Terima WA pun kena caj ?

2019 Sept 29 (Ahad)

Acik dah guna WA (WhatsApp) sejak tahun 2014 lagi. Tapi baru-baru ni saja Acik tau bahawa bukan yang mengirim WA saja kena caj, tapi rupa-rupanya yang menerima WA pun kena caj juga. Sebelum ni Acik “presume” bahawa pengirim WA saja yang kena caj. Macam panggilan telefonlah katakan. Acik telefon awak, takkan Awak pun nak kena caj macam Acik juga. Itulah logik yang Acik pakai untuk membuat “presumption” tersebut.

Sejak beberapa bulan yang lalu Acik melanggan kuota dataline Celcom. Untuk RM30 dapatlah 5GB. Ia boleh digunakan sampai 30 hari atau sampai kuota dataline itu habis, ikut yangmana berlaku dahulu. Selalunya tak habis digunakan 5GB tu hingga tempoh 30hari itu tamat. Sebelum itu Acik menggunakan kuota dataline dari telcos lain seperti Maxis, OneXOX, U Mobile dan Digi.

Tapi sejak Ogos 31 yang baru lepas, 5GB boleh tahan sampai 20 hari saja. Acik beli quota (Add on) 100MB dengan harga RM3. Rupa-rupanya cuma tahan satu hari saja.

Kemudiannya Acik beli dataline 500MB yang tempoh luputnya satu minggu dengan harga RM6. Itu pun tahan satu hari juga. Kemudian Acik beli lagi kuota dataline RM30 yang tempoh luputnya 30 hari. Itu pun habis dalam tempoh dua tiga hari saja.

Menjelang kehabisan kuota dataline tu Acik terima notis bahawa kuota dataline Acik masih berbaki 1500MB lagi. Tapi selepas beberapa jam kemudian satu lagi notis masuk ke peti SMS Acik menyatakan bahawa baki kuota dataline Acik dah tinggal 0MB. Aduh !!!…. Boleh percayakah bahawa Acik tak teraniaya.

Tanpa putus asa, Acik beli lagi kuota dataline tapi kali ni bukan dari Celcom lagi. Acik beli kuota dataline Digi pula. RM30 dapat 7GB. Tempoh luputnya 30 hari. Malangnya internetnya agak lembah dan ada sumber-sumber data yang langsung tak boleh di-access

Juga menyedihkan ialah pada malam hari yang sama Acik menerima notis dari Digi bahawa kuota dataline Digi Acik dah digunakan 75%. Pada hal Acik baru guna sikit sangat internet sebab sepanjang siang hari itu Acik sebok mengosongkan rumah isteri Acik untuk disewakan kepada penyewa baru. 75% dari 7GB adalah terlalu banyak penggunaannya bagi tempoh yang tak sampai 18 jam pun.

Apa agaknya yang menyebabkan ia jadi macam tu. Maka Acik pun meminta nasihat RFB ( Rakan Face Book) Acik. Dari komen-komen mereka dalam wall FB Acik, maka barulah Acik sedar bahawa syarikat telekomunisi (telcos) memaksimumkan untung dengan mengenakan caj keatas semua pengguna WA. Ia bukan keatas penghantar mesej saja, malah keatas penerima mesej pun dikenakan juga caj.

Akibat dari pengalaman tersebut, kini dah mulalah Acik merasa SERIK dan TAK mampu utk membeĺi kuota data line lagi. Tapi kalau tak ada internet kat handphone takut nanti terasa sunyi dan ketinggalan pula. Jadi biarlah ada tapi dikurangkan penggunaannya.

Antara strategi yang Acik rasa wajar ialah meninggalkan Kumpulan WA yang kurang relevan dengan keperluan hidup Acik. Kemudian menolak semua kiriman WA dari semua penghantar kecuali individu-individu tertentu sahaja (seperti ahli keluarga, Siblings, sahabat rapat dan warith-warith terdekat).

🇲🇾 Salam sejahtera kpd semua ahli WA berkumpulan ini. ❗

Dgn segala hormatnya Acik memohon izin utk meninggalkan dahulu WA berkumpulan ini. Sebabnya adalah seperti dinyatakan di dalam PenCERAHan di bawah.

Maka sukalah Acik memohon ribuan maaf kepada semua ahli WA berkumpulan ini atas segala kiriman Acik kepada WA ini di sepanjang tempoh menyertainya

Semoga Allah mengampuni Acik atas segala kesalahan yg berkaitan dengan kiriman-kiriman tersebut.

PenCERAHan ⬇️
https://4uni2c.com/2019/09/30/terima-wa-pun-kena-caj/

Sekian, tqvm.
Wallahua’lam 🌷

Lain-lain PenCERAHan yg relevan:

.

.

PenCERAHan terbaru ⬇️⬇️⬇️

http://www.4uni2c.com

.

.

Advertisements

~ by OPajar on 2019/09/30.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: