Adakah Adam racist?

2019 Okt 30

🇲🇾 Menjelang subuh tadi Acik terima sepucuk mesej melalui WhatsApp dari UK. Pengirimnya ialah seorang kawan sesekolah (schoolmate) Acik dahulu. Beliau telah lama berhijrah ke UK (United Kingdom) dan kini bermaustatin di sana.

Selain beliau ada beberapa orang lagi kawan sesekolah Acik yang telah berhijrah dan bermaustatin di negara lain. Antara negara-negara yang mereka hijrahi (selain UK) itu ialah Autralia, New Zealand dan China. Khabarnya juga, ada seorang kawan sekelas Acik di tingkatan 1- 3 telah berhijrah ke Sweden. Paling ramai ke Australialah.

Ingat kut bila dah tinggal diperantauan, maka dah tak pedulilah lagi tentang politik Malaysia. Rupa-rupanya nampaknya mereka lebih peduli dari kita yang di Malaysia ni tentang politik Malaysia. Mungkin sebab dah tinggal di negara lain, maka mereka lebih sedarkan diri. Tak bolehlah nak menganggap status mereka sama dengan rakyat negara berkenaan.

Sepatutnya begitulah hendaknya sikap sesiapa pun yang tinggal di negara orang. Selagi tidak berkahwin dengan warga negara tersebut jangan haraplah jenerasi kita akan diterima dan diiktiraf sebagai sama status dengan rakyat asal negara tersebut.

Lainlah kalau kita dah berkahwin dangan warga asal negara tersebut, lalu diterima keterunan kita sebagai warga tempatan. Contohnya macam Tun M. Walaupun bapanya bukan Melayu, tapi apabila dah berkahwin dengan ibu beliau (Melayu), maka beliau pun dianggap Melayu. Bahkan boleh jadi PM lagi selama 22 + ?? tahun.

Itulah yang dikatakan proses asimilisasi (assimilation). Seorang bapa saudara Acik tinggal di Makkah lebih dari 60 tahun. Tapi sampai sekarang belum dapat status warga negara Saudi. Sebab isterinya juga Melayu, maka anak-anak beliau juga masih dianggap pendatang. Kalau pun sudah diberi status warga negara Saudi kepada anak-anaknya, namun mereka tidak layak mendapat segala keistimewaan yang dinikmati oleh anak-anak rakyat tempatan Saudi.

Acik rasa orang bukan Melayu dan bukan Bumiputera di Malaysia sangat bertuah berbanding dengan saudara seketurunan dengan mereka di negara-negara lain. Di Malaysia mereka dapat turut sama menikmati pelbagai keistimewaan yang dinikmati oleh orang Melayu dan Bumiputra Malaysia.

Contohnya boleh menjadi AP (Ahli Parlimen) dan ADUN (Ahli Dewan Undangan Negeri) walaupun tidak fasih berbahasa kebangsaan. Ramai juga di kalangan mereka yang menyandang jawatan-jawatan utama dalam perkhidmtan awam (kerajaan). Mereka juga tidak dihalang untuk memiliki harta dan kekayaan sebanyak mana yang mereka mahu.

Dalam aspek pendidikan pula mereka dibenarkan membina sekolah-sekolah swasta serta melaksanakan sistem pendidikan sendiri. Ini tak mungkin dapat dilakukan oleh saudara-saudara mereka di mana-mana negara lain, termasuklah di Indonesia dan Thailands.

Orang Melayu dan Bumiputera Semenanjung bolehlah dipuji kerana sikap toleransi mereka. Jika apa yang dipertikaikan oleh orang-orang bukan Melayu dan bukan Bumiputera di Semenanjung ini berlaku juga di Sarawak, tak pastilah Acik akan bagaimana seriusnya reaksi atau tindakbalas mereka terhadap orang-orang bukan Melayu dan bukan Bumiputera di Sarawak.

Marilah sama-sama kita cuba menghayati isi kandungan surat yang diforwardkan oleh kawan Acik dari UK menjelang subuh tadi. Apakah yang tersurat dan tersirat dalam surat Sdr Adam Lawrence itu kepada orang-orang bukan Melayu dan bukan Bumiputera di Sarawak. Sdr Lawrence adalah seorang anak jati Sarawak berketurunan Iban.

Mudah-mudahan surat tersebut menjadi iktibar dan pemangkin kepada otak kita untuk berfikir secara rasional dan praktikal tentang isu siapakah kita sebenarnya, di mana kita sedang berada dan di zaman bila kita berada sekarang.

Anak udang udanglah juga
Manakan sama anak tenggiri
Anak dagang danganglah juga
Manakan sama rakyat sendiri

Selamat membaca ⬇️

Oleh Adam Lawrence (Iban)

.

ORANG SARAWAK DAH BERSUARA KEPADA ORANG CINA..

MANA SEJARAH CINA DI BUMI SARAWAK?

Aku bukan rasis... tapi aku tulis untuk mengingatkan agar kita hidup di dunia ini setidak-tidaknya reti bagaimana menghormati orang lain, tambah lagi jika kita ini menumpang.

Sarawak asalnya dihuni bangsa Iban, Melayu, Melanau, Bidayuh, Kenyah.. Kayan.. Kelabit.. Penan dll… seterusnya. Kami adalah penduduk asal sejak ribuan tahun, bukannya baru 100 atau 50 tahun yang lalu.

Orang Cina yang memandai mengajak orang Sarawak supaya tuntut untuk keluar dari Malaysia di Sarawak itu adalah bangsa atau kaum yang TIDAK ADA asal usul di bumi Sarawak ini. Kamu orang Cina TIDAK ADA sejarah tumpah darah melawan menjajah. Sila namakan seorang bangsa kamu orang Cina yang pernah melawan penjajah di bumi Kenyalang ini.!!??

Jadi, kamu yang merupakan kaum pendatang yang masih baru mendatang tidak perlu hendak ajak atau cuba menghasut bangsa asal di bumi ini supaya keluar Malaysia. Sejarah hidup yang ada pada bangsa kamu adalah sebagai komunis memerangi bangsa aku sendiri… ada.!

Tanah kami ada adatnya.. ada ceritanya.. ada sejarahnya.

Di mana bangsa kamu, semasa James Brooke serang kami dahulu.? Siapa nama pahlawan kamu yang berjuang bersama kami???

Kami Iban digelar Sea Dayak kerana datang dari hulu pendalaman ke tepi laut yang asing mempertahankan kedaulatan tanah kami.

Saya ingin berpesan kepada kaum kamu kaum bangsa Cina golongan pendatang ini; Jangan sesekali hidup sebagai bangsa yang KURANG AJAR di tanah orang lain kemudian berlagak macam orang asal di sini. Duduk dan tinggallah elok elok cari makan di sini. Tak perlu hendak ajar kami apa yang terbaik untuk kami.

Keluarga aku ada juga yang berbangsa Cina.. tetapi tidak pula bengap macam kamu. Sudahlah pendatang, dan senang-senang dapat duduk jadi warga Sarawak, kemudian hendak ajak aku dan bangsa aku orang asal negeri ini keluar Malaysia.

Ape masalah otak korang nie.?

Tidak semua Iban itu Kristian.! Dan tidak juga semua Iban itu Islam.. Tidak pula semua Iban itu Pagan. Tapi kami semua adalah bangsa asal negeri ini dan termaktub dalam PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN ada hak kami sebagai pribumi dan sebagai bangsa Bumiputera.

Jangan ingat kerana pemimpin kami lemah.. Kamu boleh pijak-pijak orang bawah sesuka hati kamu..”

Adam Lawrence
Iban Sarawak

Nota: Dibenarkan copas dengan izin dan sila sebarkan seluas mungkin hingga sampai kepada mereka bangsa pendatang yang tak tahu malu itu semua. Tanah ini masih berdaulat.. masih bermaruah. Mereka yang tidak bermaruah.! #adamlawrence

Wallahua’lam 🌹

.

Bandar Kucing 2016

.

Lain-lain PenCERAHan yg relevan

.

Bahasa: Kalau hendak seribu daya

https://4uni2c.com/2019/10/08/bahasa-kalau-hendak-seribu-daya/

.

PenCERAHan yang popular

Jawatan PM hak siapa ❓ https://4uni2c.com/2019/09/30/jawatan-pm-hak-siapa/

.

PenCERAHan terbaru⬇️

http://www.4uni2c.com

.

~ by OPajar on 2019-10-30.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: