Ibarat “janji Tabung Haji”

.

2019 Sept 21 (Sabtu)

🇲🇾 Beberapa tahun dahulu Acik telah memperkenalkan ungkapan “janji dicapati”. Ungkapan tersebut telah agak popular digunakan sekarang. Kini Acik nak memperkenalkan pula satu ungkapan baru iaitu “janji Tabung Haji”.

Apa yang Acik maksudkan dengan “janji dicapati” ialah janji yang dimungkiri. Janji itu sebenarnya adalah merupakan janji yang masuk akal atau munasabah dan memang boleh dilaksanakan. Contohnya, jika sekiranya PH ada berjanji bahawa kalau ia menang PRU14 maka hutang PTPTN akan dihapuskan, namun setelah menang janji tersebut tak ditunaikan. Maka janji itulah yang dikatakan janji dicapati. Kenapa janji itu tak ditunaikan itu adalah persoalan yang lain.

Janji dicapati ⬇️⬇️⬇️

https://4uni2c.com/2018/10/14/politik-janji-dicapati/

.

Bagi ungkapan “janji Tabung Haji” pula ia adalah janji yang tak masuk akal dan tidak ada apa-apa faedah kepada pihak yang dijanji. Jika sekiranya PH berjanji bahawa jika ia menang PRU14 maka ia akan menjadikan Malaysia sebuah negara yang sejuk macam di England, maka janji tersebut tentulah tak ada apa-apa faedah kepada rakyat kerana mustahil mampu ditunaikan.

Janji TH adalah satu analogi yang Acik kiaskan kepada suatu janji khusus TH kepada pencarumnya. Janji khusus yang Acik maksudkan itu ialah giliran pergi haji kepada pencarum yang mendaftar diri sebagai calon haji. Contohnya, jika anda mendaftar sebagai bakal calon haji sekarang, anda akan diberi giliran haji pada tahun 2118 atau selepas. Adakah janji itu munasabah ?

Jawapannya tentulah tak munasabah. Jika umur anda sekarang 50 tahun, bolehkan anda hidup sehingga tahun 2118 ? Malah jika anda mendaftarkan cucu anda yang baru lahir pun belum tentu lagi beliau akan hidup sehingga tahun tersebut.

Walaupun janji itu tak munasabah, tapi itulah janji yang diberi kepada anda. Maka janji itulah yang Acik ungkapkan sebagai “janji Tabung Haji”

Menjelang PRU14 dahulu pengundi telah disogokkan dengan bermacam-macam janji manis oleh calon-calon yang bertanding. Janji-janji yang disogok itu tak semuanya janji ditepati. Janji dicapati pun banyak juga. Malah janji Tabung Haji pun turut disaji kepada pengundi.

Bagi Acik, yang menyebabkan sebilangan penduduk kampung Paya Jaras kehilangan rumah kediaman mereka baru-baru ini ialah janji Tabung Haji dari YB mereka.

Baru beberapa hari yang lepas tindakan melupuskan sebilangan rumah-rumah kediaman telah dimulakan di kampung Paya Jaras, Selangor. Bermacam-macam versi cerita yang Acik terbaca tentang tindakan tersebut. Kalau dari versi kerajaan negeri Selangor, sudah tentulah justifikasinya memihak kepada tindakan perlupusan tersebut.

Namun, cerita dari pihak mangsa perlupusan tersebut pula adalah sebaliknya. Mereka mendakwa bahawa mereka telah ditipu oleh YB mereka yang mewakili kerajaan. Kini baru mereka sedari bahawa kerana tertipu maka mereka telah turut sama memberi mandat kepada PH untuk memerintah, melalui PRU14 pada 2018 Mei 09 dahulu.

.

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

.

.🔴ISU PAYA JARAS: MENEPIS KENYATAAN FITNAH CYBERTROOPER PAKATAN HARAPAN

ISU SEBENAR KENAPA PENDUDUK TIDAK BERPINDAH SEJAK 2015

YB Khairuddin (ADUN Paya Jaras) pernah berjanji pada semua penduduk:

“Saya sendiri akan duduk di bawah jentolak bersama2 penduduk sekiranya rumah dirobohkan.”

🔴KRONOLOGI:

YB Khairuddin dalam kenyataan semalam berkata penduduk diminta kosongkan rumah sejak 2015. Tapi tak nak pindah. Ok ,ini kronologi yang sebenarnya..

Tahun 2016:
Notis pertama utk pengosongan baru diterima penduduk.

July 2016:
YB Khairuddin sendiri buat Surat Bantahan ke atas notis perobohan 153 buah rumah. Masa tu dia berjanji akan duduk bawah jentolak bagai.

5 Ogos 2019:
Keluar semula notis utk kosongkan rumah dalam masa 30 hari

7 Ogos 2019:
Pengerusi Jawatankuasa Bertindak penduduk jumpa YB ADUN di pejabat SUK dan memberi surat rayuan untuk lanjutkan tempoh.

30 hari tak cukup untuk cari rumah sewa dan pindah barang, anak2 masih sekolah, isu kesihatan, transport, lokasi rumah sewa dan sebagainya.

9 Ogos 2019:
Pengerusi Penduduk wassap dan call untuk update. Tapi ADUN tak jawab dan angkat call. Sehinggalah….

29 Ogos 2019:
Pengerusi penduduk berjumpa Ahli Parlimen Sg. Buloh iaitu YB Sivarasa.

🔹Selepas itu YB Sivarasa buat 3 kenyataan di media iaitu:

1- Perobohan akan berlaku pada 16 september 2019, tetapi hanya melibatkan 3 buah rumah di Plot D sahaja.

2- Tidak akan ada perobohan lain sehingga November 2019.

3- Sekiranya penduduk tidak bersedia lagi, kami akan tangguh perobohan sehingga 31 Disember 2019.

Sepatutnya YB Sivarasa akan aturkan meeting bersama Pengerusi penduduk, Menteri Besar, YB ADUN dan Pejabat tanah pada 10 September.

Itu sebab penduduk tak buat apa2 kerana mereka masih menunggu jawapan dari pihak Kerajaan Negeri.

Malangnya pertemuan pada 10 September itu tidak berlaku sehinggalah 18 September 2019 jam 7 pagi semua rumah2 di Plot A hingga D dirobohkan.

🔴BETUL KE ITU KAWASAN SETINGGAN DAN PENEMPATAN HARAM?

Kawasan itu terbahagi kepada Plot A, B, C dan D.

Plot A – status geran individu
Plot B,C,D – status tanah Kerajaan

Walaupun begitu, semua penduduk di Plot A,B,C, dan D diarahkan membayar cukai pintu dan cukai taksiran kepada pejabat Majlis Bandaraya Shah Alam sejak berpuluh tahun.

🔴ADAKAH PENDUDUK MINTA PAMPASAN?

Penduduk di Plot A sahaja yg mendapat pampasan dan dijanjikan rumah Selangorku.

Penduduk di Plot B,C dan D tidak minta apa2 pampasan dan rumah. Mereka bersetuju jika dirobohkan. Tapi hanya minta diberi tempoh utk kosongkan rumah saja.

“YB ADUN KATA KERAJAAN TAK LEPAS TANGAN, SEMUA DIBERIKAN RUMAH.”

betul ke?

🔴APA STATUS RUMAH SELANGORKU?

Tak wujud. Katanya akan dibina di Aman Putri Sg. Buloh. Tapi tanah di situ masih rata dan berbatu kerikir. Penduduk Plot A yang dijanjikan rumah pun belum dapat surat apa2 mahupun S&P lagi.

🔴BETUL KE RUMAH SELANGORKU DIBERI PERCUMA?

Tidak. Penduduk perlu membeli dengan harga RM42,000 dan juga perlu melalui proses loan seperti orang lain.

🔴BETUL KE DAKWAAN ADUN YANG PEROBOHAN RUMAH MENGIKUT S.O.P?

Tidak. Rakyat tidak disediakan penempatan sementara. Sebaliknya mereka diarahkan kosongkan rumah pada jam 7 pagi tanpa budi bicara. Tiada notis perobohan mereka terima samada dari pihak Majlis. Dan juga tiada notis pemotongan bekalan dari TNB ataupun SYABAS.

🔴APA YANG TERJADI PADA PAGI TERSEBUT?

Jam 6 pagi 18 september 2019, anak2 bangun ke sekolah, orang dewasa terutama suami keluar bekerja. Tinggal kaum ibu dan anak2 kecil yg masih tidur.

Jam 7 pagi ketika ramai yang masih tidur, datang beberapa buah jentolak termasuk 300 anggota polis dan Majlis dan juga FRU. Penduduk semua diarahkan kosongkan rumah.

Bayangkan keadaan masa tu, semua jadi panik kerana ada yang tidak tahu buat apa2 kerana suami dan anak2 lelaki dah pergi kerja.

Ada yang hanya mampu selamat sedikit barang sahaja kerana terpaksa uruskan anak2 kecil yang baru bangun dan kelaparan. Ada yang sakit, OKU dan sebagainya.

Ada juga semasa tengah sebok keluarkan barang, anak kena sawan dan sebagainya. Bayangkan macam mana mereka nak selamatkan kesemua barang di dalam rumah mereka?

Penduduk hanya dibiarkan duduk di depan rumah melihat rumah mereka sendiri dirobohkan jentolak di depan mata mereka sendiri.

Jam 9 pagi, anak2 baru balik dari sekolah kerana cikgu suruh pulang akibat Jerebu. Sepatutnya anak2 sekolah balik berlindung di rumah.

Tapi bila sampai, rumah mereka sudah tidak ada lagi. Bayangkan jika itu anak2 kita? Apa yang kita nak cakap pada mereka?

Aku tak dapat teruskan untuk menulis lagi.
Cukuplah setakat apa yang korang dengar dan tengok.
Fikirlah sendiri patut ke mereka semua dilayan sebegitu rupa?

Kepada pihak2 cybertrooper Kerajaan PH, sudah2 lah menghina, dan menfitnah mereka yang tengah dalam kesusahan

Ini bukan isu politik. Ini isu hak2 kemanusiaan.

-Tun Carlos

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=387453721921164&id=170782270254978

B e r s a m b u n g ………

.

.

Advertisements

~ by OPajar on 2019/09/21.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: