas kerugian di pihak lain, maka dasar itu tak boleh dianggap adil, sebaliknya zalim.
.
Berpandukan ilmu di dada dan iman di hati, seseorang Muslim ingin melakukan kebaikan dengan sebanyak mungkin dan sebaik mungkin. Begitulah juga dengan kaki-kaki masjid. Mereka penuh yakin bahawa solat yang paling afdhal adalah di rumah Allah. Begitulah juga, tempat paling mujarab berdoa adalah juga di rumah Allah. Dan solat berjemaah pula pahalanya 27 kali ganda.

Suasana di rumah sendiri tentulah tak sama dengan di rumah Allah. Kalau di rumah sendiri belum tentu dapat berjemaah. Sembahyang di rumah Allah juga lebih khusu’. Jadi, kalau kehadiran kaki-kaki masjid di masjid-masjid tidak menyumbang apa-apa kepada penularan Covid 19 maka apakah rasionalnya jika mereka (khususnya) pun nak diharamkan ke masjid ?
.

๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒทโฌ‡๏ธ๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒทโฌ‡๏ธ๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒทโฌ‡๏ธ๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒทโฌ‡๏ธ๐ŸŒท๐ŸŒท๐ŸŒทโฌ‡๏ธ

INTIPATI YG DISAMPAIKAN DALAM KHUTBAH SYEIKH YUSRI ุญูุธู‡ ุงู„ู„ู‡ ุชุนุงู„ู‰

Beliau adalah Al-Allamah Syeikh Dr. Yusri Rushdi Sayyid Jabr Al-Hasani. Seorang DOKTOR pakar bedah yang , alim, zuhud dan wara’, juga pakar dalam pelbagai bidang ilmu agama. Berpegang teguh dengan aqidah ahli sunnah wal jamaโ€™ah, bermazhab Syafiโ€™ie, berpegang dengan tariqat as-Siddiqi melalui susur galur tariqat as-Syazuli dan merupakan antara ULAMAโ€™ Al-Azhar As-Syarif.


Maulana Syekh Yusri Rusydi ุญูุธู‡ ุงู„ู„ู‡ ุชุนุงู„ู‰ menyampaikan bahwa virus corona yang melanda dunia adalah sebab perbuatan seseorang yang jahat, yang Allah ๏ทป sahaja yang mengetahui.

Dan janganlah bimbang kerana rencana buruk akan kembali pada mereka yang berbuat demikian, sementara kita tidak punya pilihan kecuali menghadapi bahaya ini, dengan:

1- Tidak berlebihan menggunakan ubat-ubatan pembersih seperti alkohol, dettol dsb. Karena ubat-ubatan itu boleh memusnahkan bakteria2 baik yang bermanfaat menjaga kita dari bakteria2 jahat. Bakteria baik itulah yang menjadi pertahanan pertama dalam tubuh kita.

Sebagai seorang doktor aku tidak pernah memasukkan dettol ke rumahku, juga tidak pernah membeli alkohol. Cukup dengan menggunakan air secukupnya.

Apabila kamu berwudhu biasa & mencuci tanganmu yang kamu lakukan 5 kali dalam sehari maka kamu selamat.

Apabila ditambah dengan sabun sebelum & sesudah makan; maka itu lebih dari cukup.

Kerana air tidak membunuh bakteria baik. Sementara ubat-ubatan pembersih membunuh bakteria yang baik & yang buruk, sehingga tanganmu tanpa pertahanan.

Ketahuilah, bahawa semua organ tubuhmu ada dihuni bakteria, sampai kotoran (tahi) terdiri dari 70% bakteria, 10% sel mati & 20% adalah sisa makanan, menunjukkan bahwa kita dijaga Allah ๏ทป dengan begitu banyak pasukan.

Jadi tidak perlu menggunakan ubat-ubatan pembersih, seperti juga tidak usah pakai ubat kumur2 secara kerap kerana ianya boleh merosakkan saluran kerongkong.

Cukuplah bersiwak atau berus gigi, kumur2 biasa, membersihkan sisa makanan setelah makan seperti takhlil (membuang sisa makanan yang menyangkut antara gigi dengan benang dll) seperti yang diajarkan Sayyiduna Rasulullah ๏ทบ.

Kita hidup di tengah begitu banyak bakteria yang kita hirup bersama udara, kita hadam bersama makanan/minuman kita, tapi kita tidak sakit kerana Allah ๏ทป menjaga kita & memberi kita begitu banyak pasukan penjaga agar kita boleh bertahan hidup.

Jadi tidak usah ikut berlebihan membeli ubat-ubatan pembersih, berebut membelinya kerana kebodohan mereka. Dan sayangnya banyak perusahaan yang menghasilkannya menginginkan orang-orang terus membeli produk itu. Mereka tidak peduli apa yang mereka jual itu membahayakan manusia.

Karena begitulah perdagangan ubat-ubatan sekarang adalah semata-mata demi memperolehi keuntungan duniawi, bukan lagi demi khidmat kepada umat manusia, tidak seperti dulu yang dilakukan demi mengubati manusia sehingga dijual dengan harga termurah & boleh dibeli semua orang.

Kemudian berubah menjadi perdagangan mafia seperti halnya perdagangan senjata, bahkan ada ubat sekali minum saja ada yang harganya 70 Ribu junaih (sekitar 4500 USD), bagaimana kalau menelan setiap hari selama sebulan, seakan ubat-ubatan hanya untuk orang-orang kaya sahaja.

Begitulah kita hidup di alam yang dikuasai yang buruk, ini di antara tanda hari kiamat, sebagaimana yang dikabarkan Sayyiduna Nabi ๏ทบ bahawa antara kita & hari kiamat banyaknya terjadi fitan (huru hara dan fitnah) seperti gelapnya malam.

  1. Kita harus memperbaiki tabiat & akhlak kita.
  2. Menjauhi majlis keramaian seboleh mungkin.
  3. Yang mengurung diri hanyalah mereka yang sakit seperti hidung berair, batuk, panas. Mengurung diri bahkan dari mereka yang hidup serumah.
  4. Yang sihat sila beraktiviti seperti biasa.
  5. Solat Jum`at pun hanya dihadiri oleh mereka yang sihat. Yang sakit solat zuhur di rumah masing2. Allah ๏ทป mengajarkan bagaimana beribadah ketika sihat atau pun sedang sakit, semua beribadah sesuai kondisinya.
  6. Tidak perlu ketakutan, atau saling menakuti & menyebarkan hoax melalui fb atau whatsapp.
  7. Virus tidak hidup kecuali pada suatu yang hidup, dia tidak mematikan kecuali pada seseorang yang punya penyakit lain. Dan virus itu hanya hidup selama 5 hari.
  8. Jadi bagi yang merasa letih atau panas, beristirahatlah, dan menjauh dari orang lain & meninggalkan ciuman. Jangan menggunakan alat makan/minum bersama-sama, tapi gunakanlah alat peribadi, dan itulah yang semestinya kita lakukan sepanjang waktu & untuk semua sakit menular.
  9. Ini hanya sementara, insyaAllah akan hilang. Ketika udara panas, virus akan mati.
  10. Alhamdulillah, umat Islam tidak takut mati, mereka hanya berhati-hati & berharap husnul khatimah yaitu mati dalam Islam. Orang kafir saja yang ketakutan mati.

Muslim itu tenang & redha pada qadha & qadar, tapi kamu juga jangan menjadi sebab kemudharatan bagi mereka, jadi kalau sakit menjauhilah.

  1. Perbanyakkan cairan terutama yang panas, seperti yansun (teh) , halba, lemon, vitamin C, mawalih(citrus) , boleh juga dengan 1 pil habatussauda barakah di pagi hari.
  2. Bersenam & bergerak cukup agar saluran darah berfungsi baik. Tinggalkan bermalasan; muslim yang kuat lebih baik dari muslim yang lemah.

Sebahagian faedah Khutbah Jum`at, 25 Rajab 1441H, 20 Mac 2020M.

โฌ†๏ธ๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒนโฌ†๏ธ๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒนโฌ†๏ธ๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒนโฌ†๏ธ๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒนโฌ†๏ธ๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒนโฌ†๏ธ

Diskriminasi positif bagi kaki-kaki masjid

Dalam Islam ada apa yang diistilahkan ia diskriminasi positif. Maksud diskriminasi adalah memberi layanan berbeza pada individu atau kumpulan yang berbeza. Contohnya, layanan terhadap seorang Tuan Guru tentulah tidak sama dengan layanan terhadap orang awam biasa macam Acik ini.

Begitulah juga, menghormati seorang PM tentulah melebihi menghormati seorang Ketua Cawangan parti. Ini adalah adab dalam masyarakat sejagat yang diiktiraf oleh Islam. Dalam urusan-urusan rasmi ia dinamakan protokol.

Nak memulakan sesuatu kerja kebajikan tidak perlu menanti sehingga tibanya ketika atau suasana yang ideal. Kalau kita belum mampu membuat semua, maka jangan langsung tak buat apa-apa. Dalam suasana sekarang tidak ada pihak yang mendakwa bahawa masjid wajar dibuka seperti biasa.

Namun, ini tidaklah bermakna bahawa masjid tidak boleh dibuka langsung. Apa salahnya jika masjid dibuka khusus untuk sebilangan kaki-kaki masjid yang bebas dari jangkitan Covid 19. Acik percaya bahawa mengenalpasti mereka yang Covid 19 negatif tidaklah membebankan sangat pihak KKM (Kementerian Kesihatan Malaysia).

Bagi pendapat Acik, adalah wajar sekiranya sedikit perbelanjaan dikeluarkan untuk membiayai kos saringan keatas kaki-kaki masjid yang bersedia menjadi tetamu Allah sepanjang tempoh penguatkuasaan penutupan masjid dan surau. Anggaplah mereka itu sebagai duta-duta kita kepada Allah. Kesian juga kepada Imam, Bilal dan Siak jika setiap waktu solat fardu mereka saja yang berjemaah di masjid dan surau. Kan lebih afdhal jika bilangan makmum lebih ramai.

Semoga dengan berkat iktikaf, ibadat dan doa mereka (kaki-kaki masjid) yang mustajab di rumah Allah, maka wabak Covid 19 akan cepat menyahkan diri dari kita umat Islam khususnya, dan dunia seluruhnya , insyaAllah.
.

Wallahua’lam ๐ŸŒท

Doa-doa pelindung โฌ‡๏ธ

Berdoa kpd Allah adalah pelengkap kpd usaha menyelamatkan diri dari Covid 19 ๐ŸŒท

Apabila sudah wujud segelintir kaki-kaki masjid yang istiqamah berjemaah di masjid, tiba-tiba datang pula arahan tutup masjid. Seolah-olah “marahkan pijat kelambu dibakar. Lain bengkak, lain menanah”. Tidak ada langsungkah cara menangani pandemic Covid 19 tanpa mengganggu fungsi masjid ?
.
.

PenCERAHan yg relevan โฌ‡๏ธ

Covid 19: Cabaran kepada Tabligh https://4uni2c.com/2020/03/16/covid-19-cabaran-kpd-tabligh/

Agama: Otak ibarat kalkulator https://4uni2c.com/2020/02/13/agama-otak-ibarat-kalkulator/

Agama: Ibarat makan pisang sedekah https://4uni2c.com/2019/04/10/agama-ibarat-makan-pisang-sedekah/

PenCERAHan terbaru โฌ‡๏ธ http://www.4uni2c.com

Suasana di Milan semasa wabak Covid 19 melanda dunia