CEREKANA # 14107 Mati Terlekat Susu

***Untuk menCARI  lain-lain PenCERAHan  sila KLIK pada bulan di bawah ARCHIVES di kanan SKRIN, kemudian SKROL

(Pengguna smartphone (SP) sila SEARCH di sudut atas-kanan skrin SP anda)

Mati Terlekat Susu

Di sebuah kampung ada seorang mualaf  OKU yang buta sejak lahir. Beliau dipanggil Zhul iaitu panggilan rengkas daripada nama penuhnya Zhulhan bin Abdullah. Satu hari Zhul sedang berada bersama dua orang rakannya, Amin dan Bidin. Zhul sedang mendengar rakan-rakannya itu berbual. Mereka berdua itu sedang mempertikaikan kredibiliti taska tempat mereka menghantar anak masing-masing. Mereka meninggalkan anak-anak mereka di taska tersebut sepanjang masa mereka berada di tempat kerja. Yang membimbangkan mereka ialah kerana baru-baru ini satu peristiwa buruk telah berlaku di taska tersebut dimana seorang bayi telah mati akibat tersedak susu.

Zhul pun mencelah perbualan mereka dengan suatu pertanyaan, “susu itu apa ya ?”. Soalan itu agak bodoh bagi Amin dan Bidin. Tetapi oleh sebab Zhul bukan Melayu maka soalan tersebut terpaksalah dilayan juga.  Maka jawab Amin kepada Si Zhul, “susu itu adalah benda putih yang disuap ke dalam mulut bayi yang mati itu”.  Si Zhul masih terpinga-pinga tidak faham.

Beliau juga tidak faham apa yang dimaksudkan dengan “putih”.  Namun beliau sangat malu nak bertanya apa-apa lagi kepada Amin sebab takut dia dianggap bodoh. Cuma beliau dapat mengagak bahawa “susu” yang diberi kepada bayi yang mati itu adalah sejenis makanan.

Kemudian Zhul beralih pula kepada Bidin dan bertanya beliau tentang makna “tersedak”. Bidin dengan rengkas menjawab, “tersedak maknanya terlekat ditekak dan tak dapat ditelan”. Kebetulan, Si Zhul faham makna “terlekat” yang disebut oleh Bidin itu. Dengan spontan Zhul menyahut ceria, “oh tercekik !” Maka dalam fikiran Zhul tergambarlah betapa si bayi berkenaan tidak dapat menelan susu yang tersekat dikerengkungnya, lalu ia mati.

Esoknya Si Zhul ini turut sama berkunjung ke rumah seorang anak khariah kampungnya itu yang sedang sebok membuat persiapan bagi mengadakan satu majlis kenduri.  Persediaan makanan bagi kenduri tersebut dibuat secara gotong royong.  Jadi ramailah anak-anak khariah kampung tersebut berkumpul di belakang rumah kenduri tersebut untuk menolong tukang masak menyediakan makanan. Ada yang mengupas buah, ada yang memotong bawang, ada yang menghiris daging dan lain-lain. Malah ada pula yang sedang membasuh beberapa ekor itik nila putih yang baru disembelih.

Ketika dalam perjalanan ke rumah kenduri tersebut, Si Zhul telah bertembung di persimpangan jalan dengan seorang rakan lain yang bergelar Chik. Chik juga sedang berjalan menuju ke rumah kenduri tersebut.  Sambil berjalan seiring dengan Chik, Si Zhul pun bertanya kepada Chik apa yang dimaksudkan dengan “putih”. Lalu Chik pun memberi tahu beliau bahawa “putih” itu adalah seperti “itik nila”. Sekali lagi Si Zhul malu untuk terus bertanya tentang maksud “itik nila” sedangkan beliau memang belum tahu apa yang dikatakan “itik nila” itu.

Sesampai di rumah kenduri itu Si Zhul pun turut bergaul dengan lain-lain anak khariah kampung tersbut. Tak semua mereka yang sedang berada di belakang rumah kenduri itu diperlukan bagi membantu menyediakan bahan-bahan masakan. Namun kehaziran mereka tetap penting. Ia bagi menunjukkan semangat kerjasama di kalangan anak-anak khariah. Si Zhul kebetulan bertemu dengan Din yang agak biasa dengan beliau. Lalu beliau pun bertanya kepada Din tetang maksud “itik nila”.

Din tidak memberi apa-apa jawapan kepada pertanyaan Si Zhul. Sebaliknya beliau hanya menasihati Zhul supaya pergi jumpa Ezam yang kebetulan sedang membasuh itik-itik nila yang baru disembelih. Tanpa berlengah Si Zhul pun terus menemui Ezam. Beliau pun bertanya kepada Ezam apakah yang dimaksudkan dengan “itik nila” itu.

Cara paling mudah bagi Ezam untuk menjawab soalan Si Zhul itu ialah dengan menarik tangan Si Zhul itu lalu menyuruh beliau menggenggam kepala itik nila yang sedang dibasuhnya itu sambil berkata, “ni dia yang dikatakan itik nila kalau hang nak tau”.

Wah ! terkejut beruk Si Zhul setelah menggenggami kepala itik nilai itu.  Sambil menggeleng-geleng kepala beliau mengeluh dalam hati,  “hai kalau macam nilah susu, bukan kata bayi, aku sendiri pun boleh tercekik. Kalau tak mati pun boleh parah dibuatnya. Padanlah bayi tu boleh mati. Zalim sungguh penjaga taska tu. Budak masih bayi dah diberinya makan susu. Giginya pun belum tumbuh lagi”

Nilai moral dari CEREKANA di atas

Untuk memahami sesuatu perkara kita tidak harus malu untuk bertanya dan terus bertanya kepada orang yang sama. Jika yang ditanya tidak tahu jawapannya, maka barulah beredar kepada orang lain. Ini demi mengelakkan pertanyaan kita itu lari dari konteks asalnya. Jika pertanyaan tersebut tidak kena dengan konteks asal maka jawapan yang diterima akan pasti tersasar dari soalan atau isu asalnya.

Orang yang ditanya tidak akan tahu konteks asal soalan yang ditanya itu, kecuali yang bertanya itu memberi sedikit gambaran mengenainya. Oleh itu Si Penanya harus bijak bertanya. Yang ditanya juga harus pandai menerang atau memilih analogi yang sesuai.

Kadang-kadang sesuatu soalan itu hanya dapat dijawab dengan menggunakan analogi. Contohnya, bagi membuat seseorang itu faham tentang konsep (warna) “putih” maka kita boleh menggunakan “salji” sebagai analogi. Namun analogi tersebut tidak sesuai digunakan bagi orang yang belum pernah melihat salji. Mungkin kapas lebih sesui digunakan kerana kapas wujud di mana-mana.

Penggunaan analogi yang tidak sesuai dengan realiti akan menyebabkan pihak lain menerima fahaman yang salah tetang perkara yang nak disampaikan. Berdasarkan fahaman yang salah itu, maka keputusan ataupun rumusan yang dibuat akan turut salah. Kata orang putih, “garbage in garbage out”

Acik lihat penggunaan analogi yang salah adalah salah satu punca penting mengapa tercetusnya “fatwa-fatwa” yang mengarut dan tak masuk akal.  Satu contoh ialah, peristiwa seorang sahabat yang telah meminjam seekor kambing kemudian membayar balik dengan dua ekor kambing.  Bagi Acik, peristiwa tersebut tidak sesuai jika nak digunakan sebagai analogi bagi menjustifikasikan bahawa Bank boleh mengambil untung 100% atas pinjaman perumahan yang diberi kepada pelanggan. Sedangkan kita difahamkan bahawa keuntungan yang melampau adalah sama dengan riba.

Kambing tidak boleh disamakan dengan rumah. Kambing boleh membiak menjadi dua, tiga, atau lima, malah 100 ekor atau pun lebih. Sedangkan rumah yang dibeli peminjam tetap kekal satu. Ia tak akan menjadi dua atau tiga sehingga kiamat. Pakar perbankan sendiri mengakui bahawa sistem riba itu tidak baik kepada ekonomi. Hukum Islam mengharamkan riba adalah tepat dan berdasarkan sunnatullah bahawa sistem riba itu mudharat kepada mekanisma pembangunan ekonomi. Malangnya ia agak susah untuk difahami oleh orang biasa yang tidak mendalami ilmu ekonomi dan tidak mengkaji sistem perbankan.

Satu lagi contoh ialah menghalalkan nyawa penunjuk-penunjuk perasaan dengan menganalogikan mereka dengan bughah (iaitu pihak yang mengangkat senjata memberontak bagi merampas kuasa).

Mungkin banyak lagi analogi-analogi salah yang telah digunakan bagi menetapkan sesuatu hukum. Ia bukan saja membuat umat Islam bertambah keliru, malah menambah burukkan lagi keadaan yang telah sedia buruk. Mudah-mudahan segala kesilapan tersebut dapat diperbetulkan dengan segara.

Wallahualam

 

Lain-lain PenCERAHan yang relevan:

Si Buta Jatuh Telaga   https://4uni2c.com/2013/11/16/cerekana-13y16-si-buta-jatuh-telaga/

Garbage In Garbage Out (GiGo)   https://4uni2c.com/2013/09/19/ahmads-saga-24-garbage-in-garbage-out-gigo/

** Untuk ke menu UTAMA sila KLIK:   http://www.4uni2c.com

Selingan :

Are Paul Walker & Nelson Mandela Going to Hell ?   https://www.youtube.com/watch?v=fqZpNj76HtI

Are the principles of Islamic banking applicable in today’s economy ?  http://www.youtube.com/watch?v=W072OIAJAzI&feature=youtu.be

@OPajar

# 14107

Advertisements

~ by OPajar on 2014/01/07.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: