ICERD: Menentang ajenda M&B

•2018/11/11 • Leave a Comment

Prof. Dr Riduan Tee adalah seorang bukan M&B yang faham hak dan ajenda M&B serta menghormatinya.

.

2018 Nov 11

πŸ‡²πŸ‡Ύ Setiap negara ada penduduk dan pemilik asalnya. Penduduk dan pemilik asal Malaysia ialah orang M&B (Melayu & Bumiputera). Orang Melayu telah lama bertamaddun. Bukan macam penduduk asal AS dan Australia.

Dgn sifat keMelayuan dan keIslaman mereka, orang Melayu suka meraikan tetamu (pendatang). Lebih-lebih lagi yang seagama dan serumpun dgn mereka iaitu yang datang dari negara jiran (Indonesia). Mereka sangat menghargai pendatang2 yang bersedia lagi setia membantu melaksanakan ajenda Melayu. Oleh sebab itu, maka kita dapati ramai pemimpin2 UMNO yg (separuh) Melayu. Malah PM sekarang pun adalah (separuh) Melayu. Begitulah juga Paklah (PM ke-5), dan Sultan Johor sekarang.

Asalkan mereka setia dan ikhlas dalam membantu menjayakan ajenda M&B maka mereka akan terus dihargai dan direstui oleh majoriti orang M&B.

Apa rasa majoriti M&B jika ada diantara mereka yang diamanahkan melaksanakan ajenda M&B itu tiba-tiba mengkhianati amanah tersebut ❓

Antara amanah orang M&B yg maha penting yg diberi kpd mereka (peminpin2) ialah mengekalkan hak yang diwarithi oleh orang M&B sejak zaman berzaman. Hak ini telah pun termaktub dalam perlembagaan.

Jika amanah ini pun nak dikhianati. maka apakah lagi nilai pemimpin2 (separuh) Melayu itu kpd orang M&B ❓

Harap pemimpin2 Melayu PH tidak turut sama mengkhianati ajenda orang M&B itu.

Sebaliknya merekalah yang patut proaktif, bukan saja bagi mempertahankah, malah bagi memperkasakan lagi ajenda M&B. Inilah harapan besar majoriti orang M&B kpd mereka selagi kuasa masih di tangan mereka.

Janganlah hendaknya, kerana lebih mengutamakan ajenda diri sendiri atau ajenda parti, maka mereka sanggup bersekongkol dgn orang bukan M&B dan dalam tak sedar bersama-sama mengkhianati ajenda M&B.

Kegagalan pemimpin2 Melayu PH melaksanakan ajenda orang M&B akan mengundang mala petaka yang besar kpd negara. Ia akan merugikan semua pihak samada orang M&B sendiri maupun bukan M&B.

Nauzubillah !

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

Jaminan Perkara 153 dikecuali satu pembohongan, Tun Hamid

Oleh Ainul Illia Meor Suzurudin

BANGI, 1 Rabiulawal 1440H, Jumaat – Tujuan utama Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) hendak diratifikasi, kerana terdapat golongan yang mahu keistimewaan orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak, dihapuskan.

Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid berkata, golongan ini tidak memberitahu secara berterus-terang bagi mengelakkan bantahan orang ramai, namun itulah tujuan mereka.

“Mereka mengatakan bahawa pengesahan itu tidak akan melibatkan peruntukan Perkara 153. Itu adalah satu pembohongan. Alasan yang mereka beri untuk memansuhkan Perkara 153 (walaupun mereka tidak berkata terus terang) ialah Perkara 153 itulah yang menghalang perpaduan.

“Dalam kata-kata lain, mansuhkan Perkara 153, perpaduan akan tercapai. Hapuskan hak keistimewaan orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak dan berikan mereka hak yang sama, perpaduan akan wujud.

“Itu adalah hujah yang meleset. Ia adalah helah untuk memansuhkan Perkara 153. Ini orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak, perlu sedar,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Mengulas lanjut, beliau berkata, walaupun diuar-uarkan bahawa mereka mahu mengesahkan konvensyen itu dengan pengecualian, namun, bolehkah Peguam Negara, Tommy Thomas dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator P Waytha Moorthy memberi jaminan ia boleh dilakukan.

Katanya, jika Perkara 153 dan semua diskriminasi yang disebut itu akan dikekalkan, maka tidak ada tujuan konvesyen itu hendak disahkan.

“Saya katakan bahawa pengecualian seperti itu akan dibantah oleh negara-negara lain yang mengesahkannya atas alasan ia bercanggah dengan tujuan asas konvensyen itu, iaitu menghapuskan diskriminasi kaum. Lagi pula, bersetujukah Waytha Moorthy dan semua pihak yang memperjuangkan pengesahan konvensyen itu, dengan pengecualian seperti itu?

“Jika sekadar untuk mengadakan kesalahan-kesalahan bagi mengelak ketegangan antara kaum, sekarang pun kesalahan-kesalahan itu telah ada dalam Akta Hasutan 1948. Jika tidak cukup tambahkan sahaja. Peliknya Akta Hasutan hendak dimansuhkan. Konvensyen itu hendak disahkan,” katanya.

Sumber: https://www.ismaweb.net/2018/11/09/jaminan-perkara-153-dikecuali1-satu-pembohongan-tun-hamid/

Nyatakan bantahan anda terhadap ICERD dengan menadatangani petisyen atas talian ini ⬇️⬇️⬇️

https://www.change.org/p/pendokong-perlembagaan-bantahan-ratifikasi-konvensyen-antarabangsa-icerd

Maklumbalas tentang petisyen⬇️⬇️⬇️

https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/11/496914/petisyen-bantahan-terhadap-icerd-cecah-83000-undi

.

B e r s a m b u n g. ….

.

Advertisements

ICERD: Acik bukan racist

•2018/11/03 • Leave a Comment

Walaubagaimana pun Acik menolak ICERD

181103

πŸ‡²πŸ‡Ύ Baru baru ini timbul isu diskriminasi berdasarkan bangsa diwar-warkan dalam media sosial. Seorang menteri di Jabatan Perdana Menteri mencadangkan supaya kerajaan Malaysia turut menandatangani perjanjian ICERD (International Convention on the Elimination of Racial Discrimination).
.
Selepas membaca dan memahami sedikit sebanyak mengenai treati ICERD, Acik mengambil pendirian tidak menerima treati tersebut. In kerana ia bercanggah dengan beberapa peruntukan penting dalam perlembagaan negara kita. Jika kita menerima treati ICERD itu, maka secara tidak langsung ataupun tidak sedar kita telah menyemai hasrat untuk meminda perlembagaan kita supaya ia kompromi atau konfom dengan aspirasi treati itu.

Walaupun agak ramai juga orang M&B (Melayu & Bumiputera) yang amat ghairah nak menerima treati itu sekalipun implikasinya akan menjejaskan hak mereka sendiri (yangmana telah termaktub dalam perlembagaan kita), itu adalah pilihan mereka. Namun bagi Acik, kerana telah begitu banyak mendapat munafaat dari dasar hak istimewa M&B, maka Acik wajar menentang treati ICERD itu demi mempertahankan hak dan maruah M&B.

Bagi Acik penerimaan ICERD akhirnya akan merugikan orang M&B Malaysia. Bukan sekadar itu saja akibatnya, bahkan ia akan mengundang mala petaka yang besar kepada seluruh negara. Akhirnya semua rakyat Malaysia baik M&B maupun bukan M&B juga yang akan kerugian. Inilah yang pernah berlaku dalam tahun 1969 yangmana ramai daripada jenarasi adik-adik dan anak-anak Acik tidak pernah tahu atau membaca mengenainya.

Bencana yang menimpa negara dalam tahun 1969 itu adalah akibat kegagalan kerajaan Perikatan bertindak secara proaktif menterjemahkan hak keistimewaan M&P yang termaktub dalam perlembagaan ke dalam pelan perlaksanaan (action plan). Kerana kegagalan tersebut, maka jurang perbezaan status ekonomi dan sosial diantara M&B dengan bukan M&B menjadi semakin ketara. Keadaan yang tidak seimbang itu akhirnya mencetuskan peristiwa 13Mei yangmana telah mengorbankan bukan sedikit rakyat Malaysia.

Mengambil iktibar dari peristiwa merah tersebut, maka barulah kerajaan mula berusaha bersungguh-sungguh bagi membetulkan keadaan yang tidak seimbang itu. Dengannya maka seluruh rakyat telah berjaya hidup dengan aman damai sehingga ke hari ini.

Kata peribahsa Melayu biarlah senget daripada tumpah. Mengekalkan hak keistimewaan M&B adalah ibarat senget, manakala menghapuskannya adalah ibarat tumpah, malah teruk lagi.

Buat pengetahuan semua pengikut blog Acik tentang ICERD maka berikut Acik sertakan keterangan oleh seorang pensyarah undang-undang mengenai ICERD serta implikasinya terhadap orang M&B jika sekiranya kita menerima dan menandatanganinya. ⬇️⬇️⬇️

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

πŸ‡²πŸ‡Ύ dari kumpulan WA UM 7376

MEMAHAMI ISU ICERD DALAM 3 MINIT.

Sebagai seorang pensyarah undang-undang antarabangsa yang tiada apa-apa kepentingan politik peribadi, saya, Dr.Yazid terpanggil nak jelaskan isu ICERD ni dalam bahasa mudah:

β€’ Baru-baru ini, seorang menteri mengumumkan bahawa Malaysia akan menandatangani dan membuat ratifikasi treati ICERD dan 5 treati lain pada awal tahun depan.

β€’ Pertama sekali, treati atau konvensyen ni apa? Treati atau konvensyen ni ialah perjanjian antarabangsa. Semua negara di dunia berdaulat dan tak boleh dipaksa untuk mengikut telunjuk negara asing.. kecuali jika negara tersebut menandatangani perjanjian antarabangsa atau treati.

β€’ Contoh mudah ialah Perjanjian Pangkor. Kerana ketua negara dulu tandatangani Perjanjian Pangkor, atuk nenek kita terpaksa akur menerima penjajah Barat sebagai penasihat dan mesti terima semua β€˜nasihat’ dan arahan Barat.

β€’ Contoh lain ialah perjanjian bekalan air dengan Singapura. Pasal lebih 50 tahun dulu sign dan setuju nak bekalkan 1000 gelen air dekat Singapura dengan harga 3 sen, kita terikat dengan treati tersebut dan jadi bahan ketawa. Sebagai bandingan, Hong Kong bayar China antara 4 ke 8 dollar untuk bekalan air sedangkan Malaysia terpaksa bagi kat Singapura dengan harga semurah 3 sen untuk 1000 gelen.

β€’ Bosan dengan treati dan perjanjian zalim, bangsa Melayu bangkit menolak tawaran Malayan Union oleh penjajah kerana Malayan Union akan menghilangkan hak-hak asas orang Melayu selaku tuan rumah dan Islam selaku agama rasmi orang Melayu. Takut dengan kebangkitan Melayu, British akur dan batalkan Malayan Union.

β€’ Sejak Merdeka, Malaysia tidak tandatangani ICERD pasal maklum isu ni panas. Treati ni pada teorinya menolak β€˜diskriminasi kaum’ tapi kita melihat banyak isu provokatif pada treati-treati ini. Contohnya, Malaysia satu-satunya negara yang mendefinasikan kaum menurut agama iaitu kaum Melayu didefinasikan dalam Perlembagaan Persekutuan sebagai orang Islam, berbahasa Melayu dan berbudaya Melayu.

β€’ Malaysia unik kerana mengiktiraf Islam sebagai agama rasmi, menghalang penyebaran agama lain pada orang Islam, mengiktiraf Islam dan hak keistimewaan Bumiputera, biasiswa dan sebagainya. Ini bercanggah dengan semangat ICERD.

β€’ ISU RATIFIKASI. Ramai yang tidak faham isu ratifikasi. Kita kena faham beberapa benda. Pertama, kita tak wajib sign atau terima apa-apa treati tetapi sekali kita sign dan ratify, kita wajib akur. Maknanya, kalau ada percanggahan antara undang-undang kita dan undang-undang antarabangsa, kesannya ialah treati iaitu undang-undang antarabangsa akan terpakai di mahkamah antarabangsa.

β€’ Bahasa mudah, treati ni boleh jadi jalan belakang untuk mengatasi Perlembagaan. Sebelum undang-undang antarabangsa atau treati ni terpakai, ada proses ratifikasi dulu. Apa ratifikasi ni? Ianya satu proses di mana undang-undang ni dibawa ke Parlimen untuk dibahas dan diadjust agar selari antara keduanya. Kita kadang-kadang boleh membuat reservation iaitu membantah atau tidak bersetuju dengan bahagian tertentu treati tersebut. Masalahnya, ini memerlukan kajian dan masa yang lama oleh pihak Pejabat Peguam Negara sedangkan menteri memberi jaminan akan membuat ratifikasi awal tahun depan. Pejabat Peguam Negara sebelum ini teliti dalam isu panas ini kerana faham isu ini akan membawa ketegangan kaum. Sikap terburu-buru hendak membuat ratifikasi pada masa ini cukup mencurigakan.

β€’ Sepatutnya Pejabat Peguam Negara yang mesti membuat kajian teliti terlebih dahulu, dan kebenaran dan izin Majlis Raja-Raja diperlukan kerana melibatkan kepentingan Melayu Islam.

β€’ Turut tidak diceritakan ialah reservation tidak semestinya diterima. Sekiranya 2/3 negara lain menolak reservation yang dibuat, reservation akan terbatal. Reservation juga tidak boleh dibuat sekiranya bercanggah dengan semangat dan objektif treati.

β€’ Secara ringkasnya, mudarat jelas lebih banyak daripada manfaat. Satu-satunya manfaat ialah kita mungkin boleh mendapat sedikit pujian antarabangsa kerana akur pada standard mereka.

β€’ Sebagai penutup, cara terbaik ialah meneruskan polisi Malaysia sebelum ini untuk membasmi diskriminasi dengan acuan kita sendiri tanpa perlu merujuk dan mengikut telunjuk luar. Golongan minoriti mesti didekati, masalah mereka mesti dikenalpasti dan usaha untuk menaiktaraf dan menjaga kepentingan mereka dan semua pihak mesti dibuat secara komprehensif, tapi tanpa menggadai perpaduan kaum dan kedaulatan negara.

Ini merupakan pandangan peribadi saya sahaja.

Wassalam

From fb: Yazid Zul
🌱🌱

B e r s a m b u n g …. .

Teksi: kenapa “biadap” kpd Tun DM ?

•2018/10/22 • Leave a Comment

Rupa-rupanya Tun DM pernah berjanji

2018 Oktober 22

Sejak semalam Acik tertanya-tanya, apa punca sebenarnya yang membuat pemandu-pemsndu teksi di Langkawi marah sangat kepada YAB Tun DM. Khabarnya, puncak kemarahan tersebut telah mengakibatkan tercetusnya tingkah-tingkah laku yang dianggap biadap oleh pemuja-pemuja Tun DM. Bila terjumpa berita dalam sebuah portal (di atas) barulah terjawap soalan Acik itu.

Nasib pemandu teksi sebenarnya tidak mendapat pembelaan sewajarnya dari pihak kerajaan. Itulah persepsi yang ada dengan Acik sejak sekian lama. Persepsi ini telah terbentuk dalam minda Acik hasil dari temubual Acik dengan pemandu-pemandu teksi setiap kali Acik menumpang teksi mereka.

Kebanyakan pemandu-pemandu teksi sering bersungut terhadap sistem kapitalis yang memeras mereka. Namun, demi mencari rezeki yang halal, mahu tidak mahu terpaksalah juga mereka akur (konform) kepada kehendak sistem tersebut. Maklumlah, rata-rata mereka adalah terdiri dari rakyat biasa yang tidak berlatar belakangkan pendidikan tinggi, jauh sekali professional dalam apa-apa juga bidang lain. Maka itu sajalah perkerjaan yang mampu dijadikan sebΓ gai sumber rezeki mereka.

Arwah Pak Ngah Acik adalah seorang pemandu teksi tegar. Sejak Acik kenal beliau, itulah saja kerjanya. Teksi (dan permitnya) yang dipandu itu adalah milik orang lain. Beliau sendiri ada juga memohon untuk mendapat permit teksi. Tapi hajat beliau tak kesampaian hinggalah beliau meninggal dunia.

Masa itu kereta yang dijadikan teksi adalah kereta yang berjenama hebat. Biasanya Mercedeslah. Oleh sebab kereta yang dijadikan teksi adalah kereta hebat, maka penumpang yang menaiki teksi dapatlah merasai sedikit kelainan. Tapi bila Proton Saga mula dijadikan teksi, maka teksi bukanlah lagi istimewa untuk penumpang. Itulah agaknya sumbangan penting Tun DM (pencipta Proton) kepada perkhidmatan teksi di Malaysia.
.
Agaknya peraturan berkaitan perkhidmatan teksi juga telah dipinda supaya kereta kecil seperti Proton Saga juga layak dijadikan teksi. Kemudiannya, permit teksi diberi kepada syarikat-syarikat. Sebelum itu, permit teksi dianugerahkan kepada individu yang menjadikan teksi sebagai sumber rezeki harian.
.
Syarikat-syarikat yang mendapat permit teksi adalah syarikat-syarikst milik individu atau milik mèreka yang mempunyai pengaruh dalam parti pemerintah. Pemandu teksi terpaksa menyewa permit teksi dari syarikat-syarikat berkenaan. Khabarnya sewa permit adalah sehingga Rm55 sehari. Jika pemandu sakit dan tidak larat memandu pun, sewa permit pada hari tersebut tetap juga kena dibayar.

Maka yang mengaut keuntungan besar adalah pemilik syarikat teksi yang menyewakan permit teksi mereka. Manakala nasib pemandu teksi tetap tidak berubah malah semakin teruk. Bila generasi Acik tiada lagi yang memandu teksi, maka generasi baru pula yang menjadi mengganti mereka. Pemandu-pemandu teksi yang baru ini, hanya akur (conform) pada peraturan baru yang sedia ada. Bagi mereka, daripada tiada ada kerja langsung, maka adalah lebih baik menjadi pemandu teksi.

Seorang rakan Acik juga pernah menjadi pemandu teksi selepas berhenti dari bekerja dengan sebuah GLC sebagai seorang jurutera. Acik sarankan supaya beliau menulis sebuah novel bertajuk “aku seorang pemandu teksi”, yang menceritakan pengalaman sebenar beliau sebagai seorang pemandu teksi. Malangnya, sebab tak cukup sabar maka beliau tidak kekal lama sebagai pemandu teksi. Saranan Acik itu pun tinggal sebagai kenangan saja. Nasib pemandu teksi terus tiada pembelaan.
.
Kehadiran Uber dan Grab menambahkan kesusahan kepada pemandu teksi untuk mendapat penumpang. Sebelum wujudnya Uber dan Grab penumpanglah yang kena berusaha 100% bagi mendapatkan perkhidmatan teksi. Tambang teksi juga semakin meningkat. Kadang-kadang perkhidmatan teksi langsung tidak dapat diperolehi ketika ia sangat diperlukan. Bukan sebab tiada teksi tapi kerana tiada pemandu yang sanggup pergi ke destinasi yang penumpang mahu pergi.
.
Akibat dari masalah mendapatkan perkhidmatan teksi maka perkhidmatan teksi E-hailing (panggilan melalui talian) seperti Uber dan Grab menjadi alternatif kepada teksi konvensional. Malah perkhidmatan teksi E-hailing kini terbukti jauh lebih baik bagi penumpang.
.

B e r s a m b u n g …. .. .

Politik: Janji dicapati

•2018/10/14 • Leave a Comment

Mustahilkah Stesyen Terbang ini menjadi pengganti kepada ECRL dan Kereta Nasional ke3 bila DSAI jadi PM nanti ?

2018 Oktober 14

Janji diCAPATI adalah satu perumpamaan baru. DiCAPATI membawa maksud dilayan seperti CAPATI. Sama macam perkataan diLEMBUi. DiLEMBUi bermakna dilayan sama sepeti melayani binatang bodoh yang bernama lembu.

Capati adalah sejenis makanan seperti roti canai yang tidak asing bagi kita semua itu. Cuma ia tidak ditebar seperti membuat roti canai. Ia juga tidak digoreng dengan menggunakan minyak seperti menggoreng roti canai. Dia hanya dibakar. Oleh itu orang-orang yang β€œallergic” (alahan) kepada kolestrol eloklah makan roti capati berbanding dengan roti canai.

Apa jadi bila capati dimakan ? Biasanya apabila si pemakan capati habis memakan capati, beliau akan meninggalkan gerai makan berkenaan untuk menyambungkan aktiviti hariannya yang seterusnya. Wajah capati yang baru dimakannya dah tak ada lagi dalam ingatannya.

Pada hal semasa berhadapan dengan capati tadi, seleranya begitu besar sekali. Begitulah nasib engkau capati. Lepas engkau dimakan belum pun engkau jadi tahi, pemakan engkau itu dah lupakan kau. Kesian kepada engkau capati.

Bila sesuatu janji itu dibuat, maka nasib janji itu ada dua kemungkinan. Pertama janji itu di TEPATI. Kalau tidak, maka diCAPATIlah jawabnya, iaitu dilupai macam capati tadi dilupai.

Janji PH dalam manifestonya bagi PRU14 dulu adalah umpama janji dicapati. Tapi bukanlah semua janjinya dicapati. Yang termasuk dalam kategori janji dicapati adalah janji nak turunkan harga minyak, janji berhubung dengan terma PTPTN, janji nak hapuskan tol, janji nak naikkan gaji penjawat awam, janji nak menambahbaikkan lagi BR1M dan beberapa lagi janji-janji lain.

Malah bukan sekadar janji PH dicapati, bahkan apa yang dah ada dalam mulut pun diluah keluar. Contohnya projek-projek pengangkutan awam seperti projek ECRL, projek MRT3, pemberian BR1M, bantuan bulanan kepada nelayan dan lain-lain lagi.
.
Alasan utama yang dikemukakan PH kepada rakyat sebagai justifikasi kepada janji dicapati ialah, pertama kerana “sakit” yang diwarithi dari kerajaan BN adalah terlalu teruk. Akibatnya kos bagi mengobatinya pun sudah terlalu mahal, maka mana mungkin kerajaan masih mampu lagi nak menunaikan janji-janji PRU14 nya itu.

Kedua kerana PH tak sangka mampu menang PRU14 dahulu. Kerana percaya tak akan menang itulah maka PH tak teragak-agak untuk menabur janji. Nak takut apa jika dah tahu bahawa janji-janji tersebut tak perlu ditunaikan. Dengan lain perkataan, kalau tak bisa menang apa perlunya takut menabur janji.

Ketiga kerana mamifesto PRU bukanlah kitab suci. Kalau ia kitab suci seperti al Quran, maka wajiblah dipatuhi segala apa yang terkandung di dalamnya. Jika rakyat sendiri yang membuat tanggapan bahawa manifesto PRU14 itu kitab suci, maka itu bukan salah PH. Sebaliknya itu adalah salah rakyat sendiri akibat kebodohan diri.

Kemenangan DSAI dalam PRK PD semalam diharap akan membawa segala kebaikan kepada seluruh rakyat dan negara. Kemenangan tersebut adalah manifestasi bahawa DSAI adalah seorang yang sangat dipercayai oleh majoriti rakyat. Atas kepercayaan itulah maka rakyat tak sabar-sabar lagi nak melihat beliau menjadi PM ASAP (as soon as possible).
.
Namun bagi Acik, biarlah Tun DM terus menyandang jawatan PM itu buat seketika lagi. Lainlah jika satu perubahan yang drastik perlu dilakukan segera, tapi Tun DM tak mahu beri persetujuan malah menentang. Contohnya, semua menteri-menteri bersetuju supaya projek ECRL diteruskan manakala projek kereta nasional ke3 dibatal, tapi Tun DM masih kukuh mempertahankan keputusan solonya itu. Maka ketika ini barulah Acik sokong sepenuh hati supaya PM sekarang digantikan dengan DSAI.
.
Lebih lebih lagi sekiranya semua jemaah menteri bersetuju supaya projek Kereta Nasional Ke3 dibatalkan sebab nak melaksanakan projek stesyen terbang seperti dalam klip video di atas, tapi Tun DM dengan keras berkata, “langkah mayat saya dulu sebelum membatalkan projek kereta nasional ke3 saya tu !“. Ketika itu memang sangat wajarlah DSAI melangkah naik ke tahta PM menggantikan Tun DM.

Baru-baru terbaca pula berita bahawa Tun DM nak buat juga jambatan bengkok antara Johor dan Singapura. Sedangkan PM ke-5 dahulu dah batalkan projek tersebut. Dan PM ke-6 pun turut lega dengan pembatalan sebut. Malah ganti rugi pun telah dibayar kepada Singapura atas pembatalan tersebut.

Bagi Acik daripada nak bina jambatan bengkok dan melaksanakan projek Kereta Nasional 3, 10 kali lebih baik meneruskan projek HSR, ECRL dan MRT3. Entahlah, kot-kot DSAI ada pandangan yang lebih baik dari Acik untuk seluruh rakyat Malaysia Baru.

Yang maha-pelik bagi Acik, tak nak menyiapkan projek-projek yang sedang berjalan ialah kerana takutkan negara akan bankrap. Tapi bila nak laksanakan projek Kereta Nasional ke-3 dan menghidupkan semula projek jambatan bengkok yang telah dibatalkan itu tak timbul pula isu negara akan bankrap. Ini mencetuskan tanda tanya raksaksa dalam minda Acik, apakah PM ke-7 ni masih sama dengan PM ke-4 dulu ? Kalau PM ke-4 dulu (mengikut persepsi Acik) suka membuat keputusan solo, yang ke-7 ni pun nampaknya macam tu juga …..

Wallahualam 🌱

.

Lain-lain PenCERAHan yang relevan ⬇️

.
PRU Antara janji dan realiti

https://4uni2c.com/?s=PRU14+antara+janji+dan+realiti&submit=Search

PRU14 Janji ditepati

https://4uni2c.com/?s=PRU+Janji+ditepati&submit=Search

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

PenCERAHan terakhir ➑️ http://www.4uni2c.com

.

.

.

PRK PD: Pengundi bukan kenderaan

•2018/10/11 • Leave a Comment

Gambar di atas sebagai hiasan saja

2018 Oktober 11

Artikel berikut adalah Salin & Tampal dari sebuah mesej WA yang Acik terima baru baru ini. Artikel asalnya adalah dalam bahasa Inggeris. Tapi untuk munafaat pengikut-pengikut blog Acik yang lebih sedap membaca artikel berbahasa Melayu maka Acik terjemahkan dulu ke BM sebelum Acik muatnaikkan ke dalam blog Acik ini.
.
Acik harap artikel ini bukan saja menarik, malah yang lebih penting ialah dapat menjadi pembuka minda. Apabila seseorang memohon bantuan dari kita, maka tolonglah semampu mungkin. Namun, jangan sampai beliau menggunakan kita semaunya untuk mencapai hajatnya semata-mata.

.

Sila baca artikel berikut dengan penuh nikmat .

⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️

Artikel ini telah berkeliaran melalui Messenger dan Whatsapp …. jika saya pengundi PD saya tentu tahu apa yang patut dibuat.

MARI KITA AJAR KELUARGA ANWAR & PKR satu pengajaran.

Mula-mula diadakan Permatang Pauh Move. Kemudian Kajang Move pula. Sekarang sedang berlaku Port Dickson Move. Apa punya bahan ketawa – sungguh lucu !

Kita wajib ajar keluarga DSAI satu pengajaran. Kita wajib buat mereka insaf bahawa Malaysia ini bukan milik mereka.

Keluarga ini tak sepatutnya mengambil mudah (take for granted) terhadap rakyat – mereka bukanlah bodoh ! Adalah hasil dari usaha gigih rakyat maka kerajaan “kleptokratic” BN telah dinyahkan selepas memerintah 61 tahun. Orang lelaki ini tidak ada kesabaran. Hanya itulah satu-satunya sebab beliau dipecat oleh Tun DM di awal tahun 90an dahulu. Yang lain-lain tu hanyalah cerita dan sejarah. Untuk berlaku adil kenapa tidak isteri beliau Wan Azizah atau anak perempuan beliau Nurul Izzah yang memberi laluan kepadanya ?

Bukankah itu satu tindakan yang lebih mementingkan diri sendiri (selfish) ? Mengapa keluarga ini khususnya mahu mendominasikan parti dan parliamen ? Adalah rata-rata dirasakan bahawa sekiranya DSAI perlu menjadi AP dengan segera sekali pun, tidak wajar mana-mana AP dikorbankan semata-mata kerana nak buka laluan kepada beliau memasuki parliamen.

AP Port Dickson Danyal Balagopal Abdullah, seorang yang pertama kali menjadi AP itu, mungkin telah dipaksa mengosongkan kerusi AP yang disandang beliau.

Ketika mana negara kita sedang menghadapi krisis kewangan yang belum pernah dirasai dahulu, adakah keperluan untuk membelanjakan beberapa juta ringgit kerana terpaksa menjalankan sebuah PRK ?

Adalah suatu kezaliman dan menjadi bahan ejekan terhadap politik Malaysia. Terutamanya bila dua daripada ahli keluarga beliau sudah menjadi AP.

Warga Malaysia yang berfikiran bijak tak wajar membiarkan mana-mana satu keluarga mendominasikan parti dan kerajaan.

Jika kita biarkan DSAI menang di Port Dickson, dalam masa yang tidak lama nanti kita mungkin akan menghadapi satu senario dimana si suami menjadi PM manakala si isteri adalah TPM. Bukankah itu satu lagi bahan ketawa ?

Seandainya senario sedemikian dipersembahkan oleh keluarga DSAI, maka kita boleh dengan selamat membuat tanggapan bahawa PH tidak akan kekal berkuasa melampaui tahun 2023
.

SEKARANG APA YANG WAJIB KITA LAKUKAN ?

Mari kita semua bekerjasama bagi memastikan DSAI kalah dalam PRK PD nanti.

Dalam PRU14, Danyal memdapat 36,226 undi menentang lawan (BN & PAS) yang medapat 25,109 undi.

Dengan sedikit lagi usaha, kita boleh pastikan bahawa pembangkang akan menang.
.
Kehilangan cuma satu kerusi saja, tak akan mengakibatkan apa-apa perbezaan kepada kerajaan yang memerintah. Namun, rakyat kena ingatkan politikus-politikus yang tidak senonoh itu bahawa rakyat tidak harus diambil mudah (taken for granted). Persatuan Bekas Perajurit (Patriot – penyokong kuat PH) telahlah memberi teguran terhadap Port Dickson Move tersebut.

Biar kita lakukannya.

Wallahualam.

.

Lain-lain PenCERAHan yang relevan

Jangan Suburkan Nepotisma ⬇️

https://4uni2c.com/2015/04/27/politik-15428-jangan-suburkan-nepotisma/

.

.

YB hendaklah penyabar

•2018/10/09 • Leave a Comment

Ini standard seorang YB kah ?

.

2018 Oktober 10

.πŸ‡²πŸ‡Ύ Klip video di atas Acik terima dari seorang kawan. Beliau seorang bekas guru sekolah kerajaan yang telah bersara wajib. Maka sudah tentulah statusnya warga emas macam Acik juga.

Sebagai warga emas, tentulah kami turut rasa tidak senang bila melihat warga emas lain dilayan tidak selayak seorang warga emas. Walaupun beliau mungkin telah melakukan sesuatu kesalahan, namun layakkah jika beliau diperlakukan seperti seorang anak remaja belasan tahun.

Malah remaja belasan tahun sekali pun tidak wajar ditengking begitu rupa. Lebih-lebih lagi jika tiada bukti yang sahih bahawa kesalahan yang dilakukannya itu adalah dengan sengaja atau bermotif jahat. Jika belum ada bukti yang sahih, maka lebih baiklah beliau diberi “a benefit of doubt” dan dimaafkan saja.

Acik dah berjumpa ramai YB. Malah ramai juga individu-individu yang kenali dengan Acik secara peribadi pernah dan sedang bergelar YB.

Masa Acik masih belajar di sekolah rendah dulu, salah seorang dari guru Acik (Cikgu Yusof Salleh) telah menjadi YB. Malah beliau juga seorang ahli exco negeri Pulau Pinang. Selain beliau ramai lagi YB yang Acik kenal atau pernah berurusan dengan mereka. Tapi tak payah kot Acik sebutkan nama mereka sorang sorang di sini.

Apa yang nak Acik tegaskan di sini ialah, tak ada seorang pun YB tersebut yang pernah mencetuskan kemarahan Acik terhadap mereka. Dengan perkataan lain, semua YB-YB yang Acik jumpai belum ada yang layak dilabel sebagai kurang ajar atau biadap.
.
Oleh itu Acik amat terkejut bila melihat tingkah laku YB yang dirakamkan ke dalam klip video di atas. Tak terbayang di minda Acik tentang senario dalam dewan sekiranya tiap-tiap dewan mempunyai koleksi YB-YB seperti beliau. Rasanya bukan setakat kursi saja terbang, malah sesama mereka pun akan ada yang turut terbang. Aduh …..

Biarkanlah !. Kita tunggulah saja apa tindakan yang akan diambil oleh pihak tertentu, samada yang dalam parti atau yang dalam dewan. Namun kalau sekiranya takde apa-apa berlaku, janganlah pula kehairanan ya. Anggapkan segala-galanya boleh saja berlaku sejajar dengan slogan Malaysia Boleh yang kita telah terimapakai sejak sekian lama.

Apa pun, Acik harap tidak pihak yang akan over react dalam isu ini. Samada YB maupun bukan YB. Barang yang lepas jangan dikenang.

Jika kita memijak tahi anjing, samak sajalah. Tak kiralah memijaknya dengan sengaja ataupun terpijak. Status kotornya sama saja, sengaja atau pun ter. Tak guna dok cuba menafikan hakikat berlakunya peristiwa itu atas alasan tak disengajakan.
.
Satu perkara yang Acik hairan ialah tentang amalan penutupan jalan. Nampaknya macam dah jadi satu amalan universial pula di seluruh negara. Contohnya, sebab nak elak dari kemungkinan akan berlaku kemalangan di simpang jalan itu, maka jalan itu pun ditutup. Tapi tanpa mendapat keredhaan semua pihak yang berhak menggunakan jalan tersebut 24 jam, mengikut undang sedia ada.

Bila mereka yang ada legitimate right untuk menggunakan jalan tersebut menzahirkan kemarahan, maka tercetuslah bibit bibit pergaduhan sesama penduduk di taman kediaman yang berkenaan. Mereka marah bukan sebab suka marah. Tapi sebab hak mereka dirampas, Macam rakyat marah kepada mantan PM ke-6 dululah. Sebab kononnya harta mereka dirampas beliau.

Acik agak apa yang berlaku dalam klip video di atas adalah akibat ada pihak yang tak redha hak mereka untuk menikmati munafaat dari jalan berkenaan dirampas. Seorang biasa jika protest terhadap YB mesti ada justifikasinya.

Bila berlakunya protes dari orang biasa, maka di ketika itulah dapat kita kita nilai keberkesanan YB yang kita pilih. Adakah beliau adil kepada semua pihak, atau berpihak kepada golongan kaya, atau berpihak kepada golongan yang miskin.

B e r s a m b u n g …… …. .. .!

.

PRK PD: Implikasi jika DSAI menang.

•2018/10/04 • Leave a Comment

Kelayakan DSAI bertanding, satu kontroversi

.

2018 Oktober 04

Ramai rakyat yang peduli politik melihat tindakan DSAI melakukan PD move sebagai tindakan gelojoh atau tidak sabar. Tindakan yang tidak sabar atau terburu-buru bukanlah suatu yang bijak. Peribahasa Inggeris ada menyebut, “more haste, less speed”. Maksudnya, tindakan yang terburu-buru atau tergesa-gesa boleh menyebabkan kelajuan kearah mencapai sesuatu hasrat menjadi perlahan.

Walau pun begitu, ramai penyokong tegar PKR tetap mendakwa bahawa semua move-move tersebut adalah sangat berbaloi. Malah tidak kurang pula yang merasakan bahawa ianya satu keperluan demi menyelamatkan negara dari BN. Benarkah dakwaan demikian ?
.
Ketika negara di dalam pemerintahan BN dahulu, Acik pun turut rasa Permatang Pauh Move itu satu keperluan. Tapi bila berlaku pula Kajang Move, Acik mulai pertikaikan motifnya. Apakah Selangor perlu diselamatkan ? Jika ya, dari siapa ia perlu diselamatkan dengan begitu tergesa-gesa sekali ?

Bagi Acik, Kajang Move telah membuka mata hati ramai rakyat tentang objektif sebenar DSAI iaitu mahu memerintah Selangor. Sedangkan rakyat Selangor rata-rata tiada bermasalah dengan MB mereka ketika itu. Malah sebagai seorang bekas CEO sebuah GLG gergasi MB tersebut memilik idea-idea yang bernas bagi memajukan negeri Selangor. Jadi adakah wajar pemimpin tersebut disingkirkan jika semata-mata kerana hendak memboleh DSAI menjadi MB ?
.
DSAI adalah anak kelahiran Pulau Pinang. Acik juga anak kelahiran Pulau Pinang. Namun fikiran kami tak semestinya sama. Tapi, kalau sekiranya seorang bukan anak kelahiran Selangor, tiba-tiba ingin merebut jawatan MB Selangor, ia agak janggal dan biadap pada pandangan Acik. Apa lagi jika yang sedang menyandang jawatan MB itu adalah anak jati negeri itu sendiri.
.

Bagi negeri yang tidak beraja Acik masih boleh kata OK lagi sekiranya Ketua Menterinya bukan dari anak jati negeri tersebut. Contohnya bagi negeri Pulau Pinang dan Melaka. Tapi bagi negeri yang Sultannya masih berdaulat, biarlah baginda didampingi oleh rakyatnya sendiri sebagai MB baginda.
.
Masihkah kita ingat akan kerenah perlantikan MB Selangor dahulu selepas Kajang Move ? Sultan Selangor seolah-olah cuba dipaksa supaya menerima individu yang dicadangkan oleh pemimpin-pemimpin parti politik untuk menjadi MB baginda. Sedangkan baginda kurang berkenan terhadap cadangan itu atas sebab-sebab yang rasional baginya.

Mungkin kerana kurang serasi dengan protokol atau adat istiadat pentadbiran bagi negeri baginda. Ataupun atas sebab-sebab lain yang munasabah. Bukankah tindakan tersebut macam suatu tindakan yang agak biadap terhadap institusi istana amnya dan terhadap diri pribadi baginda khususnya ? Entahlah jika majoriti rakyat baginda tidak mampu melihat apa yang tersirat dalam isu perlantikan MB itu dulu, sepertimana yang Acik lihat dengan matahati Acik.

Ketika itulah Acik dapat melihat kelebihan PAS berbanding dengsn parti-parti lain. Pemimpin-pemimpin PAS dengan tegas tidak bersetuju dengan cadangan tersebut atas prinsip yang diperjuanginya sejak dahulu. Pendirian PAS tidak goyah walaupun dituduh mengkhiati perjuangan bersama gabungan parti-parti pembangkang ketika itu. Dengan kata lain PAS lebih jujur dan pandai menghargai dan menghormati institusi istana, sejajar dengan aspirasi perlembagaan negara.

Atas dasar tersebut maka dengan rasa penuh tanggungjawab lagi ikhlas sukalah Acik menyeru dan merayu pengundi-pengundi PD supaya memilih calon PAS sebagai AP mereka pada PRK PD 13 Oktober nanti. Kemenangan pembangkang dalam PRK PD ini sebenarnya bukan saja kejayaan orang PD sahaja, malah ia satu kejayaan rakyat seluruh Malaysia. Mudah-mudahan ia akan meyakinkan lagi pemimpin-pemimpin PH di Puterajaya sekarang bahawa kuasa memerintah masih lagi di dalam genggaman rakyat jelata.

Kalau kita rakyat jelata bisa mampu menjatuhkan seorang PM, mustahil kita tak bisa mampu menafikan mantan TPM yang penuh dengan kontroversi itu daripada kembali berkuasa semula.

Wallahualam

.

Lain-lain PenCERAHan yang relevan

.
People are not vehicles ⬇️

https://daulat4rakyat.wordpress.com/2018/09/13/people-are-not-vehicles/

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

PenCERAHan terbaru ⬇️⬇️⬇️

http://www.4uni2c.com

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

Komen Sdr Ezam Mohd Nor terhadap PRK PD ⬇️

.