Ahmad’s SAGA #017 Bagai BerHAKIMkan BERUK

*** Untuk menCARI lain-lain TAJUK sila KLIK nama bulan di bawah ARCHIVES di kanan SKRIN, kemudian SKROL **

(Pengguna smartphone (SP) sila SEARCH di sudut atas-kanan skrin SP anda)

Bagai BerHAKIMkan BERUK

Tidak berapa lama selepas Dr Mahathir menyandang jawatan nombor satu negara maka diwujudnya sebuah kementerian baru yang akan mengawal sistem perundangan negara. Kalau tak silap Acik ia adalah Kementerian Kehakiman. Bagi ramai orang, ia mungkin satu tindakan yang bijak lagi berani oleh seorang Perdana Menteri yang amat berwibawa.

Namun arwah ayahanda Acik (Ayah/Abang+chik) pula mempunyai pandangan yang sebaliknya. Kata beliau, “hangpa tengoklah apa nak jadi kat sistem kehakiman kita lepaih ni”. Maksud beliau ialah sistem kehakiman akan rosak bila hilang kebebasannya dari  pengaruh politik.

Kenyataan beliau itu telah terbukti benar. Sistem kehakiman selepas itu mulai didominasikan oleh orang politik. Mereka ialah yang memegang jawatan penting dalam kerajaan khususnya menteri-menteri  dan lebih-lebih lagi perdana menteri.

Sejak dari itu sistem perundangan Malaysia telah mulai tejejas kredibilitinya. Ini berterusan hingga ke tahap yang membimbangkan. Dalam era pemerintahan PM yang sama itulah bermacam-macam peristiwa bersejarah berlaku. Antaranya ialah pembunuhan Ustaz Ibrahim Libya bersama berbelas orang pengikutnya oleh anggota keselamatan kita.

Kemuncak dari kejadian mendominasikan sistem kehakiman oleh orang politik menjadi amat ketara apabila seorang Ketua Hakim Negara dipecat dari jawatannya bersama dengan beberapa orang hakim kanan yang lain. Kira-kira sepuluh tahun berikutnya seorang Timbalan Perdana Menteri pula yang menjadi mangsa pemecatan oleh Perdana Menteri yang sama iaitu PM yang bertanggungjawab memulakan pendominasian keatas sistem kehakiman negara.

Sepatutnya pendominasian keatas sistem kehakiman oleh orang politik tak boleh berlaku di negara yang mengamalkan sistem pemerintah demokrasi. Itu sekiranya negara diurus secara telus dan jujur. Malangnya apa yang tak boleh berlaku dalam negara demokrasi lain, tak mustahil boleh berlaku di negara ini. Itu sebabnya Acik kata ia memang layak digelar  “Malaysia Boleh”.

Ya, kalau di Malaysia, semuanya boleh.  Tak ada yang tak boleh. Oleh sebab budaya “semua boleh”lah agaknya maka sistem kehakiman negara terpaksa menanggung beban yang semakin berat.  Bilangan kes-kes yang menanti perbicaraan di mahkamah bukan makin berkurang sebaliknya makin bertambah.  Itu sebabnya maka nak selesai sesuatu kes itu akan mengambil masa bukan berbulan lagi, malah bertahun-tahun.

Dalam masyarakat Melayu yang sangat kaya dengan peribahasanya, ada satu ungkapan yang relevan dengan sistem kehakiman.  Ungkapan “bagai berHAKIMkan BERUK” itu mungkin agak asing bagi jenerasi sekarang, tetapi ia tidak asing kepada datuk nenek moyang kita dulu. Ini membuktikan bahawa isu kehakiman telah lama dianggap penting oleh masyarakat Melayu sejak zaman dahulu lagi.

Maksud bagi ungkapan tersebut ialah suatu sistem kehakiman yang tidak mampu ataupun gagal memberi keadilan yang diharapkan. Ungkapan tersebut disandarkan kepada suatu CEREKANA yang berjodol  “Bagai BerHAKIMkan BERUK” . Samalah seperti  unkapan “Mat Jenin” yang juga disandarkan kepada sebuah CEREKANA yang bertajuk “Angan-angan Mat Jenin”. Insya Allah, bila ada ruang masa yang lebih lapang nanti, Acik akan rakamkan CEREKANA berkenaan dalam blog yang lain.

Satu lagi ungkapan yang nampak macam relevan dengan sistem kehakiman ialah “LOYAR BURUK”.  Acik sekadar kata “nampak relevan” saja sebab pada pendapat Acik ia sebenarnya tidak merujuk kepada loyar atau peguam yang telibat dalam sistem kehakiman. Sebaliknya ia merujuk kepada mana-mana individu yang pandai berdebat mematahkan cakap lawan. Akan tetapi hujah-hujahnya tidak boleh dipakai, tak munasabah atau bercanggah dengan prinsip keadilan sejagat. Ia  cuma sekadar mampu membalas hujah yang dilontarkan kepadanya.

Contohnya, seorang yang ditangkap kerana disyaki melakukan zina. Bila ditanya, maka dia mengakui melakukannya sebab katanya (di dalam) Quran tak ada larangan berzina. Yang dilarang (di dalam Quran) ialah mendekati zina. Oleh sebab dia kebetulan seorang anak raja (ketua agama), maka tidak siapa pun yang berani berkata apa-apa.  Yang semuanya berani,  hanyalah berkata  “memang LOYAR BURUK sungguh anak raja ini”.  Itu pun sekadar dalam hati masing-masing saja tanpa dilafazkan.

Acik percaya, tentu ramai pembaca akan bertanya, apa relevannya ungkapan “bagai berHAKIMkan BERUK” itu dengan kes Ahmad yang didakwa menghina Sultan Johor itu. Bagi menjawab soalan itu maka biarlah Acik cerita sikit tentang apa yang Acik sekeluarga telah alami akibat dakwaan yang dikenakan kepada anak Acik itu. Bermula dari Ahmad ditangkap hinggalah ke hari ini, hati sanubari Acik  sering bertanya apakah sistem kehakiman yang sedang mengadili kes Ahmad ini tidak sama dengan sistem kehakiman yang digambarkan oleh ungkapan “bagai berHAKIMkan BERUK” itu. Keraguan tersebut tentulah ada asas-asasnya.

Pertama, dakwaan ke atas Ahmad adalah berasaskan kenyataan beliau yang ditakrifkan sebagai suatu jenayah kerana menghina Sultan Johor . Kononnya kenyataan tersebut dimuat-naikan ke dalam sebuah akaun Face Book milik Zul Yahya. Walaupun Ahmad tidak kenal siapakah individu yang memakai nama Zul Yahya itu, namun beliau telah disinonimkan dengan Zul Yahya. Dengan lain perkataan, tanggapan telah dibuat bahawa Ahmad itu adalah Zul Yahya, manakala Zul Yahya itu adalah Ahmad.

Asas kedua ialah, Ahmad dibawa dan didakwa di Johor kerana kononnya beliau melakukan jenayah berkenaan di dalam negeri Johor.  Tetapi pada hari pertuduhan terhadap beliau akan disebut di hadapan Hakim, pihak pendakwa telah membuat pindaan atas pertuduhan tersebut. Kalau mulanya Ahmad didakwa melakukan jenayah berkenaan di dalam negeri Johor, kini beliau didakwa melakukannya di Kuala Lumpur.

Berdasarkan pindaan tersebut kononnya pihak pendakwaan berhasrat memindahkan tempat perbicaraan Ahmad dari Johor Bahru ke Wilayah Persekutuan. Namun, kononnya hasrat tersebut tidak menjadi realiti kerana pihak Pendakwa Raya di perengkat Persekutuan tidak merestuinya.

Oleh sebab itu perbicaraan ke atas Ahmad akan diteruskan juga di Johor Bahru. Tarikh yang telah ditetapkan ialah pada 5hb Februari dan berakhir pada 8hb Februari iaitu sehari sebelum hari Tahun Baru Cina. Baru-baru ni sepasukan Polis dari Johor datang lagi ke pejabat Ahmad di Kuala Lumpur. Agaknya bagi mendapatkah bukti-bukti tambahan terhadap Ahmad.

Khabarnya semua kakitangan pejabat tersebut mungkin akan dipanggil ke mahkamah seksyen Johor Bahru semasa perbicaraan nanti. Semua ini akan melibatkan sejumlah kos yang akan ditanggung oleh pihak tertentu. Bukankah ini suatu yang tidak berbaloi ditanggung oleh negara, memandangkan jenayah yang dilakukan oleh Ahmad bukanlah suatu bahaya yang sangat mengancam kepada keselamatan negara.

Apabila sesuatu kes itu mengambil masa begitu lama untuk tammat perbicaraan, bolehkah kita percaya bahawa keadilan perbicaraan berkenaan tidak terjejas sikit pun ?  Bagi Acik, lebih lama sesuatu kes itu dibicarakan maka akan lebih tidak adil keputusan yang akan dicapai nanti. Ketidak-adilan yang Acik maksudkan ialah samada terlebih hukum ataupun terkurang hukum ke atas OKD (Orang Kena Dakwa) berkenaan.

Berasaskan pengalaman yang Acik telah lalui itu, maka agak sukar bagi Acik untuk meyakinkan diri sendiri bahawa proses pengadilan ke atas Ahmad akan berjalan dengan baik tanpa ada langsung unsur-unsur kezaliman yang akan berlaku. Jika apa yang Acik kuatiri ini benar-benar berlaku maka fenomina yang diungkapkan “bagai berHAKIMkan BERUK” itu akan menjadi tersangat relevan dengan kes Ahmad. Oleh itu Acik memohon kepada semua pembaca agar sama-sama tolong doakan supaya apa yang Acik kuatirkan itu tidak menjadi kenyataan.

Sebelum Acik mengundur diri  silalah baca dialog di bawah. Kemudian fikir-fikirkanlah apa maksud yang dapat diperoleh dari dialog berikut.

LOYAR BURUK   LWN    HAKIM BERUK

Loyar Buruk : Orang tuduh dia membunuh dia buat tak kisah je, tapi bila tuduh dia sakit kena mini stroke dia marah giler, tak pelikkah tu Tuan Hakim ?

Hakim Beruk:  Dia tak benar-benar sakit tapi hang dok pi  tuduh dia sakit buat apa ?  Bukankah itu satu tuduhan yang tak betui ?  Sebab tulah dia marah giler.  Hang pun, kalu muka hang  yang comel  tu dituduh serupa macam muka babi hang tak marah ke ?

Loyar Buruk:  Tentulah aku marah sebab muka aku ni jauh lebih comel dari muka hang tu.  Kalau lagu tu, hang setujulah yang  tuduhan dia membunuh tu betui sebab dia tak marah sikit pun ?

Hakim Beruk:   Amboi LOYAR BURUK sungguh hang ni nu ?  Aku tak kata pun betui dia membunuh.  Lagipun yang membunuh pun tidak semestinya bersalah selagi  dia tidak disabitkan dengan kesalahan membunuh, oleh undang-undang.

Wallahualam !

d  a  u  l  a  t      r  a k  y  a  t   !

.

Lain-lain PenCERAHan yang relevan:

Ahmad’s SAGA #018: https://4uni2c.com/2013/01/17/ahmads-saga-018-iktibar-untuk-semua/

Ahmad’s SAGA # Index  https://4uni2c.com/2013/12/11/ahmads-saga-index/

** Untuk ke menu UTAMA sila KLIK :   http://www.4uni2c.com

 

Advertisements

~ by OPajar on 2013/01/10.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: