Perlembagaan: bolehkah Sultan berpolitik ?

Zaid Ibrahim, “Sultan Selangor Tiada Kuasa” –

.

.

..
Acik cuba menghazami (digest) ucapan Datuk Zahid di atas dengan sebaik mungkin. Namun sebagai seorang awam biasa (as a layman) Acik sendiri pun masih ragu-ragu. Apakah kefahaman Acik ini betul ataupun tersasar dari maksud sebenar yang nak disampaikan oleh Datuk Zahid.
.
Acik ni telah belajar sampai peringkat universiti. Itu pun masih belum benar-benar faham tentang hak sebagai seorang rakyat Malaysia mengikut perlembagaan. Betapa pula dengan individu yang kakinya tak pernah sampai ke mana-mana universiti. Lebih-lebih lagilah makcik-makcik dan pakcik-pakcik di kampung yang ummi, yakni yang langsung tak tahu menulis dan membaca.

Apa yang Acik faham dari penerangan Datuk Zahid ialah semua warga negara Malaysia adalah tertakluk di bawah perlembagaan. “Warga negara” yang Acik faham, adalah terdiri dari semua orang yang diiktiraf oleh undang-undang, samada rakyat maupun raja. Jika kefahaman Acik tentang konsep warga negara ini silap, tolonglah betulkan Acik.
.
Bagi Acik perlembagaan merupakan satu dokumen maha penting dalam sesebuah negara. Dalam perlembagaan dinyatakan prinsip-prinsip yang telah diterimapakai untuk dipraktikkan oleh seluruh warga negara negara berkenaan.

Khususnya di Malaysia, maka perlembagaan Malaysia adalah dokumen yang wajib dihormati dan dipatuhi oleh semua warga negara Malaysia. Ia terdiri dari rakyat yang paling bawah hinggalah kepada raja yang paling atas (Agung).

Oleh sebab perlembagaan merupa dokumen paling penting, maka setiap undang-undang yang telah atau yang akan digubal wajiblah sejajar dengan prinsip atau semangat yang termaktub dalam perlembagaan. Dengan perkataan lain tidak boleh berlaku dalam undang-undang lain, apa-apa percanggahan dengan prinsip atau semangat mana-mana peruntukan dalam perlembagaan. Sekiranya berlaku, maka secara tersendirinya (naturally) undang-undang berkenaan itu dikira tidak sah atau terbatal (null and void).
.

Itulah prinsip undang-undang yang Acik faham sejak sekian lama. Namun di sepanjang tempoh hayat Acik ada juga terjumpa undang-undang yang agak bercanggah dengan semangat perlembagaan. Contohnya undang-undang yang melarang melakukan perhimpunan aman. Mungkin ada lagi undang-undang lain yang turut bercanggah dengan semangat perlembagaan. Cuma kita saja yang tidak perasaan.

.
Undang-undang seperti itulah yang membuat Acik selalu tertanya-tanya. Apakah Acik yang salah faham ataupun memang undang-undang itu melanggari prinsip atau semangat perlembagaan. Kalau ia merupakan satu pencabulan terhadap prinsip atau semangat perlembagaan, maka macaman ianya boleh dilulus dan dikuatkuasakan ?
.

.

..
Tentang penglibatan pihak istana (khususnya Sultan) dalam politik, Acik juga faham bahawa ia sesuatu yang tidak sejajar dengan semangat perlembagaan Malaysia. Status raja di Malaysia disebut sebagi Raja Berpelembagaan.
.
Raja berperlembagaan ialah raja yang mengikuti ciri-ciri yang ditetapkan di dalam perlembagaan. Raja sekarang jauh berbeza dari raja di zaman kesultanan Melayu Melaka (1402-1511) dahulu.
.
Pada zaman itu memanglah raja sebagai pemegang kuasa eksekutif yang paling tinggi. Walaupun jawatan raja berkenaan diwarithi dari raja sebelumnya, namun rakyat rata-rata redha atas perlantikan baginda. Itu mengikut sistem pemerintahan beraja ketika itu.
.

Raja ketika itu sangat aktif dalam urusan pentadbiran harian negari. Baginda dibantu oleh bendahara, temenggung, laksamana dan pembesar-pembesar istana yang lain. Sistem pemerintahan negeri masa itu amat jauh berbeza dengan sistem pemerintahan Malaysia sekarang.
.
Di Malaysia kini kuasa eksekutif bukan lagi di tangan raja atau sultan. Eksekutif paling tinggi di Makaysia ialah PM (Perdana Menteri). Jawatan PM bukan diwarithi seperti jawatan Sultan. PM ditentukan melalui mekanisma demokrasi. Secara tak langsung, yang melantik PM adalah rakyat.
.

Oleh sebab PM dilantik oleh rakyat, maka secara rasionalnya yang layak memecat beliau ialah rakyat. Selain dari (majoriti) rakyat, tidak ada mana-mana individu yang berhak menentukan siapa yang patut menjadi PM atau memecat PM yang telah dilantik.
.

Bangsa Inggeris terbukti sangat bijak mentadbir tanah-tanah jajahannya. Sistem beraja di negeri jajahannya dikekalkan. Cuma batang tubuh raja saja yang ditukar ganti. Yang degil dan tidak mau mengikuti telunjuknya disingkir dan digantikan dengan yang sanggup bersekongkol dengannya.
.
Sistem raja berpelembagaan adalah hasil ciptaan Inggeris. Ia dianggap mekanisma paling praktikal bagi menjamin kewujudan raja-raja Melayu terus berkekalan sehingga hari kiamat. Caranya ialah dengan mengecualikan raja-raja dari terlibat dalam kancah politik.
.
Bagi mengukuhkan lagi kedudukan raja, khususnya di Malaysia, Inggeris memertabatkan raja sebagai ketua agama. Ini bermakna raja lebih berautoriti memutuskan sesuatu fatwa berbanding dengan Mufti.
.

Selain dari Itu, Inggeris juga terus mengekalkan raja di negaranya sendiri. Ini merupakan satu strategi penting ke arah pengekalan sistem beraja di negara-negara bekas jajahannya. Acik percaya jika Inggeris menghapuskan rajanya, maka lambat laun negara-negara bekas jajahan Inggeris juga akan mengambil tindakan yang sama.
.
Dalam zaman serba moden ini manusia tidak lagi mahu ketinggalan dari kemajuan. Segala faktor yang dianggap sebagai penghalang kemajuan akan dinyahkan dengan seberapa segera yang mungkin. Bukan saja faktor yang akan dinyahkan, bahkan seluruh sistem juga mungkin digantikan dengan sistem yang baru.
.
Contohnya dari sistem monarki ditukar kepada sistem republik, dari sistem kapitalis ditukar kepada sistem sosialis dan sebagainya. Sejarah telah pun membuktikan bahawa perubahan tersebut telah berlaku di beberapa negara, baik di barat maupun di timur.
.

.

B e r s a m b u n g. ….

.

PenCERAHan yang relevan:

Asal usul makna Melayu :

https://4uni2c.com/2017/01/15/asal-usul-makna-melayu/

.

Kutuk mengutuk bukan budaya Melayu :

PRU14: Kutuk mengutuk bukan budaya Melayu

.

~ by OPajar on 2017-12-13.

Leave a comment