PAS : ciri-ciri pejuangnya

•2017/09/23 • Leave a Comment

.

Di “Cut & Paste” dari status Facebook Sdr Mohd Hatta Saadon seorang aktivis muda PAS, Kuantan:

Syukur ada kepimpinan Ulama’ yg memimpin PAS..Mengajak kpd bermunajat memohon pertolongan dari Allah utk kemenangan Islam. Semoga Allah memilihku dan zuriat keturunanku utk kekal istiqamah dlm perjuangan bsama PAS..

Sedikit catatan dr Kuliah Maghrib Ust Mokhtar Senik..

1) Kena ada haraki dan tasawuf. Gabung jalinkan antara penyucian hati dan jiwa dengan gerakan Islam. Agar menjadi pejuang yg ikhlas kerana Allah.

2) Kena cari cinta Allah. Kena pergi majlis ilmu walau dimana peringkat sekalipun. Jangan sombopng dengan ilmu walaupun siapa yg menyampaikan.

Sufian As Sauri berkata, “siapa yg dlm hidupnya mencintai apa yg Allah cinta, nescaya dia akan dicintai Allah, dan siapa yg benci apa yg Allah benci, nescaya dia dicintai Allah.” Kena bentuk diri kita utk ditarbiyyah.

3) Azillatin alal mukminin – bina akhlak yg betul shgga cinta kasih dengan orang2 yg beriman kpd Allah. Kena kursus utk pandai menyesuaikan diri dengan masy. Jangan berkasar dengan org2 yg beriman.

– Zaman sibuk dengan FB dan Wasup, shgga kawan sebelah tak tegur. Jangan hanyut. Kena dampingi masy. Kalau mereka sakit kita hadir, kenduri mereka kita hadir, jumpa mereka kita tegur.

4) Aiizatin alal Kafirin – bertegas dengan orang kafir. Dakwah perlu di sampaikan kpd org bukan Islam. Imam Ghazali, “siapa yg ada sifat takabbur, Allah akan benci kpdnya krn Takabbur sifat Allah. Yang ketiga, hina diri. Tak boleh juga. Maka ambil sifat tengah2 iaitu merendah diri”

5) Kerangka fikir kita janganlah tercelup dlm fikiran kuffar dan musuh Allah. Biar kita bersama dengan acuan Allah. Sibghatullah. Allah ajar Nabi seru manusia kpd Islam. Islam For All. “Andai mereka berpaling dr kamu (ya Muhammad), katakanlah aku tetap seorang muslim krn Allah.”

6) Jika mereka nak berdamai dgn kamu ya Muhammad, maka berdamailah dengan mereka. Tetapi andainya mereka menentang Islam, janganlah bersama2 dengan mereka.

7) Yujahidu Fisabilillah. – Berjihad di jalan Allah. Nescaya Allah akan beri kemenangan. Susah payah, ada jawatan, tiada jawatan tetap bersama.

8) Jangan ada keinginan yg sulit dan tersembunyi kerana walaupun org lain x tahu, Allah tetap tahu. Sifat ihsan. Sucikan perjuangan dengan jihad yg berterusan.

9) Walayakhafunalaumatalaim – janganlah kamu takut dan ambil kasih dengan mereka yg mencela. Andai Nabi berhenti dakwah kalau musuh Islam mencela, tak sampai Islam pd kita. TGNA disuperimposekan dengan gambar yg hina. Jangan takut dengan hinaan. Teruskan perjuangan. Kita ada kerangka fikrah kita sendiri, jangan berhenti dr perjuangan walaupun mcm2 tohmahan. PAS akan kalah kalau putus dengan DAP dan mcm2 lagi. Intansurullah yansurkum. Jangan lemah semangat. “Berjuang sorang2. Kalahlah kamu”.. jangan kita lemah dan mengiyakan. Bahkan kita semakin kuat. Allah tambah kpd mereka keimanan. Dan keimanan itulah mereka kuat. Hasbunallah wanikmal wakil wanikmal maula wanikman nasir.

10) Sifat2 di atas, xkan dapat percuma dan dengan usaha kita, kerana sifat2 ini adalag kurniaan Allah. Bukan kerana kita istiqamah krn kita anak ulamak dan TG. Bahkan Allah lah yg mengurniakan sifat2 itu.

11) Pemimpin Parti Islam, ialah yg taat pd Allah dan Rasul dan menjadikan org2 yg beriman sebg pemimpin, maka itulah ciri2 parti Allah. Kena berwalikan Allah, Rasul dan org2 yg beriman. Ketahuilah parti Allah pasti akan mencapai kemenangan.

12) Kena bermunajat dan bekerja. Dan hubungkan diri kita dengan Allah. Tanpa iman dan ilmu, tanpa kita mendidik utk mendapat cinta Allah, tidak mustahil kita akan terpelanting dr mendapat cinta Allah.

Jazakallah..

.

Lain-lain PenCERAHan yang relevan

https://4uni2c.com/2016/10/07/4uni2c-16×08-pas-dulu-bukan-yang-sekarang/

Advertisements

Gila tapi mulia

•2017/09/22 • Leave a Comment

Assalamualaikum….
Subhanallah…
Menitis air mata membacanya…
Kita yg mempunyai kelebihan yg ALLAH beri pun tidak mampu melakukan seperti Husien lakukan…
ALLAHU AKBAR
๏ทฝ
๐Ÿ‘†๐ŸปKisah benar dari sebuah SURAU di Klang Selangor.
(Posting Panjang tetapi sangat bermotivasi)

JANGAN NILAI ORANG PADA KULITNYA

Quote :

_”Saat jenazah Husien sampai.. ketika di mandikan..3 orang tukang mandi jenazah bertukar2 kerana tak sanggup….. mengigil.. menangis.. sebak melihat jenazah Husein…”_

Patut lah dah lama tak nampak Husain, rupanya dia dah pergi meninggalkan dunia yg fana….

Dia di gelar Husein gila….. sebab dari zahirnya kita lihat dia tak seperti orang biasa/normal.. dia selalu ada di surau2.. kerja dia mengutip benda2 kotor di karpet surau di kawasan surau… masuk dalam poket nya.. pernah jemaah surau bagi dia penyapu, dia tak nak.. katanya…..rugilah kalau aku pakai penyapu…. kalau satu aku kutip guna tangan..10 ganda ALLAH SWT bagi aku.. jadi jemaah tak boleh nak kata apa…. kadang2 dia cuci bilik air surau.. dia brus lantai dinding2….kalau satu bilik air dia brus.. sampai 1 hari pun tak siap..sebab apa? Orang bagi brus..dia tak nak..dia nak gunakan brus gigi nya..bila di tanya.. katanya rugilah kalau pakai brus lantai.. sekjap dah siap..tak sampai sejam dah siap..kalau pakai brus gigi malam baru siap.. setiap kali aku brus waktu berlalu ALLAH SWT bagi aku hadiah nanti.. jadi dapat banyak… Astaghfirullah Al Azim….!!!

Orang bagi duit tak nak.. dia kata aku ada tangan, ada kaki boleh jalan2 cari makanan yg orang buang.. membazir berdosa.. aku tak perlukan duit… nak makan je.. aku makan untuk hidup nak bersihkan surau… kalau mintak rokok sebatang.. orang bagi sekotak dia marah.. kau tak paham ke aku nak sebatang je.. berdosa mintak2 orang banyak2.. sikit2 takpe lah..

Pelik perangai Husein ni…. kadang2 kutip2 nasi satukan semua.. letak kat lantai.. bila tanya.. semut pun makhluk ALLAH SWT.. kalau kucing boleh bagi .. kenapa semut tak boleh?

Akhirnya jemaah imam biarkan sahaja, apa dia buat.. orang solat dia tak solat…pernah jemaah tanya.. Husein marilah solat sama.. dia tempik nya jemaah tu.. kan ALLAH SWT kata orang gila tak payah solat.. tak boleh, haram..

SubhanALLAH… ..!!!
Siapa Husein ni sebenarnya? Kisah asal.. dia ni pelajar pondok… dulunya mak tirinya suka dera nya.. pukul.. bapak nya pun sama.. sampailah dia tekanan, merayau2 tak tentu arah… paling tekejut sekali… Husein bebel2.. mana muazin ni tak azan ke dah nak Maghrib ni…aku jelah Azan kan..jemaah tahan dia..tapi imam surau suruh biarkan sahaja…

SubhanALLAH… !!!
Saat dia Azan…menitik air mata imam jemaah mendengarnya.. lebih sempurna dari kita yang ada…kata imam surau tu…bila di tanya Husein.. pandai kau Azan ye? Memanglah pandai dah hari2 aku kat sini.. aku solat je tak boleh.. ALLAH SWT tak bagi.. korang pun tak suka aku.. semua duduk jauh.. ..lepas tu dia gelak….

Ketika jenazah Husien sampai.. ketika di mandikan..3 orang tukang mandi jenazah bertukar2 kerana tak sanggup….. mengigil.. menangis.. sebak melihat jenazah Husein… muka berseri2, dulu hitam berdaki.. gigi yg berkarat jadi putih bersinar.. bau busuk hilang begitu saja…. wangi nya jenazah Husein sehingga kalah bau haruman atar jemaah yg pakai…

ALLAHU AKHBAR…!!!
Kalian nak tahu..? Dari zahirnya kita nampak dia gila.. tapi hakikatnya dia bijak.. kita lihat dia berdaki kotor busuk.. zahirnya bila di mandikan kelihatan sifat asal sebenar arwah..

Seminggu Surau sunyi sepi.. Sebulan silih berganti imam bertukar2 sebab nak menDoakan Husein. jenazah imam pun tak smpai macamtu orang doakan… bayangkn 30 hari stiap kali lepas Solat, mesti mendoakan kesejahteraan Husein ..sampai menitis air mata imam dan jemaah rindukan Husein gila..

Kita ni terhijab zahir sehingga tak nampak dalamannya..

Semoga menjadi iktibar buat kita semua yg masih hidup dan mencari2 kesempurnaan di dunia persinggahan ini.

ALLAH SWT pandang Nawaitu kita, hati kita, ketulusan dan keikhlasan serta keImanan, keTaqwaan, keIslaman, keTaatan dan keSetiaan kita.. bukan pada rupa, warna kulit, status, harta, pangkat, darjat, kepuraan zahir batin.

Muhasabah diri sendiri dan utk saudara seIslamku utk sedar dari khayalan yg samar dan kembali

kepada Janji kita yg nyata kpd ALLAH SWT YANG HAQ.

( Tulisan sahabat FB )

ูˆุงู„ู„ู‡ ุงุนู„ู…..

Pembaziran atau doa

•2017/09/21 • Leave a Comment

.

Selamat menyambut tahun baru Hijrah Acik ucapkan kepada semua peminat blog Acik http://www.4uni2c.com ini.

.

Semoga tahun baru ini akan lebih membawa keberkatan dan kebahgiaan kepada kita semua.

.

Acik ingin memohon ampun dan maaf kepada semua yang pernah view blog ini andai kata ada kata-kata yang telah membuat anda tersinggung.

.

Acik rasa pembaziran macam dalam gambar video ini adalah lebih perlu dipersoalkan berbanding dengan mempertikaikan tentang doa akhir dan doa awal tahun.

.

Kalau hamba pergi ke Hulu, Ku carikan tuan kuntum seroja ; Kalau hamba mati dahulu, Ku nantikan tuan di Kebun Syurga.

Wallahualam.

Trajidi Keramat : pembunuh juga mangsa

•2017/09/17 • Leave a Comment

..

Oleh Fairuz Al Jengkawi

.

Berhampiran Maahad Tahfiz Ittifaqiah adanya Taman Tasik Keramat. Di sinilah tempat pasangan muda bermadu kasih di bawah langit gelap, tidak kurang juga ada yang hidu gam dan hisap dadah.

Ia juga menjadi tempat lepak orang muda dikala malam, terutama hujung minggu. Ada beberapa buah gerai makanan sekitar tasik. Ya, mereka nampak remaja yang sedang bermaksiat ini, namun tidak ditegur.

Dah nama pelajar tahfiz, takkanlah nampak remaja sebaya mereka hisap dadah, mereka biarkan sahaja. Lalu mereka tegur. Namun teguran itu akhirnya membawa kepada tragedi yang lebih besar. Sungguh! Aku tak tahu betapa remuknya hati ini.

Semalam, aku sedapkan hati dengan teori Tahfiz dibakar oleh orang upahan Ahlong. Mereka tak puas hati dengan PPIM, mahu bakar bangunan berkenaan, namun tersalah. Nampak juga rasionalnya.

Sebentar tadi, polis sebutkan ia angkara remaja belasan tahun, hati ini seperti dihiris pisau yang tajam. Generasi apa yang telah kita lahirkan hari ini?

Saya jangka kes buli hingga mati di UPNM dahulu sudah tragis dan kejam, rupa-rupanya kes ini lebih dahsyat! Manusia membunuh manusia dengan membakarnya hingga rentung!

Sebagai manusia yang waras, jangan sekali-kali cepat menuding jari kepada ibubapa pesalah. Boleh sahaja sebut mak ayah pandai lahirkan anak, tak pantau mereka, sibuk bekerja, anak jadi syaitan! Elok kau pakai kondom masa berjimak dahulu dari lahirkan zuriat seperti ini!

Persoalannya, betul ke semua kesalahan terletak kepada ibubapa pelaku? Sudah ke kita kaji bagaimana rumah mereka? Adakah ia rumah yang selesa untuk didiami, atau tempat yang sempit untuk didiami.

Bagaimana pula dengan pendapatan isi rumah? Pekerjaan ibubapa mereka? Tahap pendidikan?

Boleh jadi remaja ini sertai kumpulan-kumpulan gengster di ibukota. Cara mereka mengatur strategi untuk membakar itu terlihat profesional. Seolah-olah, ada mastermind yang mengajar mereka semua ini.

Suka untuk saya katakan, remaja yang membunuh adalah juga mangsa. Mangsa bagi kepincangan yang berlaku dalam negara. Baik ekonomi, kos sara hidup yang tinggi, kurangnya skil mendidik anak-anak, tak tahu hala tuju hidup serta pembangunan material tidak disertai dengan membangunan insan.

Saya risau sekali bilamana wajah-wajah mereka tular di whatsapp dan facebook. IC mereka didedahkan, alamat rumah mereka terpampang sana sini. Bukankah semua ini akan membuatkan keluarga mereka tidak selamat?

Boleh jadi ada masyarakat yang cari alamat berkenaan, kemudian belasah mak ayah mereka. Boleh jadi juga balas dendam berlaku, dibakar pula rumah remaja ini.

Akhirnya, ia berbalik kepada kita semua. Masyarakat yang tak pedulikan hal orang lain. Nampak budak couple, raba sana sini, comolot, tangkap gambar mereka, viralkan. Netizen sambung maki-maki.

Nampak remaja yang berpeleseran lewat malam, rempit basikal atau motor, maki sahaja yang kita tahu. Tiada inisiatif untuk menyantuni, bahkan untuk membantu. Percayalah, ada sebab mereka jadi macam tu.

Kita tinggal kawasan rumah flat. Hari-hari kita nampak budak hidu gam dan hisap dadah. Mula-mula rasa marah juga, lama-lama ia jadi kebiasaan. Kita terima ia dengan menganggap ini kebiasaan anak muda di tempat ini.

Tuding jari kepada orang lain memang mudah, yang sukarnya adalah untuk menerima hakikat yang membunuh itu juga berpunca dari kita sendiri.

Kita tu boleh jadi rakannya, jirannya, pemimpin setempat, penduduk sekitar, menteri, penggubal dasar, ustaz, ustazah, guru hinggalah Perdana Menteri.

Jika hal semacam ini tak mampu untuk menyedarkan kita betapa teruknya generasi yang telah kita bina dari sistem yang sedia ada, maka jangan pelik ia akan berulang kembali.

Ketika itu, kita akan nampak betapa bodohnya kita tak belajar dari pengalaman, tak berbuat apa-apa untuk membina generasi baru dalam negara, hanya pandai beri komen, lebih sudu dari kuah!

Sungguh, negara ini sudah layak untuk digelar sebagai #NegaraMurai!

Bak kata Tuan Fdaus Ahmad, “Tuhan ambil anak-anak tahfiz dan tinggalkan kita anak-anak hisap syabu. Padan muka kita!”

Akhi Fairuz Al-Jengkawi

Kutuk mengutuk bukan budaya Melayu

•2017/09/06 • Leave a Comment

.

.

๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ Acik telah bertikam perkataan dgn seorang sahabat lama Acik selama beberapa hari yang lepas melalui whatsapp.

Beliau adalah seorang penyokong tegar PH. Tapi dulu beliau pun macam Acik juga, kuat PAS.

Melalui hujah-hujahnya Acik nampak beliau tersangat marah kpd PP (Presiden PAS) kerana berbaik-baik dgn PU (Presiden UMNO).

Nampaknya beliau terlalu yakin dengan dakwaan TDM bhw PU (Presiden Umno) itu perompak, pencuri dan macam-macam lagi dakwaan negatif.

Yang agak kelakarnya ialah, dengan Acik-acik sekali dituduhnya bersubahat dengan kedua-dua presiden parti Melayu tersebut. Cuma semata-mata kerana Acik enggan untuk turut sama mengutuk kedua-dua pemimpin Melayu itu.

Acik cuma kata kat beliau, jika TDM kata PM sekarang ni perompak beliau (TDM) pun serupa juga ketika berkuasa dahulu. Cuma ketika tu belum ada smartphone, maka terselamatlah beliau.

Bagi Acik, dakwaan TDM terhadap PM itu tak lebih ibarat

Kata dulang paku serpih,
kata orang aku yg lebih.

Likes pot says that the kettle is black.

Sebenarnya Acik tak gamak utk kutuk sesiapa. Itu sebabnya Acik tak suka dengar cara TDM mengutuk orang yang beliau meluat.

Dulu dia kutuk DSAI kaw kaw. Kini giliran PM @ PU pula. Yang agak menarik bagi Acik ialah PM cool saja. Beliau tak “react” macam DSAI dahulu.

Maka tertanyalah dalam hati Acik apa yang membuat PM begitu cool. Kawan-kawan Acik kata, PM tak berani respon itu tandanya bhw segala dakwaan terhadapnya itu adalah berasaskan kebenaran.

Namun pendapat Acik, lain sikit. Bagi Acik, memang budaya Melayu tidak suka kaedah kutuk mengutuk tu. Walaupun PM dari keturunan Bugis, namun Bugis adalah juga dari rumpun Melayu tulen.

Mungkin ramai orang tertanya-tanya kenapa anak-anak Acik juga asyik mengutuk je dalam Facebook masing-masing. Sedangkan kata peribahasa Melayu, “kuah akan tumpah ke nasi jua” atau “bapa borek, anaknya rintik”.

Sebenarnya Acik dah pernah bertanya sendiri kepada anak-anak Acik yang berkenaan, dari siapa mereka belajar bahasa kutuk mengutuk tersebut. Rupa-rupa mereka mencontohi pemimpin-pemimpin parti politik pembangkang. Itulah dakwaan mereka.

Acik tak boleh salahkan mereka 100% sebab Aciklah yang rajin membawa mereka menghaziri ceramah-ceramah parti pembangkang sejak mereka masih kecil.

Kalau anak-anak kita asyik diperdengarkan lagu “aci aci buka pintu” sejak kecil, lalu bila depa besar depa pun asyik mendendangkan lagu yg sama, nak hairan apa.

Jika depa tak pandai langsung menyanyi lagu “Negaraku“, sebab dok asyik diperdengarkan lagu “aci aci buka pintu” je ke telinga depa, nak salah depa 100% jugakah ?

Acik rasa rakyat wajar mentauladani PM dari aspek “c o o l” beliau ketika menghadapi kutukan. Namun, jangan pula mendakwa bahawa Acik juga menyuruh beliau ditauladani dalam aspek- aspek yang lain.

Kadang-kadang tindakan paling baik adalah berdiam diri. Inilah yang dianjurkan Islam terhadap jemaah solat Jumaat ketika khatib sedang berkhutbah. Walaupun niat kita berkata “diam !” adalah supaya remaja di sebelah kiri kita itu berhenti dari berkata-kata, namun itu pun dilarang oleh Islam.

Jadi Acik percaya bhw berdiam diri ketika diri dikutuk adalah lebih baik dari membalas kutukan. Pernah satu ketika Saudina Abu Bakar r.a. dikutuki seorang individu di hadapan Nabi s.a.w. Mula-mula beliau (AB r.a.) diam dan Nabi s.a.w. terus menemani beliau.

Tapi apabila AB r.a. membuka mulutnya membalas kata kpd individu tersebut, Nabi s.a.w. segera menjauhkan diri dari mereka berdua.

Nabi s.a.w. kemudiannya memberitahu kepada AB r.a. bahawa, ketika beliau (AB r.a.) sedang dikutuki, beliau (Nabi s.a.w.) nampak ada malaikat sedang melindungi beliau (AB r.a.). Tapi sebaik saja beliau (AB r.a.) membalas kutukan individu tersebut, maka malaikat itu pun beredar meninggalkan beliau (AB r.a.).

Agaknya PU menerima nasihat PP kut maka beliau (PU) tidak membalas kutukan TDM. Mungkin juga sebab kedua-dua mereka adalah Melayu tulen, yang mematuhi amalan budaya Melayu sejati.

Wallahualam.

.

Lain-lain PenCERAHan yang relevan :

Rasuah : Salah Siapa ?

https://4uni2c.com/2017/08/27/rasuah-salah-siapa/

Menyantuni provokasi :

https://4uni2c.com/?s=menyantuni&=Search

Privatization is bad …

•2017/09/02 • Leave a Comment

.

๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ Privatization Is bad for the rakyat as it makes the rich richer, the poor poorer. See what Muammar Gaddafi had done to his people :

.

Muammar Gaddafi’s Prophecies:

.

“I will not go into exile to any foreign country. I was born here in Libya, and I will die here. This country was a desert, and I turned it into a forest, where everything can grow. No one loves this land more than its citizens.

.

If Europe or America tells you that they love you, be careful. They love the wealth of your land. The oil and not the people. They are helping you to fight against me but, it will be more wise for you to fight against them because they are fighting against your future and progress.

.

My message to you the people of Libya is, they are helping you to kill me but you will pay the price because you will suffer. And my message to you America and Europe is, you will kill me, but be ready to fight a never ending war.

.

Before you realise your ignorance, terrorists will be hitting you at your doorstep.”

.

GADDAFI once told the Nigerian and British governments to divide Nigeria into two, so that the Hausa/Fulani (Moslems), Yoruba (Christians) and Biafrans/Igbo, can live as neighbouring countries.

.

It’s good we look at these 16 REAL REASONS WHY COL. GADDAFI WAS KILLED:

.

1. There was no electricity bill in Libya, electricity was free for all its citizens.

.

2. There was no interest on loans, banks in Libya were state-owned and loans given to all its citizens were at a 0% interest by law.

.

3. Home was considered a human right in Libya. Gaddafi vowed that his parents would not get a house until everyone in Libya had a home.

.

4. All newlyweds in Libya received $60,000 Dinars (US$50,000) from the government to buy their first apartment.

.

5. Education and medical treatments were free in Libya. Before Gaddafi, only 25% of Libyans were literates. Today, the figure stands at 83%.

.

6. Libyans taking up farming as a career received farm land, a farm house, equipment, seeds and livestock to kick- start their farming activities โ€“ all for free.

.

7. If Libyans could not find the education or medical facilities they needed in Libya, the government funded them to go abroad for it.

.

8. In Gaddafi’s Libya, if a Libyan buys a car, the government subsidized 50% of the price.

.

9. The price of petrol in Libya was $0.14 per liter.

.

10. Libya had no external debt and its reserves amounted to $150 billion โ€“ now frozen globally.

.

11. If a Libyan was unable to get employment after graduation, the state would pay the average salary of the profession as if he or she is employed until employment was found.

.

12. A portion of Libyan oil sale was credited directly to the bank accounts of all Libyan citizens.

.

13. A mother who gave birth to a child under Gaddafi, received US $5000 as child benefit upfront.

.

14. 40 loaves of bread in Libya costed $0.15

.

15. 25% of Libyans had a university degree

.

16. Gaddafi carried out the worldโ€™s largest irrigation project, known as the Great Man-Made River Project, to make water readily available throughout the desert country.

.

If this is called “Dictatorship“, I wonder what type of Leadership Democrats and Republicans have!!

Share this to remember Gaddafi

Rasuah : salah siapa ?

•2017/08/27 • Leave a Comment

Apa yang kita tuai sekarang adalah apa yang kita semai dahulu.

.

Acik anggap diri Acik kini dah bebas dari menyokong mana-mana parti politik.

.

Oleh sebab Acik tak sokong PAN, maka adalah kawan Acik yg tuduh Acik masih lagi penyokong tegar yg taksub dgn perjuangan PAS.

.

Oleh sebab PAS dah berbaik-baik dgn UMNO, maka dituduhnya pula Acik meredhai apa yg Presiden UMNO itu lakukan. Terutamanya berhubung dengan isu 1MDB.

.

Sebenarnya, Acik belum mau bersama PAN bukan kerana apa. Tapi kerana Acik TAK SANGGUP untuk turut sama BERSUBAHAT dalam usaha menutup dan melupakan rakyat tentang banyak tindakan TDM yang dahulunya dianggap kesalahan serious.

.

Contohnya tentang kerugian lebih dari USD10 billion yg terpaksa ditanggung oleh BNM, akibat TDM bermain forex dgn menggunakan duit BNM (duit rakyat).

.

Kedua ialah trajedi Mamali yg telah mengorbankan 18 nyawa rakyat termasuk anggota PDRM.

.

Ketiga dan seterusnya, sila baca dalam PenCERAHan berikut :

.

๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ Sila baca dgn fikiran yg terbuka ๐Ÿ’Š

. https://4uni2c.com/2013/02/02/4uni2c-13202-tun-dr-m-jasamu-dikenang/

.

Bagi Acik, PH dah hilang kredibiliti kerana cuba melindungi bekas PM yg telah banyak melakukan perkara-pekara yg dahulunya didakwa sebagai kesalahan besar.

.

Bagi Acik juga, isu 1MDB bukanlah satu faktor yg cukup kuat utk dijadikan justifikasi bagi menutup dan melupakan segala kesalahan TDM serta memaafkan beliau tanpa sebarang pembicaraan terlebih dahulu.

.

Nampaknya isu 1MDB kini sedang dieksploitasi dgn semau-maunya, bagi membebaskan pemimpin-pemimpin utama PH dari kesalahan-kesalahan besar yg pernah mereka lakukan dahulu, ketika mereka masih berkuasa.

.

Jangan salahkan murid kencing berlari jika gurunya kencing berdiri.

.

.

Salah kepada Allah insya Allah, Allah akan ampunkan. Tapi berlaku zalim kepada rakyat wajib memohon maaf kepada mereka.

.

Wallahualam.