PRU14 : Politik bukan rukun iman

.

Oleh sebab politik bukan rukun iman, maka kita bebas memilih parti mana yang kita percaya paling berkelayakan memerintah negara dan negeri-negeri. Pada hakikatnya kita tak tahu dengan cara objektif atau tepat, parti politik mana yang benar-benar wajar diberi mandat untuk memerintah selepas PRU14 nanti. Pernilaian kita terhadap setiap parti yang merebut kuasa itu hanyalah berdasarkan maklumat yang kita terima dari pelbagai sember.

Maklumat-maklumat tersebut adalah data-data yang kita jadikan input bagi proses menghasilkan keputusan. Sekiranya data tersebut salah atau sampah, maka keputusan yang dihasilkan juga adalah salah atau sampah. Maka itulah yang dikatakan oleh sebuah peribahasa Inggeris, “garbage in, garbage out”

Oleh sebab itu, menentukan status sesuatu maklumat itu adalah tersangat penting. Samada sesuatu maklumat itu betul maupun salah, ia bergantung kepada sumber maklumat itu. Jika ia datang dari sumber yang boleh dipercayai (“reliable sources”), maka kemungkinan maklumat itu betul adalah besar. Sebaliknya jika datangnya dari sumber yang diragui maka kemungkinan maklumat itu salah atau palsu pula yang lebih besar.

Ada satu kisah dimana seorang Yahudi datang kepada Nabi s.a.w. lalu menuntut baginda membayar balik hutangnya. Nabi pun mengingatkan kepada Yahudi tersebut bahawa baginda telahpun membayar hutang tersebut tidak berapa lama dahulu. Namun si Yahudi itu menafi telah menerimanya.

Peristiwa tersebut sedang diperhati oleh seorang individu dari jauh. Lalu individu itu datang mendekati mereka yang sedang “bertengkar” itu. Maka bertanyalah individu itu kepada si Yahudi itu atas sebab apa mereka bertengkar.

Si Yahudi itu pun mencerita kepada beliau tentang hutang berkenaan yang didakwanya masih belum berbayar. Apabila ditanya pula kepada Nabi, maka baginda pun mencerita tentang hutang tersebut, yangmana ianya telah pun dilangsaikan baginda.

Berdasarkan cerita Nabi individu tersebut terus mengusir si Yahudi tersebut dan memberi amaran keras kepadanya supaya tidak lagi mengganggu baginda mengenai hutang tersebut. Si Yahudi tersebut pun segera meninggalkan Nabi dan individu tersebut dengan sangat ketakutan.

Nabi sangat hairan dengan sikap dan tindakan individu tersebut. Dengan begitu mudah beliau lebih percaya kepada baginda dari percaya kepada si Yahudi tersebut. Lalu baginda pun bertanya kepada individu tersebut kenapa beliau bersikap bias (berat sebelah) terhadapnya.

Individu pun mengakui bahawa beliau sebenarnya telah kenal siapa baginda, walaupun baginda belum kenal siapa beliau. Oleh sebab status baginda sebagai Nabi yang al-amin, maka apa yang diberitahu oleh baginda sudah pasti benar. Sebaliknya apa yang diberitahu oleh si Yahudi tersebut belum tentu benar.

Acik rasa cukuplah sekadar ini sebagai iktibar. Jika kita terima sesuatu maklumat tentang sesuatu isu yang sama dari dua belah pihak, maka utamakan maklumat dari pihak yang lebih baik status kejujurannya. Maklumat yang datang dari individu yang status kejujurannya diragui, maka sesiakanlah.

Lebih-lebih lagi dari individu yang dah ada track records menipu dan menganiayai pelbagai pihak. Walaupun dia mendakwa telah bertaubat dan berjanji tidak akan mengulangi lagi angkara-angkara yang serupa, namun ada satu peribahasa kita mengingatkan kita satu perkara penting.

Kata peribahasa tersebut, “anjing yang biasa makan bangkai, kalau tak lagi memakannya, sekurang-kurangnya dihidunya juga bangkai tersebut.

Selamat menonton dan memahami video di atas. Semoga mendapat munafaat yang banyak dari penceramah tersebut. Maaf Acik belum kenal siapa beliau. Cuma dalam hal begini khususnya, Acik berpegang kepada kata-kata Saidina Ali r.a. yangmana maksudnya adalah lebih kurang begini :

“pentingkan apa yang dicakap, dari siapa yang bercakap”

.

Wallahualam.

.

Lain-lain PenCERAHan yang relevan :

Biduk lalu kiambang bertaut

https://4uni2c.com/2017/10/21/biduk-lalu-kiambang-bertaut/

.

Senarai PenCERAHan2 yang relevan

https://4uni2c.com/2018/04/15/pru14-pencerahan2-yg-relevan/

.

Ke PenCERAHan terbaru tap ⬇️ :

http://www.4uni2c.com

.

.

Advertisements

~ by OPajar on 2018/02/20.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: