Politik: sedangkan sampah pun tak terurus

•2020-10-24 • Leave a Comment

2020 Oktober 24 (Sabtu)

🇲🇾 Baru baru ni Acik balik kampung. Rupa-rupanya tempat pengumpulan sampah di kampung Acik itu telah ditamatkan langsung perkhidmatannya oleh PBT berkenaan.

Agak menyesal pula Acik membuat posting dlm FB, gambar tempat pengumpulan sampah itu 4 tahun dahulu.

Kata sekerat pantun Melayu, “daripada cempedak baiklah nangka, daripada (langsung) tak ada baiklah ada (walaupun tak sempurna).

Analogi ⬇️

Andai kata bahawa penguatkuasa adalah ibarat tong manakala penjenayah pula adalah ibarat sampah.

Apakah yg akan terjadi apabila status tong sama saja dengan status sampah (i.e. tong pun dah jadi sampah seperti di dalam gambar di atas) ?

Tujuan Acik komplen hari tu ialah supaya PBT berkenaan menambah baiki tempat pengumpulan sampah itu. Malangnya reaksi segera daripada PBT itu ialah menutup terus tempat buang sampah itu. Padan muka hangpa !

Tempat pengumpulan sampah itu disediakan ketika P.Pinang diperintah oleh BN dahulu. Bila DAP mengambil alih kerajaan Pulau Pinang, maka Acik ingat akan adalah penambahbaikan terhadap perkhidmatan pelupusan sampah bagi penduduk kampung Acik itu.

Malangnya, “yang dikejar tak dapat, yang dikendong pula keciciran”. Bukan dapat yang lebih baik, sebaliknya yang dah ada pun hilang. Kini susahlah anak² kampung Acik itu. Tak tau nak buang sampah kat mana lagi. Jadi jangan marahlah PBT kalau membuang sampah ke dalam laut kembali menjadi amalan harian. Maklumlah kampung Acik itu letaknya di tepi pantai.

.

.

Sejak tiadanya tempat pengumpulan sampah di kampung Acik itu, penduduk di kampung itu ada dua pilihan di mana nak buang sampah masing². Pertama buang saja ke dalam laut yang berdekatan. Kedua keluar ke jalan raya dan buang ke dalam tong sampah yang letaknya di tepi jalan itu. Jarak lokasi tong sampah itu adalah hampir setengah km dari kampong tersebut dan terpaksa lintas jalan raya.

Bagi penduduk yang mampu, mujurlah juga sebab ada anak kampung yang sanggup membawa sampah mereka ke tong sampah yang jauhnya hampir setengah km itu. Kadar upahnya tidak ditetapkan. Bagi yang ada kemampuan membayar upah itu, OK lah. Tapi berapa kerat yang mampu. Dan bagaimana dengan majoriti besar yang tak mumpu ?

Masa tempat pengumpulan sampah itu baru ditutup, Acik ingat PBT berkenaan akan menugaskan, seorang anggotanya untuk bertugas di kampung itu sebagai pengumpul sampah. Contohnya dengan menggunakan motor roda tiga, pengumpul sampah tersebut akan menziarahi rumah² di dalam kampung Acik itu untuk mengutip sampah sarap yang nak dilupuskan.

Malangnya tidak ada apa-apa pun yang telah disediakan sebagai alternatif kepada penutupan tempat pengumpulan sampah tersebut. Pengumpul sampah yang menggunakan motor roda tiga yang berkhidmat dengan PBT berkenaan hanya mengutip sampah² kecil di sepanjang jalan raya di luar kampung Acik itu.

Apalah salahnya jika BPT tersebut menambah seorang lagi pengumpul sampah yang menggunakan motor roda tiga, khusus untuk kampong Acik itu. Jadi tak terasalah sangat kesusahan oleh anak² kampung Acik itu untuk melupuskan sampah mereka setiap hari.

.

Di atas adalah sebuah motor roda tiga yg digunakan oleh pengutip sampah PBT.

.
Pengurusan sampah yang tidak cekap adalah manifestasi bahawa kualiti pentadbiran PBT berkenaan adalah rendah. Ini adalah persepsi peribadi Acik semata-mata. Sebagai seorang Warga Emas yang dah agak lama hidup, maka banyaklah benda dan perkara yang dah Acik perati dan membuat penilaian. Persepsi tak semestinya realiti. Namun ada kemungkinan besar ia sama dengan realiti.

Kebanyakan PBT menyerahkan perkhidmatan pengurusan sampah kepada syarikat² swasta. Kononnya supaya perkhidmatan tersebut meningkat kualitinya. Adakah realitinya begitu ?

Bagi Acik, dasar pengswastaan tidak akan menambahkan kualiti perkhidmatan bagi jangka masa yang panjang. Dasar itu menguntungkan segelintir rakyat saja. Sedangkan majoriti rakyat cuma menerima munafaat yang tak seberapa. Pada hal rakyat berhak menikmati perkhidmatan yang lebih berkuali jika ianya disediakan oleh penjawat awam.

B e r s a m b u n g. ….. … .

.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=4526372754104166&id=100001944575222

PenCERAHan yg relevan ⬇️

.

Penjawat awam dikurangkan bilangannya https://4uni2c.com/2017/02/18/penjawat-awam-dikurangkan-bilangannya-wajarkah/

.

Politik: Zalimnya kapitalisma ?

•2020-10-23 • Leave a Comment

Semoga mereka yang teraniaya telah mendapat pembelaan sewajarnya.

2020 0ktober 23 (Jumaat)

🇲🇾 201023 C

Video di atas itu adalah posting seorang netizen wanita dalam medsos Facebook. Acik sungguh simpati dengan beliau dan keluarga ibu bapanya. Ini adalah satu daripada beribu-ribu penganiyaan yang dilakukan oleh puak² kapitalis terhadap rakyat biasa. Semoga yang menonton video itu ada yang mampu dan sudi membela netizen tersebut ASAP.

🇲🇾 201024 A

Pada pagi ini Acik membuka blog Acik bagi menunjukkan video di atas kepada isteri Acik. Wah ! Terkejut Acik bila mendapati video tersebut telah dipadam oleh pihak berkenaan yangmana Acik agak Syarikat Facebook. Ini menunjukkan bahawa video tersebut berkesan mendapat perhatian ramai netizen.

Harap-harap pihak yang telah menimpakan kesusahan terhadap pengadu dan ibu-bapa itu telah merasa bertanggungjawab. Semoga pihak yang berkenaan itu telah atau sedang melakukan sesuatu yang wajar supaya pihak pengadu mendapat pembelaan sewajarnya.

.

B e r s a m b u n g. ……

.

Selain drpd jalan yg rosak, tanda isyarat jalan yg rosak juga menyumbang kpd kemalangan.

Politik: negara umpama bahtera

•2020-10-20 • Leave a Comment

2020 Oktober 20 (Selasa)

Konsep negara agak kompleks untuk difahami. Namun, setiap warganegara wajar faham serba sedikit tentang konsep kenegaraan. Hanya dengan kefahaman tersebut maka barulah negara boleh berfungsi dengan baik.

Aspek maha penting bagi sesebuah negara ialah kerajaan. Kerajaan bolehlah disinonimkan dengan pemerintah. Siapa yang memegang kerajaan, maka dialah yang memerintah.

Sejak zaman berzaman lagi hampir setiap negara mempunyai raja. Raja ialah individu yang paling berkuasa di dalam negera berkenaan. Dengan kuasa itulah maka seseorang raja mampu memerintah negeranya.

Mungkin istilah keRAJAan itu adalah lahir daripada istilah RAJA yang memerintah itu. Namun, kosep keRAJAan adalah lebih luas. Ia merangkumi semua aktiviti yang dirancang dan dilaksanaankan, relevan dengan perintah dan aspirasi raja yang memerintah itu.
.
.🇲🇾 201020 D

Bagi negara yang menerima pakai sistem pemerintahan demokrasi, rajanya adalah rakyat sendiri. Individu yang masih bergelar raja itu hanyalah proxi kepada rakyat. Perintah yang datang dari baginda itu adalah manifestasi kehendak majoriti rakyat, bukan atas kehendak peribadi baginda.

Oleh sebab itu, jika sekiranya perintah yang datang daripada baginda mencetuskan sesuatu natijah yang negatif, maka raja tidak harus terus dipersalahkan. Kecualilah jika sekiranya perintah raja tersebut adalah ketara berdasarkan kehendak nafsu peribadinya sendiri.
.

.🇲🇾 201020 E

Khususnya di Malaysia, raja bertindak atas nasihat ketua pentadbir kerajaan. Di peringkat kebangsaan, rajanya ialah DYMM Sri Paduka Baginda YDPA (Yang Di Pertuan Agong). Manakala ketua pentadbir kerajaan ialah Perdana Menteri. Di peringkat negeri pula rajanya ialah DYMM Sultan bagi negeri berkenaan. Manakala ketua pentadbir kerajaannya ialah MB (Menteri Besar).

Walaubagaimana pun, ada beberapa buah negeri di Malaysia, yang tiada beraja. Di negeri-negeri berkenaan, peranan raja adalah dimainkan oleh wakil YDPA iaitu Gabernor. Manakala ketua pentadbir kerajaan bagi negeri tersebut dipanggil KM (Ketua Menteri).

🇲🇾 201020 F

Mengikut fahaman Acik, proses bagi menentukan siapakah yang akan menguasai kerajaan, adalah ditakrifkan sebagai “politik“. Di Malaysia kuasa itu diperolehi melalui proses PRU (Pilihan Raya Umum). Maka wujudlah beberapa buah parti politik bagi mewakili penyokong masing² menyertai kerajaan.

Acik melihat kerajaan demokrasi itu terdiri daripada 3 komponen penting. Pertama ialah birokrasi, kedua ialah pihak yang memerintah dan ketiga ialah pihak pembangkang. Jika tiada pembangkang dalam sesebuah kerajaan demokrasi maka status demokrasi bagi kerajaan tersebut akan gugur atau cacat. Dengan lain perkataan, pembangkang adalah penting bagi memenuhi ciri-ciri sistem demokrasi.
.

B e r s a m b u n g. …. … .

PenCERAHan yg relevan ⬇️

.

Politik: taatilah perintah YDPA https://4uni2c.com/2020/03/01/politik-taatilah-perintah-ydpa/

Politik: hak istimewa Melayu https://4uni2c.com/2019/12/12/politik-hak-istimewa-melayu/

Politik: mantapkan hak Melayu https://4uni2c.com/2020/06/03/politik-mantapkan-hak-melayu-%e2%9d%97/

PenCERAHan terbaru ⬇️ http://www.4uni2c.com

Sosial : Apakah kesudahan mereka â“

•2020-10-16 • Leave a Comment

2020 Okt 16 (Jumaat)

🇲🇾 201016 C

Menonton klip video di atas, Acik merasa sungguh sedih dan kasihan kepada kanak-kanak dalam video itu. Masih kanak-kanak lagi sudah menjadi mangsa ketagihan. Siapakah yang harus dipersalahkan. Adakah diri mereka sendiri yang harus dipertanggungjawapkan atas segala kesalahan yang mereka lakukan itu❓

Wajarkah ibu-bapa mereka tidak boleh disalahkan. Adakah masyarakat juga tidak boleh disabitkan dengan kesalahan mereka. Bahkan kerajaan pun tidak harus dikaitkan langsung dengan kesalahan mereka itu❓

.🇲🇾 201016 D

Sepasang ibu bapa hanya memiliki kemampuan yang amat terhad dalam semua aspek. Aspek yang paling penting ialah pendidikan anak-anak. Anak manusia tak sama macam anak pokok. Lagi tak sama dengan anak binatang.

Allah menjadikan anak manusia jauh lebih kompleks daripada anak binatang. Anak manusia boleh diajari dengan bermacam-macam ilmu dan kemahiran. Samada disisi dengan ilmu dan kemahiran yang munafaat maupun yang sebaliknya.

Melalui proses pendidikan seseorang anak itu dicorak menjadi seorang individu yang baik ataupun sebaliknya. Jika pendidikan yang diterima oleh si anak itu ialah ilmu yang positif maka jadilah ia insan yang berguna kepada masyarakat.

Sebaliknya jika yang masuk ke dalam minda dan jiwa si anak itu ilmu dan kemahiran yang negatif maka rosaklah si anak itu. Natijahnya, tingkah lakunya bukan memberi apa-apa sumbangan yang baik kepada masyarakat, malah sebaliknya menimpakan kemudharatan kepada masyarakat.
.

🇲🇾 291016 F

Proses pendidikan awal bagi seorang anak bermula di rumah. Ini tak dapat dinafikan. Namun, sejak anak itu dimasukkan ke TAsKa (Taman Asuhan Kanak-kanak) maka proses pendidikan bagi anak tersebut mulai menerima pengaruh luar. Mujurlah jika yang diterima itu adalah yang positif. Namun tidak pelik jika sebaliknya.

Dari TAsKa si anak itu berpindah pula ke TaDiKa (Taman Didikan Kanak-kanak) dan seterusnya ke sekolah rendah. Di sepasang tempoh TAsKa, TaDiKa dan sekolah rendah itu, sudah berapa banyak pengaruh dari luar yang telah menyerap masuk ke dalam minda dan jiwa si anak itu.

Jika si anak itu bernasib baik, maka pengaruh positiflah yang banyak diterimanya. Namun, amat malang jika pengaruh negatif yang mendominasi proses pendidikan awal si anak tersebut.

🇲🇾 201016 G

Acik percaya bahawa tidak ada ibu bapa yang mampu menapis semua pengaruh yang menyerap ke dalam minda dan jiwa anaknya. Ibu bapa hanya mampu memilih TAsKa, TaDiKa dan sekolah rendah mana yang nak dihantar anaknya itu setiap hari. Segala input yang akan mengisi minda dan jiwa si anaknya itu adalah ditentukan sepenuhnya oleh institusi pendidikan berkenaan.

Di sinilah ibu bapa merasai bahawa peranan kerajaan dalam proses pendidikan anaknya itu sangat penting. Hanya kerajaan saja yang memiliki keupayaan bagi menapis pengaruh atau input-input sebelum ianya menyerap ke dalam minda dan jiwa anaknya itu.

Kerajaan yang prihatin terhadap kebajikan rakyat di masa kini dan di masa-masa akan datang tidak akan teragak-agak untuk memantau perjalanan semua institusi pendidikan awal anak-anak itu. Melalui sistem pendidikan yang dipantau oleh kerajaan, hanya elemen-elemen yang positif saja dibenarkan menjadi input bagi pendidikan awal kanak-kanak itu.
.
.

Selingan ⬇️

.

B e r s a m b u n g . .. ..

PenCERAHan yg relevan ⬇️

.
Nasib seorang Warga Emas https://4uni2c.com/2020/09/11/sosial-nasib-seorang-we/

PenCERAHan terbaru ⬇️ http://www.4uni2c.com

.

Politik: gila kerana kuasa

•2020-10-13 • Leave a Comment

2020 Okt 13 (Selasa)

🇲🇾 201013 C

Acik percaya netizen di seluruh dunia kenal akan sosok penting dalam video di atas. Ya, beliau adalah Presiden negara Amerika Syarikat sekarang ini. Penggal pertama beliau sebagai Presiden AS hampir tammat. Tak lama lagi rakyat AS akan mengundi bagi menentukan siapa yang akan menjadi Presiden AS bagi penggal berikutnya.

Lazimnya seorang Presiden AS akan cuba mengekalkan jawatannya bagi penggal kedua. Kalau di Malaysia, PM boleh pegang jawatannya tanpa had tempoh. Tetapi Presiden AS hanya boleh pegang jawatannya bagi tempoh dua penggal saja. Samada Donald Trump (Presiden sekarang) akan terus menjadikan Presiden AS atau tidak dalam penggal hadapan, ia bergantung kepada undi rakyat AS.

🇲🇾 201013

Presiden AS dalam video itu beraksi macam orang yang tidak siuman. Mudah cakap, macam orang gila. Samada beliau belakon buat-buat gila atau memang real, Acik pun takde maklumat. Tapi kanak-kanak di sekeliling beliau macam tak ambil peduli langsung terhadap Presiden AS tu. Mungkin mereka semua pun turut berlakon dan masing-masing beraksi demikian adalah kerana mengikut skrip yang dah dihafal.

Bagi Acik, kalau aksi Presiden AS itu real (bukan belakon) sekalipun Acik tak hairan. Mungkin akibat terlalu takut akan hilang kuasa (jawatan Presiden), maka beliau menjadi gila. Ada ibu yang menjadi gila apabila anaknya yang tersangat disayanginya hilang atau meninggal. Malah ada juga isteri yang menjadi gila apabila suaminya yang sangat disayanginya berkahwin lain.

Punca yang menyebabkan seseorang itu menjadi gila ialah akibat berpisah dengan sesuatu yang sangat disayangi. Sebelum mendapat objek yang disayangi itu beliau diistilahkan gilakan objek tersebut. Kemudian apabila tak cukup kesabaran bagi menghadapi perasaan negatif yang bersangatan akibat terpisah dengan objek kesayangannya itu, maka ia menjadi gila kerana objek tersebut.

Presiden AS tentulah tersangat sayang kepada kuasa (Presiden AS) yang dipegangi beliau sejak beberapa tahun dahulu. Malangnya tempoh penggal pertama beliau menduduki kerusi Presiden itu dah hampir tamat. Tapi dengan beribu macam kutukan yang dilempar oleh rakyatnya setiap hari terhadap beliau, maka beliau mungkin telah putus harapan akan dapat melanjutkan tempohnya sebagai Presiden AS bagi penggal hadapan.

Gara gara akan berpisah dengan kuasa maka Presiden AS pun dah mula menunjuki simpton gila. Jadi wajar sangatlah Acik menasihati diri sendiri supaya tidak gilakan kuasa. Bukan apa, Acik cuma bimbang takut akhirnya Acik juga akan gila kerana kuasa macam Donald Trump.

Kalau ada siapa-siapa yang rapat dengan DSAI tolonglah nasihati beliau agar tidak terlalu gilakan kuasa hingga begitu ghairah dan kemaruk nak jadi PM. Takut nanti beliau pun menjadi seperti Presiden AS tu. Iaitu berakhir dengan gila kerana kuasa. Bukankah Orang Putih kata “prevention is better than cure” ❓

W a l l a h u ‘a l a m 🌹

.

Selingan ⬇️

⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
Berita sebaik saja selepas DSAI selesai mangadap DYMM SPB YDPA.

Press Conf DSAI selepas jumpa YDPA ⬇️

DSAI kata dah bagi dokumen
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=4481996278541814&id=100001944575222

Berita awal, “tak bagi senarai ..”

.
⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️

PenCERAHan yg relevan ⬇️

Covid19: Angkara gila kuasa https://4uni2c.com/2020/10/03/covid19-angkara-gila-kuasa/

Politik: betulkah DSAI pembohong ❓ https://4uni2c.com/2020/10/09/politik-betulkah-dsai-pembohong-%e2%9d%93/

Politik: DSAI tak layak jadi PM https://4uni2c.com/2020/10/02/politik-dsai-tak-layak-jadi-pm/
.

Politik: betulkah DSAI pembohong â“

•2020-10-09 • Leave a Comment

2020 Oktober 9 ( Jumaat)

🇲🇾 Video di atas telah pernah Acik tonton. Mungkin ketika itu tidak minat Acik nak viralkan kerana Acik masih taksub kepada DSAI. Namun lepas satu satu tercetus peristiwa politik penting yang melibatkan DSAI, maka Acik rasa eloklah juga video ini Acik semadikan di dalam blog Acik.

Pertama supaya dapat turut ditontoni oleh pengikut-pengikut blog Acik di seanterio dunia. Kedua bagi memudahkan Acik sendiri merujuk semula bila timbulnya sesuatu keperluan yang relevan di masa-masa hadapan.

Seyugia disebut bahawa tujuan PenCERAHan ini bukanlah dengan suka-suka atau dengan niat untuk mengaibkan mana-mana individu. Tetapi di sebaliknya ialah demi menyelamatkan negara yang tercinta daripada melantik seorang ahli politik yang sangat sangat kontroversial menjadi PM.

Banyak natijah buruk akan menimpa negara dan rakyat jelata nanti jika sekiranya individu seperti beliau diberi mandat menguruskan negara. Lebih-lebih lagi jika sekiranya beliau diberi teraju pentadbiran negara ketika ini, dalam mana wabak Covid16 makin bertambah ganas melanda negara.

Acik tak percaya bahawa DSAI akan berjaya memperdaya pihak yang berkenaan bagi merebut jawatan PM yang diidaminya itu. Namun, bagi melegakan hati sendiri dan hati mereka yang merasa risau akan kemungkinan DSAI menjadi PM ke-9, maka biarlah Acik menulis sesuatu. Mudah-mudahan tulisan Acik ini akan dapat menjadi penawar mujarab bagi kerisauan tersebut.

Namun Acik ingin menyeru supaya DSAI sendiri dapat melupakan saja hasrat beliau untuk mengadap DYMM Sri Paduka Baginda YDPA kerana itu lebih baik. Dirinya pun tak perlu bersusah payah dan majoriti rakyat jelata pun segera merasa lega. Lebih-lebih lagi jika ramai penyokong beliau yang mengiringi beliau ke pintu istana YDPA. Takut takut akan lahir pula klaster Covid16 baru bergelar Kelas AI.

Mungkin perlu juga pihak PDRM pun turut sama “menasihati” DSAI supaya besabar sat dulu. Nanti apabila negara dah benar-benar bebas daripada bahaya Covid19 cubalah pohon semula untuk mengadap baginda. Acik penuh husnu-zan bahawa duli YMM Tuanku akan berkenan untuk memenuhi hasrat murni DSAI, malah berbesar hati dengannya.

Biasanya pemimpin rata-rata memahami konsep atau falsafah, “biar mati anak, jangan mati adat”. Oleh itu, inilah peluangnya bagi bakal PM Malaysia itu menterjemahkan prinsip atau falsafah tersebut kepada tindakan.

Selingan ⬇️

Polis digesa ambil tindakan terhadap Anwar ⬇️

https://www.sinarharian.com.my/article/104839/Polis-digesa-ambil-tindakan-terhadap-Anwar

W a l l a h u a l a m 🌹

.

PenCERAHan yg relevan ⬇️

DSAI tak layak jadi PM ❓ https://4uni2c.com/2020/10/02/politik-dsai-tak-layak-jadi-pm/

Covid19: Angkara gila kuasa https://4uni2c.com/2020/10/03/covid19-angkara-gila-kuasa/

PenCERAHan terbaru⬇️ http://www.4uni2c.com

Covid19: Angkara gila kuasa

•2020-10-03 • Leave a Comment
Bakal PM ke-9 (ayam tambatan Tun M) ini lebih pentingkan kuasa drpd keselamatan nyawa rakyat jelata🌹

2020 Oktober 03 (Sabtu)

Acik merasa tersangat lega apabila Warisan gagal mengekalkan kuasanya di Sabah. PRN Sabah pada September 26 yang baru lepas itu sangat tidak wajar diadakan. Tak kan tak tahu kut bahawa negara sedang berperang dengan pandemic Covid19 yang mengancam nyawa seluruh rakyat jelata. Namun kerana gila kuasa maka KM Sabah ketika itu sanggup menggadai nyawa rakyatnya demi mengekalkan kuasanya, gara-gara dirampas oleh mantan KM yang digulingnya sebaik saja BN Sabah menang PRU14 dahulu.

🇲🇾 201003 D

Lazimnya orang yang sedar bahawa dia telah mengambil hak milik orang lain hatinya sentiasa tidak tenteram. Dia ingat orang lain pun macam dirinya juga, iaitu berminat kepada hak milik orang lain. Pada hal orang lain tak macam dia. Sebaliknya orang lain tak sanggup mengambil hak orang kerana ia mencemarkan maruah diri. Apa lagi mengambil dengan paksaan iaitu merampas.

Kalau tak salah Acik, parti yang menang PRU 14 dahulu ialah BN. Lantaran itu YB BN pun dinobatkan sebagai KM (Ketua Menteri) Sabah. Malangnya, angkara lompat parti, kuasa memerintah telah berpindah ke YB Warisan. KM BN yang telah dinobatkan itu terpelanting. Maka YB dari Warisan pun menjadi KM.

🇲🇾 201003 E

Namun, apabila PH bungkus akibat PMnya menghempas jawatan, maka KM Sabah daripada Warisan mulai rasa goyah. Dalam tempoh Covid19 masih mengancam nyawa rakyat jelata, tiba-tiba tercetus berita bahawa mantan KM daripada BN nak menggulingkan KM Warisan. Kononnya bilangan ADUN yang memberi sokongan kepada mantan KM BN itu sudah cukup bagi menyingkirkan KM Warisan daripada takhta KM. Maka kelam kabutlah jadinya KM Warisan yang mengusai kerajaan Sabah.

Samada berita yang mendakwa bahawa KM Warisan itu sudah hilang sokongan majoriti dari ahli-ahli DUN Sabah itu benar atau tidak, wallahua’lam. Namun berita tersebut sudah cukup gempar lagi menakutkan KM Warisan. Ketakutannya melebihi takut kepada Covid19. Mau tak mahu, daripada menyerahkan jawatan KM kepada mantan KM BN dengan mudah, maka lebih baiklah membubarkan DUN.
.

Harap tak ada YB yg ghairah mahukan PRU15 sehinggalah Msia bebas dari Covid19🌹

🇲🇾 201003 F

Sebagai pemimpin, setiap YB harus perihatin terhadap kebajikan rakyat. Lebih-lebih lagi sebagai seorang KM. YB adalah penggubal undang-undang. Maka merekalah individu yang harus menunjuk taulan kepada rakyat dalam aspek menghormati dan mematuhi undang-undang yang mereka buat.

Manakala kakitangan kerajaan pula adalah bertindak berdasarkan arahan KM selaku CEO kerajaan negeri berkenaan. Maka amat malang sekali jika sekiranya CEO tersebut lebih mengutamakan kepentingan jawatannya dan kuasanya daripada kebajikan rakyat.

Kesanggupan mendedahkan rakyat negeri Sabah kepada bahaya Covid19 itu adalah satu manifestasi yang negatif. Ia jelas menggambarkan sikap tidak bertanggungjawab KM tersebut terhadap rakyat dan negerinya. Apakah individu yang sikapnya sedemikian rupa layak diwar-warkan sebagai bakal PM Malaysia ke-9 ?


.

Binatang pun faham,… hangpa ❓❓❓

🇲🇾 201003 G

Kita tak boleh menafikan hakikat bahawa YB lompat parti adalah punca bagi segala musibah yang menimpa politik negara kita sekarang ini. Jika sekiranya YB tak dihalalkan melompat parti ketika PM ke-4 berkuasa dahulu, tak mungkin YB lompat parti telah menjadi fenomina dalam arena politik Malaysia sekarang.

Jika YB diharamkan lompat parti, yang menang PRU pasti akan menjadi pemerintah, kerana itulah hasrat rakyat memenangkan parti berkenaan. Parti yang kalah pula terpaksalah menerima hakikat bahawa rakyat adalah keramat dan pilihan rakyat adalah muktamat. Namun parti yang kalah masih boleh mencuba lagi dan lagi, sehinggalah ia menang dalam PRU-PRU berikutnya.

🇲🇾 201003 H

PRN Sabah jadi iktibar

Walaupun PRN Sabah telah selesai, namun tidak ada jaminan bahawa parti yang menang akan kekal memerintah sehingga genap tempoh sepenggal. Selagi undang-undang yang mengharamkan YB lompat parti belum wujud, kestabilan politik tidak dapat dijangka mampu bertahan lama mana.

Tapi sehingga kini pun belum ada gara-gara undang-undang tersebut akan diperkenalkan. Walau apa pun alasannya, bagi Acik undang-undang tersebut amat perlu dipraktikkan segera. Seboleh-bolehnya biarlah ia diwujudkan sebelum PRU15 diadakan. Namun, Acik sama sekali tidak berharap PRU15 akan diadakan ASAP.

Bagi Acik, pengalaman yang dituai dari PRN Sabah sudah cukup untuk menjadi iktibar besar kepada semua YB di Semenanjung. Harap rakyat sudah serik dengan jangkitan Covid19 yang diimport dari bumi Sabah. Dengan tak fasal fasal, ramai warga Semenanjung pula turut terpalit dengan jangkitan tersebut.

Semoga selepas PRN Sabah, tidak akan ada lagi (walau pun seorang) daripada 222 orang MP kita yang ghairah mahu PRU15 diadakan semasa Covid19 masih menular di dalam negara. Begitulah juga hendaknya dengan ratusan ADUN di semua negeri di seluruh negara.
.

Wallahua’lam 🌹

Saya Masih Ketua Menteri https://www.facebook.com/najibrazak/videos/352883565987890/

Ini baru angkara PRN Sabah. Bagaimana pula akibatnya jika PRU15 diadakan dlm masa terdekat ❓

PenCERAHan yg relevan ⬇️

Politik: DSAI tak layak jadi PM ?https://4uni2c.com/2020/10/02/politik-dsai-tak-layak-jadi-pm/

Politik: angkara lompat part https://4uni2c.com/2020/02/27/politik-angkara-lompat-parti/

PRU14: lompat parti haruskah https://4uni2c.com/2018/05/15/pru14-lompat-parti-haruskah/

PenCERAHan terbaru ⬇️ http://www.4uni2c.com

Politik: DSAI tak layak jadi PM ?

•2020-10-02 • Leave a Comment
Maruah Islam yg tercemar sejak PH perintah tak mungkin mampu ditebus beliau (DSAI)🌹

2020 Okt 02 (Jumaat)

🇲🇾 201001 C

Semalam, Acik ada terbaca satu tulisan dalam Facebook bertajuk, “Anwar tak layak jadi PM ….. .. .”

Tajuk tersebut membuat Acik rasa terpanggil untuk memberi sedikit respon. Respon tak semestinya negatif. Ia juga boleh jadi positif. Malah respon juga mungkin bagi memperkukuhkan pendapat dan hasrat penulis tajuk tersebut.

🇲🇾 201001 D

Ya, respon Acik ialah bagi memperkukuhkan lagi pendapat penulis tajuk tersebut. Berdasar pengamatan Acik terhadap senario politik negara, Acik memang skeptical bahawa negara akan selamat sekiranya DSAI menjadi PM ke-9. Sebaliknya keadaan negara akan bertambah parah akibat kemelut politik yang akan terus berpanjangan.

Kejayaan DSAI menduduki kerusi PM akan mencetuskan beberapa masalah integriti kepada negara kita. Dunia akan mula mencurigai reputasi sistem pengadilan kita. Jika seorang bekas banduan pun layak menyandang jawatan utama dalam negara, maka ada dua kemungkinan penting akan menjadi spekulasi umum.

Pertama, mungkin susuk yang menjadi PM itu adalah seorang mangsa penganiyaan. Kedua, mungkin negara Malaysia adalah terlalu liberal sehingga sesiapa pun juga layak menjadi PMnya. Hatta seorang bekas penjenayah tegar sekali pun masih diterima oleh rakyat sebagai PM. Sedangkan kedua-dua kemungkinan tersebut bukanlah ciri-ciri yang baik untuk mana-mana negara.

🇲🇾 201001 E

Sebagai seorang warganegara yang perihatin terhadap integriti negara, maka Acik harap yang nak menduduki kerusi PM ke-9 nanti biarlah ABAI (Asalkan Bukan Anwar Ibrahim) yang bebas dari sebarang elemen kontroversi, pada kacamata rakyat. Individu yang berstatus bekas banduan tentulah tidak boleh dianggap bebas dari unsur-unsur kontroversi.

Lebih-lebih lagi apa yang menyebabkan beliau menjadi banduan itu adalah faktor akhlak. Faktor akhlak adalah merupakan faktor yang sangat sesitif bagi manusia sejagat. Tambahan pula bagi umat Islam, faktor ini tidak ada toleransi.

Dengan lain perkataan, DSAI adalah seorang individu yang mengidap penyakit akhlak yang kronik. Dengan penyakit kronik itu, Acik tak percaya DSAI akan mampu menebus maruah agama Islam yang telah tercemar dengan sebegitu rupa semasa PH memerintah dahulu.

Sedangkan beliau diangkat oleh umat Islam ke tahap yang begitu tinggi dalam pesada politik negara adalah kerana imej Islam yang dipamer beliau sejak mula memasuki gelanggang politik lagi.

Kerana masalah integritinya yang kronik, maka ramai kawan-kawan DSAI yang dahulunya amat rapat dengan beliau, akhirnya menjauhkan diri daripadanya. Antaranya yang Acik tahu ialah Prof Dr. Sidik Baba.

.

🇲🇾 201001 F

Berikut adalah tulisan yang bertajuk, “Anwar tidak layak jadi PM …. … . ” yang Acik maksudkan di atas

⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
.

ANWAR TAK LAYAK JADI PM MALAYSIA TAPI LAYAK JADI ‘BAKAL PM’ SEPANJANG HAYAT

Gara2 ada orang mcm Anwar dalam arena politik negara, habis semua ahli politik lain pun di pandang serong. Padahal, dia sorang je ahli politik yang gila kuasa dan terdesak nak jadi PM. Sanggup buat apa saja asalkan matlamat sendiri tercapai. Walaupun terpaksa memecah-belahkan perpaduan atau melaga-lagakan orang lain, dia tak peduli.

Habis dicanangkan macam-macam janji manis kononnya dia lah paling layak jadi PM. Kononnya dia calon terbaik untuk memimpin Malaysia. Entah kat mana yang layak pun tak tahu. Reputasi dan kredibiliti si Anwar ni dah lama hancur bila dia terpalit dengan isu penyelewengan dan liwat. Dengan gelaran banduan yang dia pegang, tak mungkin rakyat rela dipimpin oleh seorang bekas banduan yang mempunyai isu moral.

Anwar pernah lantang mengeluarkan kenyataan di dalam rancangan Upfront Al-Jazeera, Anwar mengkritik undang-undang anti liwat di dalam negara kita adalah lapuk dan ketinggalan zaman. Macam ni ke nak jadi PM Malaysia? Malaysia negara Islam! Tak masuk akal kalau ada orang yang sependapat dengan si Anwar ni yang menyokong golongan LGBT.

Kita perlukan pemimpin yang membela Islam, menjaga rakyat dan memakmurkan negara. Anwar kena sedar rakyat tak nak dan tak perlukan pemimpin yang ada masalah moral macam dia. Sudah-sudahlah tu berangan yang kononnya rakyat mahukan dia sebagai PM. Tak mungkin seorang yang berperibadi buruk seperti Anwar layak memimpin Malaysia. Rakyat takkan serahkan negara ke tangan orang seperti Anwar yang hanya pentingkan kuasa dan diri sendiri.

Sumber tulisan di atas ⬇️

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=402506634477674&id=124179832310357

Wallahua’lam 🌹

PenCERAHan yg relevan ⬇️

Betulkah DSAI pembohong ❓ https://4uni2c.com/2020/10/09/politik-betulkah-dsai-pembohong-%e2%9d%93/

Jawatan PM hak Siapa https://4uni2c.com/2019/09/30/jawatan-pm-hak-siapa/

PRK PD: implikasi jika DSAI menang https://4uni2c.com/2018/10/04/prk-pd-implikasi-jika-dsai-menang/

People are not vehicles https://wp.me/p6SNn2-27

PenCERAHan terbaru ⬇️ http://www.4uni2c.com


.

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

Analogi: Si buta kenali gajah

•2020-09-21 • Leave a Comment
Keputusan berubah apabila fakta bertambah. Rasa marah bertukar ke rasa bersalah 🌹

2020 Sept 21 (Isnin)

🇲🇾 200921 C

Masa di bangku sekolah rendah dahulu Acik suka membaca buku-buku yang menceritakan kisah-kisah tauladan. Kisah-kisah tersebut menjadi iktibar kepada Acik. Yang positif Acik jadi tauladan, yang negatif pula Acik jadikan sempadan.

Kisah bertajuk “bagaikan si buta mengenali gajah” adalah baik untuk menjadi iktibar kepada semua netizen. Maka biarlah Acik rakamkan kisah tersebut dalam blog Acik ini untuk ditela’ah oleh peminat-peminat blog Acik dari seluruh dunia.

🇲🇾 200921 D

Seyugia disebut di sini bahawa kisah yang Acik rakam ini bukanlah versi asalnya. Ini adalah hasil karya Acik sendiri dengan berdasarkan kepada cerita asalnya yang telah Acik baca hampir 60 yang lalu.

Kononnya seorang guru sebuah sekolah OKU telah membawa sekumpulan muridnya yang buta melawat sebuah muzium. Di muzium tersebut ada sebuah replika seekor gajah yang diperbuat daripada batu. Tujuan guru tersebut ialah untuk memperkenalkan kepada murid-muridnya itu akan binatang yang bergelar gajah.

Ramai orang ketika itu menganggap bahawa gajah adalah sejenis binatang yang istimewa kerana sifat fisikalnya. Mungkin kerana anggapan itu, maka replikanya juga dibina dengan cara yang istimewa. Bahan yang digunakan untuk membina gajah replika tersebut adalah sejenis batu yang sangat kuat dan tahan usia.

Gajah replika itu juga dilayan berbeza daripada replika binatang-binatang lain. Kalau replika binatang-binatang lain tak dibenarkan disentuhi oleh sesiapa juga, namun gajah replika itu tidak pula begitu. Sebaliknya, pengunjung- pengunjung muzium itu dibenarkan memegang gajah replika tersebut. Malah ada pengunjung yang mengambil peluang menunggangi gajah replika tersebut tanpa dilarang oleh pihak muzium.
.

Pengawal keselamatan khas yang ditugaskan menjaga gajah replika tersebut pun, hanyalah sekadar memerhati agar tidak berlaku sebarang unsur-unsur penyalahgunaan (abusement) terhadap gajah replika tersebut oleh sesiapa jua.
.


.

Kefahaman seseorang itu akan mencorakkan tindakannya 🌹

🇲🇾 200921 F

Maka murid-murid buta itu pun dibawa oleh guru mereka itu kepada gajah replika tersebut. Sebaik saja sampai dekat dengan gajah replika itu maka guru pun memberi satu taklimat rengkas. Beliau menerangkan bahawa objektif mereka melawat muzium itu ialah untuk belajar mengenali sejenis binatang yang bernama gajah.

Bagi sessi belajar mengenali gajah itu, murid-murid cuma diberi masa 15 minit saja. Dalam tempoh tersebut mereka diberi peluang menyentuh dan memegang gajah replika tersebut. Dengan cara itu dapatlah mereka melakarkan di dalam minda masing-masing akan bentuk atau sifat seekor gajah. Dengan tekun serta penuh minat, mereka pun melakukan aksi pembelajaran itu mengikut kebijaksanaan dan kemampuan masing-masing.

🇲🇾 200921 G

Pada keesokan hari semasa waktu persekolahan, guru tersebut pun menemui murid-muridnya itu di dalam kelas (bilik darjah) mereka. Maka guru itu menyuruh seorang demi seorang daripada mereka menerangkan dengan rengkas akan sifat gajah sebagaimana yang telah dipelajarinya di muzium semalam.

Wallis pun menerangkan bahawa gajah itu adalah seperti dinding. Ia sangat tinggi dan lebar. Pillar pula mengatakan gajah itu seperti tiang yang tegak. Eyar pula mendakwa bahawa gajah itu umpama sekeping kipas yang lazim digunakan ketika itu. Hornie pula menyamakan gajah itu dengan sebatang senjata tajam ala-ala sebilah tombak. Trunky pula menggambarkan gajah itu seperti seksepun. Manakala Ropei menyamakan gajah dengan seutas tali.
.

Membuat keputusan dgn pengetahuan yg tak lengkap 🌹

The moral of the story

Biasanya sesuatu dakwaan itu dibuat adalah berdasarkan ilmu pengetahuan si pendakwa berkenaan. Namun mungkin ilmu dan pengetahuan si pendakwa itu salah atau belum cukup bagi menghasilkan satu dakwaan yang betul lagi adil. Mari kita tonton sekali lagi klip video pertama di atas.

Individu yang bungkusan makanannya itu dirampas oleh anjing berkenaan tentu mendakwa bahwa anjing itu bersalah kerana merampas hak orang itu adalah satu tindakan yang salah. Atas dakwaan tersebut maka beliau pun bertindak untuk menghukum si perampas haknya itu.

Namun apabila beliau mendapat maklumat tambahan, iaitu setelah melihat sendiri apa yang dibuat si perampas itu dengan makanan tersebut, maka dakwaannya itu bertukar. Daripada rasa marah terhadap si perampas itu, kemudiannya bertukar kepasa rasa bersalah pula kepada si perampas.

Dalam klip video yang kedua di atas pula kita dapat melihat bagaimana sesuatu tindakan itu dibuat berdasar apa yang difahami. Samada kefahaman tersebut benar atau salah bukanlah persoalannya. Namun yang penting ialah apa yang difahami oleh pihak berkenaan itulah yang mencorakkan tindakan yang diambil.

Komen-komen dlm FB …. … .

Kalau kita rajin membaca komen-komen dalam medsos FB necaya kita akan dapat kebanyakannya tidak berdasarkan maklumat yang cukup. Akibatnya tercetuslah pertikaian sesama netizen tentang sesuatu perkara. Sedangkan apa yang dipertikaikan itu adalah relevan dengan perkara berkenaan.

Tak ubah macam si buta yang mendakwa bahawa gajah itu macam dinding mempertikaikan dakwaan rakannya yang mengatakan gajah macam seutas tali. Manakala yang mendakwa bahawa gajah itu macam dinding pula mempertikaikan dakwaan rakannya yang menyamakan gajak itu dengan sebatang yang tegak.

Namun pada hakikatnya, semua dakwaan mereka itu adalah benar. Cuma, akibat terlalu taksub kepada pengetahuan sendiri, maka dakwaan rakannya yang lain itu semuanya dianggap salah. Tak cukup dengan anggapan demikian itu, lalu dilabelnya rakannya itu bodoh, jahil dan sebagainya.

Yang sangat membimbangkan Acik ialah terhadap mana mana netizen Muslim yang suka mempertikaikan hukum hakam Islam. Contohnya bab poligami yang dihalalkan oleh Islam. Begitu juga dengan hukum-hakam lain yang bagi fikirannya dianggap tak rasional. Sedangkan otak yang dianugerahkan kepadanya hanya ibarat kalkulator 8-angka saja.

Semoga mereka ini insaf akan kelemahan diri sendiri dan kembali ke pangkal jalan.

Mudah-mudahan di kalangan peminat blog Acik yang Muslim sekalian, tidak ada yang statusnya sama seperti mana-mana si buta yang dikisahkan di dalam PenCERAHan ini. Janganlah hendak merasa diri sebagai mahatahu, mahafaham, mahabijaksana dan apa-apa maha….. Sebaliknya amalkanlah sifat tawaddhu‘ atau rendah diri. Kata peribahasa Melayu, “ular menyusur akar tak akan hilang bisanya”.

Tak perlulah nak tunjuk hebat sepertimana yang digambarkan oleh peribahasa Melayu, “misai bertaring macam panglima, tapi setahun sekali pun tak membunuh penjahat”

W a l l a h u a l a m 🌹

PenCERAHan yg relevan ⬇️

Si buta jatuh telaga https://4uni2c.com/2013/11/16/cerekana-13y16-si-buta-jatuh-telaga/

Mati terlekat susu https://4uni2c.com/2014/01/08/cerekana-14107-mati-terlekat-susu/

Kisah gajah berak kek https://4uni2c.com/2012/10/17/kisah-gajah-ber/

Otak ibarat kalkulator https://4uni2c.com/2020/02/13/agama-otak-ibarat-kalkulator/

PenCERAHan terbaru ⬇️ http://www.4uni2c.com

Sosial: nasib seorang WE

•2020-09-11 • Leave a Comment

2020 Sept 11 (Jumaat)

Trajedi 911 (2001 September 11) di New York, Amerika Syarikat 🌹

🇲🇾 200911 C

Tarikh September 11 (hari ini) mengingatkan Acik tentang trajedi besar di bandaraya New York 19 tahun yang lalu. Acik percaya banyak cerita mengenai trajedi itu boleh didapati daripada sumber internet. Mengambil sempena tarikh trajedi besar itu, biarlah Acik ceritakan pula mengenai satu trajedi lain yang Acik saksi sendiri di kampung halaman Acik. Walaupun trajedi ini sangat kecil jika dibandingkan dengan trajedi 911 itu, namun bagi Acik ia sangat relevan dengan seluruh rakyat Malaysia terutamanya warga emas.

Hari ini adalah hari ke 17 Acik berada di kampung halaman sendiri. Di kampung inilah tempat Acik dibesarkan dari umur 4 tahun hingga ke umur 16 tahun. Di kampung inilah juga lahirnya pengarang buku yang bergelar “Lepat” itu. Anak Malaysia (Dato Abdul Malik Mydin) yang berjaya berenang melintasi selat Inggeris dahulu (2003 0gos 03) pun khabarnya pernah tinggal di kampung ini juga.

Namun demikian, kampung Acik ini juga tidak ketinggalan dalam melahirkan dan membesarkan rakyat yang bermasalah. Yang Acik maksudkan dengan rakyat bermasalah itu ialah penagih-penagih dadah tegar. Mereka ini adalah ibarat cili padi. Walaupun bilangannya sangat sedikit, namun kepedasannya sudah mampu merosakan (kuah) laksa sebelanga.

🇲🇾 200911 D

Kedamaian Acik di kampung halaman sendiri kali ini agak terjejas sedikit. Baru beberapa hari saja berada di kampung ini, Mat Redha (bukan nama sebenar) jiran terdekat Acik, dilaporkan sakit. Beliau terbaring di muka pintu masuk rumahnya. Katanya, beliau tak mampu nak bangun duduk sebab terlalu pening. Jadi, bagaimana mungkin beliau mampu nak menguruskan sendiri dirinya.

Yang amat menyedihkan Acik ketika menziarahi Mat Redha (MR) itu bukan kerana sakitnya itu. Tapi sedih akan keadaan hidupnya. Kalau dibandingkan keadaan hidup beliau (di saat itu) dengan hidup seorang banduan, Acik rasa banduan jauh lebih selesa dan sempurna hidupnya.

Keadaan rumah yg didiami Mat Redha ketika Acik menziarahi beliau 🌹

Di penjara, tempat tidur banduan yang disediakan adalah selesa. Makan minumnya pun cukup dan berjadual. Pakaiannya tak dibiarkan kotor melampau. Malah banduan mungkin boleh mandi setiap hari. Sebagai seorang yang khabarnya telah pernah menjadi banduan (disabitkan dengan penyalahgunaan dadah), MR sendiri tentu dapat membezakan hidupnya sekarang dengan hidupnya ketika di dalam penjara suatu masa dahulu.

Sudah berapa hari dah MR tak mandi. Kencing dan beraknya di tempat beliau baring itulah. Bau busuknya jangan ceritalah, bukan kepalang. Tidak siapa pun yang datang menolong beliau bagi menguruskan dirinya. Mungkin tiada siapa pun yang sanggup berbuat demikian. Termasuklah juga diri Acik sendiri. Namun, tentang makan minumnya ada pula jiran yang datang menghantarnya.
.

🇲🇾 200911 E

Sejak dari kecil lagi hidup MR tak pernah senang. Status ekonomi keluarga mak ayahnya adalah di bawah garis kemiskinan. Ketika bapanya meninggal, MR masih belum mampu berdikari. Namun, mungkin kerana ibunya masih ada, hidup MR tidaklah seteruk sekarang.

Mujur juga Ibu MR mewarithi pencen ayahnya. Walaupun pecen arwahnya itu tak sampai RM300, Paklah (PM kelima) kemudiannya menaikkan kadar pecen itu ke RM700. Itu jasa PM ke5 yang tak patut dilupakan oleh pesara-pesara kerajaan.

Kalau PM ke4 masih berkuasa tentulah hidup MR dan ibunya lebih susah. Maklumlah, dengan kadar pencen yang tak sampai RM300 sebulan itu apa yang boleh mereka makan. Lebih-lebih lagi setelah kadar pecen tersebut diturunkan kepada 70% apabila tempoh makan pencen telah genap 12 tahun. Jadi ketika ibunya masih hidup bolehlah juga MR menumpang rezeki ibunya itu.

Apabila MR sudah menjadi WE (warga emas) Acik harap hidupnya akan legalah sikit. Namun, ibarat jauh panggang dari api. Hidup MR bahkan semakin susah. Kini beliau hidup sebatang kara. Ibunya telah pulang ke rahmatullah beberapa tahun yang lepas. Pencen terbitan ibunya pun turut tamat atas kematian ibunya itu. Kerana tidak pernah beristeri masakan MR mempunyai anak untuk membantunya.

Ketika beliau masih muda dahulu, MR membuat berbagai-bagai kerja selepas berhenti daripada kerja kilang. Contohnya mengambil upah membersihkan halaman atau kawasan rumah jiran-jiran yang sudi mengupahnya. Arwah abang Acik adalah diantara jiran yang biasa mengupah MR. Namun tujuan arwah abang itu lebih kepada untuk membantu sekadar yang mampu saja. Bukan untuk menanggung saraan hidup MR sepenuhnya.

Malangnya arwah abang kandung Acik itu pun telah meninggal dan dikebumikan bersama-sama pencennya sekali, Kini MR benar-benar hidup sebatang kara dengan mengharapkan belas kasihan rakan dan jiran.

Dan kini juga MR sudah pun menjadi WE. Jadi, maklum sajalah. Tenaga fisikalnya pun sudah tentulah dah banyak berkurangan. Untuk terus berkerja seperti dahulu bagi menyara sendiri hidupnya, itu pun mungkin MR sudah tidak mampu lagi.

Menjelang Covid19 dahulu Acik sering berjumpa MR di masjid kampung Acik itu. Sejuk rasanya hati Acik melihat MR menjadikan masjid sebagai tempat beliau memhabiskan sisa hidupnya yang masih berbaki itu. Acik doakan supaya hati MR akan tertambat pada rumah Allah itu. Kuliah magrib yang diadakan setiap malam di masjid itu mudah-mudahan akan meninggalkan impak positif ke hati beliau.

Agaknya sejak bencana Covid19 mula melanda negara, maka MR terpaksa menjauhi diri dari masjid. Kembalilah beliau tinggal di rumah pusaka orang tuanya. Keadaan rumah yang tidak terjaga sejak sekian lama itu tentu tidak kondusif kepada sesiapa juga yang menghuninya. Bekalan api elektrik dah putus. Bahkan bekalan air yang menjadi keperluan asas bagi setiap makluk hidup pun sudah tiada.

🇲🇾 200911 F

Sebaik saja MR nampak muka Acik, beliau terus meminta Acik tolong panggilkan ambulan. Atas rasa kasihan yang tak terhingga, lantas Acik pun menunaikan hajat beliau itu. Tak sampai sejam kemudian ambulan pun tiba. Anggota hospital dua orang yang datang juga sangat mesra pesakit. Lega hati Acik melihat MR dibawa ambulan itu ke hospital. Itulah saja sumbangan Acik setakat itu.

Ini adalah ambulan yg mambawa MR ke hospital. Ia merupakan usaha Acik yang pertama utk menolongi beliau🌹

Walau bagaimanapun, selang beberapa hari kemudian Acik ternampak lagi MR di muka pintu depan rumahnya itu. Lalu Acik pun pergi lagi menemui beliau, bertanyakan khabar kepadanya. Rupa-rupanya beliau dah dikeluarkan (discharged) dari hospital 3 hari yang lepas. Kini keadaan beliau kembali semula seperti dahulu. Terbaring di muka pintu rumahnya itu. Terbiar dalam keadaan dikotori oleh najis tahi dan kencingnya sendiri sejak balik dari hospital itu.

Acik lalu bertanya kepada MR, bagaimana beliau balik hospital. Kata beliau, seorang Pakcik tua menyuruh anaknya hantarkan. Anak Pakcik itu pemandu teksi. Mulia sungguh hati Pakcik dan anak beliau itu. Masih ada lagi rupanya insan seperti mereka berdua di negara kita ini. Acik doakan agar Allah senantiasa memberkati insan dua beranak itu.

🇲🇾 200911 G

Hati kecil Acik kembali risau terhadap MR. Sampai bila beliau nak hidup dalam keadaan demikian. Mungkin juga itu satu bentuk kifarah keatas beliau kerana dosa-dosa yang pernah dilakukan sepanjang hidupnya. Kifirah adalah tanda Allah kasih kepada hambaNya.

Kifarah boleh membuat seseorang hamba itu insaf lalu bertaubat dan memohon ampun dengan Allah atas segala dosa-dosanya yang lalu. Lalu Allah pun memberi keampunan kepada si hamba itu. Malah memberi kekuatan kepada si hamba untuk menahan diri daripada melakukan dosa-dosa lain atau mengulangi dosa-dosa yang sama.

Kifarah itu sendiri pun adalah merupakan balasan tunai (segera) atas dosa-dosa si hambaNya. Sesungguhnya hukuman (segera) di dunia ini adalah jauh lebih ringan jika dibandingkan dengan hukuman (tertangguh) di akhirat nanti.

Mungkin juga musibah yang menimpa MR itu satu bentuk ujian ke atasnya untuk maslahat dirinya sendiri. Bila Allah nak mengangkat makam seseorang hamba di sisiNya maka hambaNya itu akan diuji. Atas kesabaran dan keredhaan hambaNya dalam menghadapi tempoh ujian itu, makam si hamba itu di sisiNya akan meningkat. MasyaAllah !

🇲🇾 200911 H

Sepanjang pengetahuan Acik MR adalah seorang individu yang baik lagi lurus. Faktor sekelilinglah yang menyebabkan beliau tergelincir dari landasan normal kehidupan. Kerana sikapnya yang tidak suka bermusuhan, maka beliau mudah menerima sesiapa juga yang sudi mengulur tangan persahabatan kepadanya.

Amat malanglah bagi MR kerana yang terlebih dahulu menghulur tangan persahabatan kepadanya kebetulannya individu-individu yang bermasalah. Akhirnya, MR jua yang menjadi mangsa penagihan berpunca daripada pengaruh kawan-kawannya yang bermasalah itu.

Namun bagi Acik, ujian yang diturunkan keatas MR itu bukanlah semata-mata untuk dirinya saja. Sebaliknya ia adalah merupakan ujian kepada semua orang yang relevan dengan MR. Mereka yang relevan termasuklah saudara maranya, jiran tertangganya (termasuklah Acik), malah semua anak khariah masjid kampungnya, terutamanya semua AJK khariah.

🇲🇾 200911 J

Ujian keatas jiran

Sebagai seorang jiran kepada MR, maka Acik diuji oleh Allah akan keperihatinan Acik terhadap kebajikan beliau, bahkan kebajikan jiran-jiran Acik yang lain. Adakah Acik sentiasa mengambil tahu apa yang berlaku keatas jiran-jiran semua sepanjang tempoh berjiranan dengan mereka.

Pernahkah Acik bertanya kepada mereka bagaimana kehidupan mereka seharian. Adakah makan minum mereka sentiasa mencukupi bagi seisi keluarga. Pernah tak berlaku peristiwa dimana Acik sedap lena dengan kekenyangan, sedangkan ada jiran yang terpaksa membiar anak mereka tidur dalam kelaparan.
.

🇲🇾 200911 K

Ujian keatas anak2 khariah

Sebagai anak-anak khariah masjid yang sama dengan MR, mereka semua diuji oleh Allah akan rasa tanggungjawab terhadap beliau. Ini sejajar dengan sebuah hadis yang bermaksud bahawa Nabi s.a.w. tak mengaku umat baginda orang yang tidak sayang kepada saudaranya sama sepertimana ia sayangkan dirinya sendiri.

Sedangkan dalam Islam, setiap Muslim dengan Muslim yang lain adalah dikira bersaudara. Sejak MR terlantar sebegitu rupa berapa orangkah anak khariah yang datang menziarahi beliau. Sekiranya mereka tahu, tak patut kata tak tahu tentang nasib MR itu. Mereka juga harus tahu akan tanggungjawab sesama anak khariah. Kerna, setiap malam mereka menghadiri majlis ilmu di masjid. Apakah ilmu yang dicurahkan ke telinga masing-masing hanya ibarat mencurah air ke daun keladi sahaja ?
.

🇲🇾 200911 L

Ujian keatas AJK khariah

Andaikata Acik adalah seorang AJK khariah masjid, Acik pasti akan rasa bersalah jika mendapat tahu bahawa majlis ilmu setiap malam di masjid disia-siakan. Maksud Acik, ilmu yang diterima tidak dipraktikkan sewajarnya. Kata satu ungkapan ilmuan, “beramal tanpa ilmu binasa, berilmu tanpa amal sia-sia”

Acik sering duduk di dalam majlis ilmu di masjid dan surau selepas solat magrib hingga masuk waktu Isya. Bagi diri Acik, majlis tersebut kurang memberi impak sebab tiada sessi soal jawab. Tiadanya sessi soal jawab bermakna pertanyaan tak digalakkan. Sedangkan ilmu yang disampaikan oleh penceramah berkenaan mungkin mencetuskan pelbagai soalan yang perlukan jawapan.

Majlis ilmu yang diadakan itu tujuannya adalah untuk memenuhi hasrat anak-anak khariah yang berhajat kepada ilmu pengetahuan. Oleh yang demikian penyampaian ilmu wajarlah sesuai dengan kemampuan anak khariah untuk menerimanya.

Namun, jika sekiranya majlis ilmu diadakan adalah bagi memenuhi hasrat mereka yang menawar diri untuk mengajar di masjid, maka salahlah objektifnya. Sedangkan anak-anak khariah masjid bukan sekadar memerlukan ilmu agama saja. Mereka juga perlukan bantuan kebendaan dan lain-lain seperti bimbingan, nasihat dan sebagainya.
.

Sedangkan sejak sekian lama pihak masjid telah membelanjakan RM puluhan ribu bagi mengadakan majlis ilmu hampir tiap-tiap malam. Kemudian ditambah lagi dengan kuliah subuh hampir tiap-tiap hujung minggu dan pada hari-hari cuti umum.

Apakah kaedah penyampaian ilmu yang dipraktikkan selama ini tidak berkesan. Mustahilkah bahawa ilmu juga ada dosenya (had sukatan), sama macam ubat-ubatan. Maksudnya, jika ilmu diberi terlalu banyak ia juga akan memberi kesan negatif kepada penerimanya. Samalah macam pesakit yang makan ubat melebihi sukatan (dose) yang telah ditetapkan.
.

🇲🇾 200911 M

Rindukan zaman muda dahulu

Nasib yang sedang dilalui oleh MR kini mengingatkan Acik akan zaman Acik sebagai kanak-kanak hingga dewasa dahulu. Disepanjang hidup Acik di kampung halaman sendiri ketika itu, bermacam-macam perkara yang dapat Acik lihat dan alami. Kata peribahasa kita, “yang baik menjadi tauladan yang buruk menjadi sempadan”.

Berdasarkan pengamatan (observations) Acik, apa yang MR alami sekarang ini mungkin tak sempat berlaku jika di zaman dahulu. Tuan imam tak akan membiarkan keadaan buruk terus berlaku keatas anak khariahnya dengan sekadar berpeluk tubuh sahaja.

Sebaliknya, sebaik saja tercetusnya masalah yang melibatkan anak khariah, Tuan Imamlah diantara orang yang terawal menghulurkan bantuan. Namun, bantuan beliau bukanlah berbentuk kebendaan. Maklumlah, imam waktu itu bukannya ada elaun bulanan macam imam sekarang.
.

🇲🇾 200911 N

MR perlu dihijrahkan

Memikirkan masalah yang sedang dialami oleh MR, Acik percaya ianya akan dapat diatasi dengan penghijrahan beliau secara fisikal. Kalau pesakit Covid19 dilarang berhijrah, pesakit yang semacam MR pula adalah sebaliknya.

Oleh sebab itu, maka Acik sangat berharap agar MR akan dihijrahkan ke mana-mana rumah jagaan Warga Emas. Dengan penghijrahan itu, maka akan terputuslah rantai yang menghubungi beliau dengan kawan-kawannya yang bermasalah seperti beliau. Konsep penjarakan sosial (social distancing) yang kita praktikkan untak melawan Covid19 bolehlah diaplikasikan keatas MR.

Acik sangat tidak setuju jika didesak supaya adiknya menerima juga MR untuk tinggal bersama keluarganya. Berdasarkan apa yang Acik difahamkan, adik kandung MR itu telah puas berusaha untuk memjadikan MR sebagai individu yang bebas dari masalah.

Namun, usaha yang murni tersebut telah menemui jalan buntu. Selagi MR masih boleh ditemui atau menemui kawan-kawan beliau yang bermasalah, maka amat susah bagi usaha tersebut membuahkan hasil yang diharapkan. Oleh sebab itu, MR perlu hidup dalam kawasan yang wujud kawalan rapi oleh pihak yang berotoriti.

Ujian keatas YB sebagai ADUN

Ketika ambulan datang bagi kali kedua untuk mengambil MR dan membawanya ke hospital, secara kebetulan seorang YB ADUN sedang berada tidak jauh dari situ. Atas keperihatinannya yang tinggi, maka beliau datang ke ambulan tersebut. Sama-sama beliau membantu menaikkan MR ke atas ambulan. Syabas YB.

Bagi Acik, kehadiran seorang YB di saat MR hendak dibawa ke hospital adalah suatu manifestasi yang baik. Harap-harap beliau akan sudi membantu mendapatkan tempat bagi MR di mana-mana tempat jagaan WE ASAP. Keadaan rumah tempat MR tinggal itu, beliau dah tengok dengan mata kepalanya sendiri. Kata Mat Salle, beliau dapat “first hand information” tentang keadaan hidup MR.

Tanggungjawab kerajaan

Setiap masalah akhirnya terpaksa ditangani oleh kerajaan yang memerintah. Sebagai kerajaan, ia tidak boleh melepaskan batuk di tangga dalam menangani apa-apa jua masalah yang dihadapi oleh rakyat. Bagi setiap rakyat, kerajaan adalah tempat terakhir ia menagih pertolongan.

Kalau bagi ibu bapa, apabila anaknya sudah dewasa dan pandai berdikari, maka tugas keibu bapaannya bolehlah dianggap selesai. Bagi ibu bapa yang dibantu oleh anak-anak untuk hidup lebih selesa adalah merupakan bonus. Tapi adakah semua ibu bapa mendapat anak-anak yang berjaya.

Bagaimana pula dengan ibu bapa yang anaknya seorang penagih dadah tegar ❓ Maka di sinilah kerajaan kena mengambil alih penjagaan anak-anak yang malang itu sehingga mereka mati daripada ibu bapa mereka. Tanggung jawab itu bukan satu pilihan bagi kerajaan. Sebaliknya itu adalah satu kewajipan yang wajib diterima dan dilaksananya oleh kerajaan secara berkesan.

Mereka yang menjadi anggota kerajaan wajarlah berusaha bersungguh-sungguh melaksanakan tanggungjawab masing-masing dengan paling berkesan. Anggota kerajaan perlu ada inisiatif bagi mencari solusi bagi semua masalah yang rakyat tak mampu selesaikan sendiri. Ini kerana kemampuan kerajaan adalah jauh mengatasi kemampuan semua entiti bukan kerajaan.

Kalau isu penagihan dadah tidak mampu diatasi sendiri oleh ibu-bapa dan masyarakat, maka usaha mengatasinya perlu datang daripada kerajaan. Kerajaan samada “by hook or by crook” mesti menyediakan mekanisma yang efektif bagi menangani semua dan setiap jenis masalah yang wujud dalam negara. Pendek kata, bagi kerajaan tidak ada masalah yang tidak boleh diatasi kecuali yang bercanggah dengan hukum alam (sunnatullah).

YB Yusof (BN) pun turut sama bantu menaikkan MR ke atas ambulan 🌹

B e r s a m b u n g . . . .

PenCERAHan yg relevan ⬇️

Perkhidmatan kesihatan wajarkah diswastakan ❓ https://4uni2c.com/2018/08/13/kesihatan-wajarkah-ia-diswastakan/

PenCERAHan terbaru⬇️ http://www.4uni2c.com

Lawatan oleh pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat ke rumah MR 🌹