Ahmad’s SAGA #002 Bila Guru Kencing Berdiri

*** Untuk menCARI lain-lain PenCERAHan sila KLIK pada bulan di bawah ARCHIVES di kanan SKRIN, kemudian SKROL.

(Pengguna smartphone (SP) sila SEARCH di sudut atas-kanan skrin SP anda )

Bila Guru Kencing Berdiri

Malam tadi (29hb.April 2012) Acik  (Ayah/Abang+cik) singgah “dinner” di sebuah gerai makan di Shah Alam. Di gerai tu ramai tetamu yang muda-muda. Acik rasa mereka tu penuntut-penuntut belaka sebab di Shah Alam ada UiTM dan institiut pengajian tinggi yang lain.

Maksud Acik ialah mereka adalah orang-orang yang ada otak belaka. Tak serupa dengan penduduk kampung tempat ramai dari mereka dilahirkan. Sambil mulut Acik menikmati rezeki  yang Allah beri, mata pula menonton TV yang tergantung beberapa meter jaraknya dari Acik. Kebetulan Bulutin Utama yang sedang disiarkan.

Tengah-tengah sedap menikmati rezeki mulut dan rezeki mata, tiba-tiba terbit di kaca TV berita tentang *kes malu* yang  sedang hangat diJUAL dan rancak diPROMOSI di pasaran 1Msia sekarang. Apa yang ditunjukkan di dalam TV tersebut ialah seorang individu yang sedang memakai tuala mandi. Adakah yang nak diiklankan itu TUALA mandi ? Bukan, bukan, bukan !  Tapi yang nak diiklankan ialah PEMAKAI tuala mandi itu.

Apa signifikennya ?  Sebab beliau didakwa MENYERUPAI DSAI. Siapa dia pula DSAI itu hingga begitu signifikennya beliau ?  Beliau ialah BAKAL Perdana Menteri Malaysia selepas PRU 13 nanti. Sekarang beliau hanya MANTAN TPM saja. Itu hanya spekulasi Acik saja berdasarkan satu ungkapan Inggeris, “ThinG happens for its GooD reasonS ”. (PenCERAHan :  https://4uni2c.com/2013/08/20/cerekana-13820-perkara-berlaku-kerana-hikmahnya/)  Boleh jadi betul, boleh jadi sebaliknya.

Kemudian muncul pula seorang individu lain. Oleh sebab telinga Acik agak kurang, maka kurang tangkap apa komentar si “gentleman” tersebut tentang adegan berkenaan. Apa yang dapat Acik agak ialah dia nak cuba JUSTIFIKASIkan penyiaran adegan tersebut di dalam TV. Apa tujuan sebenarnya ?

Agaknya utk menghilangkan keraguan dalam hatinya sendiri bahawa persepsi umum tidak memihak kepada pendakwa iaitu boss barunya. Boss lamanya ialah yang terTUDUH itu. Agaknya makin ramai rakyat yang bertambah simpati terhadap tertuduh. Acik TAK kata bahawa tertuduh dan pemakai tuala itu adalah orang yang sama. Tapi apa yang Acik nak kata ialah mereka nampak macam SERUPA.  Tapi serupa tak semestinya SAMA kan ?

Kalau kita lihat di atas jalan raya, kita nampak banyak kereta yang serupa. Kalau hari sebelumnya kita naik teksi Proton Saga merah kemudian hari ni pun kita naik teksi Proton Saga merah, ia tak bererti Proton Saga yang kita naik hari tu dengan yang kita naik hari ni adalah kereta yang sama walaupun kedua-duanya adalah merah malah serupa 101peratus. Kita jangan berfikiran terlalu simple macam KANAK-KANAK.

Kanak-kanak memahami sesuatu, dengan dipandu semata-mata oleh pancaindera yang lima.  Contoh, kalau ditanya kepada seorang anak kecil kita, “mana yang lebih besar, BULANkah atau BINTANG kah ?”  Nescaya anak kecil kita itu akan jawab,  “BULAN lah yang lebih besar !”  Mungkin sambil menjawab soalan itu, hati kecilnya membebel, “bodoh rupanya bapa aku ini”.

SOALAN:  dalam era smartphone (teknologi digital canggih) sekarang ni, MUSTAHILkah jika gambar pemakai tuala berkenaan dibentuk supaya menjadi 101peratus SERUPA dengan yang DIDAKWA ?. JIKA 101peratus serupa pun ADAKAH boleh yang serupa itu diJADIkan sama ?

Persoalan yang nak Acik tekankan di sini BUKANnya isu SERUPA tapi tak SAMA itu. Jika itulah isunya maka logik akal pada  hampir semua orang yang ada akal pun boleh nilai sendiri. Tapi faktor penting yang Acik nak warwarkan ialah WAJARkah seorang Mantan TPM dilayan demikian rupa selepas beliau diPECAT dengan cara yang amat memalukan negara (dikaca mata dunia) kira-kira  seDEKAD yang lalu ?

Kalau orang nombor DUA negara pun TERGAMAK dilayan sebegitu rupa, apa JAMINAN yang ada bahawa kita rakyat jelata yang marhaen ini, rakyat yang TAK bernombor ini, akan selamat dari menjadi mangsa penganiayaan akibat sistem pengurusan negara yang sangat kelamkabut ini ? Apa jasa besar yang kita pernah sumbangkan kapada negara jika dibandingkan dengan jasa seorang bekas TPM ?

KALAU ya pun YB berkenaan terlibat dalam *kes malu* seperti didedahkan dalam media-media perdana terutama TV itu, wajarkah KETENTERAMAN AWAM diganggu dengan menayangkan sesuatu apisod yang tak LUNAK ditonton oleh majoriti rakyat ?  Acik memang rasa terganggu ketenteraman Acik apabila nikmat makanan yang sedang dijamah bersama isteri Acik bertukar tawar.

Kalau PENAYANG *adegan malu* tu tak punyai kemaluan janganlah senang-senang anggap semua penonton pun sama. Malah ramai penonton terasa amat besar kemaluan mereka bila menyaksi gambar yang (mengikut perkiraan hukum syarak) tak LAYAK jadi saksi itu.

PEMERINTAH adalah segala-galanya bagi rakyat. Ia umpama seorang GURU yang amat dihormati oleh semua rakyat.  Apa yang ditunjuki pemerintah itulah yang dianggap baik oleh kebanyakan rakyat.

Rakyat bukan ingin meniru sekadar apa yang ditunjuki oleh pemerintah malah akan berusaha membuat yang lebih HEBAT dari itu. Tapi apa maknanya jika yang ditunjuk oleh pemerintah itu perbuatan yang JIJIK ? Kata peribahasa Melayu, “JIKA GURU KENCING BERDIRI, MURID AKAN KENCING BERLARI

The Moral of The Story (MoS)

  1. Di bawah pemerintah sekarang orang yang tak bersalah pun tak jamin selamat dari ditimpa tuduhan dan hukuman;
  2. Pemerintah (GURU) yang ada sekarang gagal dalam perbagai hal dalam mengurus negara dan mendidik rakyat. Oleh itu rakyat berhak, malah amat wajar menukar pemerintah. PRU13 adalah peluang yang terbaik untuk rakyat membuat ANJAKAN PARADIKMA iaitu menukar pemerintah (GURU yang kencing berdiri) mengikut lunas-lunas perlembagaan.

D A U L A T       R A K Y A T   !

Lain-lain PenCERAHan yang relevan:

PRK Kajang # 003 DSAI Pejuang Rakyat Sebenar :   https://4uni2c.com/2014/02/11/prk-kajang-003-dsai-pejuang-rakyat-sebenar/

Ahmad’s SAGA #003 : https://4uni2c.com/2012/11/11/kisah-arnab-menjadi-beruang/

hmad’s SAGA # INDEX    https://4uni2c.com/2013/12/11/ahmads-saga-index/

*** Untuk ke menu UTAMA sila KLIK :   http://www.4uni2c.com

@OPajar    #12Y15

Advertisements

~ by OPajar on 2012/11/15.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: