Kisah si buta yang celik

Si Buta Yang Celik .

Kononnya di sebuah kampong yang agak jauh dari sebuah bandar ada dua orang insan cacat. Seorang buta dan seorang lagi capek. Mereka adalah individu istimewa jika mengikut istilah moden. Yang buta bergelar Man Kelam manakala yang capek bergelar Mid Tempang.

Pada kacamata kasar masyarakat kampong tempat mereka tinggal, mereka adalah sepasang aikon (icon). Dalam bahasa Melayu lama, mereka umpama isi dengan kuku. Kata orang seni pula mereka bagai irama dan lagu. Kata orang dalam bidang perubatan, mereka bagai kembar siam. Bagi orang ekonomi pula mereka diumpamakan seperti kereta dengan minyak (petrol/disel).

Pendek kata, hubungan mereka ini adalah tersangat intim seolah-olah seorang tak ada guna hidup jika tanpa kehadiran seorang lagi. Namun, itu cuma persepsi berdasarkan pandangan luar semata-mata. Hakikatnya, Allah jua yang tahu.

Kononnya kedua-dua insan istimewa ini telah memeterai suatu MoU (Memorandum of Understanding) sejak sekian lama. MoU tersebut amat menguntungkan kedua-dua belah pihak, lebih dari yang dijangkakan. Jika dalam istilah motivasi ia telah mencetuskan apa yang diistilahkan sebagai suatu sinergi.

Maksud sinergi ialah seperti memasukkan seekor kucing yang comel ke dalam satu sangkar, yangmana di dalamnya sudah sedia ada seekor kucing lain yang tidak kurang comelnya. Biasanya, mengikut ilmu arismatik (matematik rendah), bila satu di tambah dengan satu, maka hasilnya ialah dua. Namun dalam kes kucing di atas, seekor kucing (betina) ditambah dengan seekor lagi kucing (jantan), bukan sekadar menjadi bilangannya dua ekor kucing, malah menhasilkan tiga ekor kucing.

Maka inilah konsep sinergi yang ingin Acik perkenalkan. Tapi dalam hubungan intim antara Man Kelam dan Mid Tempang sinerginya tentulah tak sama macam sinergi bagi kucing tadi. Kandungan MoU yang dimeterai oleh Man Kelam dengan Mid Tempang yang dimaksudkan itu, sudah tentulah yang memberi munafaat kepada kedua-dua belah pihak.

Man yang bertubuh sasa serta tinggi lampai merupakan kekuatan kepada kesepakatan mereka. Manakala Mid yang bermata terang, pandai membaca serta bertubuh kecil, adalah kekuatan tersendiri di sudut lain pula.

Man bersetuju dengan rela hati untuk menjadi kenderaan bagi Mid. Mid pula bersetuju dengan rela hati untuk menjadi derebar (pemandu) dan mata kepala bagi Man.

Dengan kerelaan dan kebijaksanaa mereka menggabungkan kekuatan yang dianugerahi oleh Allah kepada diri masing-masing, maka berlipat gandalah jadinya nilai hidup masing-masing, selepas MoU tersebut dimeterai dan mula dikuatkuasakan..

Setiap hari Man akan ke rumah Mid di awal pagi. Bila tiba saja di rumah Mid biasanya mereka akan bersama-sama bersarapan pagi dahulu dengan apa saja yang sempat disediakan oleh ibu Mid yang amat terkenal dengan sifat pemurahnya itu.

Ketika menikmati sarapan itulah Mid dan Man berbincang dan merancang aktiviti hidup mereka untuk hari itu. Kadang-kadang mereka ke sungai. Kadang-kadang ke pantai. Kadang-kadang ke bendang. Dan kadang-kadang ke padang untuk bergaul dengan rakan-rakan sekampung yang sedang menyaksikan perlawanan bola sepak antara kampung mereka dengan kampung jiran.

Kepetahan Mid bercakap dan berborak dengan kawan-kawannya, mampu membuat Man rasa tak tersisih langsung dari kawan-kawannya yang normal. Sekali sekala dalam perbualannya dengan rakan-rakan mereka Mid akan mengaitkan nama Man di mana relevan hingga Man sentiasa merasai kehadirannya diraikan.

Sebaik selesai sarapan pagi Man akan mencempung Mid lalu meletakkan si kerdil itu di atas tengkuknya. Kedua-dua kaki Mid yang capek itu akan berjuntai ke bawah dan berehat di atas dada Man. Kaki Mid yang kanan teletak di atas dada Man sebelah kanan, manakala kaki kiri Mid pula terletak di atas dada Man sebelah kiri.

Ketinggian yang dimiliki oleh Man memang sangat menguntungkan mereka terutama dalam musim buah-buah kayu sedang masak. Dengan galah yang kontot (pendek) pun Mid dah boleh mengait buah mangga dan rambutan dari atas pokok.

Kadang-kadang memang buah-buah kayu yang mereka kait adalah dengan izin tuan empunya pokok. Tapi kerap juga Mid saja yang mendakwa bahawa tuan pokok telahpun memberi izin kepada beliau (Mid) ketika ketiadaan Man.

Mid tahu sangat tentang kewara’an Man. Beliau (Man) tidak akan makan apa-apa makanan selagi beliau tidak yakin bahawa apa yang nak dimakannya adalah benda yang halal dari segi zat dan sumbernya.

Pada suatu hari Mid beriya-iya sangat mengajak Man menerokai kawasan di hulu sungai yang agak berjauhan dari kampung mereka. Kata Mid, di sana ada sebuah sumur yang sering dikunjungi oleh gajah-gajah liar.

Mula-mula Man agak keberatan. Memang beliau (Man) sendiri pun sangat berminat nak berkenalan dengan binatang terbesar itu. Tapi beliau bimbang tentang keselamatan dirinya dan diri Mid sendiri.Walaubagaimana pun, setalah diperlemahi Mid dengan berbagai-bagai pujukan dan rayuan, akhirnya Man pun mengalah dan bersetuju dengan cadangan Mid tu.

Faktor yang membuat Man mengalah kepada Mid ialah bila Mid mendakwa bahawa memang menjadi resmi gajah liar, ia tidak akan mengapa-apakan mana-mana kumpulan sekiranya dalam kumpulan itu ada seorang yang buta. Kononnya, sebagai binatang yang tinggi moralnya, gajah malu untuk mengapa-apakan maknusia yang dianggap istimewa oleh bangsanya (maknusia) sendiri.

Perjalanan ke kawasan hulu sungai memang sangat mencabar. Yang amat terasa kepenatannya ialah Man. Sedangkan Mid taklah rasa apa-apa pun sebab kaki yang berjalan ialah kaki Man.

Walaupun agak letih, Man tetap tabah kerana patuh kepada MoU yang telah dimeterai bersama dengan Mid. Seboleh-bolehnya Man akan berusaha bagi menepati spesifikasi kerjasama yang termaktub di dalam MoU tersebut.

Telinga Man jauh lebih tajam dari telinga Mid. Ini suatu kelebihan yang Allah beri kepada Man sebagai ganti kepada daya lihat yang tidak diberiNya kepada Man. Oleh itu Man lebih dahulu merasa lega dari Mid.

Senyum sengih Man membuat Mid hairan lalu bertanya Mid kepada Man sambil bergurau, “apa yang hang nampak tu Man, senyum semacam ja ?

Nampak tu tak mungkinlah sebab aku ni buta, tapi aku dah boleh dengar bunyi air sungai yang kita nak pi tu. Dah tak jauh dah kan ?” jawab Man kepada soalan guraun Mid tu.

Sebenarnya tempat yang Mid ajak Man pergi tu bukan sekadar sungai, tetapi sebuah air terjun yang agak jauh dari laluan orang ramai. Ia agak tersembunyi dari masyarakat luar dan belum ada usaha oleh mana-mana pihak untuk mempopularkan air terjut tersebut.

Namun kadang-kadang ada juga pengunjungnya yang terdiri dari remaja, samada lelaki maupun perempuan. Mereka datang dalam kumpulan yang kecil untuk berkelah sambil mandi manda di situ.

Kebetulan pada hari itu yang berkunjung ke situ ialah sepasang pelancung asing. Entah dari negara mana mereka datang, tak siapa yang dapat agak. Mereka dua ekor tu bukan main loklak lagi, kata orang Kedah.

Melalui celah-celah pohon-pohon merbau agak beberapa jarak dari air terjun itu, mata Mid terpukau dan terpaku kepada “binatang” dua ekor yang tak berekor tu. Dahlah mandi tanpa seurat benang pun di tubuh masing-masing, berpeluk-pelukan secara melampau pula tu. Depa ingat dunia ni depa yang punya kut.

Macam orang tak ada kemaluan langsung. Depa tak sedar pula bahawa tak jauh dari depa itu sedang berada dua orang insan Muslim. Betullah yang seorang tu matanya kelam, tapi macam mana dengan yang seorang lagi tu. Mata dia cerah elok.

Tiba-tiba perbualan antara Man dengan Mid putus. Kata setengah orang sebab ada Malaikut lalu kut. Mid membisu seribu bahasa. Seolah-olah ada musuh akan menyerang.

Man terus duduk di atas seketul batu besar yang kebetulan berada dekat dengan tempat dia berdiri. Man mulai merasai ada sesuatu yang bergerak di tengkuknya. Kemudian objek tersebut menjadi bertambah keras.

Tengkuk Man mulai rasa tidak selesa menerima kehadiran objek keras tersebut. Lantaran itu Man pun bertanya memecah kesunyian “Apa yang hang dok tengok tu Mid ?

Aku dok tengok gajah mandi. Ramainya gajah….! ” jawab Mid dengan nada yang agak dibuat-buat.

Dengan tak disangka-sangkan oleh Mid, Man tiba-tiba menyergah, “Hang dok tengok gajah kah hang dok tengok pompuan mandi telanjang ?

Baik hang habaq betui-betui Mid, apa yang hang dok tengok tu. Kalau tak, aku hempaih hang ataih batu ni !” Sambung Man lagi sambil bangun berdiri dari duduknya.

Mentang-mentang aku ni buta hang ingat hang boleh tipu aku hidup-hidup ?. Hang tau tak, kami yang buta mata ni hati kami tak buta. Bukan macam hangpa, mata hangpa tak buta tapi hati hampa buta!” kata Man lagi sambil menggongcang Mid dengan agak kuat.

Tolong Man ! Tolong jangan hempaih aku. Chelaka punya mat saleh tu. Mai buat apa tak tau kat sini. Aku pula yang susah !” respon Mid merayu ehsan dari Man sambil cuba menyalahkan “binatang” dua ekor yang diperhatinya dengan penuh minat sejak tadi.

Mid memang cemas sungguh dengan ancaman Man yang disokong oleh gerakan fisikalnya tu. “Silap-silap haribulan dilanyaknya aku macam dia kata tu. Kalau dia tinggal aku kat sini saja pun, mampuih aku” berkata Mid dalam hati. Sambil tu Mid berdoa, minta agar Allah ampunkan dosanya. Harap-harap Man tak hilang akal hingga tergamak melakukan sesuatu yang tak senonoh ke atas dirinya yang lemah itu.

Tak pa Man nanti aku cerita kat hang apa yang aku betui-betui nampak. Jom kita balik !” kata Mid dengan nada sedikit ceria kepada Man untuk berkompromi dengan beliau yang tengah meradang tu. Tanpa menyahut kata-kata Mid tu, Man membuat pusingan U serta merta dan beredar dari situ.

Pagi esoknya Man tak lagi bertandang ke rumah Mid bagi menjemput Mid seperti lazimnya. Sebaliknya selepas solat subuh berjumaah di masjid, Man terus saja beriktikaf hingga lewat pagi.

Pada malamnya pula, Man hanya ke masjid bersendirian tanpa Mid. Ini menimbulkan satu kelainan pada kacamata Pak Awang Selamat (PAS) dan Pakcik Rahmat (PR). Mereka berdua ni adalah antara ahli-ahli jumaah masjid tersebut yang paling peka terhadap pasangan intim Mid dan Man itu.

Bagi Man pula, mereka berdua dianggapnya sebagai tempat merujuk bila ada apa-apa masaalah yang dihadapi. Sehingga kini belum pernah aduan Man mereka abaikan. Pendek kata, mereka sangat sayang kepada Man.

Walaupun mata kasarnya kelam tapi mati hatinya lebih cerah dari kita”, itulah ungkapan yang selalu keluar dari mulut PAS dan PR tentang diri Man.

Bila mereka ternampak Man sedang duduk melengung seorang diri di penjuru masjid tanpa Mid, maka timbullah tanda tanya di hati mereka. “Malam semalam pun Man macam tu jugak, dok melengung sorang-sorang, tentu ada pasai antara depa berdua”, spekulasi PAS dan PR dalam hati mereka.

Lalu mereka pun pergi menghampiri Man. Apabila ditanya kenapa Mid tak datang masjid malam tu, bagi Man umpama si mengantuk disorongkan bantal. Maka dia pun dengan terus terang menceritakan apa yang telah berlaku semalam antara dia dengan Mid dari Alif hingga Ya.

Hak lain saya boleh berkira lagi Pak Mat. Tapi yang saya tak boleh biaq ialah bila dia tipu saya hidup-hidup. Nak pi tengok gajah konon, …. bohong ! Yang dia gatai sangat nak pi tengok tu bukannya gajah tapi orang beromen. Saya ni dia buat macam barua dia. Menyesai saya berkawan dengan orang macam tu” Itulah luahan hati Man yang dilepaskannya kepada PAS dan PR, rakan arwah ayahnya yang sangat dihormati itu.

Sabaqlah Man…., bukan salah hang pun berkawan dengan orang macam Mid tu. Sekurang-kurangnya niat ikhlas hang nak tolong dia tu, Allah dah tuleh pahala kat hang“.

Sebenaknya Man, kami memang awai-awai dulu pun dah agak dah yang hang tak akan kekai lama berkawan dengan Mid itu. Sebab kami tau dia tu sebiji macam arwah bapak dia. 10 yang dia cakap yang betui betui bulih pakai kut satu dua saja.8 atau 9 lagi tu temberang belaka, Tapi kami saja tak maulah komplen apa-apa kat hang, sebab kami masih harap dia akan betukaq jadi baik bila dah bekawan rapat dengan hang

Kami doa, bukan tak doa untuk dia. Tapi nampaknya tuhan belum bukak pintu hati dia, apa kita bulih buat. Biaq pi kat dialah Man.Kalau kami betui-betui nak cerita kat hang pasai Mid buat taik, banyak lagi. Tapi biaqlah, takdak guna apa-apa pun cerita pasai buruk orang. Hak lepaih tu biarlah lepaih”, nasihat PAS kepada Man bagi pihak dirinya sendiri dan bagi pihak PR.

Sejak dari itu Man dan Mid tak lagi macam dulu. Kata orang, mereka dah berpatah arang dan berkerat rotan.

Man berasa hidupnya kini lebih selesa dari dulu. MoU yang dimeterai dengan Mid kekal sebagai ingatan sahaja. Dia dah bagi kepercayaan sepenuh hati kepada Mid untuk membimbing dia ke arah destinasi yang menjanjikan menafaat terbaik untuk dinikmati bersama. Malangnya mandat yang diamanahkan kepada Mid disalahgunakan.

Apa guna mendokong kepten macam Mid tu. Man Kini benar-benar dah insaf. Kini mulalah dia merapatkan diri kepada Pak Awang Selamat (PAS) dan Pak Rahmat (PR). Man mula yakin bahawa PAS dan PR saja yang ikhlas dan mampu menyelamatkan orang-orang yang lemah sepertinya dari ditipu dan terus ditipu oleh penipu samada yang berlesen maupun penipu haram.

.

.

The moral of the story .

.

Rakyat adalah terbahagi kepada dua iaitu yang memimpin dan yang dipimpin. Mandat untuk memerintah negara itu wajarlah berada dalam tangan pemimpin yang jujur, bukan pemimpin yang cerdik tapi penipu.

Kita rakyat Malaysia adalah umpama Man Kelam di dalam CEREKANA di atas. Manakala pemimpin pula adalah umpama Mid Tempang. Macam mana Mid memerlukan sokongan dan dokongan Man, begitulah juga pemimpin kita memerlukan sokongan dan dokongan kita (rakyat) untuk memerintah.

Sebagai rakyat sebuah negara yang sudah lama merdeka, kita tidak harus lagi bodoh dan dayus. Maka kita harus bijak menilai sendiri pemimpin-pemimpin semasa kita. Bukan menilai mengikut selera bekas pemimpin-pemimpin yang dah luput tempohnya (expired).

Sekiranya kita dapati pemimpin kita menipu, maka kita sendirilah yang wajar mengambil inisiatif untuk menegur dan membaikinya. Sekiranya kita sudah memberi peluang yang cukup kepadanya, tapi masih juga tidak nampak sebarang perubahan positif berlaku, maka kita tidak harus takut untuk memecatnya.

Tindakan kita memecat mana-mana pemimpin tidak harus atas hasutan mana-mana pihak. Lebih-lebih lagi atas hasutan mana-mana bekas pemimpin yang dahulu. Ini kerana objektif mereka mungkin demi mengekalkan legasi yang mereka bina di era kepemimpinan mereka dahulu. Dengan kata lain, demi kepentingan anak beranak dan kroninya. Bukan ikhlas untuk kebaikan kita.

Disamping kita tidak takut untuk memecat pemimpin yang tidak jujur, dalam masa yang sama kita juga tidak perlu bimbang untuk mengekalkan pemimpin yang masih jujur dan relevan melalui PRU14 nanti.

Kita juga tak perlu mentabalkan semula pemimpin yang pernah mempelemahkan rakyat dengan dasar pengswastaan semasa mereka berkuasa dahulu hingga berjaya menjadikan anak pinak dan kroni mereka jutawan besar. Sedangkan ramai rakyat masih merempat hingga perlukan kepada BR1M sebagai “panadol”.

Jika Man seorang OKU pun bijak mengesan penipuan terhadapnya, mengapakah kita yang normal ni tidak pandai mengesan penipuan terhadap diri kita ?

Oleh itu Acik menyeru kepada seluruh rakyat Malaysia agar tidak redha dengan apa-apa juga strategi penipuan dan bentuk eksloitasi yang memperbodohkan rakyat.

Perlulah disedari bahawa menipu rakyat bukan saja menjadi strategi bagi pemimpin yang sedang mempertahankan kuasanya. Malah ia juga menjadi strategi penting bagi mereka yang sedang beriya-iya merebut kuasa dari yang sedang berkuasa.

Oleh yang demikian, berhati-hatilah membuang undi dalam PRU14 nanti. Jangan pula akibat tersalah undi nanti akan terjadi seperti yang dikejar tak dapat, yang kendong keciciran. Atau terjadi seperti bagai tikus membaiki labu terhadap sistem pentadbiran negara tercinta sekarang.

.

Wallahualam .

.

Advertisements

~ by OPajar on 2017/12/05.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: