Ali’s SAGA # 08 : Kura-kura dalam perahu, …….

*** Untuk menCARI  lain-lain PenCERAHan  sila KLIK pada bulan di bawah ARCHIVES di kanan SKRIN, kemudian SKROL.

(Pengguna smartphone (SP) sila SEARCH di sudut atas-kanan skrin SP anda)

 

“kura-kura dalam perahu….”

 

Pada 20 November 2014 yang lepas, Acik (Ayah/Abang+cik) dan isteri ke Mahkamah Shah Alam sekali lagi. Tak lain dan tak bukan ia tentulah mengenai kes Ali, anak Acik yang telah didakwa di bawah Akta Hasutan 1948 itu. Khabarnya dakwaan terhadap Ali akan disebut di dalam Mahkamah tersebut kira-kira pukul 9.00 pagi hari berkenaan.

Malangnya kami tiba di Mahkamah agak lewat. Kerana maklumat tidak cukup, maka kami teraba-raba mencari bilik Mahkamah yangmana sebutan akan dilakukan. Acik cuba telefon penjamin Ali (Komrad Aru) tetapi tak berjaya. Selepas bertanya di kaunter mahkamah, barulah kami tahu bahawa sebutan akan dibuat di kamar Mahkamah 2. Namun kami dapati kamar Mahkamah tersebut dikunci. Itu bermakna tidak ada apa-apa aktiviti di dalam kamar tersebut.

Pada malamnya Komrad Aru (penjamin Ali) telefon Acik memberitahu bahawa sebutan pagi tadi adalah mengenai dakwaan terhadap Ali yang dibuat di Mahkamah Selayang. Ia bukan bagi dakwaan yang di buat di Mahkamah Shah Alam dulu. Dakwaan yang dibuat terhadap Ali di Mahkamah Shah Alam akan disebut esok (21 November 2014). Walaubagaimanapun, mengikut Komrad Aru, sebutan dakwaan di Mahkamah Selayang telah ditunda ke 22 Disember..

Maka esok paginya (21 Nov 2014) pergi semulalah lagi Acik dan isteri ke Mahkamah Shah Alam. Kali ni kami sampai lebih awal dari semalam lalu terus dapat berjumpa dengan Komrad Aru. Malangnya sebutan dakwaan terhadap Ali belum dapat dilakukan pada hari tersebut kerana Hakim yang berkenaan bercuti sakit. Maka penjamin Ali itu (Komrad Aru), dinasihati datang semula ke Mahkamah pada 27hb November 2014 bagi tujuan bacaan sebutan tersebut.

Sepatutnya pada hari tersebut penjamin Ali (Komrad Aru) wajib membawa Ali bersama ke Mahkamah Shah Alam. Beliau (Ali) juga perlu mendengar sebutan dakwaan terhadapnya dibaca. Namun, mana mungkin Ali dapat turut sama berada di Mahkamah dengan Komrad Aru kerana beliau (Ali) kini telah lari ke Sweden. Oleh sebab sessi sebutan ditangguhkan, maka kegagalan Aru mengemukakan Ali kepada Mahkamah pun belum dipersoalkan.

Kegagalan penjamin mengemukakan anak jaminnya (Ali) ke Mahkamah Shah Alam hanya timbul pada 27hb November. Apabila sebutan dakwaan terhadap Ali dibaca di dalam bilik Mahkamah 2, sedangkan Ali tidak hadir, maka kegagalan penjamin barulah menjadi ketara. Komrad Aru (penjamin Ali) terpaksalah masuk ke dalam kandung saksi untuk menjawab soalan-soalan dari Tuan Hakim. Acik dan isteri serta seorang abang kepada Ali hanya menjadi pemerhati dari jauh sahaja

Sebenarnya komrad Aru sedang berusaha mendapatkan balik duit jaminan (RM8 ribu) ke atas Ali, yang telah dibayar beliau kepada pihak Mahkamah tempoh hari. Mungkin beliau (komrad Aru) berpendapat bahawa tidak membawa Ali ke Mahkamah pada hari itu bukanlah suatu kegagalan di pihak beliau. Kalaupun ia masih juga dianggap satu kegagalan, namun akibat kegagalan tersebut tidak patut disabitkan kepada diri beliau 100 peratus.

Sekiranya Ali tidak berada di luar negara, Komrad Aru yakin bahawa Ali akan turut bersama beliau datang ke Mahkamah pada pagi itu. Ali tidak turut sama ke Mahkamah semata-mata sebab beliau telah tiada di dalam negara. Bukan sebab beliau sengaja tak nak datang ke Mahkamah. Manakala faktor penting kenapa Ali terpaksa meninggalkan negara ialah kelemahan di pihak penguatkuasaan kerajaan sendiri. Oleh sebab itu kerajaan kenalah sama-sama memikul hasil negatif akibat dari kegagalan yang telah terjadi itu.

Ali mendakwa telah menerima ugutan dan ancaman dari beberapa pihak sejak beliau didakwa. Ini membuat beliau merasa telah tidak selamat lagi untuk terus berada dalam negara. Dengan kata lain, Ali telah kecewa terhadap sistem keselamatan dalam negara. Beliau tidak lagi percaya bahawa sistem keselamatan yang sedia ada ini sudah cukup kuat bagi menjamin bahawa tahap keselamatan diri dan nyawanya tidak terjejas.

Faktor kedua ialah kegagalan agensi kerajaan yang berkenaan sendiri melaksanakan tugas dan tanggungjawab penting masing-masing dengan segera. Bila dakwaan terhadap Ali dibuat di Mahkamah, sewajarnya Ali tidak akan dibenarkan lagi meninggalkan Malaysia. Namun apa yang telah terjadi ialah Ali dengan mudah saja berjaya memboloskan diri meninggalkan Malaysia. Ali bolos melalui laluan Imigresen Bukit Kayu Hitam (Kedah). Pasport Ali di”scan” dengan mesin scanner Imigresen tersebut.

Bila Komrad Aru ditanya oleh Puan Hakim di mana Ali sekarang, beliau secara spontan menyatakan bahawa Ali kini di Sweden. Puan Hakim bertanya lagi kepada Komrad Aru bagaimana beliau tahu bahawa Ali di Sweden. Komrad Aru memaklumkan beliau bahawa Ali pernah menalipon beliau dengan mengguna nombor telefon dari negara Sweden. Beliau juga ada melihat dalam facebook gambar-gambar Ali yang berlatar belakangkan tempat-tempat di Sweden.

Walaupun demikian, Hakim seolah-olah tidak percaya langsung dengan jawapan Aru yang mengatakan Ali di Sweden. Mula-mula Acik pun rasa pelik jika Hakim seolah-olah tidak mahu percaya bahawa Ali sedang berada di luar negara. Tapi bila isteri Acik bisik ke telinga Acik bahawa pihak pendakwaan telah memaklumkan Mahkamah bahawa mengikut rekod Jabatan Imigresan, tidak ada bukti bagi mengesahkan Ali telah meninggalkan negara.

selingan 1 :

Akbar Kosmo 28Oktober 2014 menyiarkan berita Ali meninggalkan Malaysia

Jika berdasarkan berita yang disiarkan dalam media-media massa, mungkin semua rakyat Malaysia dah percaya sepenuh hati bahawa Ali tidak lagi berada di Malaysia. Acik yakin Hakim juga tidak terkecuali. Namun selepas pihak pendakwaan membuat dakwaan yang mengatakan bahawa tiada ada dalam rekod Jabatan Imigresen yang Ali telahpun meninggalkan Malaysia, maka sudah tentulah ia mencetuskan satu keraguan yang munasabah tentang di mana Ali sekarang.

Jika dalam rekod Jabatan Imigresen ada bukti bahawa Ali telah keluar negara maka sudah tentulah Ali kini sedang berada di luar negara. Namun jika tiada ada dalam rekod Jabatan tersebut bahawa Ali telah keluar negara, tidak semestinya Ali masih lagi berada dalam negara. Ali mungkin keluar dari Malaysia secara haram dari segi undang-undang iaitu tidak melalui mana-mana pos Imigresen.

Cuma yang agak menghairankan Acik ialah Ali sebenarnya telah keluar dari Malaysia melalui laluan Imigresen Bukit Kayu Hitam Kedah. Beliau keluar dengan menggunakan pasportnya yang sah. Beliau melepasi sempadan Malaysia selepas pasportnya diimbas oleh mesin pengimbas elektronik Jabatan Imigresen berkenaan. Ini bermakna, dengan serta merta maklumat tentang Ali melintasi sempadan Malaysia terakam dalam sistem komputer Jabatan Imigresen.

Jika dalam rekod Jabatan Imigresen tidak ada bukti bahawa Ali telah meninggalkan negara ini, maka Acik rasa mesti ada benda yang tak kena dengan Jabatan Imigresen. Boleh jadi juga mesin atau peralatan yang digunakan di Jabatan Imigresen Bukit Kayu Hitam sudah korup hingga ia gagal merekodkan perjalanan Ali melintasi sempadan Malaysia. Boleh jadi juga rakaman memang telah dibuat, tetapi rekodnya terpadam dengan tak tentu fasal kemudiannya atas kehendak Allah jua.

Rekod Jabatan Imigresen terpadam bukanlah perkara pelik bagi Acik. Kan dahulu pun pernah berlaku dimana rekod kemasukan seorang wanita Mongolia terpadam. Bila wanita tersebut dibunuh di Puncak Alam, Selangor barulah sedar bahawa rekod kemasukan beliau ke dalam Malaysia telah terpadam.  Jika rekod kemasukan dan rekod keluar negara masing-masing boleh terpadam, tak bahayakah negara kita ?

Jika yang masuk melalui saluran yang sah pun tidak ada dalam rekod Jabatan Imigresen, bagaimana agaknya dengan yang masuk/keluar di sempadan Malaysia bukan melalui pintu masuk/keluar yang sah atau rasmi ?  Sekiranya demikianlah tahap kredibiliti Jabatan Imigresen Malaysia, maka tak hairanlah Acik jika begitu ramai PATI berkeliaran di Cameron Highlands seperti yang dilaporkan dalam media massa baru-baru ini. Acik sangat sokong hasrat Menteri Dalam Negeri untuk mempertingkatkan kualiti perkhidmatan Jabatan Imigresen. Mudah-mudahan Malaysia akan bebas dari PATI menjelang tahun 2020.

Bila bercakap tentang PATI, rasa tak percaya pula Acik jika dikatakan ia bebas dari unsur-unsur rasuah di kalangan anggota-anggota Jabatan Imigresen yang menguruskan pendatang-pendatang asing. Elok juga SPRM membuat siasatan ke atas anggota-anggota berkenaan. Tengok saja gaya hidup mereka, rumah mereka dan kereta yang mereka pakai. Kemudian badingkan saja dengan pendapatan rasmi bulanan masing-masing, munasabah kah tidak. Mudah-mudahan dengan hasil siasatan itu nanti maka bolehlah kerajaan menyakinkan rakyat bahawa Jabatan Imigresen benar-benar bebas dari gejala rasuah.

Sebagai seorang Hakim, Acik yakin bahawa beliau tentu peka dengan isu-isu semasa yang relevan dengan sistem penghakiman. Akta Hasutan 1948 itu adalah merupakan isu semasa yang paling hangat mendominasikan media cetak dan eletronik sekarang. Lebih-lebih lagi setelah PM (Najib) membuat pusingan U (U-turn) mengenai pemansuhan akta tersebut. Sedangkan pada tahun 2012 dahulu beliau sendiri yang telah mengistiharkan janjinya akan memansukkan akta tersebut. Manakala Ali adalah salah seorang dari mangsa-mangsa Akta Hasutan 1948 itu.

Puas juga Acik memikirkan apa sebabnya Hakim berkenaan macam tidak tahu langsung di mana Ali berada. Akhirnya dapatlah Acik mengagakkan sesuatu sebagai sebabnya. Agak Acik ialah, sikap “kura-kura dalam perahu … “ yang diamalkan oleh Hakim berkenaan. Namun, Acik percaya bahawa bukan beliau seorang saja di kalangan pengamal-pengamal undang-undang di Malaysia yang mempraktikkan sikap tersebut.

Pada pendapat Acik, sikap “kura-kura dalam perahu” mungkin ada baiknya. Namun yang tak baiknya adalah lebih banyak. Jika sekadar nak memancing maklumat tambahan, maka ia mungkin merupakan satu strategi yang berkesan. Begitu juga jika bagi tujuan menguji tentang kebenaran sesuatu maklumat yang dikemukakan oleh seseorang saksi.

Akan tetapi, jika semata-mata untuk mengelat dari melakukan sesuatu dengan terbaik (supaya tidak menyusahkan diri sendiri), maka sikap “ kura-kura dalam perahu” itu tidak harus dihalalkan. Sebagai contoh mari kita teliti tiga senario berikut:

Senario pertama : Di suatu kawasan yang agak terpencil, ada dua orang Mata-Mata (Polis zaman dahulu) sedang meronda-ronda. Kebetulan ketika itu ada seorang peragut yang telah siap sedia hendak meragut sebuah beg tangan Birkin (berharga) dari seorang wanita. Kerana menyedari kehadiran Mata-Mata tersebut, maka si peragut pun menangguhkan hasratnya untuk meragut wanita berkenaan.

Senario kedua : Tidak jauh dari wanita yang bakal diragut itu ialah dua orang Polis tak beruniform. Si peragut tidak kenal dengan kedua-dua Polis tersebut. Maka peragutan pun berlakulah. Dengan penuh rasa tanggungjawab kedua-dua orang Polis tersebut lantas mengejar si peragut tersebut. Si peragut telah berjaya ditangkap. Selepas berjaya melakukan tangkapan tersebut, maka banyaklah kerenah pengadilan yang terpaksa dihadapi oleh kedua-dua Polis tersebut. “Menyesal aku !” kata seorang dari mereka.

Senario ketiga. Kedua-kedua anggota Polis yang tak beruniform tersebut tidak bertindak apa-apa terhadap si peragut. Mereka sekadar memandang dari jauh saja. Sebenarnya mereka sedang menunggu masa bertugas mereka tamat iaitu kira-kira setengah jam saja lagi. Lepas itu, mereka merancang akan ke stadium untuk menonton suatu perlawanan bola sepak yang melibatkan kelab idola masing-masing.

Mujur juga si mangsa ragut tersebut tidak mengalami sebarang kecederaan. Cuma beg tangannya saja yang berjaya dirampas peragut bersama-sama dengan sejumlah barang kemas yang bernilai puluhan ribu ringgit di dalam beg tersebut.

Yang dikatakan menggunakan strategi “kura-kura dalam perahu” bagi tujuan mengelat dari melaksanakan tanggungjawab, adalah seperti di dalam senario ketiga di atas. Mereka berdua sanggup bersikap demikian kerana mereka tahu bahawa tidak siapa yang kenal mereka sebagai anggota Polis. Malah khususnya dalam senario tersebut, bukan saja mereka bersikap “kura-kura dalam perahu” bahkan lebih teruk dari itu. Mungkin lebih sesuai diistilahkannya strategi “kura-kura dalam semak, pura-pura tidak nampak”. Semoga senario ketiga ini bukanlah satu realiti di Malaysia.

Apapun, Acik tetap bersyukur kerana Puan Hakim akhirnya bersetuju juga memulangkan RM2 ribu dari RM8 ribu wang yang telah dibayar oleh Komrad Aru kepada Mahkamah dahulu sebagai jaminan ke atas Ali. Walaupun tak dapat balik semuanya, namun kata orang “kalau tak dapat semua pun, asalkan tak hilang semua kira OK lah tu”. Acik dimaklumkan, wang itu sebenarnya adalah hasil dari sumbangan ramai rakan-rakan Ali. Komrad Aru hanyalah melaksanakan amanah yang diserahkan kepada beliau, supaya Ali dibebaskan. Acik kagum dengan mereka walaupun agak kurang setuju dengan cara Ali dan rakan-rakannya itu berjuang bagi menuntut keadilan sosial demi kebajikan semua rakyat Malaysia.

Wallahualam.

Selingan 2 :

SUARAM gesa inkues ke atas kematian Syed Mohd Azlan.

http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/32395-suaram-gesa-inkues-ke-atas-kematian-syed-mohd-azlan

d  a  u  l  a  t     r  a  k  y  a  t    !

Lain-lain PenCERAHan yang relevan :

Ali’s SAGA # Index : http://4uni2c.wordpress.com/2014/12/04/alis-saga-index/

Ali’s SAGA # 05 Berhijrah ke Sweden https://4uni2c.com/2014/10/25/alis-saga-05-berhijrah-ke-sweden/

Ahmad’s SAGA # 019 Mengapa berHIJRAH ? https://4uni2c.com/2013/02/04/ahmads-saga-019-mengapa-berhijrah/

 

*** Untuk ke menu UTAMA sila KLIK:   www.4uni2c.com

 

@ OPajar (# 14z02)

Advertisements

~ by OPajar on 2014/12/01.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: